Nämnden för ordnande av tjänster, möte 04-09-2024

Protokollet är granskat

§ 91 Svar på begäran om omprövning gällande § 65 Östra Nylands välfärdsområdes anvisning för service som stöder rörlighet (socialvårdslagen och handikappservicelagen)

IUHVADno-2023-30

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi, fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Service som stöder rörligheten kan ordnas både med stöd av socialvårdslagen och med stöd av handikappservicelagen. Riktlinjerna gäller även färdtjänst inom specialomsorgen. Genom riktlinjerna åstadkoms regionalt enhetliga föreskrifter för beviljande och användning av servicen. Utöver riktlinjerna tillämpas föreskrifter angående den mera exakta avgränsningen av det område som omfattas av färdtjänst enligt socialvårdslagen, angående bevillningskriterierna och självriskens storlek för färdtjänst enligt socialvårdslagen samt angående självriskens storlek då det gäller färdtjänst enligt handikappservicelagen. Riktlinjerna innehåller föreskrifter också angående separering av kombinerade färdtjänstresor och rätten till bekant taxi.

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnd för ordnande av tjänster godkänner för efterlevnad Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.02.2023.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att godkänna riktlinjerna för beviljande av tjänster som stöder rörligheten enligt funktionshinderlagen från och med 01.02.2023.

Samtidigt beslutade Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster enhälligt att anvisningarna uppdateras följande gång i maj.

Paragrafen justerades genast vid mötet.

 

 

Möte hantering

Föredragaren ändrade rubriken på ärendet enligt följande:

" Riktlinjer enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten i Östra Nylands välfärdsområde"

 

Föredragaren gjorde även följande tillägg till paragraftexten:

Det föreskrivs i 8 § i lagen om service och stöd på grund av handikapp att välfärdsområdet ska ordna skälig färdtjänst jämte följeslagarservice för en gravt handikappad som på grund av sitt handikapp eller sin sjukdom nödvändigt behöver sådan service för att klara de funktioner som hör till normal livsföring.

Färdtjänst är service som hjälper gravt handikappade att klara sig självständigt. Färdtjänst enligt handikappservicelagen gör det möjligt för gravt handikappade personer att färdas bland annat för att kunna gå i skola, arbeta och delta i hobbyer.

Färdtjänsten omfattas av välfärdsområdets särskilda skyldighet att ordna service. Det finns en subjektiv rätt till färdtjänst, varför välfärdsområdet måste ordna färdtjänst för gravt handikappade personer oavsett budgetanslag.

I 4 § i handikappserviceförordningen anges att till färdtjänst jämte därtill ansluten ledsagarservice hör sådana transporter som en gravt handikappad behöver för arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet eller rekreation eller av annan sådan orsak och som hör till det dagliga livet. Transporter som hör till det dagliga livet omfattar transporter inom den gravt handikappades hemkommun eller till närbelägna kommuner.

Nämnden tillkännagavs rådens utlåtanden, som delades ut åt medlemmarna innan mötet (bilaga § 14).

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Anvisningarna har justerats vid behov enligt nämndens beslut 15.02.2023 baserat på inkomna utlåtanden av äldrerådets och rådet för personer med funktionsnedsättning. Det har inte funnits behov att göra ändringar i riktlinjer enligt funktionshinderlagen för  service som stöder rörligheten.

Beslutsförslag

Social-​ och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknade efter de tekniska korrigeringarna för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Möte hantering

JA
Micaela Röman
Irmeli Hoffrén
Juha Kittilä
Markus Pietikäinen
Pamela Stenberg
Pehr Sveholm
Tero Suominen
Tove Munkberg

NEJ
Anna-Mari Eloranta
Johanna Aaltonen
Roy Harkimo
Sanna Kivineva

 

Ledamoten Johanna Aaltonen lade, understödd av viceordförande Anna-Mari Eloranta, fram att ärendet remitteras till beredning.

