Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
tf vårdarbetsdirektör Heidi Hovisilta
utvecklingschef Ann-Sofie Nylund
välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 26 september 2024 (§ 215 Servicenätsplan för Östra Nylands välfärdsområde) begära utlåtanden om utkastet till servicenätsplan av Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo kommuner samt av välfärdsområdets nämnder och påverkansorgan.
Utlåtanden begärdes senast den 7 november 2024 kl. 16.00. Invånarna i Östra Nylands välfärdsområde gavs möjlighet att kommentera utkastet till servicenätsplan under två veckor via en öppen webbsida under tiden 30.9–13.10.2024.
Invånarenkäten besvarades av 851 personer, och av dem var 40 procent från Askola och Mörskom. Vi fick minst svar från Borgå (8 procent). På personalenkäten fick vi 67 svar från alla ansvarsområden inom social- och hälsovårdstjänsterna samt från koncern- och strategitjänsterna. Av de invånare som besvarade enkäten motsätter sig 70 procent att tjänsterna koncentreras, medan över hälften av de anställda som besvarade enkäten understöder att tjänsterna koncentreras. Det viktigaste för invånarna när man gör ändringar i servicenätet är närheten till tjänsterna. Invånarna kan tänka sig att använda digitala tjänster som ett verktyg för handledning och rådgivning. Personalen lyfte å sin sida fram oron över invånarnas digitala färdigheter som det största hindret. Utifrån invånarenkäten anser man att Askola, Borgå, Lovisa och Sibbo är centrala områden där social- och hälsocentralerna borde placeras. Utifrån personalenkäten anser största delen av respondenterna att det nuvarande servicenätet fungerar mycket eller ganska bra. Över hälften av respondenterna i personalenkäten understöder en centralisering av tjänsterna och en ökning av distanstjänsterna.
Vi emottog utlåtanden från totalt 17 aktörer i kommunerna och organen inom utsatt tid: Kommunstyrelsen och äldrerådet i Askola, kommunstyrelsen i Lappträsk, stadsstyrelsen och äldrerådet i Lovisa, kommunstyrelsen i Mörskom, stadsstyrelsen i Borgå, kommunstyrelsen, äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning i Pukkila, kommunstyrelsen i Sibbo samt rådet för personer med funktionsnedsättning, äldrerådet, ungdomsfullmäktige, nämnden för ordnande av tjänster, nämnden för beredskap och säkerhet, nämnden för utveckling och samarbete samt nationalspråksnämnden i Östra Nylands välfärdsområde. Dessutom lämnades en framställning från personalen och ett (1) utlåtande åtföljdes av en kommentar från representanterna för personalen.
Kommunstyrelsen i Askola föreslår i sitt utlåtande att servicecentret Mäntyrinne fortfarande kan hyras ut till välfärdsområdet från början av 2026. Antalet lokaler som hyrs kan vid behov minskas på förslag av välfärdsområdet. Dessutom förutsätter Askola kommun att kommunens förslag till välfärdsområdet i september 2024 behandlas på ändamålsenligt sätt i fråga om den nya boendeserviceenhet som ska byggas. Askola kommun godkänner inte att boendeservicen för äldre läggs ned och att invånarna flyttas till olika enheter. Dessutom föreslår Askola kommun att välfärdscentrumet som planeras ska främjas utan dröjsmål.
Äldrerådet i Askola motsätter sig i sitt utlåtande att Mäntyrinne stängs.
Personalen vid servicecentret Mäntyrinne uttrycker i sin framställning sin oro över att tjänsterna försämras och läggs ned.
Lappträsk kommun motsätter sig i sitt utlåtande servicenätsreformen och föreslår att det i varje kommun inom välfärdsområdet ska finnas ett serviceställe där man åtminstone kan få vårdarmottagning, rådgivningstjänster, laboratorietjänster och läkarmottagningstjänster med tidsbokning samt receptförnyelser av läkare.
