Nämnden för ordnande av tjänster, möte 04-09-2024

Protokollet är granskat

§ 92 Svar på begäran om omprövning av beslut fattat vid nämnden för ordnande av tjänsters sammanträde 5.6.2024 (§ 65) angående Östra Nylands välfärdsområdes anvisning för service som stöder rörlighet (socialvårdslagen och handikappservicelagen)

IUHVADno-2023-30

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi, fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Service som stöder rörligheten kan ordnas både med stöd av socialvårdslagen och med stöd av handikappservicelagen. Riktlinjerna gäller även färdtjänst inom specialomsorgen. Genom riktlinjerna åstadkoms regionalt enhetliga föreskrifter för beviljande och användning av servicen. Utöver riktlinjerna tillämpas föreskrifter angående den mera exakta avgränsningen av det område som omfattas av färdtjänst enligt socialvårdslagen, angående bevillningskriterierna och självriskens storlek för färdtjänst enligt socialvårdslagen samt angående självriskens storlek då det gäller färdtjänst enligt handikappservicelagen. Riktlinjerna innehåller föreskrifter också angående separering av kombinerade färdtjänstresor och rätten till bekant taxi.

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnd för ordnande av tjänster godkänner för efterlevnad Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.02.2023.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att godkänna riktlinjerna för beviljande av tjänster som stöder rörligheten enligt funktionshinderlagen från och med 01.02.2023.

Samtidigt beslutade Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster enhälligt att anvisningarna uppdateras följande gång i maj.

Paragrafen justerades genast vid mötet.

 

 

Möte hantering

Föredragaren ändrade rubriken på ärendet enligt följande:

" Riktlinjer enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten i Östra Nylands välfärdsområde"

 

Föredragaren gjorde även följande tillägg till paragraftexten:

Det föreskrivs i 8 § i lagen om service och stöd på grund av handikapp att välfärdsområdet ska ordna skälig färdtjänst jämte följeslagarservice för en gravt handikappad som på grund av sitt handikapp eller sin sjukdom nödvändigt behöver sådan service för att klara de funktioner som hör till normal livsföring.

Färdtjänst är service som hjälper gravt handikappade att klara sig självständigt. Färdtjänst enligt handikappservicelagen gör det möjligt för gravt handikappade personer att färdas bland annat för att kunna gå i skola, arbeta och delta i hobbyer.

Färdtjänsten omfattas av välfärdsområdets särskilda skyldighet att ordna service. Det finns en subjektiv rätt till färdtjänst, varför välfärdsområdet måste ordna färdtjänst för gravt handikappade personer oavsett budgetanslag.

I 4 § i handikappserviceförordningen anges att till färdtjänst jämte därtill ansluten ledsagarservice hör sådana transporter som en gravt handikappad behöver för arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet eller rekreation eller av annan sådan orsak och som hör till det dagliga livet. Transporter som hör till det dagliga livet omfattar transporter inom den gravt handikappades hemkommun eller till närbelägna kommuner.

Nämnden tillkännagavs rådens utlåtanden, som delades ut åt medlemmarna innan mötet (bilaga § 14).

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Anvisningarna har justerats vid behov enligt nämndens beslut 15.02.2023 baserat på inkomna utlåtanden av äldrerådets och rådet för personer med funktionsnedsättning. Det har inte funnits behov att göra ändringar i riktlinjer enligt funktionshinderlagen för  service som stöder rörligheten.

Beslutsförslag

Social-​ och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknade efter de tekniska korrigeringarna för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Möte hantering

JA
Micaela Röman
Irmeli Hoffrén
Juha Kittilä
Markus Pietikäinen
Pamela Stenberg
Pehr Sveholm
Tero Suominen
Tove Munkberg

NEJ
Anna-Mari Eloranta
Johanna Aaltonen
Roy Harkimo
Sanna Kivineva

 

Ledamoten Johanna Aaltonen lade, understödd av viceordförande Anna-Mari Eloranta, fram att ärendet remitteras till beredning.

