Välfärdsområdesstyrelsen, möte 08-06-2023

Protokollet är granskat

§ 175 Grundandet av en centraliserad hjälpmedelscentral för Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2023-902

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, medicinsk rehabilitering, Annina Alexandersson
ansvarsområdesdirektör (hälsovårdstjänster) Carita Schröder
e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Hjälpmedelstjänsterna inom primärvården i Östra Nylands välfärdsområde är en del av den medicinska rehabiliteringens ansvarsområde. För närvarande produceras hjälpmedelstjänsterna splittrat i samband med områdets hälsovårdscentraler och hälsostationer. Välfärdsområdets hjälpmedelsenheter arbetar självständigt och med varierande verksamhetsmodeller. Välfärdsområdets personal (fysioterapeuter, ergoterapeuter m.fl.) lånar hjälpmedel åt invånarna i området. Välfärdsområdet saknar yrkesutbildande inom logistik och service specialiserade på hjälpmedlen så beställningen, servicen och transporten av hjälpmedlen sker delvis av personalen inom social- och hälsovården och delvis som köptjänst. Anskaffningarna av hjälpmedel har inte tidigare konkurrensutsatts i kommunerna, med undantag för basmodellerna av rullstolar i det mellersta området.

Hjälpmedelsservicen i det mellersta området (Borgå) i välfärdsområdet och en del av hjälpmedelstransporterna köps av Borgå stad. Avtalet i fråga går ut den 30 juni 2023. Borgå stad är inte villig att fortsätta med service- och transportverksamheten av hjälpmedlen för välfärdsområdet. Då avtalet upphör blir servicelokalerna för hjälpmedlen, verktygen och transportmaterielen hos Borgå Stad. Från och med början av juli ska det mellersta områdets hjälpmedelsservice och -transporter ordnas på ett helt nytt sätt i sin helhet. Utöver detta finns det behov av att förenhetliga tjänster och praxis i anknytning till hjälpmedlen i hela välfärdsområdet.

Nordic Healthcare Group har producerat en utredning om nuläget av hjälpmedelstjänster i området för Östra Nylands välfärdsområde och uppskattat eventuella alternativa modeller för serviceproduktionen av hjälpmedelstjänster i fortsättningen. I denna utredning var ett alternativ samarbete med HNS-sammanslutningen. HNS-sammanslutningen producerar hjälpmedelstjänster för den specialiserade sjukvården, särskilt krävande hjälpmedelstjänster samt hjälpmedelstjänster för barn och unga i området. Samarbetet med HNS är möjligt i framtiden, men övriga än de ovan nämnda hjälpmedelstjänsterna som redan nu sköts av HNS ska i detta skede ordnas av välfärdsområdet själv.

I utredningen framställs välfärdsområdets egna centraliserade hjälpmedelscentral som det alternativ som bäst motsvarar områdets behov idag. Verksamheten vid hjälpmedelscentralen som grundas i välfärdsområdet omfattar upphandling och anskaffning av hjälpmedel samt beställning, service och transport av dem. Via den centraliserade hjälpmedelsverksamheten sköts till en början det mellersta områdets behov av service och transport för hjälpmedlen som med mycket kort tidtabell faller på välfärdsområdets anordningsansvar. Verksamheten skulle senare gradvis utvidgas till att täcka hela Östra Nyland. Klienterna i välfärdsområdet uträttar även i fortsättningen sina ärenden vid de nuvarande hjälpmedelsenheterna i området där hjälpmedelsbehovet som tidigare utvärderas och där hjälpmedlen överlämnas och dit de returneras.

