Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 4.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 92 Vastaus oikaisuvaatimukseen koskien palvelujen järjestäminen -lautakunnan 5.6 kokouksen § 65 liikkumista tukevien palveluiden (shl ja vpl) toimintaohje Itä-Uudellamaalla

IUHVADno-2023-30

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:

vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut,  Ilona Koskenniemi, etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Liikkumista tukevia palveluita voidaan järjestää sekä sosiaalihuoltolain että vammaispalvelulain perusteella. Ohje koskee myös erityishuollon kuljetuksia. Toimintaohjeella luodaan alueellisesti yhtenäiset ohjeet palvelujen myöntämiseen ja käyttöön. Ohjeen lisäksi sovelletaan ohjeita sosiaalihuoltolain perusteella myönnettävien matkojen tarkemmasta käyttöalueesta, myöntämiskriteereistä ja omavastuun suuruudesta sekä vammaispalvelulain perusteella myönnettävien matkojen omavastuun suuruudesta. Toimintaohje sisältää ohjeet myös kuljetuspalvelun yhdistelystä irrottamisesta ja vakiotaksioikeudesta.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevia palveluja koskevan toimintaohjeen 01.02.2023 alkaen.

Pykälä tarkastetaan heti kokouksessa.

Päätös

 

Itä-Uudenmaan hyvinvoinialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 01.02.2023.

Samalla Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että toimintaohje päivitetään seuraavan kerran toukokuussa.

Pykälä tarkastettiin heti kokouksessa.

Kokouskäsittely

Esittelijä muutti asian otsikkoa seuraavalla tavalla:

"Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen myöntämisperusteet Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella"

 

Lisäksi esittelijä teki seuraavat lisäykset pykälätekstiin:

Vammaispalvelulain 8 §:n mukaan hyvinvointialueen on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen, jos henkilö vammansa tai sairautensa vuoksi välttämättä tarvitsee palvelua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista. 

Kuljetuspalvelu on vaikeavammaisten omatoimista suoriutumista auttava palvelu. Vammaispalvelulain mukaisilla kuljetuspalveluilla mahdollistetaan vaikeimmin vammaisille henkilöille liikkuminen muun muassa koulunkäyntiin, työhön ja harrastuksiin.

Kuljetuspalvelu on hyvinvointialueen erityiseen järjestämisvelvollisuuteen kuuluva palvelu. Hyvinvointialueen on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle kuljetuspalveluja määrärahoista riippumatta, koska kuljetuspalvelu on subjektiivinen oikeus.

Vammaispalveluasetuksen 4 §:n mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät työssä käymiseen, opiskeluun, asioimiseen, yhteiskunnallisen osallistumiseen tai virkistykseen.Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset.

Lautakunta kävi läpi neuvostojen lausunnot, jotka jaettiin jäsenille ennen kokousta (liite § 14).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut,  Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunnan päätöksen 15.02.2023 mukaisesti ohjeita on tarvittaessa tarkennettu saapuneiden vammais- ja vanhusneuvostojen lausuntojen perusteella. Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeeseen ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -​lautakunta merkitsee tiedoksi, että ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeisiin, jotka astuivat voimaan 01.02.2023.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -​lautakunta merkitsi teknisten korjausten jälkeen tiedoksi, että ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelujen toimintaohjeisiin, jotka astuivat voimaan 01.02.2023.

Kokouskäsittely

Jäsen Johanna Aaltonen teki muutosesityksen varapuheenjohtaja Anna-Mari Elorannan kannattamana, että asia palautetaan takaisin valmisteluun.

Suoritetussa äänestyksessä pohjaesitys sai 8 ääntä, ja muutosesitys 4 ääntä.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että lautakunta piti neuvottelutauon klo 19.14 - 19.23.

Tauon jälkeen perhe- ja sosiaalipalvelujen vastuualuejohtajan puheenvuoro selkeytti asiaa lautakunnan jäsenille, jonka jälkeen lautakunta piti uuden neuvottelutauon klo 19.25 - 19.27.

Pöytäkirjaan merkitään myös, että uutta toimintaohjetta laadittaessa mukaan otetaan vanhus- ja vammaisneuvostot.

 

Pöytäkirjan otsikot muutetaan teknisenä korjauksena vastaamaan palveluseteleiden palvelukohtaisten sääntökirjojen otsikoita.

 

 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 67%

    Micaela Röman, Irmeli Hoffren, Juha Kittilä, Markus Pietikäinen, Pamela Stenberg, Pehr Sveholm, Tero Suominen, Tove Munkberg

  • Ei 4 kpl 33%

    Anna-Mari Eloranta, Johanna Aaltonen, Roy Harkimo, Sanna Kivineva

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö Maritta Koskinen, vammaispalvelut
vastuualuejohtaja Ilona Koskenniemi, perhe- ja sosiaalipalvelut
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Voimassa olevaa liikkumista tukevien palvelujen toimintaohje on käsitelty palvelujen järjestäminen -lautakunnan kokouksissa 15.2.2023  § 4 sekä 24.05.2023 § 59 ja nyt käsittelyssä olevaan toimintaohjeeseen on tehty seuraavat muutokset.

