Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, vammaispalvelut Maritta Koskinen
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Pauli Ritola, Jonas Lindström ja Tuula Räikkönen ovat 7.7.2024 osoittaneet palveluiden järjestämisen -autakunnalle oikaisuvaatimuksen Liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeesta. Toimintaohje on hyväksytty palvelujen järjestämisen lautakunnassa 5.6.2024 §65.
Oikaisuvaatimus koskee kohtia Vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun liittyvä saattajapalvelu sekä Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet.
Oikaisuvaatimuksen laatijat nostavat esiin toimintaohjeen kohdan, jossa todetaan, ettei toinen vammainen henkilö voi pääsääntöisesti toimia henkilö, joka tarvitsee kuljettajan apua siirtymiseen ja vaativat mainintaa poistettavaksi lainvastaisena. Oikaisuvaatimuksen laatijat tuovat esiin, että Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO 2015:131 katsonut, että vaikeavammaisen henkilön oli voitava matkustaa taksissa saattajana maksutta kuten muidenkin saattajien. Hallinto-oikeuden ratkaisussa kuljetuspalveluasiakkaan saattajana toimivalta henkilöltä, jolle oli myönnetty vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu, oli edellytetty myös oman kuljetuspalvelumatkan käyttämistä ja omavastuuosuuden maksamista samalta matkalta, vaikka saattajat muutoin voivat matkustaa maksutta. Tällaiseen eriarvoiseen kohteluun ei ollut perusteita. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikeavammaisen henkilön oli voitava matkustaa taksissa saattajana maksutta kuten muidenkin saattajien. Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 8 § 2 momentti Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 4 § 1ja3 momentti ja 6§ Hallintolaki 6 §. Oikaisuvaatimuksen laatijat tuovat esiin, että ratkaisun perusteissa kirjoitetaan: ”Jos kuljetuspalvelua saava vaikeavammainen henkilö tosiallisesti toimii toisen henkilön saattajana kuljetuspalvelumatkoilla, hänen on, kun otetaan huomioon hallintolain 6§, voitava matkustaa taksissa maksutta, kuten muidenkin saattajien” (Finlex 2015:131/KHO päätökset/ennakkopäätökset). Itä-Uudenmaan vammaisneuvosto on lausunnossaan 29.02.2024 tuonut esiin KHO:n päätöksen, mutta oikaisuvaatimuksessa todetaan toimintaohjeessa , että ”Kun kuljetuspalvelussa matkustaa kaksi henkilöä, joilla on kuljetuspalvelupäätös, kyseessä on yhdistelymatka, josta ei peritä omavastuuta ”. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että saattajana toimiva vammainen henkilö on kuljetuksissa mukana antamassa saatettavalle hänen tarvitsemansa opastuksen ja avun perillä kohteessa. Hänellä ei ole itsellään tarvetta asioida samassa kohteessa. Toimintaohjeen mukaan siitä huolimatta saattaja menettää kaksi omaa asioimis- ja virkistystarkoitukseen myönnettyä matkaansa.
Oikaisuvaatimuksessa edellä esiin nostettu lause toimintaohjeesta viittaa tilanteisiin, joissa kuljettaja avustaa molempia asiakkaita normaalia enemmän eikä hän saa siitä korvausta. Taksin kuljettajat pitävät tätä tilannetta epäoikeuden mukaisena eivätkä välttämättä halua ottaa tämän kaltaisia kyytejä ajettavakseen. Toimintaohjetta laadittaessa on pyritty väistämään ohjeita, jotka entisestään saattavat vaikeuttaa tilausten vastaanottamista.
Toimintaohjetta tullaan päivittämään vuoden 2024 vaihteessa lakiuudistuksen myötä. Vammaisneuvoston edustajat osallistuvat toimintaohjeen päivitykseen. Tässä yhteydessä huomioidaan tämä vammaisen henkilön mahdollisuus toimia saattajana ja nostetaan keskusteluun palveluntuottajien kanssa, jotta näissä tilanteissa vallitsisi yhteisymmärrys.
Toiseksi oikaisuvaatimuksenlaatijat nostavat esiin, että kuljetusten ohjausjärjestelmässä ei ole huomioitu riittävästä turvallisen kuljetuksen toteutumista. Toimintaohjeessa todetaan ” Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä uudelleen ohjauskeskukseen. Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan. Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.
Kuljetusten toteutumisen ajantasainen seuraaminen ei ole mahdollista missään järjestelmässä. Taksin kuljettaja saattaa kuitata kyydin vastaanotetuksi, mutta ei saavu kuitenkaan paikalle. Kyydin seuraaminen edellyttää aina henkilön seuraamaan tilattua kuljetusta. Tähän ohjauskeskuksessa ei ole henkilöstöä. Oikaisuvaatimuksen mukaan kilpailutuksen luonteesta johtuen, kenelläkään toimijoista (vammaispalvelut, ohjauskeskus, taksit) ei ole kokonaisvastuuta kuljetusten toteutumisesta. Oikaisuvaatimuksen mukaan kuljetuspalveluissa ei ole otettu käyttöön esim. ylivuotojärjestelmää, joka mainitaan kilpailutusasiakirjoissa.
Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että esityslistaan on kirjattu virheellisesti, että ohjauskeskus ei pysty seuraamaan kuljetusten toteutumista. Oikaisuvaatimuksen mukaan on olemassa järjestelmiä, jotka ilmoittavat asiakkaalle lähestyvästä kuljetuksesta. TaksiHelsingin käytössä oli toimintatapa, että ohjauskeskus soittaa asiakkaalle, ettei taksia ole saatavilla. Tämä toimintatapa soittaa asiakkaalle ei ole perustunut tietoon, että ohjauskeskus olisi seurannut kuljetusten toteutumista asiakkaan luokse. Tosiasiallisesti TaksiHelsinki ei ole voinut seurata ottaako auto tilatun kyydin vastaan. Ohjauskeskus ei pysty seuraamaan siirtyykö taksi asiakkaan luokse kuitattuaan kyydin itselleen. Ohjauskeskus voi seurata, milloin taksi kuittaa kyydin vastaanotetuksi.
Laillisesti kilpailutetun 0202 ohjauskeskuksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun kehittämiseksi. Kehittämistyöhön otetaan vammaisten henkilöiden edustajien lisäksi palveluntuottajat.
Ehdotus
Sosiaali- ja terveysjohtaja:
Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.
Pykälä tarkastetaan heti.
Päätös
Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hylätä oikaisuvaatimuksen.
Pykälä tarkastettiin heti.