Välfärdsområdets centraliserade hjälpmedelscentral möjliggör regional flexibilitet och produktivitetsförmånen i en centraliserad verksamhet. Genom en centraliserad verksamhet är det möjligt att genomföra jämlika tjänster och praxis, oberoende av klientens hemkommun. Upphandlingen av hjälpmedel påverkar upphandlingspriserna för hjälpmedlen och förenhetligar utbudet. Via den centraliserade verksamheten blir även transparensen av kostnaderna kring alla hjälpmedeltjänsterna bättre.Att centralisera hjälpmedlen till ett gemensamt centrallager möjliggör bland annat att överlappande lagring avskaffas och därmed att lagervärdet minskar. Överföringen av välfärdsområdets hjälpmedel till ett gemensamt datasystem (Effector) har redan inletts, så det datasystem som behövs för en centraliserad verksamhet är redan klart. Grundandet av en centraliserad hjälpmedelscentral kräver ekonomiska resurser för lokaler och rekryteringar, men den nya verksamhetsmodellen skapar synergifördelar för verksamheten i fortsättningen.

Kostnadskalkylen för grundandet av en centraliserad hjälpmedelscentral 2023 är cirka 200 000 euro. Uppskattningen på den finansiering som behövs mellan den 1 juli och den 31 december 2023 inkluderar sanering av lokalerna, möbler, verktyg, flyttkostnader, hyra, el, städning, ict-kostnader, leasingkostnader för bilarna samt de anställdas löne- och utbildningskostnader. Uppstarten av en hjälpmedelsenhet kräver att en ytterligare befattning som hjälpmedelsmekaniker/serviceperson grundas. En befattning har överförts för detta ändamål till välfärdsområdet, men resursen i fråga finns ännu inte tillgänglig. I fortsättningen är den årliga kostnaden för den centraliserade hjälpmedelscentralen cirka 180 000 euro. Kostnader som försvinner är till en början hyreskostnaderna för handikapptjänsternas hjälpmedelslager (över 5 000 euro) och de årliga kostnader som nu betalas till Borgå stad för tjänsterna (cirka 77 000 euro).

Man kommer att framställa för styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde att en centraliserad hjälpmedelscentral grundas för välfärdsområdet. I första fasen av förändringen kommer mellersta områdets hjälpmedel att överföras till den centraliserade hjälpmedelscentralen för att kontinuiteten i områdets hjälpmedelsservice och hjälpmedelstransporter kan säkerställas. I nästa fas överförs även hjälpmedel från välfärdsområdets västra och östra områden till hjälpmedelscentralens helhet. 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknar för kännedom beredningen av grundandet av en centraliserad hjälpmedelscentral samt kommer att framställa för styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde att en centraliserad hjälpmedelscentral grundas för välfärdsområdet enligt ovan presenterade plan.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknade för kännedom beredningen av grundandet av en centraliserad hjälpmedelscentral samt kommer att framställa för styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde att en centraliserad hjälpmedelscentral grundas för välfärdsområdet enligt ovan presenterade plan.

Paragrafen justerades genast vid mötet.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:

resultatenhetschef, medicinsk rehabilitering, Annina Alexandersson
ansvarsområdesdirektör, hälsovårdstjänster, Carita Schröder

e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Kostnadskalkylen för inrättandet av en centraliserad hjälpmedelscentral 2023 uppgår till cirka 200 000 euro. Nedan visas en uppskattning av erforderlig finansiering under tiden 1.7-31.12.2023: 

Investering/upphandling/behov --> pilotfas​ 

Hyra /leasing ​ 

2023​ 

Sanering av lokaler (till exempel tvättplatser)​ 

 ​ 

35 000,00 €​ 

Inventarier (hyllor för lastflak, hyllor för mindre tillbehör, kontorsinventarier mm.)​ 

 ​ 

35 000,00 €​ 

Verktyg​ 

 ​ 

10 000,00 €​ 

Flytt (Hjälpmedlen i Borgå)​ 

 ​ 

12 000,00 €​ 

Hyra​ 

3400 €/mån​ 

20 400,00 €​ 

El​ 

900 €/mån​ 

5 400,00 €​ 

Avfallshantering​ 

 ​ 

2 500,00 €​ 

Städning​ 

 ​ 

6 000,00 €​ 

ICT​ 

 ​ 

10 000,00 €​ 

Rekrytering (inledningsfasen) 2 mekaniker/fastighetsskötare​ 

 ​ 

38 525,00 €​ 

Utbildning/handledning​ 

 ​ 

5 000,00 €​ 

Paketbil x 2​ 

1300 €/mån​ 

15 600,00 €​ 

Bränslekostnader​ 

 ​ 

4 800,00 €​ 

Totalt​ 

 ​ 

200 225,00 €​ 

 