I omröstningen fick grundförslaget 8 röster, ändringsförslaget 4 röster,

Det antecknades i protokollet att nämnden höll en paus för att diskutera sinsemellan kl. 19.14-19.23.

Efter pausen förtydligade ansvarsområdesdirektören för familje- och socialtjänster ärendet för ledamöterna, varefter nämnden höll en ny paus kl. 19.25 - 19.27.

 

Det antecknades i protokollet att då man utarbetar nya anvisningar engageras äldrerådet och rådet för funktionshindrade i processen.

Rubriken i paragrafen ändras som en tekninsk korrigerig att motsvara rubriken i grunderna för beviljandet.

 

Röstningsresultat

  • JA 8 st 67%

    Micaela Röman, Irmeli Hoffren, Juha Kittilä, Markus Pietikäinen, Pamela Stenberg, Pehr Sveholm, Tero Suominen, Tove Munkberg

  • NEJ 4 st 33%

    Anna-Mari Eloranta, Johanna Aaltonen, Roy Harkimo, Sanna Kivineva

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen, tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi, familje- och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Gällande riktlinjer för tjänster som stöder rörlighet har behandlats i nämnden för ordnande av tjänster den 15.2.2023 § 4 samt den 24.05.2023 § 59 och följande ändringar har gjorts i de riktlinjer som nu behandlas.

  • avvikelse på resan omdefinierad till 2000 m
  • särskilda tjänster, som ingick i den nya upphandlingen, har lagts till
  • snabbeställningar kan göras fyra gånger per månad
  • beställningscentralen ringer inte till kunden om ingen transport kommer, utan kunden tar själv kontakt med beställningscentralen (centralen har inget övervakningssystem för att följa upp transporter)
  • feedbacksystem (klientrespons) har lagts till i tjänster för funktionshindrade
  • i kundinstruktionerna finns anvisningar om hur kunden kan kontakta tjänster för äldre personer

 

Riktlinjerna har utarbetats i samarbete med representanter från rådet för personer med funktionsnedsättning.

 

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att återremittera ärendet för beredning. 

Möte hantering

Medlem Sanna Kivineva föreslog understödd av medlem Juha Kittilä att återremittera ärendet.

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen,​ tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi,​ familje-​ och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster återremitterade anvisningen för service som stöder rörligheten för ny beredning och förutsatte att det utlåtande som avgetts av rådet för personer med funktionsnedsättning skulle beaktas i anvisningen samt förutsatte behandling av de ändringsförslag som hade framförts vid sammanträdet.

I anvisningen ingår färdtjänst både enligt socialvårdslagen och enligt handikappservicelagen. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och en handbok för personalen. Det är viktigt att färdtjänsten behandlas på ett sammanhållet sätt då kunden ansöker om färdtjänst.

Störningar i färdtjänsten

Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxin kan också kvittera skjutsen som mottagen, men kommer ändå inte till platsen. Uppföljning förutsätter alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för.

Periodisering av färdtjänst

Om kunden har ett beslut om färdtjänst och vill periodisera färdtjänsten, ska kunden ansöka om periodisering. Då fattas ett annat beslut om periodiseringen utöver beslutet om färdtjänst. Beslut om färdtjänst baserar sig alltid på en individuell ansökan och ett individuellt behov. Besluten följs upp statistiskt. Om kunden ansöker om ny färdtjänst, kan han eller hon ansöka om periodisering samtidigt.

Kotka som kommun för att uträtta ärenden

Lovisa stad har inte föreslagit Kotka som kommun för uträttande av ärenden funktionellt. Lovisaborna kan använda städerna Kouvola och Borgå för att uträtta ärenden där. Eventuella hälso- och sjukvårdstjänster kan kunden få som FPA-taxiresa.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande

Beredningen av anvisningen har gjorts som tjänsteinnehavararbete och sänts till rådet för personer med funktionsnedsättning för utlåtande. Anvisningen har behandlats av kundpanelen/medlemmarna i rådet i samarbete.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande har beaktats i anvisningen. Rättelserna är markerade i bilagan.

