Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 4.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Vastaus oikaisuvaatimukseen § 65 Liikkumista tukevien palvelujen (SHL ja VPL) toimintaohje Itä-Uudellamaalla

IUHVADno-2023-30

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:

vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut,  Ilona Koskenniemi, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Liikkumista tukevia palveluita voidaan järjestää sekä sosiaalihuoltolain että vammaispalvelulain perusteella. Ohje koskee myös erityishuollon kuljetuksia. Toimintaohjeella luodaan alueellisesti yhtenäiset ohjeet palvelujen myöntämiseen ja käyttöön. Ohjeen lisäksi sovelletaan ohjeita sosiaalihuoltolain perusteella myönnettävien matkojen tarkemmasta käyttöalueesta, myöntämiskriteereistä ja omavastuun suuruudesta sekä vammaispalvelulain perusteella myönnettävien matkojen omavastuun suuruudesta. Toimintaohje sisältää ohjeet myös kuljetuspalvelun yhdistelystä irrottamisesta ja vakiotaksioikeudesta.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevia palveluja koskevan toimintaohjeen 01.02.2023 alkaen.

Pykälä tarkastetaan heti kokouksessa.

Päätös

 

Itä-Uudenmaan hyvinvoinialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 01.02.2023.

Samalla Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että toimintaohje päivitetään seuraavan kerran toukokuussa.

Pykälä tarkastettiin heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Esittelijä muutti asian otsikkoa seuraavalla tavalla:

"Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella"

 

Lisäksi esittelijä teki seuraavat lisäykset pykälätekstiin:

Vammaispalvelulain 8 §:n mukaan hyvinvointialueen on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen, jos henkilö vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä tarvitsee palvelua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista. 

Kuljetuspalvelu on vaikeavammaisten omatoimista suoriutumista auttava palvelu. Vammaispalvelulain mukaisilla kuljetuspalveluilla mahdollistetaan vaikeimmin vammaisille henkilöille liikkuminen muun muassa koulunkäyntiin, työhön ja harrastuksiin.

Kuljetuspalvelu on hyvinvointialueen erityiseen järjestämisvelvollisuuteen kuuluva palvelu. Hyvinvointialueen on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kuljetuspalveluja määrärahoista riippumatta, koska kuljetuspalvelu on subjektiivinen oikeus.

Vammaispalveluasetuksen 4 §:n mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät työssä käymiseen, opiskeluun, asioimiseen, yhteiskunnallisen osallistumiseen tai virkistykseen.Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset.

Lautakunta kävi läpi neuvostojen lausunnot, jotka jaettiin jäsenille ennen kokousta (liite § 14).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut,  Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunnan päätöksen 15.02.2023 mukaisesti ohjeita on tarvittaessa tarkennettu saapuneiden vammais- ja vanhusneuvostojen lausuntojen perusteella. Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeeseen ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -​lautakunta merkitsee tiedoksi, että ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeisiin, jotka astuivat voimaan 01.02.2023.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -​lautakunta merkitsi teknisten korjausten jälkeen tiedoksi, että ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeisiin, jotka astuivat voimaan 01.02.2023.

Kokouskäsittely

Jäsen Johanna Aaltonen teki muutosesityksen varapuheenjohtaja Anna-Mari Elorannan kannattamana, että asia palautetaan takaisin valmisteluun.

Suoritetussa äänestyksessä pohjaesitys sai 8 ääntä, ja muutosesitys 4 ääntä.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että lautakunta piti neuvottelutauon klo 19.14 - 19.23.

Tauon jälkeen perhe- ja sosiaalipalvelujen vastuualuejohtajan puheenvuoro selkeytti asiaa lautakunnan jäsenille, jonka jälkeen lautakunta piti uuden neuvottelutauon klo 19.25 - 19.27.

Pöytäkirjaan merkitään myös, että uutta toimintaohjetta laadittaessa mukaan otetaan vanhus- ja vammaisneuvostot.

 

Pöytäkirjan otsikot muutetaan teknisenä korjauksena vastaamaan palveluseteleiden palvelukohtaisten sääntökirjojen otsikoita.