I omröstningen fick grundförslaget 8 röster, ändringsförslaget 4 röster,

Det antecknades i protokollet att nämnden höll en paus för att diskutera sinsemellan kl. 19.14-19.23.

Efter pausen förtydligade ansvarsområdesdirektören för familje- och socialtjänster ärendet för ledamöterna, varefter nämnden höll en ny paus kl. 19.25 - 19.27.

 

Det antecknades i protokollet att då man utarbetar nya anvisningar engageras äldrerådet och rådet för funktionshindrade i processen.

Rubriken i paragrafen ändras som en tekninsk korrigerig att motsvara rubriken i grunderna för beviljandet.

 

Röstningsresultat

  • JA 8 st 67%

    Micaela Röman, Irmeli Hoffren, Juha Kittilä, Markus Pietikäinen, Pamela Stenberg, Pehr Sveholm, Tero Suominen, Tove Munkberg

  • NEJ 4 st 33%

    Anna-Mari Eloranta, Johanna Aaltonen, Roy Harkimo, Sanna Kivineva

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen, tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi, familje- och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Gällande riktlinjer för tjänster som stöder rörlighet har behandlats i nämnden för ordnande av tjänster den 15.2.2023 § 4 samt den 24.05.2023 § 59 och följande ändringar har gjorts i de riktlinjer som nu behandlas.

  • avvikelse på resan omdefinierad till 2000 m
  • särskilda tjänster, som ingick i den nya upphandlingen, har lagts till
  • snabbeställningar kan göras fyra gånger per månad
  • beställningscentralen ringer inte till kunden om ingen transport kommer, utan kunden tar själv kontakt med beställningscentralen (centralen har inget övervakningssystem för att följa upp transporter)
  • feedbacksystem (klientrespons) har lagts till i tjänster för funktionshindrade
  • i kundinstruktionerna finns anvisningar om hur kunden kan kontakta tjänster för äldre personer

 

Riktlinjerna har utarbetats i samarbete med representanter från rådet för personer med funktionsnedsättning.

 

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att återremittera ärendet för beredning. 

Möte hantering

Medlem Sanna Kivineva föreslog understödd av medlem Juha Kittilä att återremittera ärendet.

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen,​ tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi,​ familje-​ och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster återremitterade anvisningen för service som stöder rörligheten för ny beredning och förutsatte att det utlåtande som avgetts av rådet för personer med funktionsnedsättning skulle beaktas i anvisningen samt förutsatte behandling av de ändringsförslag som hade framförts vid sammanträdet.

I anvisningen ingår färdtjänst både enligt socialvårdslagen och enligt handikappservicelagen. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och en handbok för personalen. Det är viktigt att färdtjänsten behandlas på ett sammanhållet sätt då kunden ansöker om färdtjänst.

Störningar i färdtjänsten

Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxin kan också kvittera skjutsen som mottagen, men kommer ändå inte till platsen. Uppföljning förutsätter alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för.

Periodisering av färdtjänst

Om kunden har ett beslut om färdtjänst och vill periodisera färdtjänsten, ska kunden ansöka om periodisering. Då fattas ett annat beslut om periodiseringen utöver beslutet om färdtjänst. Beslut om färdtjänst baserar sig alltid på en individuell ansökan och ett individuellt behov. Besluten följs upp statistiskt. Om kunden ansöker om ny färdtjänst, kan han eller hon ansöka om periodisering samtidigt.

Kotka som kommun för att uträtta ärenden

Lovisa stad har inte föreslagit Kotka som kommun för uträttande av ärenden funktionellt. Lovisaborna kan använda städerna Kouvola och Borgå för att uträtta ärenden där. Eventuella hälso- och sjukvårdstjänster kan kunden få som FPA-taxiresa.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande

Beredningen av anvisningen har gjorts som tjänsteinnehavararbete och sänts till rådet för personer med funktionsnedsättning för utlåtande. Anvisningen har behandlats av kundpanelen/medlemmarna i rådet i samarbete.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande har beaktats i anvisningen. Rättelserna är markerade i bilagan.

