Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, vammaispalvelut Maritta Koskinen
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Maija Aatelo on 8.7.2024 osoittanut palveluiden järjestämisen -lautakunnalle oikaisuvaatimuksen Liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeesta. Toimintaohje on hyväksytty lautakunnassa 5.6.2024 §65.
3.2.1. Jokapäiväiseen elämään liittyvät matkat
Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että jokapäiväiseen elämään liittyvät matkat kuuluvat kaikille eikä lisämatkoista tulisi vaatia lääkärinlausuntoa. Oikaisuvaatimuksen mukaan matkoja tulisi myöntää yksilöllisen tarpeen mukaan myös Helsinkiin suuntautuviin esim. järjestötoiminnan tapahtumiin. Matkoja tulee lain mukaan myöntää tarvittava määrä, ei ainoastaan minimimäärää.
Toimintaohjeesta on poistettu maininta, että lisämatkojen hakemukseen tulisi liittää lääkärinlausunto. Lisämatkoja voidaan myöntää matkustusalueen ulkopuolelle yksilöllisen harkinnan mukaan. Työ- ja opiskelumatkat myönnetään tarpeen edellyttämässä laajuudessa.
Lisämatkoista edellytetään kuitenkin hakemusta, koska kyseessä on palvelu, josta on lain mukaan tehtävä myös palvelutarpeen arviointi ja valituskelpoinen päätös. Lisäksi kuljetuspalvelujen tarvetta voidaan tarkastella tilastollisesti ja samalla huomioida matkojen tarve talousarvioon
3.2.1.1. Oikeus matkojen jaksottamiseen
Maija Aatelo ehdottaa oikaisuvaatimuksessaan liikkumisen tuen oikeudesta matkojen jaksottamiseen tekstiä:
Kuljetuspalvelumatkojen järjestäminen määräytyy kuukausikohtaisesti, ellei asiakas ilmoita haluavansa jaksottaa matkoja pidemmälle ajalle, kuitenkin korkeintaan kalenterivuodeksi.
Matkojen jaksottaminen kirjataan asiakkaan palvelupäätökseen. Palvelupäätös voi olla asiakkaan ilmoituksen mukaisesti joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva.
Vaikka asiakkaalla ei olisi käytössä jaksotusta, enintään neljä (4) käyttämättä jäänyttä matkaa siirtyy automaattisesti seuraavalle kuukaudelle.
Vammaispalvelujen käytäntöjen kehittämiseksi on tässä vaiheessa otettu käyttöön neljän kuukauden jaksotus. Jaksotus huomioi vuodenajat ja niiden vaihtelut.
Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että kilometri- ja eurokukkaron käyttöönottoa varten perustetaan työryhmä, johon pyydetään vammaisneuvostoa nimeämään neljä jäsentä. Työryhmän kokoaminen on ajankohtaista, kun uusia asiakasmaksuja valmistellaan. Lisäksi ohjeistuksia on tarkasteltava uuden vammaispalvelulain tullessa voimaan .
3.3. Vammaispalvelulain perusteella myönnettävien matkojen matkustusalue
Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan , että vammaispalvelujen matkustusalue olisi oltava sama kuin SHL-matkojen. Sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisten matkojen matkustusalue on Itä-Uudenmaan hyvinvointialue. Vammaispalvelujen matkustusalue on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnat ja asiakkaan kotikunnan lähikunnat poikkeuksena Lapinjärvi (toiminnallinen kunta) ja Loviisa (Kotka). Maija Aatelo toteaa, että porvoolaiset ja askolalaiset käyvät työssä, harrastuksissa, ostoksilla, urheilu- ja kulttuuritapahtumissa ja muissa asioissa pääkaupunkiseudulla.
Vammaispalveluasetuksen 6 §:n mukaan kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömät työhön ja opiskeluun liittyvät matkat. Nämä kuljetuspalvelumatkat järjestetään tarpeen mukaisessa laajuudessa ilman kuukausittaisia rajoituksia. Työmatkoja järjestetään oman kunnan alueella ja lähikuntiin ulottuvina
Kuljetuspalveluja on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa välttämättömät työhön liittyvät matkat. Vammaispalvelulain mukaan korvattavaksi tulee kohtuulliset kuljetuspalveluista aiheutuvat kustannukset. Opiskelumatkojen korvauksen edellytyksenä on, että matkat johtavat tutkinnon tai ammatin saavuttamiseen tai työntekomahdollisuuksien parantamiseen.
Muut matkat myönnetään hakemuksen ja yksilöllisen palvelutarpeen mukaan harkinnanvaraisesti.
3.4. Matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvien kertaluontoisten matkojen korvaaminen
Maija Aatelon mukaan otsikosta on poistettava sana kertaluontoinen
Vammaispalveluasetuksen 4 §:n mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät työssä käymiseen, opiskeluun, asioimiseen yhteiskunnallisen osallistumiseen, virkistykseen tai muuhun sellaiseen syyhyn.
Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset. Matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvat tai lisämatkat myönnetään hakemuksen ja yksilöllisen palvelutarpeen mukaan.
Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että toimintaohjeesta mainittuun kohtaan pitää lisätä paluumatkan ohje. ”Mikäli kuljetuspalvelun matkustusalueen ulkopuolelle suuntautuvan kertaluonteisen matkan korvaamista ei myönnetä, asiakas voi käyttää hänelle myönnetyn kuljetuspalvelumatkan ja matkustaa oman matkustusalueensa reunalle ja jatkaa siitä eteenpäin omakustanteisesti määränpäähänsä.” Muutokset ja lisäykset toimintaohjeeseen huomioidaan uuden lain voimaan tullessa päivityksen yhteydessä.
3.5. Vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun liittyvä saattajapalvelu
Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että toimintaohjeesta on poistettava ”Saattajana ei pääsääntöisesti voi toimia henkilö, jolla on itsellään kuljetuspalveluoikeus tai joka tarvitsee itse taksin kuljettajan apua siirtymisiin.”
Oikaisuvaatimuksessa edellä esiin nostettu lause toimintaohjeesta viittaa tilanteisiin, joissa kuljettaja avustaa molempia asiakkaita normaalia enemmän eikä hän saa siitä korvausta. Taksin kuljettajat pitävät tätä tilannetta epäoikeuden mukaisena eivätkä välttämättä halua ottaa tämän kaltaisia kyytejä ajettavakseen. Toimintaohjetta laadittaessa on pyritty väistämään ohjeita, jotka entisestään saattavat vaikeuttaa tilausten vastaanottamista.
Toimintaohjetta tullaan päivittämään vuoden 2024 vaihteessa lakiuudistuksen myötä. Vammaisneuvoston edustajat osallistuvat toimintaohjeen päivitykseen. Tässä yhteydessä huomioidaan tämä vammaisen henkilön mahdollisuus toimia saattajana ja nostetaan keskusteluun palveluntuottajien kanssa, jotta näissä tilanteissa vallitsisi yhteisymmärrys.
4. Kuljetuspalveluun liittyvien erityisoikeuksien myöntäminen
Maija Aatelo esittää oikaisuvaatimuksessaan, että otettaisiin käyttöön käytäntö, jossa asiakkaalle tulisi viesti kuljettajasta ja tämän puhelinnumerosta. Tällöin muistutuksen mukaan asiakas voisi ilmoittaa matkatavaroista eikä ohjauskeskuksen tarvitsisi ilmoittaa asiaa erikseen. Käytäntö on käytössä KELA-kyydeissä.
Asiakkaalla voi olla mukanaan tavanomaisia tavaroita kuten ostoskassit, matkalaukku, lastenrattaat ja vastaavat. Suurista matkatavaroista ja tarvittavista apuvälineistä ilmoitetaan tilauksen yhteydessä ohjauskeskukselle. Näin ohjauskeskus ohjaa tilauksen kuljetuksen mukaiselle autolle. Viestipalvelu on ohjauskeskuksen palvelu, jota voidaan pyrkiä kehittämään yhdessä ohjauskeskuksen kanssa.
4.3. Oikeus avustamiseen matkaketjussa
Oikaisuvaatimuksessaan Maija Aatelo toteaa, että tästä ja muistakin ohjeen kohdista pitää poistaa sana välttämättä. Välttämättömyys on palvelun myöntämisen peruste, eikä sitä pidä joutua todistamaan uudelleen ja uudelleen monessa kohdassa. Asia otetaan tarkasteluun toimintaohjeen päivittämisen yhteydessä. Joissakin kohdissa välttämättömyys korostaa vammaisen henkilön subjektiivista oikeutta ja siten vahvistaa palvelun tarpeellisuutta.
5.4. Kuljetuspalvelumatkojen omavastuun periminen ja maksaminen
Aatelo toteaa, että laskuun on aina liitettävä erittely tehdyistä matkoista: päivämäärä, kellonaika ja matkan pituus.
Tätä mahdollisuutta kehitetään yhteistyössä ohjelmiston tuottajan kanssa. Ratkaisua ei ole vielä saatu.
5.5. Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen
Aatelon mukaan Toimintaohjeesta on poistettava virke ”Kuljetuspalvelua hyvinvointialueen sopimukseen perustuen hoitavan taksin kuljettajaa ei pidetä tällaisena henkilönä.”
Tällä viitataan kohtaan, jonka mukaan kuljettaja ei voi tilata matkaa asiakkaan puolesta. Kuljetusten tilaamisiin on liittynyt haasteita, joita on selvitetty kuljettajien kanssa. Kun asiakas tilaa vakiotaksioikeuden ulkopuolella olevat kuljetukset itse, hän pystyy seuraamaan kuljetusten määrää ja toteutumista.
Lopuksi Maija Aatelo toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että
”Liikkumisen tuen pitää aina olla palvelu, joka ensisijainen tavoite on mahdollistaa vammaisen ihmisen mahdollisimman yhdenvertainen elämä ei-vammaisiin verrattuna. Ohjeet pitää siksi laatia joustaviksi. Niitä ja niihin perustuvia päätöksiä pitää tarvittaessa muokata vastaamaan muuttuneita tarpeita.”
Toimintaohje toimii vammaispalveluja ohjaavana asiakirjana. Tarkoituksena on varmistaa toimintaohjeen avulla yhdenmukaiset perusteet palvelujen myöntämiselle. Viranhaltija myöntää tietyin periaattein palvelut, asiakkaan tarve tai subjektiivinen tarve huomioiden.