Nämnden för ordnande av tjänster, möte 05-06-2024

Protokollet är granskat

§ 65 Anvisining för service som stöder rörligheten i Östra Nyland

IUHVADno-2023-30

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi, fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Service som stöder rörligheten kan ordnas både med stöd av socialvårdslagen och med stöd av handikappservicelagen. Riktlinjerna gäller även färdtjänst inom specialomsorgen. Genom riktlinjerna åstadkoms regionalt enhetliga föreskrifter för beviljande och användning av servicen. Utöver riktlinjerna tillämpas föreskrifter angående den mera exakta avgränsningen av det område som omfattas av färdtjänst enligt socialvårdslagen, angående bevillningskriterierna och självriskens storlek för färdtjänst enligt socialvårdslagen samt angående självriskens storlek då det gäller färdtjänst enligt handikappservicelagen. Riktlinjerna innehåller föreskrifter också angående separering av kombinerade färdtjänstresor och rätten till bekant taxi.

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnd för ordnande av tjänster godkänner för efterlevnad Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.02.2023.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att godkänna riktlinjerna för beviljande av tjänster som stöder rörligheten enligt funktionshinderlagen från och med 01.02.2023.

Samtidigt beslutade Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för ordnande av tjänster enhälligt att anvisningarna uppdateras följande gång i maj.

Paragrafen justerades genast vid mötet.

 

 

Möte hantering

Föredragaren ändrade rubriken på ärendet enligt följande:

" Riktlinjer enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten i Östra Nylands välfärdsområde"

 

Föredragaren gjorde även följande tillägg till paragraftexten:

Det föreskrivs i 8 § i lagen om service och stöd på grund av handikapp att välfärdsområdet ska ordna skälig färdtjänst jämte följeslagarservice för en gravt handikappad som på grund av sitt handikapp eller sin sjukdom nödvändigt behöver sådan service för att klara de funktioner som hör till normal livsföring.

Färdtjänst är service som hjälper gravt handikappade att klara sig självständigt. Färdtjänst enligt handikappservicelagen gör det möjligt för gravt handikappade personer att färdas bland annat för att kunna gå i skola, arbeta och delta i hobbyer.

Färdtjänsten omfattas av välfärdsområdets särskilda skyldighet att ordna service. Det finns en subjektiv rätt till färdtjänst, varför välfärdsområdet måste ordna färdtjänst för gravt handikappade personer oavsett budgetanslag.

I 4 § i handikappserviceförordningen anges att till färdtjänst jämte därtill ansluten ledsagarservice hör sådana transporter som en gravt handikappad behöver för arbete, studier, uträttande av ärenden, deltagande i samhällelig verksamhet eller rekreation eller av annan sådan orsak och som hör till det dagliga livet. Transporter som hör till det dagliga livet omfattar transporter inom den gravt handikappades hemkommun eller till närbelägna kommuner.

Nämnden tillkännagavs rådens utlåtanden, som delades ut åt medlemmarna innan mötet (bilaga § 14).

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Anvisningarna har justerats vid behov enligt nämndens beslut 15.02.2023 baserat på inkomna utlåtanden av äldrerådets och rådet för personer med funktionsnedsättning. Det har inte funnits behov att göra ändringar i riktlinjer enligt funktionshinderlagen för  service som stöder rörligheten.

Beslutsförslag

Social-​ och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknade efter de tekniska korrigeringarna för kännedom att det inte funnits behov att justera riktlinjerna enligt funktionshinderlagen för service som stöder rörligheten, som trätt i kraft 01.02.2023.

Möte hantering

JA
Micaela Röman
Irmeli Hoffrén
Juha Kittilä
Markus Pietikäinen
Pamela Stenberg
Pehr Sveholm
Tero Suominen
Tove Munkberg

NEJ
Anna-Mari Eloranta
Johanna Aaltonen
Roy Harkimo
Sanna Kivineva

 

Ledamoten Johanna Aaltonen lade, understödd av viceordförande Anna-Mari Eloranta, fram att ärendet remitteras till beredning.

I omröstningen fick grundförslaget 8 röster, ändringsförslaget 4 röster,

Det antecknades i protokollet att nämnden höll en paus för att diskutera sinsemellan kl. 19.14-19.23.

Efter pausen förtydligade ansvarsområdesdirektören för familje- och socialtjänster ärendet för ledamöterna, varefter nämnden höll en ny paus kl. 19.25 - 19.27.

 

Det antecknades i protokollet att då man utarbetar nya anvisningar engageras äldrerådet och rådet för funktionshindrade i processen.

Rubriken i paragrafen ändras som en tekninsk korrigerig att motsvara rubriken i grunderna för beviljandet.

 

Röstningsresultat

  • JA 8 st 67%

    Micaela Röman, Irmeli Hoffren, Juha Kittilä, Markus Pietikäinen, Pamela Stenberg, Pehr Sveholm, Tero Suominen, Tove Munkberg

  • NEJ 4 st 33%

    Anna-Mari Eloranta, Johanna Aaltonen, Roy Harkimo, Sanna Kivineva

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen, tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi, familje- och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Gällande riktlinjer för tjänster som stöder rörlighet har behandlats i nämnden för ordnande av tjänster den 15.2.2023 § 4 samt den 24.05.2023 § 59 och följande ändringar har gjorts i de riktlinjer som nu behandlas.