Lovisa stad ber i sitt utlåtande Östra Nylands välfärdsområde att ägna uppmärksamhet åt omfattningen av konsekvensbedömningen och komplettera den till den nivå som lagen förutsätter. Lovisa stad föreslår att mental och missbrukarvården för unga borde utökas i Lovisa. Lovisa stad grundar ett fastighetsbolag och förbinder sig på det sätt som kommunallagen möjliggör att kapitalisera bolaget så att fastigheterna som hyrs av Östra Nylands välfärdsområde kan hållas i ändamålsenligt skick i förhållande till den verksamhet som bedrivs i dem. Dessutom ber Lovisa stad Östra Nylands välfärdsområde att
- beakta dem som befinner sig i en utsatt ställning och de som behöver många tjänster
- beakta de befolkningsgrupper som inte har möjlighet att använda digitala tjänster eller inte har tillräckligt kunnande för att använda tjänsterna
- beakta att Lovisa är ett geografiskt omfattande område och förutom Lovisa centrum finns det också ett behov av mobil service bland annat i bygderna i Liljendal, Pernå och Strömfors
- beakta konsekvenserna för landsbygden och den regionala livskraften mer heltäckande i konsekvensbedömningen
- beakta hur tjänsterna tryggas i en eventuell krissituation och i akuta servicebehov, om tjänsterna i allt högre grad koncentreras till befolkningskoncentrationer
- tillhandahålla en tilläggsutredning om hur ställningen för äldre och personer som talar svenska som modersmål tryggas, om hälsocentralsjukhusets tjänster och minnespolikliniken inte bevaras i Lovisa
- också sköta om tolktjänsterna för invandrare
- ägna uppmärksamhet åt hur planen för nedläggningen av Rosenkulla påverkar den äldre befolkningen och landsbygden
- ägna särskild uppmärksamhet åt att samarbetet med den arbetskraftsmyndighet som inleder sin verksamhet i januari 2025 fungerar smidigt
- komplettera konsekvensbedömningen med en bedömning av konsekvenserna för barn och som en del av den särskilt en bedömning av hur tillräckliga och tillgängliga mental- och missbrukarvården för unga i Lovisa är i nuläget samt för 2025–2026
- komplettera servicenätet i fråga om socialservice för personer i arbetsför ålder inom Lovisa stads område (även arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte) med beaktande av nuläget samt 2025–2026.
Äldrerådet i Lovisa motsätter sig att Rosenkulla stängs.
Kommunstyrelsen i Mörskom förutsätter i sitt utlåtande att det tidigare undersökningsarbetet beaktas när beslut om servicenätet fattas, att man också informerar om alternativ till lösningen som föreslås och att medlemmarna i välfärdsområdet behandlas jämlikt också med tanke på tjänsternas tillgänglighet.
Borgå stad önskar ett närmare samarbete i planeringen och utvecklingen av välfärdsområdet och stadens eget servicenät samt betonar det långsiktiga samarbetet i utvecklingen av fastighetsnätet. Borgå stad vill också betona, i synnerhet i fråga om Borgå sysselsättningsområde, att ambulerande tjänster som motsvarar behovet i mindre befolkningskoncentrationer borde vara i bruk redan innan man eventuellt gör nedskärningar i servicenätet. Borgå stad konstaterar i sitt utlåtande att lokaler som ägs av staden och hyrs ut till välfärdsområdet är Näse hälsovårdscentral och kök (i välfärdsområdets material Borgå social- och hälsostation), centralräddningsstationen, vissa branddepåer, oljebekämpningsdepån, rådgivningslokalen i Vårberga, lokaler för elevhälsan i olika skolor (kuratortjänster, psykologtjänster, hälsovård) och ett lagerutrymme i Ölstens. Fastigheter som kräver bolagisering är Näse hälsovårdscentral och centralräddningsstationen. Andra lokaler som staden hyr ut behöver inte bolagiseras, men man måste naturligtvis avtala om lokalerna ifall man vill fortsätta hyra ut dem. Borgå stad anser att alla tre avdelningar vid hälsocentralsjukhuset i Borgå borde bevaras med beaktande av stadens befolkning och servicebehov. Borgå stad förutsätter att man i de följande skedena av planeringen av servicenätet för en intensiv och öppen dialog med kommunerna mycket proaktivt innan man fattar beslut. Borgå stad anser att det är särskilt viktigt att man börjar främja det nya välfärdscentrumet snabbt.