Anvisningen bifogas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter de tekniska korrigeringarna enhälligt att godkänna Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigeringar:

Punkt 3.1.Rätt till färdtjänst enligt handikappservicelagen

  • Punkt c) En person med funktionsnedsättning som uppfyller förutsättningarna i a och b har rätt att få de skäliga färdtjänster som hen behöver med tillhörande följeslagarservice, om hen har orimliga svårigheter att använda offentliga transportmedel på grund av sin funktionsnedsättning eller sjukdom.
  • Behovet av färdtjänst ska bero på skada eller sjukdom. Skadan eller sjukdomen ska vara bestående eller långvarig. Med långvarig avses i regel ett funktionshinder på grund av en skada eller sjukdom som varar över ett år och leder till begränsningar i funktionsförmågan. I vissa situationer kan transporttjänster  beviljas även om det ännu inte finns information om funktionsnedsättningens eller sjukdomens varaktighet, till exempel efter en stroke.

Punkt 3.3. Reseområde

  • Lovisa: Kotka läggs till some en funktionell närmaste kommun.

Punkt 6.2. Bedömning av servicebehovet och klientplan

  • beträffande färdtjänst enligt handikappservicelagen läkarutlåtande eller ett utlåtande som är skriven av en professionell inom hälso- eller socialvården, eller en liknande redogörelse, som visar sökandens rörlighet och/eller funktionsförmåga och dess minskning.

 

Nämndens medlemmar diskuterade reklamationssituationer om skjutsen inte kommer, och föredraganden föreslog att följande läggs till i instruktionerna:

Ny punkt 5.10. Störningssituationer inom färdtjänsten 

  • Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. 

    Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

 

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, (tjänster för personer med funktionsnedsättning​) Maritta Koskinen
ansvarsområdesdirektör, (familje- och socialtjänster) Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Maija Aatelo har 8.7.2024 riktat en begäran om omprövning till nämnden för ordnande av tjänster angående anvisningen för service som stöder rörlighet. Anvisningen har antagits 5.6.2024 (§ 65).

 

3.2.1. Resor i anknytning till det dagliga livet

Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att resor i anslutning till det dagliga livet tillhör alla och att det inte borde krävas läkarutlåtande för tilläggsresor. Enligt begäran om omprövning borde resor beviljas utifrån ens individuella behov också för resor till Helsingfors, till exempel för deltagande i organisationsverksamhet. Enligt lagen ska ett behövligt antal resor beviljas, inte bara ett minimiantal resor.

Från anvisningen har strukits omnämnandet att man till ansökan om tilläggsresor ska foga ett läkarutlåtande. Tilläggsresor utanför reseområdet kan beviljas efter individuell prövning. Arbets- och studieresor beviljas i den omfattning som behövs.

För tilläggsresor krävs dock ansökan, eftersom det är fråga om en tjänst där det enligt lag också ska göras en bedömning av servicebehovet och där det ska fattas ett överklagbart beslut.  Dessutom kan behovet av färdtjänst granskas statistiskt, och samtidigt kan man beakta behovet av resor i budgeten.

3.2.1.1. Rätt att dela in resor

Maija Aatelo föreslår i sin begäran om omprövning att följande text införs om rätten till stöd för rörlighet i punkten om att dela in [periodisera] resor:

Ordnandet av färdtjänstresorna fastställs varje månad, om kunden inte meddelar att hen vill dela in resorna för en längre tid, dock högst för ett kalenderår.

Att resorna delas in antecknas i kundens servicebeslut. Servicebeslutet kan beroende på det som kunden meddelat antingen vara tidsbegränsat eller gälla tills vidare.

Även om kunden inte har indelade resor, överförs högst fyra (4) resor som förblivit oanvända automatiskt till följande månad.

För att utveckla handikappservicens rutiner har man i detta skede tagit i bruk en indelning i perioder på fyra månader. Indelningen i perioder beaktar årstiderna och deras variationer.

Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att en arbetsgrupp ska tillsättas för att ta i bruk en kilometer- och eurobörs. Rådet för personer med funktionsnedsättning ombes utse fyra personer till arbetsgruppen. Att tillsätta en arbetsgrupp är en aktuell fråga, då nya klientavgifter bereds. Dessutom ska anvisningarna granskas när den nya funktionshinderservicelagen träder i kraft.

3.3. Reseområde för resor som beviljas enligt handikappservicelagen

Maija Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att reseområdet för handikappservicen bör vara detsamma som gäller för resor enligt socialvårdslagen. Reseområdet för resor enligt socialvårdslagen är Östra Nylands välfärdsområde. Handikappservicens reseområde är kommunerna i välfärdsområdet och de kommuner som ligger nära kundens hemkommun med undantag av Lappträsk (funktionell kommun) och Lovisa (Kotka). Maija Aatelo konstaterar att Borgåbor och Askolabor arbetar, deltar i hobbyer, handlar, deltar i idrotts- och kulturevenemang och uträttar andra ärenden i huvudstadsregionen.

Enligt 6 § i handikappserviceförordningen ska färdtjänst ordnas för gravt handikappade så att de kan företa de resor som är nödvändiga med tanke på arbete och studier. Dessa färdtjänstresor ordnas i den omfattning som behövs utan månatliga begränsningar. Arbetsresor ordnas inom den egna kommunens område och så att de sträcker sig till de närliggande kommunerna.

Färdtjänst ska ordnas för gravt handikappade så att de kan företa de resor som är nödvändiga med tanke på arbetet. Enligt handikappservicelagen ersätts skäliga kostnader för färdtjänst. En förutsättning för ersättning för studieresor är att resorna leder till avläggande av examen eller till ett yrke eller förbättrar möjligheterna att arbeta.

Övriga resor beviljas efter prövning utifrån ansökan och det individuella servicebehovet.

3.4. Ersättning för resor av engångskaraktär utanför reseområdet

Enligt Maija Aatelo bör ordet engångskaraktär strykas från rubriken.

I 4 § i handikappserviceförordningen anges att till färdtjänst jämte därtill ansluten ledsagarservice hör sådana transporter som en gravt handikappad behöver för arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet eller rekreation eller av annan sådan orsak och som hör till det dagliga livet.

Transporter som hör till det dagliga livet omfattar transporter inom den gravt handikappades hemkommun eller till närbelägna kommuner. Resor utanför reseområdet eller tilläggsresor beviljas efter ansökan och utifrån det individuella servicebehovet.

I sin begäran om omprövning konstaterar Aatelo att nämnda punkt i anvisningen bör kompletteras med en instruktion om återresan. ”Om ersättning för en resa av engångskaraktär utanför färdtjänstens reseområde inte beviljas, kan kunden använda den färdtjänstresa som beviljats hen och resa till utkanten av sitt eget reseområde och därifrån fortsätta på egen bekostnad till sin destination.” Ändringarna och tilläggen till anvisningen beaktas i samband med uppdateringen när den nya lagen träder i kraft.

3.5. Följeslagarservice i anknytning till färdtjänst enligt handikappservicelagen

Aatelo konstaterar i sin begäran om omprövning att från anvisningen bör strykas skrivningen ”En person som själv har rätt till färdtjänst och som själv behöver taxiförarens hjälp för att förflytta sig kan i regel inte fungera som följeslagare”

I begäran om omprövning hänvisar den ovan nämnda meningen i anvisningen till situationer där föraren assisterar båda kunderna mer än normalt utan att få ersättning för det. Taxiförarna anser att en sådan situation är orättvis och vill inte nödvändigtvis ta emot denna typ av köruppdrag. Vid utarbetandet av anvisningen har man försökt undvika instruktioner som ytterligare kan försvåra mottagandet av beställningar.

