Beskrivning
Beredning och upplysningar: ekonomidirektör Minna Sevón och förvaltningsjurist fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
HUS-sammanslutningens stämma äger rum 15.6.2023 kl. 9.00 som digitalt sammanträde. Föredragningslistan för sammanslutningens stämma har publicerats på finska och svenska på HUS-sammanslutningens webbplats på adressen https://hus-julkaisu.tweb.fi/, och kallelsen till stämma har tillställts välfärdsområdets registratorskontor 15.5.2023. På föredragningslistan finns följande ärenden som ska behandlas:
- § 8 Organisering av mötet och fastställande av röstlängden
- § 9 Bokslut och verksamhetsberättelse 2022
- § 10 Revisionsberättelse och beviljande av ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 2022
- § 11 Revisionsnämndens utvärderingsberättelse för 2022
- § 12 HUS-sammanslutningens budgetram för 2024
- § 13 Godkännande av organiseringsavtalet för HUS
- § 14 Precisering av HUS-sammanslutningens investeringsprogram 2023 och presentation av ändring av kostnadskalkylen för två byggnadsprojekt för sammanslutningens stämma
- § 15 Beviljande av proprieborgen till Fastighetsaktiebolaget Dals samsjukhus
- § 16 Maaret Laines avskedsbegäran från uppdraget som ersättare i sammanslutningens styrelse
- § 17 Beslut om grunderna för de förtroendevaldas ekonomiska förmåner
- § 18 Redogörelser för bindningar
- § 19 HUS-sammanslutningens redovisningsskyldiga för räkenskapsperioderna 2023–2024
- § 20 Godkännande av projektplanen för fas 2 av renoveringen av den låga delen av Kliniken för cancersjukdomar och förslag till sammanslutningens stämma
Det föreskrivs i 63 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) att representanterna vid sammanslutningens stämma utses särskilt till varje stämma av välfärdsområdesstyrelsen eller av något annat organ i välfärdsområdet enligt beslut av välfärdsområdesfullmäktige. Enligt 43 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesstyrelsen svara för ägarstyrningen av välfärdsområdeskoncernen samt för styrningen och övervakningen av andra som producerar tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. Välfärdsområdesstyrelsen har därigenom befogenhet att utse en representant vid sammanslutningens stämma och en personlig ersättare för densamme samt att ge representanten vid stämman handlingsdirektiv.
Motivering för att vid sammanslutningens stämma 15.6.2023 avvika från grundförslaget i fråga om § 12 HUS-sammanslutningens budgetram för 2024
Budgeten för Östra Nylands välfärdsområde 2023 har upprättats så att den visar ett underskott på 27,5 miljoner euro. Därutöver har man efter att budgeten godkänts identifierat kostnader vars effekt i euro inte har innefattats i budgeten. Bland annat har löneförhöjningarna budgeterats på en lägre nivå än det faktiska utfallet, och kostnaderna för löneharmoniseringen och genomförandet av vårdgarantin med början 1.9.2023 har inte beaktats. En post som inte har beaktats i budgeteringen är lagändringen om fakturering av hemkommunsersättningar, något som är ägnat att minska verksamhetsintäkterna. Totalt innebär dessa poster en ökning på cirka 5,7 miljoner euro i det budgeterade underskottet. Finansministeriet har 3.3.2023 publicerat en uppskattning av en engångsersättning som ska korrigera välfärdsområdenas finansiering år 2023. Den engångsersättning som ska korrigera 2023 års finansiering uppgår för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande till uppskattningsvis 10,2 miljoner euro. Då dessa poster beaktas, ligger underskottet på ungefär 23,1 miljoner euro.
Tillväxten i den statliga finansieringen ser enbart för 2024 års del ut att stanna på en nivå som ligger 15,3 miljoner euro under ekonomiplanen för Östra Nylands välfärdsområde. Ifall den statliga finansieringen för år 2025 understiger planen på motsvarande sätt, talar vi redan om ett finansieringsunderskott på 30,6 miljoner euro i förhållande till ekonomiplanen. Det statsbidrag på 6,7 miljoner euro som beviljats för konsolidering och utveckling av verksamheten 2023–2025 räcker bara delvis till för att kompensera detta finansieringsbehov. Totalt torde Östra Nylands välfärdsområdes kumulativa underskott åren 2023–2025 överstiga 30 miljoner euro. I ekonomiplanen 2023–2025 har man redan beaktat kostnadsinbesparingar på omkring 20 miljoner euro som ska åstadkommas med hjälp av programmet för verksamhetens produktivitet. Ifall dessa inbesparingar inte kan åstadkommas ens delvis leder det till ett allt djupare underskott.