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 67%

    Micaela Röman, Irmeli Hoffren, Juha Kittilä, Markus Pietikäinen, Pamela Stenberg, Pehr Sveholm, Tero Suominen, Tove Munkberg

  • Ei 4 kpl 33%

    Anna-Mari Eloranta, Johanna Aaltonen, Roy Harkimo, Sanna Kivineva

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö Maritta Koskinen, vammaispalvelut
vastuualuejohtaja Ilona Koskenniemi, perhe- ja sosiaalipalvelut
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Voimassa olevaa liikkumista tukevien palvelujen toimintaohje on käsitelty palvelujen järjestäminen -lautakunnan kokouksissa 15.2.2023  § 4 sekä 24.05.2023 § 59 ja nyt käsittelyssä olevaan toimintaohjeeseen on tehty seuraavat muutokset.

  • poikkeama matkalla määritetty uudelleen 2000 m
  • lisätty uudessa kilpailutuksessa olleet erityispalvelut
  • pikatilauksia voi tehdä neljä/kk
  • ohjauskeskus ei soita asiakkaalle, jos kyytiä ei tule vaan asiakas ottaa yhteyttä ohjauskeskukseen itse (ohjauskeskuksella ei ole seurantajärjestelmää kyytien seuraamiseen)
  • palautejärjestelmiä on lisätty vammaispalveluihin
  • asiakasohjeessa ohjeita, miten asiakas voi olla yhteydessä ikäihmisten palveluihin

 

Toimintaohjeen laatimisessa on ollut mukana vammaisneuvoston edustajat.

Ehdotus

vs. sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevia palveluja koskevan toimintaohjeen 1.6.2024 alkaen.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että asia palautetaan valmisteluun.

Kokouskäsittely

Jäsen Sanna Kivineva esitti jäsen Juha Kittilän kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö Maritta Koskinen,​ vammaispalvelut
vastuualuejohtaja Ilona Koskenniemi,​ perhe-​ ja sosiaalipalvelut
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta palautti liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeen uudelleen valmisteluun edellyttäen vammaisneuvoston lausunnon huomioimista toimintaohjeessa sekä kokouksen kuluessa esitetyt korjausehdotukset on käsitelty.

Toimintaohjeessa on sekä sosiaalihuolto- että vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Ohje on ensisijaisesti toiminnan palvelukuvaus ja henkilöstölle käsikirja. On tärkeää, että kuljetuspalvelut ovat koottuna, kun asiakas hakee kuljetuspalveluja.

Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet

Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä  uudelleen ohjauskeskukseen.  Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan.  Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.

Kuljetusten toteutumisen ajantasainen seuraaminen ei ole mahdollista missään järjestelmässä. Taksi myös saattaa kuitata kyydin vastaanotetuksi, mutta ei saavu kuitenkaan paikalle Seuraaminen edellyttää aina henkilön seuraamaan tilattua kuljetusta. Tähän ohjauskeskuksessa ei ole henkilöstöä. 

Kuljetuspalvelujen jaksottaminen

Mikäli asiakkaalla on kuljetuspalvelupäätös, ja asiakas haluaa jaksottaa kuljetuspalvelun, hän hakee jaksottamista. Tällöin jaksottamisesta tehdään toinen päätös kuljetuspalvelu päätöksen rinnalle. Kuljetuspalvelupäätös perustuu aina henkilökohtaiseen hakemukseen ja tarpeeseen. Päätöksiä seurataan tilastollisesti. Mikäli asiakas hakee uutta kuljetuspalvelua, asiakas voi hakea jaksottamista samassa.

Kotka asiointikuntana

Loviisan kaupunki ei ole esittänyt Kotkaa toiminnalliseksi asiointikunnaksi. Loviisalaiset voivat käyttää asiointiin Kouvolan ja Porvoon kaupunkia. Mahdolliset terveydenhuollon palvelut asiakas voi saada kelakyyteinä.

Vammaisneuvoston lausunto

Toimintaohjeen valmistelu on tehty virkamiestyönä ja lähetetty lausuttavaksi vammaisneuvostolle. Asiakasohje on käsitelty asiakasraadin/vammaisneuvoston jäsenten kanssa yhteistyössä.

Vammaisneuvoston lausunto on huomioitu toimintaohjeessa. Korjaukset merkitty liitteeseen.

Ehdotus

​​​​​Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevien palveluja koskevan toimintaohjeen alkaen 01.06.2024.

Pykälä tarkastetaan heti.

