Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Det beslutades vid HUS-sammanslutningens stämma 13.6.2024 att budgetramen för HUS-sammanslutningens medlemsavgiftsandelar för år 2025 är 2 290 295 127 euro, som anvisas för finansiering av HUS:s basverksamhet, och att ägarna förbinder sig att anvisa HUS en särskild finansiering på sammanlagt högst 111 miljoner euro, som betalas i slutet av år 2025 för att täcka de underskott som uppstått åren 2022 och 2023. Stämman godkände dessutom att ifall det inte finns några operativa förutsättningar för att täcka de underskott som uppstår efter 2023, ska täckandet av det underskott som uppstått år 2023 omprövas.
Östra Nylands välfärdsområdes bokslut för 2023 visar ett underskott på 34,6 miljoner euro. I underskottet ingick en obligatorisk reservering på 7,1 miljoner euro baserad på HUS-sammanslutningens ackumulerade underskott, vilket belastade välfärdsområdets resultat, samt en överskridning på 3,8 miljoner euro av ramfaktureringen. Budgeten för år 2024 har upprättats så att underskottet ska ha en storlek på 15,8 miljoner euro, men enligt prognosen i delårsrapporten 1–9/2024 väntas 2024 års underskott ligga på 48,6 miljoner euro. Överskridningen i förhållande till HUS-ramfaktureringen är 11,5 miljoner euro, och storleken på det underskott som ska täckas är 4,3 miljoner euro avseende år 2024. Totalt torde Östra Nylands välfärdsområdes kumulativa underskott åren 2023–2024 uppgå till uppemot 83 miljoner euro.
I produktivitetsprogrammet, som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, har man lagt fokus på att definiera produktivitetsobjekt i den så kallade A-korgen och de åtgärder som i första hand ska vidtas för att försöka uppnå ekonomisk balans. När det gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammet kan man konstatera att åtgärderna går i rätt riktning och är ändamålsenliga, men att spareffekterna kommer att märkas i efterskott och delvis först under de kommande åren. Välfärdsområdets kostnadsprognos ligger för högt jämfört med bokslutet (+6,1 procent) med tanke på den statliga finansieringen, och kostnadsutvecklingen måste dämpas kraftigare. Eftersom genomförandet av produktivitetsobjekten inte har framskridit planenligt, beslutade välfärdsområdesstyrelsen 26.9.2024 att, i avsikt att bereda fortsatta åtgärder för balansering av ekonomin, inleda samarbetsförfaranden gällande produktivitetsprogrammets B- och C-korgar, det vill säga åtgärder som sänker, försämrar eller skär ned servicens tillgänglighetsnivå. Utifrån de åtgärder i A-korgen i produktivitetsprogrammet som det redan finns beslut om och de åtgärder i B-korgen som är under behandling är det möjligt att åstadkomma en kostnadsminskning på sammanlagt 10,3 miljoner euro år 2025 och 8,6 miljoner euro år 2026.
En remissdebatt om förslaget till Östra Nylands välfärdsområdes budget och ekonomiplan för åren 2025–2028 fördes vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 31.10.2024. Det är en mycket stor utmaning för välfärdsområdet att täcka underskotten genom anpassning av den verksamhet som sker i egen regi, då man beaktar att området i enlighet med 11 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering ska kunna trygga tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster enligt 19 § 3 mom. i grundlagen eller ordnandet av räddningsväsendets tjänster i anslutning till de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 7, 15 och 20 § i grundlagen.
På grund av det som anförts här ovan måste ökningen i HUS:s utgifter tillfälligt finansieras med tilläggsfinansiering enligt 11 § i finansieringslagen eller genom att tillåta att det underskott som bokförs i välfärdsområdets balansräkning ökar. Det föreskrivs i 115 § i lagen om välfärdsområden att ett underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes, det vill säga senast vid slutet av år 2026. Ifall man inte lyckas täcka det underskott som genererats vid välfärdsområdet, föreligger en risk för att välfärdsområdet hamnar in i ett utvärderingsförfarande där man prövar dess förutsättningar att klara av de serviceuppgifter som det i lagen ålagts att sörja för.
Det bör också noteras att en försvagning av primärnivån i förhållande till servicen på specialiserad nivå inte vore i överensstämmelse med målsättningarna för den landsomfattande vårdreformen eller med Östra Nylands välfärdsområdes egna målsättningar.
Det bestäms i grundavtalet för HUS-sammanslutningen att sammanslutningens ekonomiplanering bygger på budgetramen, som slås fast av HUS-sammanslutningens stämma. Sammanslutningens stämma fattade 13.6.2024 beslut om HUS:s budgetram för år 2025, vilken är förenlig med bärkraften i finansieringen av välfärdsområdena.
HUS-sammanslutningen lyfte vid samarbetsgruppens möte om budgetberedningen 31.10.2024 fram behovet att höja med 43 miljoner euro den budgetram för år 2025 som sammanslutningens stämma slagit fast 13.6.2024.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar
- anteckna för kännedom den diskussion som fördes 31.10.2024 om behovet att höja HUS-sammanslutningens budgetram, och
- konstatera att det inte finns förutsättningar för en höjning av den ram på 2 290 295 127 euro för 2025 års medlemsavgiftsandelar som sammanslutningens stämma fattade beslut om 13.6.2024.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade
- anteckna för kännedom den diskussion som fördes 31.10.2024 om behovet att höja HUS-sammanslutningens budgetram, och
- konstatera att det inte finns förutsättningar för en höjning av den ram på 2 290 295 127 euro för 2025 års medlemsavgiftsandelar som sammanslutningens stämma fattade beslut om 13.6.2024.