Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot: talousjohtaja Minna Sevón ja hallintolakimies Tomas Määttä, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään 15.6.2023 klo 9.00 sähköisenä kokouksena. Yhtymäkokouksen esityslista on julkaistu suomeksi ja ruotsiksi HUS-kuntayhtymän verkkosivuilla osoitteessa https://hus-julkaisu.tweb.fi/ ja kutsu yhtymäkokoukseen on toimitettu hyvinvointialueen kirjaamoon 15.5.2023. Esityslistalla on seuraavat käsiteltävät asiat:
- § 8 Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen
- § 9 Tilinpäätös 2022, toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2022
- § 10 Tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta 2022
- § 11 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022
- § 12 HUS-yhtymän talousarviokehys vuodelle 2024
- § 13 HUS-järjestämissopimuksen hyväksyminen
- § 14 HUS-yhtymän vuoden 2023 investointiohjelman tarkentaminen sekä kahden rakennushankkeen kustannusarviomuutoksen esittäminen yhtymäkokoukselle
- § 15 Omavelkaisen takauksen myöntäminen Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalalle
- § 16 Maaret Laineen eronpyyntö yhtymähallituksen varajäsenen tehtävästä
- § 17 Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista päättäminen
- § 18 Sidonnaisuusilmoitus
- § 19 HUS-yhtymän tilivelvollisten nimeäminen tilikausille 2023-2024
- § 20 Syöpätautien klinikan matalan osan peruskorjauksen vaiheen 2 hankesuunnitelman hyväksyminen ja esitys yhtymäkokoukselle
Hyvinvointialuelain (611/2021) 63 §:n mukaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustaja valitaan jokaiseen kokoukseen erikseen hyvinvointialueen aluehallituksessa tai hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämässä muussa toimielimessä. Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallitukselle kuuluu hyvinvointialuekonsernin omistajaohjauksesta sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta päättäminen. Näin ollen aluehallituksella on toimivalta päättää yhtymäkokousedustajan ja henkilökohtaisen varaedustajan nimeämisestä sekä toimiohjeen antamisesta edustajalle.
Perustelut §:n 12 pohjaehdotuksesta poikkeamiselle HUS-yhtymän vuoden 2024 talousarviokehyksestä 15.6.2023 yhtymäkokouksessa
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarvio on laadittu 27,5 miljoonaa euroa alijäämäisenä. Lisäksi talousarvion hyväksymisen jälkeen on tunnistettu kuluja, joiden euromääräistä vaikutusta ei ole sisällytetty talousarvioon, mm. palkankorotukset on budjetoitu toteutumaa alhaisemmalle tasolle, palkkaharmonisaatioon liittyviä kuluja ja hoitotakuun toteuttamiseen liittyviä kuluja 1.9.2023 alkaen ei ole huomioitu. Toimintatuottoja alentavana eränä lakimuutos kotikuntakorvausten laskuttamisessa on budjetoinnissa huomioimatta jäänyt erä. Kokonaisuudessaan nämä erät kasvattavat budjetoitua alijäämää noin 5,7 miljoonalla eurolla. Valtiovarainministeriö on julkaissut 3.3.2023 arvion hyvinvointialueiden vuoden 2023 rahoitusta korjaavasta kertakorvauksesta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 rahoitusta korjaava kertakorvaus on arviolta 10,2 miljoonaa euroa. Nämä erät huomioiden vuoden 2023 alijäämä asettuisi noin 23,1 miljoonaan euroon.
Valtion rahoituksen arvioitu kasvu pelkästään vuoden 2024 osalta näyttää jäävän 15,3 miljoonaa euroa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen taloussuunnitelmaa alhaisemmalle tasolle. Jos vuonna 2025 valtion rahoitus alittaa suunnitellun vastaavasti, puhutaan jo 30,6 miljoonan euron rahoitusvajeesta taloussuunnitelmaan verrattuna. Toiminnan vakiinnuttamiseen ja kehittämiseen vuosille 2023 – 2025 myönnetty 6,7 miljoonan euron valtionavustus riittää vain osittain kompensoimaan tämän rahoitusvajeen. Kokonaisuudessaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kumulatiivinen alijäämä 2023 – 2025 ylittänee 30 miljoonaa euroa. Taloussuunnitelmassa 2023 – 2025 on jo huomioitu toiminnan tuottavuusohjelman myötä syntyvän noin 20 miljoonan euron kustannussäästöt. Jos näitä säästöjä ei pystytä saavuttamaan edes osittain, syvenee alijäämä entisestään.
