Beskrivning
Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen, tjänster för personer med funktionsnedsättning
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi, familje- och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Nämnden för ordnande av tjänster återremitterade anvisningen för service som stöder rörligheten för ny beredning och förutsatte att det utlåtande som avgetts av rådet för personer med funktionsnedsättning skulle beaktas i anvisningen samt förutsatte behandling av de ändringsförslag som hade framförts vid sammanträdet.
I anvisningen ingår färdtjänst både enligt socialvårdslagen och enligt handikappservicelagen. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och en handbok för personalen. Det är viktigt att färdtjänsten behandlas på ett sammanhållet sätt då kunden ansöker om färdtjänst.
Störningar i färdtjänsten
Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.
Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxin kan också kvittera skjutsen som mottagen, men kommer ändå inte till platsen. Uppföljning förutsätter alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för.
Periodisering av färdtjänst
Om kunden har ett beslut om färdtjänst och vill periodisera färdtjänsten, ska kunden ansöka om periodisering. Då fattas ett annat beslut om periodiseringen utöver beslutet om färdtjänst. Beslut om färdtjänst baserar sig alltid på en individuell ansökan och ett individuellt behov. Besluten följs upp statistiskt. Om kunden ansöker om ny färdtjänst, kan han eller hon ansöka om periodisering samtidigt.
Kotka som kommun för att uträtta ärenden
Lovisa stad har inte föreslagit Kotka som kommun för uträttande av ärenden funktionellt. Lovisaborna kan använda städerna Kouvola och Borgå för att uträtta ärenden där. Eventuella hälso- och sjukvårdstjänster kan kunden få som FPA-taxiresa.
Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande
Beredningen av anvisningen har gjorts som tjänsteinnehavararbete och sänts till rådet för personer med funktionsnedsättning för utlåtande. Anvisningen har behandlats av kundpanelen/medlemmarna i rådet i samarbete.
Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande har beaktats i anvisningen. Rättelserna är markerade i bilagan.
Anvisningen bifogas.
Beslutsförslag
Social- och hälsovårdsdirektören
Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter de tekniska korrigeringarna enhälligt att godkänna Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.
Paragrafen justerades genast.
Möte hantering
Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigeringar:
Punkt 3.1.Rätt till färdtjänst enligt handikappservicelagen
- Punkt c) En person med funktionsnedsättning som uppfyller förutsättningarna i a och b har rätt att få de skäliga färdtjänster som hen behöver med tillhörande följeslagarservice, om hen har orimliga svårigheter att använda offentliga transportmedel på grund av sin funktionsnedsättning eller sjukdom.
-
Behovet av färdtjänst ska bero på skada eller sjukdom. Skadan eller sjukdomen ska vara bestående eller långvarig. Med långvarig avses i regel ett funktionshinder på grund av en skada eller sjukdom som varar över ett år och leder till begränsningar i funktionsförmågan. I vissa situationer kan transporttjänster beviljas även om det ännu inte finns information om funktionsnedsättningens eller sjukdomens varaktighet, till exempel efter en stroke.
Punkt 3.3. Reseområde
- Lovisa: Kotka läggs till some en funktionell närmaste kommun.
Punkt 6.2. Bedömning av servicebehovet och klientplan
-
beträffande färdtjänst enligt handikappservicelagen läkarutlåtande eller ett utlåtande som är skriven av en professionell inom hälso- eller socialvården, eller en liknande redogörelse, som visar sökandens rörlighet och/eller funktionsförmåga och dess minskning.
Nämndens medlemmar diskuterade reklamationssituationer om skjutsen inte kommer, och föredraganden föreslog att följande läggs till i instruktionerna:
Ny punkt 5.10. Störningssituationer inom färdtjänsten
- Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt.
Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.