Nämnden för ordnande av tjänster, möte 04-09-2024

Protokollet är granskat

§ 83 Pukkilas sjukskötarmottagning delvis centraliserad till Askola hälsostation 23.09. - 31.12.2024.

IUHVADno-2024-3364

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
resultatenhetschef, hälsostationstjänster Päivi Sippula
ansvarsområdesdirektör, gemensamma hälsovårdstjänster Carita Schröder
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nuläge:

På Pukkila hälsostation är 50 % av arbetskraften en läkare och 100 % en sjukskötare. På hälsostationen i Pukkila finns en sjukskötares icke-brådskande tidsbeställningsmottagning från måndag till fredag. Läkaren har icke-brådskande tidsbeställningsmottagning i genomsnitt 2 dagar i veckan. Akutmottagningen för invånare i Pukkila har från och med 1.1.2023 funnits på Askola hälsostation.

På Pukkila sjukskötarmottagning har det varit få besök av kommuninvånare. Efter att kommunens social- och hälsovårdstjänster överfördes till Östra Nylands välfärdsområde den 1.1.2023 har 295 kommuninvånare överfört sina social- och hälsovårdstjänster till Päijät-Häme välfärdsområde. Detta är 16 % av kommunens invånarantal. Antalet besök på sjukskötarmottagningen under perioden 1.1 - 8.8.2024 var totalt 375 st. Totalt har det varit 228 patienter under denna tid. Under denna period infaller 129 vardagar, exklusive sommarstängning (1–28.7) och helgdagar. På Pukkila mottagning har det under denna tid i genomsnitt varit endast 2,9 besök/vardag.

Efter sommarstängningen har frekvensen varit ännu lägre, så att det under perioden 29.7 - 8.8.2024 endast varit 1,22 fysiska besök per vardag på sjukskötarmottagningen. Uppföljningstiden är givetvis kort efter sommarstängningen och det antas att antalet mottagningsbesök under hösten kommer att öka till samma nivå som före sommarstängningen. Jämfört med andra hälsostationer har antalet besök i Pukkila varit mycket lågt även då.

Pukkila hälsostation måste köpa sjukskötartjänster eftersom rekryteringen har misslyckats. Det har inte funnits några sökande till de lediga tjänsterna och vikariaten för sjukskötare, eller så har sökandena dragit tillbaka sina ansökningar innan de tillträtt tjänsten eller vikariatet. Den nuvarande köpta sjukskötaren kostar 39,59 €/h, vilket innebär att en vardag kostar välfärdsområdet 316,72 euro. Med så få besök kostar ett besök cirka 110–260 euro, då man enbart använder inköpta skötare. Kostnaden inkluderar inte hyreskostnader för lokaler, sjukvårdsmaterial, läkemedel, interna poster etc. År 2023 beräknades ett besök hos sjukskötaren på hälsostationen kosta välfärdsområdet cirka 110 euro.

Förutom mottagningsbesök betjänar hälsovårdaren/sjukskötaren på Pukkila hälsostation även kunder per telefon. Om det inte finns behov av läkarkonsultation vid bedömningen av vårdbehovet spelar det ingen roll från vilken enhet sjukskötaren svarar och ringer samtal. Läkarkonsultation är däremot mer utmanande på en enhet där det inte finns läkarmottagning varje vardag. Konsultation är betydligt lättare och snabbare när sjukskötaren och läkaren är fysiskt på samma plats. På de dagar då läkaren inte är i Pukkila är det utmanande att konsultera läkare under samtal. Läkarkonsultation kräver att sjukskötaren avslutar det pågående patienttelefonsamtalet och ringer läkaren i Askola. Läkaren kan naturligtvis endast svara på samtal om denne inte har en patient, annars blir sjukskötaren tvungen att vänta tills läkaren är ledig och sedan försöka nå läkaren igen. Efter att ha konsulterat läkaren om patientens vård måste sjukskötaren ringa tillbaka till patienten. I Askola bortfaller fasen att ringa läkaren och ringa tillbaka till patienten genom att läkaren är på samma plats. Detta underlättar konsultationen och ökar effektiviteten i sjukskötarens arbete. Vidare är det en stor fördel att patienterna får sina ärenden snabbare hanterade på detta sätt.