  • poikkeama matkalla määritetty uudelleen 2000 m
  • lisätty uudessa kilpailutuksessa olleet erityispalvelut
  • pikatilauksia voi tehdä neljä/kk
  • ohjauskeskus ei soita asiakkaalle, jos kyytiä ei tule vaan asiakas ottaa yhteyttä ohjauskeskukseen itse (ohjauskeskuksella ei ole seurantajärjestelmää kyytien seuraamiseen)
  • palautejärjestelmiä on lisätty vammaispalveluihin
  • asiakasohjeessa ohjeita, miten asiakas voi olla yhteydessä ikäihmisten palveluihin

 

Toimintaohjeen laatimisessa on ollut mukana vammaisneuvoston edustajat.

Ehdotus

vs. sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi liitteenä esitetyn Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevia palveluja koskevan toimintaohjeen 1.6.2024 alkaen.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että asia palautetaan valmisteluun.

Kokouskäsittely

Jäsen Sanna Kivineva esitti jäsen Juha Kittilän kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö Maritta Koskinen,​ vammaispalvelut
vastuualuejohtaja Ilona Koskenniemi,​ perhe-​ ja sosiaalipalvelut
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta palautti liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeen uudelleen valmisteluun edellyttäen vammaisneuvoston lausunnon huomioimista toimintaohjeessa sekä kokouksen kuluessa esitetyt korjausehdotukset on käsitelty.

Toimintaohjeessa on sekä sosiaalihuolto- että vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Ohje on ensisijaisesti toiminnan palvelukuvaus ja henkilöstölle käsikirja. On tärkeää, että kuljetuspalvelut ovat koottuna, kun asiakas hakee kuljetuspalveluja.

Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet

Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä  uudelleen ohjauskeskukseen.  Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan.  Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.

Kuljetusten toteutumisen ajantasainen seuraaminen ei ole mahdollista missään järjestelmässä. Taksi myös saattaa kuitata kyydin vastaanotetuksi, mutta ei saavu kuitenkaan paikalle Seuraaminen edellyttää aina henkilön seuraamaan tilattua kuljetusta. Tähän ohjauskeskuksessa ei ole henkilöstöä. 

Kuljetuspalvelujen jaksottaminen

Mikäli asiakkaalla on kuljetuspalvelupäätös, ja asiakas haluaa jaksottaa kuljetuspalvelun, hän hakee jaksottamista. Tällöin jaksottamisesta tehdään toinen päätös kuljetuspalvelu päätöksen rinnalle. Kuljetuspalvelupäätös perustuu aina henkilökohtaiseen hakemukseen ja tarpeeseen. Päätöksiä seurataan tilastollisesti. Mikäli asiakas hakee uutta kuljetuspalvelua, asiakas voi hakea jaksottamista samassa.

Kotka asiointikuntana

Loviisan kaupunki ei ole esittänyt Kotkaa toiminnalliseksi asiointikunnaksi. Loviisalaiset voivat käyttää asiointiin Kouvolan ja Porvoon kaupunkia. Mahdolliset terveydenhuollon palvelut asiakas voi saada kelakyyteinä.

Vammaisneuvoston lausunto

Toimintaohjeen valmistelu on tehty virkamiestyönä ja lähetetty lausuttavaksi vammaisneuvostolle. Asiakasohje on käsitelty asiakasraadin/vammaisneuvoston jäsenten kanssa yhteistyössä.

Vammaisneuvoston lausunto on huomioitu toimintaohjeessa. Korjaukset merkitty liitteeseen.

Ehdotus

​​​​​Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta hyväksyy noudatettavaksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevien palveluja koskevan toimintaohjeen alkaen 01.06.2024.

Pykälä tarkastetaan heti.

 

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti teknisten korjausten jälkeen yksimielisesti hyväksyä noudatettavaksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen liikkumista tukevien palveluja koskevan toimintaohjeen alkaen 01.06.2024.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Tove Munkberg teki seuraavat tekniset korjausehdotukset:

Kohta 3.1. Oikeus vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun

  • kohta c ) Edellytykset a - b täyttävällä vammaisella henkilöllä on oikeus saada tarvitsemansa kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen, jos hänellä on kohtuuttoman suuria vaikeuksia käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä vammansa tai sairautensa vuoksi
  • Kuljetuspalvelun tarpeen tulee johtua vammasta tai sairaudesta. Haitan tulee olla pysyvä tai pitkäaikainen. Pitkäaikaisuudella tarkoitetaan lähtökohtaisesti yli vuoden kestävää vammasta tai sairaudesta johtuvaa toimintakyvyn rajoitetta. Tietyissä tilanteissa voidaan myöntää kuljetuspalvelua myös vaikka ei ole vielä tietoa vamman tai sairauden pitkäkestoisuudesta, esim. aivoverenkiertohäiriön jälkitila. 