HUS-sammanslutningen, Helsingfors stad och de nyländska välfärdsområdena har under våren fört förhandlingar om HUS-ramens nivå och nått en lösning där ökningen av HUS:s finansiering inom Östra Nylands välfärdsområde förslagsvis vore 4,2 procent jämfört med år 2023, varigenom betalningsandelen vore 135,8 miljoner euro. Eftersom välfärdsområdet i sin ekonomiplan för år 2024 har reserverat 129,4 miljoner euro för HUS:s utgifter, leder det till att 2024 års underskott ökar med 6,4 miljoner euro. Välfärdsområdet kan inte motverka uppkomsten av underskott genom anpassning av den verksamhet som sker i egen regi, eftersom området i enlighet med 11 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering ska kunna trygga tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster enligt 19 § 3 mom. i grundlagen eller ordnandet av räddningsväsendets tjänster i anslutning till de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 7, 15 och 20 § i grundlagen.
På grund av det som anförts här ovan måste ökningen i HUS:s utgifter tillfälligt finansieras med tilläggsfinansiering enligt 11 § i finansieringslagen eller genom att tillåta att det underskott som bokförs i välfärdsområdets balansräkning ökar. Det föreskrivs i 115 § i lagen om välfärdsområden att ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes, det vill säga senast vid slutet av år 2026. Ifall man inte lyckas täcka det underskott som genererats vid välfärdsområdet, föreligger en risk för att välfärdsområdet hamnar in i ett utvärderingsförfarande där man prövar dess förutsättningar att klara av de serviceuppgifter som det i lagen ålagts att sörja för. Alternativt kan HUS-sammanslutningen, Helsingfors stad och de nyländska välfärdsområdena förhandla om att innefatta tilläggsanpassningsåtgärder i HUS:s budget för år 2024 på ett sätt som avviker från HUS:s ram för år 2024.
Eftersom Östra Nylands välfärdsområdes kumulativa underskott torde lägga sig på nivån drygt 30 miljoner euro åren 2023–2025, vilket redan innehåller anpassningsåtgärder på cirka 20 miljoner euro, så bör starten på de ekonomiska balanseringsåtgärderna förläggas till ett så tidigt skede som möjligt så att underskotten blir täckta fram till slutet av år 2026. Därigenom är det viktigt att också anpassningen av HUS:s ekonomi kommer igång redan år 2024 så att man före slutet av år 2026 tillräckligt väl ska kunna bromsa upp det ökningstryck som finns i den specialiserade sjukvårdens utgifter.
Man bör också beakta att ifall man i fråga om balanseringen av välfärdsområdenas ekonomi lägger huvudvikten vid servicen på primärnivå så vore det ägnat att på längre sikt höja servicebehovet inom den specialiserade sjukvården ytterligare och leda till en fortsatt acceleration av kostnadsökningen inom den specialiserade sjukvården. En försvagning av primärnivån i förhållande till servicen på specialiserad nivå vore inte heller i överensstämmelse med målsättningarna för den landsomfattande vårdreformen eller med Östra Nylands välfärdsområdes egna målsättningar.
Eftersom HUS:s budgetram i föreslagen form inte är förenlig med välfärdsområdenas finansiella bärkraft, är det skäl att medan beredningen av budgeten för HUS 2024 framskrider formulera principer som säkerställer att välfärdsområdenas ekonomiska balanseringskrav uppfylls i ekonomiplanen 2024–2026. Man kan närma sig frågan om principerna, som preciseras i förhandlingarna, enligt det som anförs här nedan.
- Den bas som nu fastställts i HUS:s ramberäkning utgör maximum för utgiftsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen bör man i ekonomin försäkra sig om att HUS-sammanslutningens faktiska utgifter inte ökar snabbare än de nyländska välfärdsområdenas eller Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen bör i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka det underskott som eventuellt uppstår år 2023 innan den tidsfrist som anges i lagen om välfärdsområden löper ut.
- De förslag som gäller nödvändiga förändringar i servicenätverket och i servicenivån för att balansera HUS:s ekonomi bör beredas i samarbete med de nyländska välfärdsområdena och Helsingfors stad.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att
- Anteckna för kännedom kallelsen till HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023
- Utse välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist till Östra Nylands välfärdsområdes representant vid sammanslutningens stämma 15.6.2023 och social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen till Lönnqvists personliga ersättare
- Ge representanten vid stämman handlingsdirektivet att understödja grundförslaget i fråga om ärendena § 8–11 och § 13–20 på föredragningslistan
- Ge representanten vid stämman handlingsdirektivet att avvika från grundförslaget i fråga om § 12 på föredragningslistan genom att föreslå att ramen är 2 236 235 000 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
-
HUS-sammanslutningen ska täcka de underskott som eventuellt uppstår år 2023 inom den tidsfrist som förutsätts i lagen om välfärdsområden i sin ekonomiplan 2024-2026.
-
HUS förslag om sådana ändringar i servicenätet eller servicenivån som är nödvändiga för balansering av ekonomin ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
Paragrafen justeras vid sammanträdet.
Beslut
Beslutades enligt beslutsförslaget.
Ärendet justerades genast.