Beskrivning
Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, (tjänster för personer med funktionsnedsättning) Maritta Koskinen
ansvarsområdesdirektör, (familje- och socialtjänster) Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Maija Aatelo har 8.7.2024 riktat en begäran om omprövning till nämnden för ordnande av tjänster angående anvisningen för service som stöder rörlighet. Anvisningen har antagits 5.6.2024 (§ 65).
3.2.1. Resor i anknytning till det dagliga livet
Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att resor i anslutning till det dagliga livet tillhör alla och att det inte borde krävas läkarutlåtande för tilläggsresor. Enligt begäran om omprövning borde resor beviljas utifrån ens individuella behov också för resor till Helsingfors, till exempel för deltagande i organisationsverksamhet. Enligt lagen ska ett behövligt antal resor beviljas, inte bara ett minimiantal resor.
Från anvisningen har strukits omnämnandet att man till ansökan om tilläggsresor ska foga ett läkarutlåtande. Tilläggsresor utanför reseområdet kan beviljas efter individuell prövning. Arbets- och studieresor beviljas i den omfattning som behövs.
För tilläggsresor krävs dock ansökan, eftersom det är fråga om en tjänst där det enligt lag också ska göras en bedömning av servicebehovet och där det ska fattas ett överklagbart beslut. Dessutom kan behovet av färdtjänst granskas statistiskt, och samtidigt kan man beakta behovet av resor i budgeten.
3.2.1.1. Rätt att dela in resor
Maija Aatelo föreslår i sin begäran om omprövning att följande text införs om rätten till stöd för rörlighet i punkten om att dela in [periodisera] resor:
Ordnandet av färdtjänstresorna fastställs varje månad, om kunden inte meddelar att hen vill dela in resorna för en längre tid, dock högst för ett kalenderår.
Att resorna delas in antecknas i kundens servicebeslut. Servicebeslutet kan beroende på det som kunden meddelat antingen vara tidsbegränsat eller gälla tills vidare.
Även om kunden inte har indelade resor, överförs högst fyra (4) resor som förblivit oanvända automatiskt till följande månad.
För att utveckla handikappservicens rutiner har man i detta skede tagit i bruk en indelning i perioder på fyra månader. Indelningen i perioder beaktar årstiderna och deras variationer.
Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att en arbetsgrupp ska tillsättas för att ta i bruk en kilometer- och eurobörs. Rådet för personer med funktionsnedsättning ombes utse fyra personer till arbetsgruppen. Att tillsätta en arbetsgrupp är en aktuell fråga, då nya klientavgifter bereds. Dessutom ska anvisningarna granskas när den nya funktionshinderservicelagen träder i kraft.
3.3. Reseområde för resor som beviljas enligt handikappservicelagen
Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att reseområdet för handikappservicen bör vara detsamma som gäller för resor enligt socialvårdslagen. Reseområdet för resor enligt socialvårdslagen är Östra Nylands välfärdsområde. Handikappservicens reseområde är kommunerna i välfärdsområdet och de kommuner som ligger nära kundens hemkommun med undantag av Lappträsk (funktionell kommun) och Lovisa (Kotka). Maija Aatelo konstaterar att Borgåbor och Askolabor arbetar, deltar i hobbyer, handlar, deltar i idrotts- och kulturevenemang och uträttar andra ärenden i huvudstadsregionen.
Enligt 6 § i handikappserviceförordningen ska färdtjänst ordnas för gravt handikappade så att de kan företa de resor som är nödvändiga med tanke på arbete och studier. Dessa färdtjänstresor ordnas i den omfattning som behövs utan månatliga begränsningar. Arbetsresor ordnas inom den egna kommunens område och så att de sträcker sig till de närliggande kommunerna.
Färdtjänst ska ordnas för gravt handikappade så att de kan företa de resor som är nödvändiga med tanke på arbetet. Enligt handikappservicelagen ersätts skäliga kostnader för färdtjänst. En förutsättning för ersättning för studieresor är att resorna leder till avläggande av examen eller till ett yrke eller förbättrar möjligheterna att arbeta.
Övriga resor beviljas efter prövning utifrån ansökan och det individuella servicebehovet.
3.4. Ersättning för resor av engångskaraktär utanför reseområdet
Enligt Maija Aatelo bör ordet engångskaraktär strykas från rubriken.
I 4 § i handikappserviceförordningen anges att till färdtjänst jämte därtill ansluten ledsagarservice hör sådana transporter som en gravt handikappad behöver för arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet eller rekreation eller av annan sådan orsak och som hör till det dagliga livet.
Transporter som hör till det dagliga livet omfattar transporter inom den gravt handikappades hemkommun eller till närbelägna kommuner. Resor utanför reseområdet eller tilläggsresor beviljas efter ansökan och utifrån det individuella servicebehovet.
