Välfärdsområdesstyrelsen, möte 15-02-2024

Protokollet är granskat

§ 39 Svar på motion inlämnad av ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige: Bibehållande av 25 år som åldersgräns för eftervård inom barnskyddet vid Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2023-3583

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
direktör för socialt arbete Hanna Kaunisto
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Motionens innehåll

Gröna fullmäktigegruppen vid Östra Nylands välfärdsområde har 29.8.2023 lagt fram en motion om bibehållande av 25 år som åldersgräns för eftervård inom barnskyddet vid välfärdsområdet. Enligt det nya regeringsprogrammet kommer åldersgränsen för eftervård att sänkas till 23 år, och i motionen föreslås det att Östra Nylands välfärdsområde skulle bibehålla servicen för eftervårdsungdomar upp till 25 års ålder oförändrad avvikande från lagändringen.

Svar på motionen

Östra Nylands välfärdsområde har med anledning av regeringens proposition yttrat följande (utdrag ur utlåtandet):

Östra Nylands välfärdsområde anser att åldersgränsen inte borde sänkas från nuvarande 25 år. Forskning visar att ungdomar som varit i eftervård lätt blir utslagna från utbildning och arbetslivet och att det stöd de får inom tjänster för vuxna inte är tillräckligt. Ungdomar som omfattas av barnskyddet är i särskilt sårbar ställning, eftersom de ofta inte får sådant stöd av sina föräldrar eller sina tidigare vårdnadshavare som andra ungdomar får. Ungdomarna behöver hjälp långt in i vuxen ålder, och de behöver människor som stöder dem.

Ifall reformen genomförs borde övergångsperioden enligt välfärdsområdets uppfattning vara längre än föreslaget. Välfärdsområdenas servicenätverk söker ännu sin form efter vårdreformen, och därigenom medför en snabb förändring i form av en avveckling av eftervårdstjänster en ytterligare ökad risk för att ungdomarna hamnar utanför servicenätverket. Med hänsyn till de ungdomar som är i eftervård och som i många fall har fått uppleva ett flertal förändringar i sitt liv är det av särskilt stor betydelse att det finns förutsägbarhet i ens liv och att besluten är beständiga. En övergångsbestämmelse på ett halvt år bör därigenom anses som särskilt kort med tanke på kundernas specialbehov. Då man ser till övergången vore det önskvärt att inte redan överenskomna eftervårdsplaner skulle behöva ändras, och därför vore en övergångsperiod på åtminstone ett år nödvändig. Därigenom skulle välfärdsområdena också ha tid att försöka säkerställa att andra socialvårdstjänster hinner utveckla tillräckliga processer för de ungas behov.

Att begränsa eftervård till dem som är under 23 års ålder kan också komma att medföra avsevärda kostnader för socialvårdssystemet senare, eftersom marginaliserade ungdomar orsakar samhället betydande kostnader med multiplikatoreffekt. Den ekonomiska nytta som kan erhållas är alltså inte nödvändigtvis bestående. Östra Nylands välfärdsområde rekommenderar således inte att åldersgränsen ska sänkas.

 

Välfärdsområdets uppfattning om en höjning av åldersgränsen för eftervård sammanfaller med motionsställarnas. I detta stadium av lagberedningen är det för tidigt att slå fast hur välfärdsområdet ska agera i en sådan situation. Det är ännu osäkert vilken författningstextens slutliga utformning blir, och välfärdsområdet väntar på att lagstiftningen ska färdigställas. Ifall åldersgränsen sänks till 23 år kommer välfärdsområdet att följa gällande lagstiftning. Möjligheten att stödja ungdomar i eftervård bör emellertid framdeles granskas inom hela servicesystemet, och det bör utformas möjligheter att erbjuda ungdomar i eftervård individuellt stöd allt efter deras behov. Lagändringen behöver inte innebära att servicen upphör, utan effektiverat stöd kan också tillhandahållas med stöd av socialvårdslagen.

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören: 

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde föreslår Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att föreslå Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
direktör för socialt arbete Hanna Kaunisto
e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelsen föreslår att välfärdsområdesfullmäktige antecknar för kännedom ovanstående som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade remittera ärendet för ny beredning.

Möte hantering

Ordförande Mikaela Nylander föreslog att ärendet remitteras för ny beredning. 