Uppstarten av en hjälpmedelsenhet kräver att ytterligare en befattning som hjälpmedelsmekaniker/fastighetsskötare inrättas. En befattning har från fastighetstjänsterna överförts till välfärdsområdet för detta ändamål, men resursen i fråga finns ännu inte tillgänglig. I fortsättningen blir den årliga kostnaden för den centraliserade hjälpmedelscentralen cirka 180 000 euro. Kostnader som försvinner är till en början hyreskostnaderna för handikapptjänsternas hjälpmedelslager (över 5 000 euro) och de årliga avgifter som nu betalas till Borgå stad för tjänsterna (cirka 77 000 euro).  

I Östra Nylands välfärdsområde är det nödvändigt att inrätta en centraliserad hjälpmedelscentral. I första fasen av omställningen kommer mellersta områdets hjälpmedel att överföras till den centraliserade hjälpmedelscentralen för att kontinuiteten i områdets hjälpmedelsservice och hjälpmedelstransporter ska säkerställas. I nästa fas överförs även hjälpmedel från välfärdsområdets västra och östra områden till hjälpmedelscentralens helhet. 

Beslutsförslag

Ställföreträdare för välfärdsområdesdirektören: 

Styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde beslutar att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet och att verksamheten inleds 1.7.2023.

Protokollet justeras genast vid mötet.

Beslut

Ärendet remitterades för ny beredning.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att detta ärende behandlades som fjärde ärende på sammanträdet, efter § 145 Övriga ärenden. Det antecknades även i protokollet att resultatområdesdirektör Carita Schröder redogjorde för ärendet kl. 18.50-19.31.

Ordförande föreslog understödd av 2. viceordförande Tapani Eskola, att ärendet remitteras för ny beredning bl.a. för att utreda kostnader och utrymmen. Förslaget godkändes enhälligt.

Beskrivning

Hjälpmedelstjänsterna, samt till dem hörande lager-, underhålls- och transportarrangemang, är splittrade och sköra inom Östra Nylands välfärdsområde. För att trygga jämlika och smidiga tjänster för klienterna i Östra Nylands välfärdsområde finns det ett behov av att förnya verksamhetssätten i fråga om hjälpmedelstjänster, samtidigt som man främjar tjänsternas effektivitet, produktivitet och kostnadseffektivitet. Det föreslås att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet. Genom att centralisera hjälpmedelstjänsterna i Östra Nylands välfärdsområde strävar man efter att stabilisera hjälpmedelsverksamheten i området, lösa de utmaningar som är förknippade med den samt dämpa kostnadsökningen i ett läge där behovet av hjälpmedel ökar på grund av att befolkningen åldras samt det allmänna målet att vårda människor hemma så länge som möjligt.

Ur ekonomiskt perspektiv är det under år 2023 möjligt att inleda beredningen och planeringen av övergången till en centraliserad hjälpmedelscentral med finansiering av resultatenhetens budgetmedel. För att projektet ska kunna förverkligas måste det beaktas i resultatenhetens budget för år 2024. Under det första skedet av förändringsarbetet ligger fokus på mellersta områdets hjälpmedelshelhet (hösten 2023) för att kunna garantera kontinuiteten i hjälpmedelsunderhållet och hjälpmedelstransporterna från och med 1.1.2024, när avtalet med nuvarande serviceproducent för området upphör. Lämpliga lokaler söks för en centraliserad hjälpmedelscentral i samarbete med välfärdsområdets fastighetsförvaltning. Mera ingående information om projektet presenteras i projektplanen för en centraliserad hjälpmedelscentral (bilaga).

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde beslutar att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet. Verksamheten förbereds under år 2023 och inleds den 1.1.2024.  

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).