 

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti teknisten korjausten jälkeen yksimielisesti hyväksyä noudatettavaksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevien palveluja koskevan toimintaohjeen alkaen 01.06.2024.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Tove Munkberg teki seuraavat tekniset korjausehdotukset:

Kohta 3.1. Oikeus vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun

  • kohta c ) Edellytykset a - b täyttävällä vammaisella henkilöllä on oikeus saada tarvitsemansa kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen, jos hänellä on kohtuuttoman suuria vaikeuksia käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä vammansa tai sairautensa vuoksi
  • Kuljetuspalvelun tarpeen tulee johtua vammasta tai sairaudesta. Haitan tulee olla pysyvä tai pitkäaikainen. Pitkäaikaisuudella tarkoitetaan lähtökohtaisesti yli vuoden kestävää vammasta tai sairaudesta johtuvaa toimintakyvyn rajoitetta. Tietyissä tilanteissa voidaan myöntää kuljetuspalvelua myös vaikka ei ole vielä tietoa vamman tai sairauden pitkäkestoisuudesta, esim. aivoverenkiertohäiriön jälkitila. 

Kohta 3.3. Matkustusalue

  • Loviisa: Lisätään toiminnallisena lähikuntana Kotka

Kohta 6.2. Palvelutarpeen arviointi ja asiakasuunnitelma

  • vammaispalvelulain mukaisessa kuljetuspalvelussa lääkärinlausunto tai muun terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön kirjoittama ajanatasainen lausunto tai muu vastaava selvitys, josta selviää hakijan liikkumis- ja /tai toimintakyky ja sen aleneminen

 

Lautakunnan jäsenet keskustelivat reklamaatiotilanteista jos kyyti ei tule, ja esittelijä esitti, että ohjeeseen lisätään:

Uusi kohta 5.10. Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet

  • Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee uudelleen ottaa yhteyttä ohjauskeskukseen.

    Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan. Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.

 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, vammaispalvelut Maritta Koskinen
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Maija Aatelo on 8.7.2024 osoittanut palveluiden järjestämisen -lautakunnalle oikaisuvaatimuksen Liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeesta. Toimintaohje on hyväksytty lautakunnassa 5.6.2024 §65.

 

3.2.1. Jokapäiväiseen elämään liittyvät matkat

Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että jokapäiväiseen elämään liittyvät matkat kuuluvat kaikille eikä lisämatkoista tulisi vaatia lääkärinlausuntoa. Oikaisuvaatimuksen mukaan matkoja tulisi myöntää yksilöllisen tarpeen mukaan myös Helsinkiin suuntautuviin esim. järjestötoiminnan tapahtumiin. Matkoja tulee lain mukaan myöntää tarvittava määrä, ei ainoastaan minimimäärää.

Toimintaohjeesta on poistettu maininta, että lisämatkojen hakemukseen tulisi liittää lääkärinlausunto. Lisämatkoja voidaan myöntää matkustusalueen ulkopuolelle yksilöllisen harkinnan mukaan. Työ- ja opiskelumatkat myönnetään tarpeen edellyttämässä laajuudessa.

Lisämatkoista edellytetään kuitenkin hakemusta, koska kyseessä on palvelu, josta on lain mukaan tehtävä myös palvelutarpeen arviointi ja valituskelpoinen päätös. Lisäksi  kuljetuspalvelujen tarvetta voidaan tarkastella tilastollisesti ja samalla huomioida matkojen tarve talousarvioon

3.2.1.1. Oikeus matkojen jaksottamiseen 

Maija  Aatelo ehdottaa oikaisuvaatimuksessaan liikkumisen tuen oikeudesta matkojen jaksottamiseen tekstiä: 

Kuljetuspalvelumatkojen järjestäminen määräytyy kuukausikohtaisesti, ellei asiakas ilmoita haluavansa jaksottaa matkoja pidemmälle ajalle, kuitenkin korkeintaan kalenterivuodeksi. 

Matkojen jaksottaminen kirjataan asiakkaan palvelupäätökseen. Palvelupäätös voi olla asiakkaan ilmoituksen mukaisesti joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. 

Vaikka asiakkaalla ei olisi käytössä jaksotusta, enintään neljä (4) käyttämättä jäänyttä matkaa siirtyy automaattisesti seuraavalle kuukaudelle.

Vammaispalvelujen käytäntöjen kehittämiseksi on tässä vaiheessa otettu käyttöön neljän kuukauden jaksotus. Jaksotus huomioi vuodenajat ja niiden vaihtelut.

Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että kilometri- ja eurokukkaron käyttöönottoa varten perustetaan työryhmä, johon pyydetään vammaisneuvostoa nimeämään neljä jäsentä. Työryhmän kokoaminen on ajankohtaista, kun uusia asiakasmaksuja valmistellaan. Lisäksi ohjeistuksia on tarkasteltava uuden vammaispalvelulain tullessa voimaan .

