Aluehallitus, kokous 14.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 248 HUS-yhtymäkokouksen 13.6.2024 päättämän talousarviokehyksen korotustarpeen käsittely

IUHVADno-2024-4191

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 13.6.2024 päätettiin, että HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS:n perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS:lle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Yhtymäkokous hyväksyi lisäksi, että mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen. Alijäämään sisältyi HUS-yhtymän alijäämäkertymistä syntynyt 7,1 miljoonan euron tulosta heikentänyt pakollinen varaus sekä kehyslaskutuksen ylitystä 3,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 talousarvio on laadittu 15,8 miljoonaa euroa alijäämäiseksi, mutta osavuosikatsauksen 1-9/2024 ennusteen mukaan vuoden 2024 alijäämä asettunee 48,6 miljoonaan euroon. HUS-kehyslaskutukseen nähden ylitystä on 11,5 miljoonaa euroa ja katettavaa alijäämää 4,3 miljoonaa euroa vuodelta 2024. Kokonaisuudessaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kumulatiivinen alijäämä 2023 – 2024 noussee yli 83 miljoonaan euroon.

Aluevaltuuston 12.12.2023 hyväksymässä tuottavuusohjelmassa on keskitytty määrittelemään nk. korin A tuottavuuskohteita ja toimenpiteitä, joilla talous pyritään ensisijaisesti saamaan tasapainoon. Tuottavuusohjelman toimenpiteiden osalta voidaan todeta, että toimenpiteet ovat oikeansuuntaisia ja tarkoituksenmukaisia, mutta säästövaikutukset näkyvät viiveellä ja osittain vasta tulevina vuosina. Hyvinvointialueen kuluennuste tilinpäätökseen verrattuna (+6,1 %) on liian suuri valtion rahoitukseen nähden ja kulukehitystä tulee hillitä voimakkaammin. Koska tuottavuuskohteiden toimeenpano ei ole edennyt suunnitelmien mukaan, aluehallitus päätti 26.9.2024 käynnistää tuottavuusohjelman B- ja C-korien eli palvelujen saatavuustasoa laskevia, palvelutasoa heikentäviä tai leikkaavia toimenpiteitä koskevat yhteistoimintamenettelyt talouden tasapainottamisen jatkotoimenpiteiden valmistelemiseksi. Tuottavuusohjelman jo päätetyistä A-korin ja käsittelyssä olevien B-korin toimenpiteistä on mahdollista saada vuonna 2025 yhteensä 10,3 miljoonan ja vuonna 2026 8,6 miljoonan euron kustannusalenema.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen 2025 - 2028 lähetekeskustelu käytiin aluehallituksen 31.10.2024 kokouksessa. Hyvinvointialueen omaa tuotantoa sopeuttamalla alijäämien kattaminen on erittäin haasteellista ottaen huomioon, että hyvinvointialueiden rahoituslain 11 §:ssä mainittujen perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai perustuslain 7, 15 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin perusoikeuksiin liittyvien pelastustoimen palvelujen järjestäminen tulee pystyä turvaamaan.

Edellisen perusteella HUS:n menojen kasvua täytyy tilapäisesti rahoittaa joko rahoituslain 11 §:n mukaisella lisärahoituksella tai kasvattamalla hyvinvointialueen taseeseen kirjattavaa alijäämäkertymää. Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaisesti taseeseen kertyvä alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta eli vuoden 2026 loppuun mennessä. Jos hyvinvointialueella kertynyttä alijäämää ei saada katettua, riskinä on hyvinvointialueen ajautuminen arviointimenettelyyn, jossa tarkastellaan sen edellytyksiä selviytyä sille laissa säädetyistä palvelutehtävistä.

On myös huomioitava, että perustason palveluiden heikentäminen suhteessa erityistason palveluihin ei ole valtakunnallisten sote-uudistuksen tavoitteiden tai Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen omien tavoitteiden mukaista.

HUS-yhtymän perussopimuksessa on määrätty, että yhtymän taloussuunnittelu perustuu talousarviokehykseen, josta päättää HUS-yhtymän yhtymäkokous. Yhtymäkokous päätti 13.6.2024 HUS:n vuoden 2025 talousarvioraamista, joka on hyvinvointialueiden rahoituksen kantokyvyn mukainen.

HUS-yhtymä toi esille tarpeen korottaa yhtymäkokouksen 13.6.2024 päättämää vuoden 2025 talousarviokehystä 43 miljoonalla eurolla talousarviovalmistelua käsitelleessä yhteistyöryhmän kokouksessa 31.10.2024.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää

  1. merkitä tiedoksi 31.10.2024 käydyn keskustelun HUS-yhtymän talousarviokehyksen korottamistarpeesta ja
  2. todeta, ettei yhtymäkokouksen 13.6.2024 päättämän vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien kehyksen 2 290 295 127 euroa korottamiselle ole edellytyksiä.

Päätös

Aluehallitus päätti

  1. merkitä tiedoksi 31.10.2024 käydyn keskustelun HUS-yhtymän talousarviokehyksen korottamistarpeesta ja
  2. todeta, ettei yhtymäkokouksen 13.6.2024 päättämän vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien kehyksen 2 290 295 127 euroa korottamiselle ole edellytyksiä.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että valtuuston 1. varapuheenjohtaja Elin Blomqvist-Valtonen poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (yhteisöjäävi), klo 20.37-20.51.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.