I sin begäran om omprövning konstaterar Aatelo att nämnda punkt i anvisningen bör kompletteras med en instruktion om återresan. ”Om ersättning för en resa av engångskaraktär utanför färdtjänstens reseområde inte beviljas, kan kunden använda den färdtjänstresa som beviljats hen och resa till utkanten av sitt eget reseområde och därifrån fortsätta på egen bekostnad till sin destination.” Ändringarna och tilläggen till anvisningen beaktas i samband med uppdateringen när den nya lagen träder i kraft.
3.5. Följeslagarservice i anknytning till färdtjänst enligt handikappservicelagen
Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att från anvisningen bör strykas skrivningen ”En person som själv har rätt till färdtjänst och som själv behöver taxiförarens hjälp för att förflytta sig kan i regel inte fungera som följeslagare”
I begäran om omprövning hänvisar den ovan nämnda meningen i anvisningen till situationer där föraren assisterar båda kunderna mer än normalt utan att få ersättning för det. Taxiförarna anser att en sådan situation är orättvis och vill inte nödvändigtvis ta emot denna typ av köruppdrag. Vid utarbetandet av anvisningen har man försökt undvika instruktioner som ytterligare kan försvåra mottagandet av beställningar.
Anvisningen kommer att uppdateras fram emot årsskiftet 2024 i och med lagreformen. Rådet för personer med funktionsnedsättnings representanter deltar i uppdateringen av anvisningen. I detta sammanhang beaktas denna möjlighet för personer med funktionsnedsättning att fungera som ledsagare, och diskuterar man frågan med serviceproducenterna för att det i dessa situationer ska råda samförstånd.
4. Beviljande av särskilda rättigheter i anknytning till färdtjänsten
Maija Aatelo föreslår i sin begäran om omprövning att man tar i bruk en praxis där kunden får ett meddelande om föraren och förarens telefonnummer. Då kan kunden på basis av påminnelsen anmäla sitt bagage, och beställningscentralen skulle inte behöva anmäla saken separat. Praxisen används vid FPA-resor.
Kunden kan ha med sig vanliga saker såsom shoppingkassar, resväska, barnvagn och liknande. Stort bagage och hjälpmedel som kommer att behövas anmäls till beställningscentralen i samband med beställningen. På så sätt styr beställningscentralen beställningen till en bil som motsvarar transporten. Meddelandeservicen är en service som tillhandahålls av beställningscentralen och som man kan sträva efter att utveckla tillsammans med beställningscentralen.
4.3. Rätt till assistans i resekedjan
I sin begäran om omprövning konstaterar Maija Aatelo att ordet ”nödvändigtvis” bör strykas från denna och andra punkter i anvisningen. Nödvändighet är den grund som åberopas vid beviljandet av tjänsten, och man ska inte vara tvungen att bevisa den om och om igen på flera ställen. Frågan tas upp till granskning i samband med uppdateringen av anvisningen. På vissa punkter understryker begreppet nödvändighet den subjektiva rätt som en person med funktionsnedsättning har, vilket är ägnat att stärka uppfattningen om servicens behövlighet.
5.4. Debitering och betalning av självrisk för färdtjänstresor
Aatelo konstaterar att fakturan alltid ska innehålla en specifikation av de resor som gjorts: datum, klockslag och resans längd.
Denna möjlighet utvecklas i samarbete med programvaruproducenten. Man har ännu inte kommit fram till en lösning.
5.5. Beställning av färdtjänstresa
Enligt Aatelo bör man stryka anvisningens passus ”En taxiförare som utför färdtjänst på basis av ett avtal inom välfärdsområdet anses inte vara en sådan person”.
Det är en hänvisning till en punkt enligt vilken föraren inte kan beställa resan för kundens räkning. Beställningar av transporter har varit förknippat med utmaningar som har utretts tillsammans med förarna. När kunden själv beställer transporter som står utanför rätten till bekant taxi, kan hen följa antalet transporter och hur de genomförs.
Till sist konstaterar Maija Aatelo i sin begäran om omprövning:
”Stöd för rörlighet ska alltid vara en tjänst som i första hand syftar till att göra det möjligt för en person med funktionsnedsättning att leva ett så likvärdigt liv som möjligt jämfört med personer utan funktionsnedsättning. Anvisningarna måste därför skrivas så att de är flexibla. De och de beslut som grundar sig på dem bör vid behov anpassas så att de motsvarar de förändrade behoven.”
Anvisningen fungerar som ett dokument som styr handikappservicen. Syftet är att med hjälp av anvisningen säkerställa enhetliga grunder för beviljande av tjänster. Tjänsteinnehavaren beviljar tjänster utifrån vissa principer med hänsyn till kundens behov eller subjektiva behov.