Plan för slutet av året

Eftersom både Pukkila och Mörskom hälsostationer har haft låg användning var planen tidigare att flytta Mörskom hälsostations verksamhet till Pukkila för resten av året. Östra Nylands välfärdsområdes styrelse beslutade dock vid sitt möte den 27.6.2024 § 165 att flytta Mörskoms läkar- och sjukskötarmottagningstjänster till Askola hälsostation fram till 31.12.2024, med undantag för hälsovårdarens/sjukskötarens  mottagningstjänster på onsdagar.

Enligt produktivitetsprogrammets B- och C-korgar är målet att minska användningen av hyrd arbetskraft med en tredjedel under resten av året. För närvarande kommer det att finnas en brist på 3,5 sjukskötare i Askola, Pukkila och Mörskom utan köpta tjänster från och med 1.10.2024. Om de nuvarande avtalen med köpta sjukskötare förlängs till slutet av året, kommer det fortfarande att finnas en brist på 1,5 sjukskötare åtminstone fram till 29.1.2025.

Med egen personal är det mycket utmanande att hantera helheten i Askola, Pukkila och Mörskom under slutet av året utan att ändra verksamheten vid Pukkila hälsostation för att möta efterfrågan för slutet av 2024. Om Pukkila hälsostations öppettider ändras kan kostnaderna för köpta sjukskötartjänster sparas och sjukskötarens arbetstid användas mer effektivt. Om tidsbeställningsmottagningen ordnas två eller tre dagar i veckan i Pukkila fram till slutet av 2024, kan resurserna användas bättre utan att ändra tjänstens innehåll för mycket. Det föreslås inga ändringar i öppettiderna för telefonservice. De övriga hälsostationstjänsterna, inklusive akutvård och distribution av vårdmaterial, skulle fortsätta som tidigare under resten av året. Akutvård och tandvård fungerar redan från Askola hälsostation. Vårdgarantin har uppfyllts ganska bra vid Askola hälsostation i början av året, med över 80 % av patienterna som fått icke-brådskande vård inom 14 dagar. Det är svårare att få vård vid Pukkila hälsostation.

Erfarenheterna av att använda HyVä-digitjänster har varit positiva, och invånarna i Pukkila uppmanas att använda HyVä-digitaltjänster för att få service antingen digitalt, per telefon eller via videosamtal. Fördelarna med att använda tjänsten är bland annat att sjukskötaren kan konsultera läkaren under patientens besök, vilket undviker onödiga förseningar. Jämfört med den nuvarande situationen når patienten social- och hälsovårdspersonal oftare.

Östra Nylands välfärdsområde har informerat Pukkila kommun om den kommande förändringen och tidtabellen för behandlandet av ärendet.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att flytta sjukskötarens /hälsovårdarens mottagningstjänster från Pukkila hälsostation till Askola hälsostation, så att mottagningen i Pukkila är öppen i genomsnitt 2–3 dagar i veckan från och med 23.9.2024. Den begränsade öppettiden fortsätter till 31.12.2024.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt flytta sjukskötarens /hälsovårdarens mottagningstjänster från Pukkila hälsostation till Askola hälsostation, så att mottagningen i Pukkila är öppen i genomsnitt 2–3 dagar i veckan från och med 23.9.2024. Den begränsade öppettiden fortsätter till 31.12.2024.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

I protokollet antecknas att ledamot Juha Kittilä avlägsnade sig från mötet under behandlingen av § 83 kl. 18.14.

Bilagor på finska

Bilagor på svenska

Kompletterande material på finska

Kompletterande material på svenska


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).