Nämnden för ordnande av tjänster, möte 24-05-2023

Protokollet är granskat

§ 63 Svar på motion inlämnad av ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige (6.3.2023): Mobila social- och hälsovårdstjänster för Östra Nyland

IUHVADno-2023-755

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:

ansvarsområdesdirektör, hälsotjänsterna Carita Schröder
projektledare Jaana Forslund
e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Motionens innehåll i korthet

I motionen konstateras att Östra Nylands befolkningsunderlag inte är inte tillräckligt stort för produktion av fasta närtjänster på alla ställen. Mobila social- och hälsovårdstjänster kunde vara ett bra alternativ för fasta väggar. Med hjälp av dem kunde man bättre producera invånartjänster i rätt tid och på rätt plats i de regioner där de är svåra att producera som närtjänster. I motionen föreslås att välfärdsområdet utreder behovet av mobila, flexibla och nya tjänster. Som exempel på mobila tjänster nämner motionärerna exempelvis rådgivningsbyråer, vaccinationer samt läkar-, sjukskötar- och fysioterapeutmottagningar.

 

Servicen i dagens läge

I Östra Nylands välfärdsområde har man identifierat ett behov av mobila tjänster. I Östra Nylands välfärdsområde har man redan genomfört en stor utredning om mobila social- och hälsovårdstjänster som en del av första fasen i Finlands program för hållbar tillväxt. I utredningen har man beskrivit Östra Nylands välfärdsområdes särdrag och -behov, olika modeller av mobila social- och hälsovårdstjänster som är i bruk och som pilotanvänts. Dessutom har man identifierat och beskrivit koncepten för de mest potentiella mobila tjänsterna. I utredningen användes en bred definition på mobila tjänster. Bakom tanken för definitionen för mobila tjänster var att den mobila tjänsten möjliggör, men inte begränsar tjänsteproduktionen endast till en mobil enhet.  Alternativen för tjänsterna är:

  1. Tjänsten produceras i en mobil enhet
  2. Tjänsten produceras hos klienten
  3. Tjänsten produceras på ett på förhand definierat ställe

 

Alla alternativen är i bruk för närvarande men mobila tjänster är fortfarande mer så kallad pop up-verksamhet.

 

Slutsatser

I utredningen uppskattades med hjälp av tre olika utvärderingskriterier de mobila tjänsters lämplighet och samlade potential för Östra Nylands välfärdsområde. Dessa är 1) exempel på praktiskt genomförande, 2) Östra Nylands välfärdsområdes synpunkt samt 3) potentiellt mervärde för invånare och området. Den samlade potentialen presenterades på en skala med alternativen: mycket potential, en aning potential och lite potential. Enligt utredningen har de följande koncepterna mest potential för Östra Nylands välfärdsområde: en bil för social- och hälsovården, pop up-verksamhet för mun- och tandvården och en mobil enhet.

En allaktivitetsbil för social- och hälsovården skulle förbättra social- och hälsotjänsters tillgänglighet på glesbygden och erbjuda en mötesplats med låg tröskel särskilt för personer som är svåra att nå (såsom marginaliserade eller personer som lider av mentala problem eller missbruksproblem). Målet är att ge kunden genomgripande stöd och möjliggöra att mångsidiga tjänster kunde fås på ett ställe. Tjänsten skulle komma närmare kunderna, med andra ord till de ställen var kunderna rör sig. Man kunde också vidga verksamheten senare till att vara ”en satellitenhet” eller en hybridmodell. Gällande hälsotjänsterna skulle mindre ingrepp passa till modellen (blodtrycksmätning, borttagning av stygn och mobil diagnostik m.m.), vaccinationer, klienthandledning och hälsorådgivning. Kunderna kunde också returnera hjälpmedel till bilen. I socialtjänsternas bilmodell skulle socialtjänsterna koncentrera sig på stöd av äldre och funktionsnedsatta människor med utredning av ärenden som har att göra med socialskydd samt användning av digitala utrustningar och fjärrutrustningar. Dessutom skulle man i socialtjänstens bil stöda människor som lider av mentala problem och missbruksproblem.

En pop up-enhet för mun- och tandvård reses i ett tomt utrymme, exempelvis ett klassrum. Munhygienisten som arbetar där har med sig en anordningsenhet i storleken av en resväska, som innehåller nödvändiga arbetsredskap (arbetsstol, lampa och vårdapparat samt andra nödvändiga instrument). Patientdatasystemet nås via en bärbar dator. Konceptet utnyttjas särskilt när det gäller periodiska undersökningar av skolelever. Ett sådant här besök är ett så kallat första besök och fortsatt vård utförs därefter vid tandkliniken. Då kan också föräldrarna följa med. Konceptet har redan pilotanvänts lyckat i Borgå lågstadier, vilket hjälper i konceptets utbredning till hela välfärdsområdet.

Mun- och tandvårdens mobila enhet skulle erbjuda högklassig tandvård på hjul. Den mobila enheten skulle till utrustningsnivån likna ett fast driftställe och munhygienister, tandskötare och tandläkare kunde jobba där. I mindre kommuner kunde tjänsten ersätta mindre vårdenheter eller komplettera deras tillgänglighet. Man kunde dra nytta av den mobila enheten också i större utsträckning genom att föra tjänster också exempelvis till skärgården.

Andra fasen i Finlands program för hållbar tillväxt har startat 1.1.2023. Det är meningen att i andra fasen konkretisera koncepterna för de mobila tjänsterna och utarbeta en kostnadsutredning om verksamhetens igångsättning. Det är känt att munhälsovårdens pop up-verksamhet kan utvidgas utan stora tilläggskostnader, men grundandet av en allaktivitetsbil och en mobil enhet för munhälsovård kräver i början en stor investering i ett fordon samt i utrustning och tillbehör inuti det. Dessa funktioner kräver naturligtvis också tilläggsresurser.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde föreslår Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att föreslå Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.