Kohta 3.3. Matkustusalue

  • Loviisa: Lisätään toiminnallisena lähikuntana Kotka

Kohta 6.2. Palvelutarpeen arviointi ja asiakasuunnitelma

  • vammaispalvelulain mukaisessa kuljetuspalvelussa lääkärinlausunto tai muun terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön kirjoittama ajanatasainen lausunto tai muu vastaava selvitys, josta selviää hakijan liikkumis- ja /tai toimintakyky ja sen aleneminen

 

Lautakunnan jäsenet keskustelivat reklamaatiotilanteista jos kyyti ei tule, ja esittelijä esitti, että ohjeeseen lisätään:

Uusi kohta 5.10. Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet

  • Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee uudelleen ottaa yhteyttä ohjauskeskukseen.

    Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan. Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.

 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, vammaispalvelut Maritta Koskinen
vastuualuejohtaja, perhe- ja sosiaalipalvelut Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Pauli Ritola, Jonas Lindström ja Tuula Räikkönen ovat 7.7.2024 osoittaneet palveluiden järjestämisen -autakunnalle oikaisuvaatimuksen Liikkumista tukevien palvelujen toimintaohjeesta. Toimintaohje on hyväksytty palvelujen järjestämisen lautakunnassa 5.6.2024 §65.

Oikaisuvaatimus koskee kohtia Vammaispalvelulain mukaiseen kuljetuspalveluun liittyvä saattajapalvelu sekä Kuljetuspalvelujen häiriötilanteet.

Oikaisuvaatimuksen laatijat nostavat esiin toimintaohjeen kohdan, jossa todetaan, ettei toinen vammainen henkilö voi pääsääntöisesti toimia henkilö, joka tarvitsee kuljettajan apua siirtymiseen ja vaativat mainintaa poistettavaksi lainvastaisena. Oikaisuvaatimuksen laatijat  tuovat esiin, että Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO 2015:131 katsonut, että vaikeavammaisen henkilön oli voitava matkustaa taksissa saattajana maksutta kuten muidenkin saattajien. Hallinto-oikeuden ratkaisussa kuljetuspalveluasiakkaan saattajana toimivalta henkilöltä, jolle oli myönnetty vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu, oli edellytetty myös oman kuljetuspalvelumatkan käyttämistä ja omavastuuosuuden maksamista samalta matkalta, vaikka saattajat muutoin voivat matkustaa maksutta. Tällaiseen eriarvoiseen kohteluun ei ollut perusteita. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikeavammaisen henkilön oli voitava matkustaa taksissa saattajana maksutta kuten muidenkin saattajien. Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 8 § 2 momentti Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 4 § 1ja3 momentti ja 6§ Hallintolaki 6 §. Oikaisuvaatimuksen laatijat tuovat esiin, että ratkaisun perusteissa kirjoitetaan: ”Jos kuljetuspalvelua saava vaikeavammainen henkilö tosiallisesti toimii toisen henkilön saattajana kuljetuspalvelumatkoilla, hänen on, kun otetaan huomioon hallintolain 6§, voitava matkustaa taksissa maksutta, kuten muidenkin saattajien” (Finlex 2015:131/KHO päätökset/ennakkopäätökset). Itä-Uudenmaan vammaisneuvosto on lausunnossaan 29.02.2024 tuonut esiin KHO:n päätöksen, mutta oikaisuvaatimuksessa todetaan  toimintaohjeessa , että ”Kun kuljetuspalvelussa matkustaa kaksi henkilöä, joilla on kuljetuspalvelupäätös, kyseessä on yhdistelymatka, josta ei peritä omavastuuta ”. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että saattajana toimiva vammainen henkilö on kuljetuksissa mukana antamassa saatettavalle hänen tarvitsemansa opastuksen ja avun perillä kohteessa. Hänellä ei ole itsellään tarvetta asioida samassa kohteessa. Toimintaohjeen mukaan siitä huolimatta saattaja menettää kaksi omaa asioimis- ja virkistystarkoitukseen myönnettyä matkaansa.

Oikaisuvaatimuksessa edellä esiin nostettu lause toimintaohjeesta viittaa tilanteisiin, joissa kuljettaja avustaa molempia asiakkaita normaalia enemmän eikä hän saa siitä korvausta. Taksin kuljettajat pitävät tätä tilannetta epäoikeuden mukaisena eivätkä välttämättä halua ottaa tämän kaltaisia kyytejä ajettavakseen. Toimintaohjetta laadittaessa on pyritty väistämään ohjeita, jotka entisestään saattavat vaikeuttaa tilausten vastaanottamista.