HUS-yhtymä, Helsingin kaupunki ja Uudenmaan hyvinvointialueet ovat neuvotelleet kevään aikana HUS:n kehyksen tasosta ja tulleet ratkaisuun, jossa HUS:n rahoituksen kasvuksi esitetään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 4,2 % vuoteen 2023 verrattuna, jolloin maksuosuus olisi 135,8 miljoonaa euroa. Koska hyvinvointialueen taloussuunnitelmassa vuodelle 2024 HUS:n menoihin on varattu 129,4 miljoonaa euroa, johtaa tämä vuonna 2024 6,4 miljoonan euron lisäalijäämän syntymiseen. Hyvinvointialueen omaa tuotantoa sopeuttamalla alijäämän syntymistä ei pystytä ehkäisemään, jotta pystytään turvaamaan hyvinvointialueiden rahoituslain 11 §:ssä mainittujen perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai perustuslain 7, 15 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin perusoikeuksiin liittyvien pelastustoimen palvelujen järjestäminen.
Edellisen perusteella HUS:n menojen kasvua täytyy tilapäisesti rahoittaa joko rahoituslain 11 §:n mukaisella lisärahoituksella tai kasvattamalla hyvinvointialueen taseeseen kirjattavaa alijäämäkertymää. Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaisesti taseeseen kertyvä alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta eli vuoden 2026 loppuun mennessä. Jos hyvinvointialueella kertynyttä alijäämää ei saada katettua, riskinä on hyvinvointialueen ajautuminen arviointimenettelyyn, jossa tarkastellaan sen edellytyksiä selviytyä sille laissa säädetyistä palvelutehtävistä. Vaihtoehtoisesti HUS-yhtymä, Helsingin kaupunki ja Uudenmaan hyvinvointialueet voivat neuvotella lisäsopeutusten sisällyttämisestä HUS:n vuoden 2024 talousarvioon HUS:n raamista poikkeavalla tavalla.
Koska Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kumulatiivinen alijäämä asettunee reiluun 30 miljoonaan euroon vuosina 2023 – 2025 sisältäen jo noin 20 miljoonan euron sopeutustoimenpiteet, tulee talouden tasapainotustoimenpiteiden käynnistäminen ajoittaa mahdollisimman aikaiseen vaiheeseen, että alijäämät tulevat katetuksi vuoden 2026 loppuun mennessä. Näin ollen on tärkeää, että myös HUS:n talouden sopeuttaminen käynnistyy jo vuodesta 2024 lähtien, jotta erikoissairaanhoidon menojen kasvupainetta pystytään riittävästi hidastamaan vuoden 2026 loppuun mennessä.
On myös huomioitava, että mikäli hyvinvointialueiden kokonaistalouden tasapainottamisen pääpaino siirtyy perustason palveluihin, kasvattaa tämä pidemmällä aikavälillä erikoissairaanhoidon palvelutarvetta entisestään ja edelleen kiihdyttää erikoissairaanhoidon kustannusten kasvua. Perustason heikentäminen suhteessa erityistason palveluihin ei myöskään ole valtakunnallisten sote-uudistuksen tavoitteiden tai Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen omien tavoitteiden mukaista.
Koska HUS:n talousarvioraami esitetyssä muodossa ei ole hyvinvointialueiden rahoituksen kantokyvyn mukainen, HUS:n vuoden 2024 talousarviovalmistelun edetessä on tarpeen linjata periaatteista, joilla varmistetaan hyvinvointialueiden talouden tasapainovaatimusten täyttyminen taloussuunnitelmassa 2024-2026. Neuvotteluissa täsmentyviä periaatteita voidaan lähestyä alla olevan mukaisesti.
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
Ehdotus
Hyvinvointialuejohtaja:
Aluehallitus päättää
- Merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 15.6.2023 kokoukseen
- Nimetä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustajaksi 15.6.2023 pidettävään yhtymäkokoukseen hyvinvointialuejohtaja Max Lönnqvistin ja hänelle henkilökohtaiseksi varaedustajaksi sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immosen,
- Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asioiden §§ 8–11 sekä §§ 13–20 osalta kannattaa pohjaehdotusta ja
- Esityslistan asian § 12 osalta antaa yhtymäkokousedustajalle toimintaohjeeksi esittää yhtymähallituksen esityksestä poiketen, että kehys on 2 236 235 000 euroa ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
Tämä pykälä tarkastetaan kokouksessa.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Asia tarkastettiin heti.