Anvisningen bifogas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter de tekniska korrigeringarna enhälligt att godkänna Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigeringar:

Punkt 3.1.Rätt till färdtjänst enligt handikappservicelagen

  • Punkt c) En person med funktionsnedsättning som uppfyller förutsättningarna i a och b har rätt att få de skäliga färdtjänster som hen behöver med tillhörande följeslagarservice, om hen har orimliga svårigheter att använda offentliga transportmedel på grund av sin funktionsnedsättning eller sjukdom.
  • Behovet av färdtjänst ska bero på skada eller sjukdom. Skadan eller sjukdomen ska vara bestående eller långvarig. Med långvarig avses i regel ett funktionshinder på grund av en skada eller sjukdom som varar över ett år och leder till begränsningar i funktionsförmågan. I vissa situationer kan transporttjänster  beviljas även om det ännu inte finns information om funktionsnedsättningens eller sjukdomens varaktighet, till exempel efter en stroke.

Punkt 3.3. Reseområde

  • Lovisa: Kotka läggs till some en funktionell närmaste kommun.

Punkt 6.2. Bedömning av servicebehovet och klientplan

  • beträffande färdtjänst enligt handikappservicelagen läkarutlåtande eller ett utlåtande som är skriven av en professionell inom hälso- eller socialvården, eller en liknande redogörelse, som visar sökandens rörlighet och/eller funktionsförmåga och dess minskning.

 

Nämndens medlemmar diskuterade reklamationssituationer om skjutsen inte kommer, och föredraganden föreslog att följande läggs till i instruktionerna:

Ny punkt 5.10. Störningssituationer inom färdtjänsten 

  • Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. 

    Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

 

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, (tjänster för personer med funktionsnedsättning​) Maritta Koskinen
ansvarsområdesdirektör, (familje- och socialtjänster) Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Pauli Ritola, Jonas Lindström och Tuula Räikkönen har 7.7.2024 riktat en begäran om omprövning till nämnden för ordnande av tjänster angående anvisningarna för service som stöder rörlighet. Anvisningen har antagits av nämnden för ordnande av tjänster 5.6.2024 (§ 65).

Begäran om omprövning gäller punkten om ledsagartjänst [följeslagarservice] i anslutning till färdtjänst enligt handikappservicelagen samt punkten om störningar i färdtjänsten.

De som framställt begäran om omprövning lyfter fram en punkt i anvisningen där det konstateras att en person som själv behöver taxiförarens hjälp för att förflytta sig i regel inte kan fungera som följeslagare [ledsagare] och kräver att passusen stryks såsom varande lagstridig. De som framställt begäran om omprövning påpekar att högsta förvaltningsdomstolen i sitt avgörande HFD 2015:131 ansett att när en gravt handikappad person var ledsagare, måste han eller hon i likhet med andra ledsagare kunna åka med gratis i en taxi. I förvaltningsdomstolens avgörande hade det av en person som beviljats färdtjänst med stöd av lagen om service och stöd på grund av handikapp krävts att han, när han fungerade som ledsagare för en annan person som beviljats färdtjänst, för resan skulle använda en av de färdtjänstresor som han själv beviljats samt betala självriskandelen, trots att ledsagare annars fick åka med gratis. Grunder för sådan särbehandling saknades.  Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att när en gravt handikappad person var ledsagare, måste han eller hon i likhet med andra ledsagare kunna åka med gratis i en taxi. 8 § 2 mom. i lagen om service och stöd på grund av handikapp, 4 § 1 och 3 mom. samt 6 § i förordningen om service och stöd på grund av handikapp, 6 § i förvaltningslagen. De som framställt begäran om omprövning påpekar att det i grunderna för avgörandet skrivs: ”Om en gravt handikappad person som får färdtjänst faktiskt ledsagar en annan person på färdtjänstresor, ska han eller hon, med beaktande av 6 § i förvaltningslagen, kunna resa avgiftsfritt i taxin på samma sätt som andra ledsagare” (Finlex 2015:131/HFD:s avgöranden beslut/prejudikat). Östra Nylands råd för personer med funktionsnedsättning har i sitt utlåtande 29.2.2024 lyft fram HFD:s beslut, men i begäran om omprövning konstateras om anvisningen att ”när två personer som har ett beslut om färdtjänst reser med färdtjänst är det fråga om en kombinerad resa för vilken ingen självrisk tas ut”. I begäran om omprövning konstateras att en person med funktionsnedsättning som är med i transporten som ledsagare ger den som ska ledsagas den vägledning och den assistans som han eller hon behöver framme vid destinationen. Ledsagaren har inte själv något ärende att uträtta på samma ställe. Enligt anvisningen går ledsagaren det oaktat miste om två av sina egna resor som beviljats för att sköta ärenden och för rekreation.