Anvisningen kommer att uppdateras fram emot årsskiftet 2024 i och med lagreformen. Rådet för personer med funktionsnedsättnings representanter deltar i uppdateringen av anvisningen. I detta sammanhang beaktas denna möjlighet för personer med funktionsnedsättning att fungera som ledsagare, och diskuterar man frågan med serviceproducenterna för att det i dessa situationer ska råda samförstånd.

4. Beviljande av särskilda rättigheter i anknytning till färdtjänsten

Maija Aatelo föreslår i sin begäran om omprövning att man tar i bruk en praxis där kunden får ett meddelande om föraren och förarens telefonnummer. Då kan kunden på basis av påminnelsen anmäla sitt bagage, och beställningscentralen skulle inte behöva anmäla saken separat. Praxisen används vid FPA-resor.

Kunden kan ha med sig vanliga saker såsom shoppingkassar, resväska, barnvagn och liknande. Stort bagage och hjälpmedel som kommer att behövas anmäls till beställningscentralen i samband med beställningen. På så sätt styr beställningscentralen beställningen till en bil som motsvarar transporten. Meddelandeservicen är en service som tillhandahålls av beställningscentralen och som man kan sträva efter att utveckla tillsammans med beställningscentralen.

4.3. Rätt till assistans i resekedjan

I sin begäran om omprövning konstaterar Maija Aatelo att ordet ”nödvändigtvis” bör strykas från denna och andra punkter i anvisningen. Nödvändighet är den grund som åberopas vid beviljandet av tjänsten, och man ska inte vara tvungen att bevisa den om och om igen på flera ställen. Frågan tas upp till granskning i samband med uppdateringen av anvisningen. På vissa punkter understryker begreppet nödvändighet den subjektiva rätt som en person med funktionsnedsättning har, vilket är ägnat att stärka uppfattningen om servicens behövlighet.

5.4. Debitering och betalning av självrisk för färdtjänstresor

Aatelo konstaterar att fakturan alltid ska innehålla en specifikation av de resor som gjorts: datum, klockslag och resans längd.

Denna möjlighet utvecklas i samarbete med programvaruproducenten. Man har ännu inte kommit fram till en lösning.

5.5. Beställning av färdtjänstresa

Enligt Aatelo bör man stryka anvisningens passus ”En taxiförare som utför färdtjänst på basis av ett avtal inom välfärdsområdet anses inte vara en sådan person”.

Det är en hänvisning till en punkt enligt vilken föraren inte kan beställa resan för kundens räkning. Beställningar av transporter har varit förknippat med utmaningar som har utretts tillsammans med förarna. När kunden själv beställer transporter som står utanför rätten till bekant taxi, kan hen följa antalet transporter och hur de genomförs.

Till sist konstaterar Maija Aatelo i sin begäran om omprövning:

”Stöd för rörlighet ska alltid vara en tjänst som i första hand syftar till att göra det möjligt för en person med funktionsnedsättning att leva ett så likvärdigt liv som möjligt jämfört med personer utan funktionsnedsättning. Anvisningarna måste därför skrivas så att de är flexibla. De och de beslut som grundar sig på dem bör vid behov anpassas så att de motsvarar de förändrade behoven.”

Anvisningen fungerar som ett dokument som styr handikappservicen. Syftet är att med hjälp av anvisningen säkerställa enhetliga grunder för beviljande av tjänster. Tjänsteinnehavaren beviljar tjänster utifrån vissa principer med hänsyn till kundens behov eller subjektiva behov.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt avslå begäran om omprövning.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att påverkansorganets representant Maija Aatelo (råd för personer med funktionsnedsättning) anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende (partjäv, förvaltningslagen 28 § 1).

 


Sökande av ändring

 

Anvisning för besvärsanvisning

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol

Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

 

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären ska följande anges:

1) det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),

2) till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),

3) grunderna för yrkandena,

4) vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

1) det överklagade beslutet med besvärsanvisning,

2) utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,

3) de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos:

Östra Nylands registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån,  06100 Borgå

E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00