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Hanna Kaunisto, socialarbetsdirektör
Susann Holst, ledande socialarbetare, eftervårdstjänster inom barnskyddet
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Motionens innehåll

Gröna fullmäktigegruppen vid Östra Nylands välfärdsområde har 29.8.2023 lagt fram en motion om bibehållande av 25 år som åldersgräns för eftervård inom barnskyddet vid välfärdsområdet. Enligt det nya regeringsprogrammet kommer åldersgränsen för eftervård att sänkas till 23 år, och i motionen föreslås det att Östra Nylands välfärdsområde skulle bibehålla servicen för eftervårdsungdomar upp till 25 års ålder oförändrad avvikande från lagändringen.

 

Kompletterat svar på motionen

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse behandlade ett svar på motionen vid sitt sammanträde 21.12.2023. Motionen återremitterades för ny beredning och precisering.

Det tidigare svarets innehåll:

Välfärdsområdets uppfattning om en höjning av åldersgränsen för eftervård sammanfaller med motionsställarnas. I detta stadium av lagberedningen är det för tidigt att slå fast hur välfärdsområdet ska agera i en sådan situation. Det är ännu osäkert vilken författningstextens slutliga utformning blir, och välfärdsområdet väntar på att lagstiftningen ska färdigställas. Ifall åldersgränsen sänks till 23 år kommer välfärdsområdet att följa gällande lagstiftning. Möjligheten att stödja ungdomar i eftervård bör emellertid framdeles granskas inom hela servicesystemet, och det bör utformas möjligheter att erbjuda ungdomar i eftervård individuellt stöd allt efter deras behov. Lagändringen behöver inte innebära att servicen upphör, utan effektiverat stöd kan också tillhandahållas med stöd av socialvårdslagen.

 

Precisering av svaret:

Åldersgränsen för eftervård har sänkts till 23 år, och revideringen av 75 § i barnskyddslagen trädde i kraft 1.1.2024.

I januari 2024 hade Östra Nylands välfärdsområde 220 klienter i eftervård.

  • 24-åriga klienter – 25 stycken
  • 23-åriga klienter – 24 stycken

 

I och med lagändringen upphör 49 klienter att omfattas av eftervård.

Eftervård bygger precis som annan socialservice på en individuell bedömning av klientens servicebehov. De tjänster som skaffas åt de ungdomar som befinner sig i eftervård är vanligtvis följande, och deras genomsnittliga kostnader är:

  • Boendeservice 6 000 euro/månad
  • Stödboende 2 500 euro/månad
  • Stödpersonstjänst 500–1 000 euro/månad

 

Lagändringen innebär varken inbesparingar eller tilläggskostnader för välfärdsområdet. De klienter som är 23–24 år gamla och som behöver stödtjänster överförs på ett behärskat sätt till välfärdsområdets övriga tjänster, till exempel handikappservicen eller vuxensocialarbetet. Därigenom sker det en överflyttning av kostnaderna inom välfärdsområdet till en annan tjänst. Alla klienter ges stöd också framdeles på basis av sitt individuella behov, och det sker ett multiprofessionellt samarbete i samband med övergången från en tjänst till en annan.

Även om det inte alltid nödvändigtvis är i klientens intresse att åldersgränsen för eftervård sänks till följd av ändringen av barnskyddslagen så tillförsäkrar lagstiftningen ändå ett likvärdigt bemötande av klienterna och likvärdig tillgång till tjänster. Fortsatte vi att ha 25 år som åldersgräns för eftervård så skulle vi försätta de unga i ojämlik ställning, eftersom eftervården vid Östra Nylands välfärdsområde för närvarande och även i fortsättningen tar hand om klienter som placerats där av Östra Nyland men också andra välfärdsområdens eftervårdsklienter som bor i Östra Nyland. Man går till väga på motsvarande sätt i fråga om eftervårdsklienter från Östra Nylands välfärdsområde som bor i andra välfärdsområden. Om vi fattade ett särskilt beslut i detta ärende, så skulle vi framdeles inte kunna tillförsäkra alla ett likvärdigt bemötande och jämlika tjänster. Det skulle också ge klienterna en grund för begäran om omprövning eller klagomål.

I stället för att fatta ett fristående beslut om att höja åldersgränsen vill vi utveckla tjänsterna för unga på ett mera hållbart sätt, och till exempel i den socialservice som riktar sig till vuxna skulle man i framtiden mera kunna specialisera sig på tjänster för unga.  

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören: 

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde föreslår välfärdsområdesstyrelsen att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att föreslå välfärdsområdesstyrelsen att det ovan sagda avges som svar på fullmäktigemotionen.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Hanna Kaunisto, socialarbetsdirektör
Susann Holst, ledande socialarbetare, eftervårdstjänster inom barnskyddet
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar det ovan nämnda svaret på motionen för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar det ovan nämnda svaret på motionen för kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.