3.3. Vammaispalvelulain perusteella myönnettävien matkojen matkustusalue

Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan , että vammaispalvelujen matkustusalue olisi oltava sama kuin  SHL-matkojen. Sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisten matkojen matkustusalue on Itä-Uudenmaan hyvinvointialue. Vammaispalvelujen matkustusalue on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnat ja asiakkaan kotikunnan lähikunnat poikkeuksena Lapinjärvi (toiminnallinen kunta) ja Loviisa (Kotka). Maija  Aatelo toteaa, että porvoolaiset ja askolalaiset käyvät työssä, harrastuksissa, ostoksilla, urheilu- ja kulttuuritapahtumissa ja muissa asioissa pääkaupunkiseudulla.

Vammaispalveluasetuksen 6 §:n mukaan kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömät työhön ja opiskeluun liittyvät matkat. Nämä kuljetuspalvelumatkat järjestetään tarpeen mukaisessa laajuudessa ilman kuukausittaisia rajoituksia. Työmatkoja järjestetään oman kunnan alueella ja lähikuntiin ulottuvina

 Kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömät työhön liittyvät matkat. Vammaispalvelulain mukaan korvattavaksi tulee kohtuulliset kuljetuspalveluista aiheutuvat kustannukset. Opiskelumatkojen korvauksen edellytyksenä on, että matkat johtavat tutkinnon tai ammatin saavuttamiseen  tai työntekomahdollisuuksien parantamiseen.

Muut matkat myönnetään hakemuksen ja yksilöllisen palvelutarpeen mukaan harkinnanvaraisesti.

3.4. Matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvien kertaluontoisten matkojen korvaaminen 

Maija Aatelon mukaan otsikosta on poistettava sana kertaluontoinen

Vammaispalveluasetuksen 4 §:n mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät työssä käymiseen, opiskeluun, asioimiseen yhteiskunnallisen osallistumiseen, virkistykseen tai muuhun sellaiseen syyhyn.

Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset. Matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvat tai lisämatkat myönnetään hakemuksen ja yksilöllisen palvelutarpeen mukaan.

Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että toimintaohjeesta mainittuun kohtaan pitää lisätä paluumatkan ohje. ”Mikäli kuljetuspalvelun matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvan kertaluonteisen matkan korvaamista ei myönnetä, asiakas voi käyttää hänelle myönnetyn kuljetuspalvelumatkan ja matkustaa oman matkustusalueensa reunalle ja jatkaa siitä eteenpäin omakustanteisesti määränpäähänsä.” Muutokset ja lisäykset toimintaohjeeseen huomioidaan uuden lain voimaan tullessa päivityksen yhteydessä.

3.5. Vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun liittyvä saattajapalvelu  

Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että toimintaohjeesta on poistettava ”Saattajana ei pääsääntöisesti voi toimia henkilö, jolla on itsellään kuljetuspalveluoikeus tai joka tarvitsee itse taksin kuljettajan apua siirtymisiin.”

Oikaisuvaatimuksessa edellä esiin nostettu lause toimintaohjeesta viittaa tilanteisiin, joissa kuljettaja avustaa molempia asiakkaita normaalia enemmän eikä hän saa siitä korvausta. Taksin kuljettajat pitävät tätä tilannetta epäoikeuden mukaisena eivätkä välttämättä halua ottaa tämän kaltaisia kyytejä ajettavakseen. Toimintaohjetta laadittaessa on pyritty väistämään ohjeita, jotka entisestään saattavat vaikeuttaa tilausten vastaanottamista.

Toimintaohjetta tullaan päivittämään vuoden 2024 vaihteessa lakiuudistuksen myötä. Vammaisneuvoston edustajat osallistuvat toimintaohjeen päivitykseen. Tässä yhteydessä huomioidaan tämä vammaisen henkilön mahdollisuus toimia saattajana ja nostetaan keskusteluun palveluntuottajien kanssa, jotta näissä tilanteissa vallitsisi yhteisymmärrys. 

4. Kuljetuspalveluun liittyvien erityisoikeuksien myöntäminen  

Maija Aatelo esittää oikaisuvaatimuksessaan, että otettaisiin käyttöön käytäntö, jossa asiakkaalle tulisi viesti kuljettajasta ja tämän puhelinnumerosta. Tällöin muistutuksen mukaan asiakas voisi ilmoittaa matkatavaroista eikä ohjauskeskuksen tarvitsisi ilmoittaa asiaa erikseen. Käytäntö on käytössä KELA-kyydeissä.

