Nämnden för ordnande av tjänster, möte 05-06-2024

Protokollet är granskat

§ 76 Upphandlingsbeslut angående anbudsförfarande för tandlaboratorietjänster inom delområdena 1–3 (additional)

IUHVADno-2024-2258

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Ville Hanhinen, upphandlingschef
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Föremål för upphandlingen, totalpris och avtalsperiod

Föremål för upphandlingen är produktion av tandlaboratorietjänster för Östra Nylands välfärdsområdes behov. Föremål för upphandling är följande tandlaboratorietjänster:

  1. Tandlaboratorietjänster inom tandreglering, vilket omfattar gipsmodeller av avtryck (digitala avtryck som option) eller modeller gjorda vid tandklinikerna, tandställningar och reparation av tandställningar, behållare för tandställningar samt aktiveringsdelar.
  2. Protetiska tandlaboratorietjänster, vilket omfattar gipsmodeller av avtryck (digitala avtryck som option) eller modeller gjorda vid tandklinikerna, fasta och avtagbara proteser samt reparation av proteser. De protetiska laboratorietjänsterna indelas i 
    • fast protetik
    • avtagbar protetik.
  3. Tandlaboratorietjänster avseende bettskenor, vilket omfattar gipsmodeller av avtryck eller modeller (digitala avtryck som option) gjorda vid tandklinikerna och olika slags bettskenor samt behållare.

 

Upphandlingen är indelad i tre delområden:

Delområde 1: Tandlaboratorietjänster i Östra Nylands östra område (Askola, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Pukkila)

Delområde 2: Tandlaboratorietjänster i Östra Nylands centrala område (Borgå)

Delområde 3: Tandlaboratorietjänster i Östra Nylands västra område (Sibbo)

Anbudsgivarna har kunnat lämna anbud gällande ett eller flera delområden. Också delanbud inom ett delområde har varit möjliga.

Genom upphandlingen ingås ett ramavtal för flera serviceproducenter delområde för delområde avseende de tre (3) olika delarna av tandlaboratorietjänster (tandreglering, protetiska tandlaboratorietjänster och tandlaboratorietjänster avseende bettskenor). Alla anbudsgivare som uppfyller kriterierna och alla godkända anbud ska ingå i ramavtalen. Anbudsgivarna väljs i prioritetsordning på basis av jämförelsepriset, den billigaste först.

Upphandlingshelhetens prognosticerade värde under avtalsperioden inklusive optioner är sammanlagt cirka 1 348 000 euro (exkl. moms). Det ramavtal som ska ingås på basis av konkurrensutsättningen har ett maximivärde på 1 500 000 euro för alla delområden. När summan uppnåtts ska en ny upphandling genomföras.

Den egentliga avtalsperioden är två (2) år från undertecknandet av kontraktet. Efter den egentliga avtalsperioden ges beställaren möjlighet till två (2) optionsperioder på ett (1) år var.

Upphandlingsförfarande

I upphandlingen följs lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen).

Det är fråga om en sådan upphandling av hälso- och sjukvårdstjänster som överstiger det nationella tröskelvärdet enligt bilaga E till upphandlingslagen. Upphandlingen genomförs i överensstämmelse med bestämmelserna i 12 kap. i upphandlingslagen. Det upphandlingsförfarande som tillämpas är ett öppet förfarande enligt 32 § i upphandlingslagen.

Upphandlingsannonsen gällande anbudsförfrågan (2024-006481, TED-nummer 202703-2024) skickades 4.4.2024 för publicering i annonseringskanalen Hilma.

Tidsfrist för anbuden

I upphandlingsannonsen var tidsfristen för inlämnande av anbud 6.5.2024 kl. 10.00.

Inkomna anbud

Följande anbudsgivare lämnade in anbud inom utsatt tid:

  • Elysee Dental Oy
  • Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy
  • Hammaslaboratorio Pure Art Oy
  • Hammaslaboratorio Viphammas Oy
  • Kotihammas Oy
  • Loisto Laboratoriot Oy
  • Ok Dental Oy
  • Oral Hammaslaboratorio Oy

 

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsdokumenten.

Vid granskningen av anbuden konstaterades att Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy och Ok Dental Oy inte uppfyllde de lämplighetskrav som ställts på anbudsgivarna. Av den anledningen uteslöts Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy och Ok Dental Oy från anbudsförfarandet. De berörda anbudsgivarna kommer att tillställas separata brev där uteslutandet motiveras.

