Välfärdsområdesstyrelsen, möte 14-11-2024

Protokollet är granskat

§ 250 Begäran om omprövning av ett beslut som gäller återkrav av lön

IUHVADno-2024-4089

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
personaldirektör Anu Rautiainen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Till välfärdsområdets registratorskontor har 7.11.2024 inkommit en begäran om omprövning som gäller personaldirektörens beslut om återkrav av lön (IUHVADno-2024-4089). Begäran om omprövning föreligger som bilaga.

I 139 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) föreskrivs om förfarandet vid begäran om omprövning. Den som är missnöjd med ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem får begära omprövning av beslutet. Begäran om omprövning ska behandlas skyndsamt. Omprövning av ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en underlydande myndighet begärs hos organet i fråga.

Det beslut som begäran om omprövning gäller har tillställts den som framställt begäran om omprövning från ärendehanteringssystemet 28.10.2024. Begäran om omprövning har inkommit till välfärdsområdets registratorskontor inom utsatt tid för begäran om omprövning och ska därigenom tas upp till behandling.

Då välfärdsområdesstyrelsen behandlar begäran om omprövning är den bunden av de laglighets- och ändamålsenlighetsyrkanden som framställts i begäran om omprövning. Välfärdsområdesstyrelsen kan följaktligen inte behandla ärendet i egenskap av ärende angående omprövningsbegäran ur en vidare synvinkel än så.

Vid behandlingen av ärendet ska välfärdsområdesstyrelsen bedöma juridiska fel som anförs i begäran om omprövning och bedöma de ändamålsenlighetsgrunder som anförs i begäran om omprövning.

Efter att ha upptagit ärendet angående begäran om omprövning till behandling kan välfärdsområdesstyrelsen ändra det förvaltningsbeslut som fattats, upphäva förvaltningsbeslutet eller avslå begäran om omprövning.

Yrkande som framförs av den som framställt begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning begär omprövning på den grunden att felet inte har orsakats av personen i fråga själv.

Juridiska fel anförda i begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning har inte anfört juridiska fel i begäran om omprövning.

Ändamålsenlighetsgrunder anförda i begäran om omprövning:

Den som framställt begäran om omprövning konstaterar sig vid tidpunkten för utbetalning av lojalitetspeng ha utfört en avdelningssekreterares arbetsuppgifter, ändå så att vederbörande har innehavt en närvårdares befattning. Frågan om att ombilda befattningen hade vid denna tidpunkt ännu inte behandlats (i delegationen för beteckningar). I juni och juli hade vederbörande fått sammanlagt 1 000 euro i lojalitetspeng.

Behandling av ärendet:

Enligt lagen får lön eller beloppet av annan ekonomisk förmån som härrör från en anställning och som utbetalts utan grund återkrävas. Det gäller både anställda i arbetsavtalsförhållande (2 kap. 17 § i arbetsavtalslagen) och anställda i tjänsteförhållande (56 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden).

Lön som utbetalats utan grund är en förmån som löntagaren erhållit grundlöst och som återkrävs. Arbetsgivaren har rätt att återkräva en för stor lön som betalats ut (så kallad ogrundad förmån) oavsett var eller av vem felet har begåtts. Arbetsgivaren ska dessutom sörja för att felen i lönebetalningen korrigeras också i Skatteförvaltningens inkomstregister.

I fall av ett pågående anställningsförhållande strävar man efter att ta ut överbetalningen från inkomsttagarens nettolön. I en situation där anställningsförhållandet har avslutats, såsom i fråga om den person som framställt begäran om omprövning, skickar arbetsgivaren en räkning till inkomsttagaren. Ifall summan är stor, kan arbetsgivaren och den anställde komma överens om jämkning av återbetalningstiden.

I arbetsavtalslagen har arbetsgivarens kvittningsrätt begränsats. Avsikten med den begränsning som gäller utmätning av lön är att trygga arbetstagarens minimiutkomst. Enligt lagen får arbetsgivaren inte kvitta arbetstagarens lönefordran med motfordran till den del lönen enligt utsökningsbalken (705/2007) är undantagen från utmätning.