  • avvikelse på resan omdefinierad till 2000 m
  • särskilda tjänster, som ingick i den nya upphandlingen, har lagts till
  • snabbeställningar kan göras fyra gånger per månad
  • beställningscentralen ringer inte till kunden om ingen transport kommer, utan kunden tar själv kontakt med beställningscentralen (centralen har inget övervakningssystem för att följa upp transporter)
  • feedbacksystem (klientrespons) har lagts till i tjänster för funktionshindrade
  • i kundinstruktionerna finns anvisningar om hur kunden kan kontakta tjänster för äldre personer

 

Riktlinjerna har utarbetats i samarbete med representanter från rådet för personer med funktionsnedsättning.

 

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes bifogade riktlinjer för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast vid mötet.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att återremittera ärendet för beredning. 

Möte hantering

Medlem Sanna Kivineva föreslog understödd av medlem Juha Kittilä att återremittera ärendet.

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef Maritta Koskinen,​ tjänster för personer med funktionsnedsättning​
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi,​ familje-​ och socialtjänster
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster återremitterade anvisningen för service som stöder rörligheten för ny beredning och förutsatte att det utlåtande som avgetts av rådet för personer med funktionsnedsättning skulle beaktas i anvisningen samt förutsatte behandling av de ändringsförslag som hade framförts vid sammanträdet.

I anvisningen ingår färdtjänst både enligt socialvårdslagen och enligt handikappservicelagen. Anvisningen är i första hand en servicebeskrivning av verksamheten och en handbok för personalen. Det är viktigt att färdtjänsten behandlas på ett sammanhållet sätt då kunden ansöker om färdtjänst.

Störningar i färdtjänsten

Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

Det är inte möjligt att i något system följa upp i realtid hur transporterna genomförs. Taxin kan också kvittera skjutsen som mottagen, men kommer ändå inte till platsen. Uppföljning förutsätter alltid att personen följer den beställda transporten. Det har beställningscentralen inte personal för.

Periodisering av färdtjänst

Om kunden har ett beslut om färdtjänst och vill periodisera färdtjänsten, ska kunden ansöka om periodisering. Då fattas ett annat beslut om periodiseringen utöver beslutet om färdtjänst. Beslut om färdtjänst baserar sig alltid på en individuell ansökan och ett individuellt behov. Besluten följs upp statistiskt. Om kunden ansöker om ny färdtjänst, kan han eller hon ansöka om periodisering samtidigt.

Kotka som kommun för att uträtta ärenden

Lovisa stad har inte föreslagit Kotka som kommun för uträttande av ärenden funktionellt. Lovisaborna kan använda städerna Kouvola och Borgå för att uträtta ärenden där. Eventuella hälso- och sjukvårdstjänster kan kunden få som FPA-taxiresa.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande

Beredningen av anvisningen har gjorts som tjänsteinnehavararbete och sänts till rådet för personer med funktionsnedsättning för utlåtande. Anvisningen har behandlats av kundpanelen/medlemmarna i rådet i samarbete.

Rådet för personer med funktionsnedsättnings utlåtande har beaktats i anvisningen. Rättelserna är markerade i bilagan.

Anvisningen bifogas.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören

Nämnden för ordnande av tjänster godkänner Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade efter de tekniska korrigeringarna enhälligt att godkänna Östra Nylands välfärdsområdes anvisningar för service som stöder rörligheten från och med 01.06.2024.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigeringar:

Punkt 3.1.Rätt till färdtjänst enligt handikappservicelagen

  • Punkt c) En person med funktionsnedsättning som uppfyller förutsättningarna i a och b har rätt att få de skäliga färdtjänster som hen behöver med tillhörande följeslagarservice, om hen har orimliga svårigheter att använda offentliga transportmedel på grund av sin funktionsnedsättning eller sjukdom.
  • Behovet av färdtjänst ska bero på skada eller sjukdom. Skadan eller sjukdomen ska vara bestående eller långvarig. Med långvarig avses i regel ett funktionshinder på grund av en skada eller sjukdom som varar över ett år och leder till begränsningar i funktionsförmågan. I vissa situationer kan transporttjänster  beviljas även om det ännu inte finns information om funktionsnedsättningens eller sjukdomens varaktighet, till exempel efter en stroke.

Punkt 3.3. Reseområde

  • Lovisa: Kotka läggs till some en funktionell närmaste kommun.

Punkt 6.2. Bedömning av servicebehovet och klientplan

  • beträffande färdtjänst enligt handikappservicelagen läkarutlåtande eller ett utlåtande som är skriven av en professionell inom hälso- eller socialvården, eller en liknande redogörelse, som visar sökandens rörlighet och/eller funktionsförmåga och dess minskning.

 

Nämndens medlemmar diskuterade reklamationssituationer om skjutsen inte kommer, och föredraganden föreslog att följande läggs till i instruktionerna:

Ny punkt 5.10. Störningssituationer inom färdtjänsten 

  • Om skjutsen inte anländer inom 15 minuter från beställningstidpunkten ska kunden kontakta beställningscentralen på nytt. 

    Inköp som sker förbi beställningscentralen är inte konkurrensutsatta. Taxisystemet har ändrats år 2017, vilket inverkar på anskaffningen av färdtjänst enligt socialvårds- och handikappservicelagen. Det går inte att beställa skjuts utanför systemet. Lagstiftningen förutsätter konkurrensutsättning av färdtjänsten.

 


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).