De andra anbudsgivarna uppfyllde de i anbudsförfrågan fastställda lämplighetskraven.

Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan

Kraven på den tjänst och det anbud som skulle erbjudas fastställdes i upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarna förutsattes svara på alla punkter och bifoga alla erfordrade handlingar och utredningar som bilaga till sitt anbud.

I samband med granskningen av anbuden bad den upphandlande enheten Elysee Dental Oy avge en förklaring av sitt anbudspris i enlighet med 96 § 1 mom. i upphandlingslagen. I förklaringen skulle anbudsgivaren förklara de erbjudna prisernas låga nivå, och anbudsgivaren skulle visa att den inte försummar sina skyldigheter enligt 81 § 1 mom. 5 punkten i upphandlingslagen.

Elysee Dental Oy tillställde den upphandlande enheten en förklaring inom utsatt tid. Den upphandlande enheten bedömde på basis av förklaringen att denna var tillräcklig och att den visade att Elysee Dental Oy förmår klara av sina åtaganden enligt upphandlingskontraktet till de priser som meddelats. Av förklaringen framgick också att Elysee Dental Oy inte hade brutit mot sina lagstadgade åtaganden.

Vid granskningen av anbuden befanns anbuden från alla de anbudsgivare som uppfyllde lämplighetskraven sålunda vara i överensstämmelse med anbudsförfrågan.

Jämförelse av anbud

Lägsta pris var urvalskriterium för ekonomisk fördelaktighet. Alla lämpliga anbudsgivare som lämnat anbud i enlighet med anbudsförfrågan väljs ut per delområde till de ramavtal som ska ingås för de olika delarna av tandlaboratorietjänster. Anbudsgivarna ställs i prioritetsordning enligt det billigaste priset. Det totala referenspriset för anbudet utgörs av summan av enhetspriserna för de produktgrupper som anbudsgivaren meddelar genom bilagorna 3.1, 3.2 och 3.3 avseende de olika delarna av tandlaboratoriumstjänsterna i delområdet. Den upphandlande enheten använder det lägsta priset som kriterium för ekonomisk fördelaktighet, eftersom den genom de minimikrav som den fastställt har försäkrat sig om kvalitetsfaktorerna hos föremålet för upphandlingen. Beslutsgrunderna beskrivs närmare i punkt 11 i anbudsförfrågan.

Resultatet av jämförelsen av anbuden och prioritetsordningen för de olika delarna inom respektive delområde framgår av bilaga 2 ”Jämförelse av anbud och anbudens prioritetsordning”.

Upphandlingsbeslut

På basis av anbudsförfarandet väljs att ingå i ramavtalet för de olika delarna inom delområdena 1–3 de serviceproducenter som anges i bilaga 2 ”Jämförelse av anbud och anbudens prioritetsordning”.

Upphandlingsavtal

Ett avtal om upphandling ingås först genom undertecknande av ett skriftligt kontrakt. Vid en i bilaga E avsedd tjänsteupphandling som överstiger det nationella tröskelvärdet får upphandlingskontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

 

Kompletterande material: Anbudsförfrågan jämte bilagor (på finska). Dokumentationen är inte offentlig.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att 

  • välja till serviceproducenter av tandlaboratorietjänster inom delområdena 1–3 de serviceproducenter som anges i bilaga 2 ”Jämförelse av anbud och anbudens prioritetsordning” i den prioritetsordning som framgår av bilagan,
  • utesluta Ok Dental Oy:s anbud från anbudsförfarandet,
  • utesluta Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy:s anbud från anbudsförfarandet.

 

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att 

  • välja till serviceproducenter av tandlaboratorietjänster inom delområdena 1–3 de serviceproducenter som anges i bilaga 2 ”Jämförelse av anbud och anbudens prioritetsordning” i den prioritetsordning som framgår av bilagan,
  • utesluta Ok Dental Oy:s anbud från anbudsförfarandet,
  • utesluta Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy:s anbud från anbudsförfarandet.

 

Paragrafen justerades genast.

Inform

berörda parter, upphandlingschefen, ansvarsområdesdirektören (hälsovårdstjänster), resultatenhetschef (munnens hälsa), controller

Bilagor

Kompletterande material


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.