Den för stora lön som betalats till den som framställt begäran om omprövning uppgår till 1 000 euro. Orsaken till överbetalningen är att vederbörandes beteckning i personalförvaltningens informationssystem vid betalningstidpunkten har varit närvårdare, även om personen i själva verket har utfört en avdelningssekreterares arbetsuppgifter.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 2.5.2024 (§ 113) inleda ett försök med betalning av lojalitetspeng. Med hjälp av den strävar man efter en betydande minskning av kostnaderna för bemanningspersonal. I enlighet med välfärdsområdesstyrelsens beslut gäller pilotförsöket med lojalitetspeng sådana yrkesgrupper där det har använts mycket bemanningspersonal och där problemen med tillgången på personal är stora.

Med stöd av välfärdsområdesstyrelsens beslut betalas lojalitetspeng inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna till munhygienister (19 personer), vårdpersonal vid avdelningar (112 närvårdare och sjukskötare) samt talterapeuter (11 personer). Inom tjänster för äldre betalas den till vårdpersonal inom hemvården (257 närvårdare och sjukskötare) och inom familjetjänster till skolpsykologer (22 personer). Ytterligare ett villkor är att personen har en fast anställning eller rekryteras till en fast anställning, eller att han eller hon har en mera än ettårig visstidsanställning eller att han eller hon rekryteras till
en mera än ettårig visstidsanställning.

Välfärdsområdet tillämpar SH-avtalets lönepunkter, och de strukturer som gäller dem har slagits fast på nationell nivå och trädde i kraft 1.2.2024. Lönepunkten bestäms i första hand på basis av personens arbetsuppgifter. Tjänste- och arbetskollektivavtalet styr vilka uppgifter som kan placeras under respektive lönepunkt och vilken utbildningsnivå som respektive lönepunkt förutsätter. När de uppgifter som sorterar under lönepunkten har konstaterats, har arbetsgivaren inte prövningsrätt i ärendet. I det landsomfattande kollektivavtalet finns en särskild lönepunkt för avdelningssekreterare. Avdelningssekreterarnas lönepunkt visar att arbetsuppgifterna är patientadministrativa.

Avdelningssekreterarna hör på basis av sina arbetsuppgifter, sin yrkesbeteckning eller sin lönepunkt inte till vårdpersonalen och hör således inte heller till de yrkesgrupper till vilka det betalas tidsbegränsad lojalitetspeng med stöd av välfärdsområdesstyrelsens beslut om pilotförsök.

Den som framställt begäran om omprövning har vid tidpunkten för utbetalningen av lojalitetspeng haft och har alltjämt arbetsuppgifter som motsvarar en avdelningssekreterares arbetsbeskrivning. Den som framställt begäran om omprövning hör i fråga om sin arbetsbeskrivning inte till de yrkesgrupper som försöket med lojalitetspeng gäller.

Även om personens beteckning vid tidpunkten för betalningen av lojalitetspeng felaktigt har varit närvårdare, har arbetsuppgifterna inte varit uppgifter inom vårdarbete. Även om den felaktiga beteckningen uppenbart är ett fel som beror på arbetsgivaren, vilket i sig är klandervärt, så inverkar denna omständighet inte på arbetsgivarens rätt att återkräva lön som betalats till ett för stort belopp. I rättsfall har det slagits fast att arbetsgivarens rätt att återkräva lön inte heller påverkas av om den anställde själv har lagt märke till förekomsten av extra lön (t.ex. HFD:s avgörande 19.11.2018/5349).

Det föreslås att välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning. Då de laglighets- och ändamålsenlighetsgrunder som anförts i begäran om omprövning prövats, har det inte framkommit några sådana grunder med stöd av vilka omprövningsbegäran borde bifallas eller beslutet borde upphävas.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade avslå begäran om omprövning.

Möte hantering

Pöytäkirjaan merkittiin, että tämä asia käsiteltiin asian § 251 jälkeen.

Bilagor

Kompletterande material


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00