Kommunstyrelsen i Pukkila hänvisar i sitt utlåtande till det gemensamma pressmeddelandet från Lappträsk, Mörskom och Pukkila som publicerades den 10 oktober 2024. Kommunstyrelsen föreslår att om man ändå skär ned på tjänsterna ska detta göras genom att omforma och eventuellt minska tjänsterna, men att fysisk service varje vecka i Pukkila ska bevaras.
Äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning i Pukkila anser i sitt ställningstagande att tjänsterna inte är kundorienterade, jämlika och regionalt heltäckande om denna plan genomförs. I kommunen ska ett serviceställe bevaras som tryggar basservicen för invånarna och där man erbjuder sjukskötar- och läkarmottagning samt laboratorie- och fysioterapitjänster. Äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning motsätter sig att hälsostationstjänsterna läggs ner i Pukkila.
Kommunstyrelsen i Sibbo konstaterar i sitt utlåtande att Östra Nylands välfärdsområde bör ha ett nära samarbete med de aktörer som ansvarar för kommunernas fastigheter och planläggning. Sibbo kommun/Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö Sipoon Jussaksentie 18 har förberett sig för att genomföra de nödvändiga förbättringarna. De förbättringsåtgärder som Östra Nylands välfärdsområde behöver kan också göras utan att ändra hyran för byggnaden. Sibbo kommun har låtit göra en värdering av fastigheten, och utifrån den kan hyran sänkas med högst 6,6 procent på marknadsvillkor. Sibbo kommun och Östra Nylands välfärdsområde har flera gällande hyresavtal sinsemellan. Kommunen är beredd att avsluta hyresavtalen för Elsie, Ratatupa, Vävhult och Tallbacka. Kommunen är beredd att överföra avtalen för Amiralsvägen 4 och den nya räddningsstationen till Östra Nylands välfärdsområde. Sibbo kommun anser att det för närvarande inte finns tillräckliga motiveringar för uppsägning av hyresavtalet för seniorbostäderna och förutsätter att välfärdsområdet vill fortsätta förhandlingarna med Sibbo kommun om framtiden för seniorboendet i Nickby, med beaktande av att kommunen har beredskap att utföra redan tidigare överenskomna reparationer och vid behov göra hyresjusteringar för att uppfylla förutsättningarna för fortsatt verksamhet.
Ungdomsfullmäktige i Östra Nylands välfärdsområde föreslår i sitt utlåtande att de folkhälsoekonomiska konsekvenserna av nedskärningarna beräknas och att dessa uppgifter är öppna för alla innan åtgärderna godkänns. Kalkylerna kan genomföras till exempel med hjälp av ett index över boendeförhållanden.
Äldrerådet i Östra Nylands välfärdsområde hoppas att man undviker att flytta minnessjuka och klienter i livets slutskede. Äldrerådet vill ha en utredning om varför den egna servicen är dyr och om detta beror på hyran, att lokalerna är opraktiska, personalstrukturen eller på andra tjänster. Likaledes vill äldrerådet ha en närmare utredning om byggnadernas skick.
Rådet för personer med funktionsnedsättning i Östra Nylands välfärdsområde betonar i sitt utlåtande rätten till boende som verkligen är hemlikt. Rådet för personer med funktionsnedsättning uttrycker sin oro över att de lokalkostnader som sparas in till följd av att servicenätet krymper överförs som ökade kostnader för social- och hälsovårdsresor för såväl klienterna som FPA/samhället.
Nationalspråksnämnden i Östra Nylands välfärdsområde påpekar att tillgängligheten endast har behandlats geografiskt i konsekvensbedömningen av servicenätplanen, och anser att detta perspektiv är för snävt. Det är särskilt viktigt att säkerställa att tjänsterna är tillgängliga på finska och svenska, eftersom en eventuell användning av köpta tjänster kan försämra tillgången till svenskspråkiga tjänster. Vissa områden och vissa befolkningsgrupper får inte jämlik behandling om de föreslagna serviceställena läggs ner. Nämnden vill också påminna om välfärdsområdets tvåspråkighetsprogram. Nationalspråksnämnden konstaterar att servicenätsplanen inte får försämra tillgången till svenskspråkig service i välfärdsområdet i planerings- eller genomförandeskedet, utan planen ska stärka produktionen av tvåspråkig service. Dessutom betonar nationalspråksnämnden att även teckenspråket måste beaktas.
Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för utveckling och samarbete nämner att det första utkastet till servicenätsplan inte innehåller sparkalkyler eller enskilda förhandskonsekvensbedömningar, och betonar att sparkalkylerna och de konkreta förhandskonsekvensbedömningarna som riktas till tjänsterna ska kompletteras i det nästa planutkastet.
Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för beredskap och säkerhet föreslår som sitt utlåtande att nämnden inte har något att säga om servicenätplanen med tanke på ordnandet av räddningsväsendets lagstadgade service och prehospital akutsjukvård samt tillgängligheten till den. Nämnden anser att servicenätsplanen har utarbetats täckande. Nämnden för beredskap och säkerhet anser att även räddningsväsendet och räddningsväsendets tjänster i framtiden kunde ingå i servicenätsplanen, för att man i större utsträckning ska kunna utnyttja en integration mellan tjänsterna.
Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster tar inte ställning till de enskilda verksamhetsställenas framtid, eftersom representanternas ställningstaganden avviker från varandra.
********************************************
Östra Nylands välfärdsområde tackar invånarna och personalen för att de svarat på enkäten samt kommunerna och påverkansorganen för utlåtandena. De ärenden som tas upp i svaren och utlåtandena kommer i mån av möjlighet att beaktas i den fortsatta utvecklingen av välfärdsområdets tjänster, men alla åtgärder som föreslås kan inte genomföras i det nuvarande ekonomiska läget.
Konsekvensbedömningen av de föreslagna ändringarna har gjorts efter att planutkastet blivit färdigt och de utnyttjas vid det egentliga beslutsfattandet.[HH1]
Förhandlingarna om kommunernas hyresavtal förs under ledning av fastighetschefen och separata beslut fattas om eventuell användning av ett optionsår. I välfärdsområdets fastighetsstrategi fastställs principerna för hyrning: lokalerna motsvarar användningsbehovet, lokalerna är i gott skick eller hyresvärden förbinder sig att iståndsätta lokalerna inom utsatt tid. I strategin har man dessutom dragit upp linjer för att välfärdsområdet som arbetsgivare erbjuder arbetstagarna en fungerande och trivsam arbetsmiljö.
Man föreslog ett serviceställe i varje kommun eller åtminstone tjänster en gång i veckan. Vi söker en lösning till detta med bland annat ambulerande tjänster. Enskilda servicehelheter och särskilda klientgrupper beaktas vid planeringen av servicenätet ur hela Östra Nylands välfärdsområdes synvinkel. [HH2] I servicenätsplanen kommer vi i fortsättningen att inkludera räddningsväsendet och räddningsväsendets tjänster, så att integrationen mellan tjänsterna kan utnyttjas i större utsträckning.
Även om de digitala tjänsterna utvecklas kraftigt i enlighet med strategin, får man vid behov också service ansikte mot ansikte. De digitala tjänsterna erbjuder alternativ i tjänsteutbudet. Samtidigt förenhetligas och utvecklas också verksamhetsmodellerna för fysisk service. Vi arbetar redan nu med tillgängligheten bland annat med hjälp av ett projekt för lättläst språk.
Det ligger i välfärdsområdets intresse att bygga ett nytt välfärdscentrum, och vi samarbetar nära med HUS i fråga om detta.
Östra Nylands välfärdsområde är villigt att intensifiera samarbetet med kommunerna och aktörerna inom tredje sektorn i anknytning till arbetet med att främja hälsa och välfärd. Syftet med servicenätsplanen är att få ett så optimalt servicenät för social- och hälsovårdstjänsterna som möjligt i Östra Nyland, med beaktande av välfärdsområdets ekonomiska situation, servicebehov, tjänsternas kvalitet, jämlikhet och tillgänglighet. Beslutsfattandet styrs också av det pågående produktivitetsprogrammet för välfärdsområdet och den budget som ska utarbetas.