I begäran om omprövning hänvisar den ovan nämnda meningen i anvisningen till situationer där föraren assisterar båda kunderna mer än normalt utan att få ersättning för det. Taxiförarna anser att en sådan situation är orättvis och vill inte nödvändigtvis ta emot denna typ av köruppdrag. Vid utarbetandet av anvisningen har man försökt undvika instruktioner som ytterligare kan försvåra mottagandet av beställningar.

Anvisningen kommer att uppdateras fram emot årsskiftet 2024 i och med lagreformen. Rådet för personer med funktionsnedsättnings representanter deltar i uppdateringen av anvisningen. I detta sammanhang beaktas denna möjlighet för personer med funktionsnedsättning att fungera som ledsagare, och diskuterar man frågan med serviceproducenterna för att det i dessa situationer ska råda samförstånd.

För det andra lyfter framställarna av begäran om omprövning fram att man i ledningssystemet för transporterna inte tillräckligt har beaktat ett tryggt genomförande av transporten. I anvisningen konstateras: ”Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt.” Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxiföraren kan kvittera köruppdraget är mottaget, men det är möjligt att taxin ändå inte kommer till platsen. För att följa köruppdraget krävs alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för. På grund av konkurrensutsättningens natur har ingen aktör (handikappservicen, beställningscentralen, taxibilarna) något helhetsansvar för genomförandet av transporterna. Enligt begäran om omprövning har man inom färdtjänsten inte tagit i bruk till exempel ett system för överflöde, något som nämns i upphandlingshandlingarna.

I begäran om omprövning lyfts fram att det i föredragningslistan felaktigt har antecknats att beställningscentralen inte kan följa genomförandet av transporterna. Enligt begäran om omprövning finns det system som informerar kunden om att en transport närmar sig. Taksi Helsinki använder sig av en rutin där beställningscentralen ringer kunden för att berätta att det inte fanns någon taxi tillgänglig. Denna rutin att ringa kunden har inte baserat sig på information där beställningscentralen skulle ha följt genomförandet av transporten till kunden. Taksi Helsinki har i själva verket inte kunnat följa om bilen tar emot det beställda köruppdraget.  Beställningscentralen kan inte följa om taxin kör i riktning mot kunden efter att ha kvitterat att köruppdraget tagits emot. Beställningscentralen kan följa när taxin kvitterar att köruppdraget är mottaget.

Tillsammans med den lagligt konkurrensutsatta beställningscentralen 0202 görs det ett tätt samarbete för utvecklande av färdtjänst enligt handikappservicelagen. I utvecklingsarbetet engageras förutom representanter för personer med funktionsnedsättning även serviceproducenterna.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att påverkansorganets representant Maija Aatelo (råd för personer med funktionsnedsättning) anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende (närståendejäv, förvaltningslagen 28 § 5).


Sökande av ändring

 

Anvisning för besvärsanvisning

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol

Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

 

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären ska följande anges:

1) det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),

2) till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),

3) grunderna för yrkandena,

4) vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

1) det överklagade beslutet med besvärsanvisning,

2) utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,

3) de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos:

Östra Nylands registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån,  06100 Borgå

E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00