Asiakkaalla voi olla mukanaan tavanomaisia tavaroita kuten ostoskassit, matkalaukku, lastenrattaat ja vastaavat. Suurista matkatavaroista ja tarvittavista apuvälineistä ilmoitetaan tilauksen yhteydessä ohjauskeskukselle. Näin ohjauskeskus ohjaa tilauksen kuljetuksen mukaiselle autolle.  Viestipalvelu on ohjauskeskuksen palvelu, jota voidaan pyrkiä kehittämään yhdessä ohjauskeskuksen kanssa.

4.3. Oikeus avustamiseen matkaketjussa  

Oikaisuvaatimuksessaan Maija Aatelo toteaa, että tästä ja muistakin ohjeen kohdista pitää poistaa sana välttämättä. Välttämättömyys on palvelun myöntämisen peruste, eikä sitä pidä joutua todistamaan uudelleen ja uudelleen monessa kohdassa. Asia otetaan tarkasteluun toimintaohjeen päivittämisen yhteydessä. Joissakin kohdissa välttämättömyys korostaa vammaisen henkilön subjektiivista oikeutta ja siten vahvistaa palvelun tarpeellisuutta.

5.4. Kuljetuspalvelumatkojen omavastuun periminen ja maksaminen 

Aatelo toteaa, että laskuun on aina liitettävä erittely tehdyistä matkoista: päivämäärä, kellonaika ja matkan pituus. 

Tätä mahdollisuutta kehitetään yhteistyössä ohjelmiston tuottajan kanssa. Ratkaisua ei ole vielä saatu.

5.5. Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen

Aatelon mukaan Toimintaohjeesta on poistettava virke ”Kuljetuspalvelua hyvinvointialueen sopimukseen perustuen hoitavan taksin kuljettajaa ei pidetä tällaisena henkilönä.”

Tällä viitataan kohtaan, jonka mukaan kuljettaja ei voi tilata matkaa asiakkaan puolesta. Kuljetusten tilaamisiin on liittynyt haasteita, joita on selvitetty kuljettajien kanssa. Kun asiakas tilaa vakiotaksioikeuden ulkopuolella olevat kuljetukset itse, hän pystyy seuraamaan kuljetusten määrää ja toteutumista.

Lopuksi Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että

”Liikkumisen tuen pitää aina olla palvelu, joka ensisijainen tavoite on mahdollistaa vammaisen ihmisen mahdollisimman yhdenvertainen elämä ei-vammaisiin verrattuna. Ohjeet pitää siksi laatia joustaviksi. Niitä ja niihin perustuvia päätöksiä pitää tarvittaessa muokata vastaamaan muuttuneita tarpeita.”

Toimintaohje toimii vammaispalveluja ohjaavana asiakirjana. Tarkoituksena on varmistaa toimintaohjeen avulla yhdenmukaiset perusteet palvelujen myöntämiselle. Viranhaltija myöntää tietyin periaattein palvelut, asiakkaan tarve tai subjektiivinen tarve huomioiden.   

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että vaikuttamistoimielimen edustaja Maija Aatelo (vammaisneuvosto) poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (hallintolaki 28 § 1 asianosaisjäävi).


Muutoksenhaku

 

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.                 

Posti- ja käyntiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköpostiosoite: helsinki.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 56 42079

Puhelinnumero: 029 56 42000                  

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. Mikäli valitusviranomaisen päätös saadaan toimittaa sähköisesti pitää myös ilmoittaa sähköpostiosoite.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian käsittelystä hallinto-oikeudessa voidaan periä oikeudenkäyntimaksu siten kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja oikeusministeriön asetuksessa tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta (1383/2018) säädetään. Maksun suuruus on 270 euroa. Tuomioistuinmaksulaissa on erikseen säädetty tapauksista, joissa maksua ei peritä. Tarkempia tietoja maksuista saa hallinto-oikeudesta.

Maksua ei kuitenkaan peritä yksityishenkilön vireille panemissa sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) eikä terveydenhuoltolaissa (1326/2010) tarkoitetuista palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä yksityishenkilön vireille panemissa asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan määrättyjä asiakasmaksuja. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan hyvintointialueen kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00.