Toimintaohjetta tullaan päivittämään vuoden 2024 vaihteessa lakiuudistuksen myötä. Vammaisneuvoston edustajat osallistuvat toimintaohjeen päivitykseen. Tässä yhteydessä huomioidaan tämä vammaisen henkilön mahdollisuus toimia saattajana ja nostetaan keskusteluun palveluntuottajien kanssa, jotta näissä tilanteissa vallitsisi yhteisymmärrys.  

Toiseksi oikaisuvaatimuksenlaatijat nostavat esiin, että kuljetusten  ohjausjärjestelmässä ei ole huomioitu riittävästä turvallisen kuljetuksen toteutumista. Toimintaohjeessa todetaan ” Jos kyyti ei saavu 15 minuutin sisällä tilauksen ajankohdasta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä uudelleen ohjauskeskukseen. Ohi ohjauskeskuksen tapahtuvat ostot eivät ole kilpailutettuja. Taksiliikenteen järjestelmä on muuttunut 2017, joka vaikuttaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuspalvelujen hankintaan. Kyytejä ei voida tilata järjestelmän ulkopuolelta. Lainsäädäntö edellyttää kuljetuspalveluiden kilpailuttamisen.

Kuljetusten toteutumisen ajantasainen seuraaminen ei ole mahdollista missään järjestelmässä. Taksin kuljettaja saattaa kuitata kyydin vastaanotetuksi, mutta ei saavu kuitenkaan paikalle.  Kyydin seuraaminen edellyttää aina henkilön seuraamaan tilattua kuljetusta. Tähän ohjauskeskuksessa ei ole henkilöstöä. Oikaisuvaatimuksen mukaan kilpailutuksen luonteesta johtuen, kenelläkään toimijoista (vammaispalvelut, ohjauskeskus, taksit) ei ole kokonaisvastuuta kuljetusten toteutumisesta. Oikaisuvaatimuksen mukaan kuljetuspalveluissa ei ole otettu käyttöön esim. ylivuotojärjestelmää, joka mainitaan kilpailutusasiakirjoissa.

Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että esityslistaan on kirjattu virheellisesti, että ohjauskeskus ei pysty seuraamaan kuljetusten toteutumista. Oikaisuvaatimuksen mukaan on olemassa järjestelmiä, jotka ilmoittavat asiakkaalle lähestyvästä kuljetuksesta. TaksiHelsingin käytössä oli toimintatapa, että ohjauskeskus soittaa asiakkaalle, ettei taksia ole saatavilla. Tämä toimintatapa soittaa asiakkaalle ei ole perustunut tietoon, että ohjauskeskus olisi seurannut kuljetusten toteutumista asiakkaan luokse. Tosiasiallisesti TaksiHelsinki ei ole voinut seurata ottaako auto tilatun kyydin vastaan.  Ohjauskeskus ei pysty seuraamaan siirtyykö taksi asiakkaan luokse kuitattuaan kyydin itselleen. Ohjauskeskus voi seurata, milloin taksi kuittaa kyydin vastaanotetuksi.

Laillisesti kilpailutetun 0202 ohjauskeskuksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun kehittämiseksi. Kehittämistyöhön otetaan vammaisten henkilöiden edustajien lisäksi palveluntuottajat.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että vaikuttamistoimielimen edustaja Maija Aatelo (vammaisneuvosto) poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (hallintolaki 28 § 5 läheisjäävi).


Muutoksenhaku

 

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.                 

Posti- ja käyntiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki

Sähköpostiosoite: helsinki.hao(at)oikeus.fi

Faksinumero: 029 56 42079

Puhelinnumero: 029 56 42000                  

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. Mikäli valitusviranomaisen päätös saadaan toimittaa sähköisesti pitää myös ilmoittaa sähköpostiosoite.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian käsittelystä hallinto-oikeudessa voidaan periä oikeudenkäyntimaksu siten kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja oikeusministeriön asetuksessa tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta (1383/2018) säädetään. Maksun suuruus on 270 euroa. Tuomioistuinmaksulaissa on erikseen säädetty tapauksista, joissa maksua ei peritä. Tarkempia tietoja maksuista saa hallinto-oikeudesta.

Maksua ei kuitenkaan peritä yksityishenkilön vireille panemissa sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) eikä terveydenhuoltolaissa (1326/2010) tarkoitetuista palvelua tai etuutta koskevissa asioissa eikä yksityishenkilön vireille panemissa asioissa, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan määrättyjä asiakasmaksuja. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan hyvintointialueen kirjaamosta.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 9.00 -15.00.