Nämnden för ordnande av tjänster, möte 05-06-2024

Protokollet är granskat

§ 70 Koncentration av hälsostationstjänsternas verksamhet för befolkningen i Mörskom och Pukkila

IUHVADno-2024-2204

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Päivi Sippula, ​​​​resultatenhetschef (hälsostationstjänster)
Carita Schröder, ansvarsområdesdirektör (hälsovårdstjänster)
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Efter att sjukskötaren vid Pukkilas hälsostation flyttade internt till andra uppgifter inom välfärdsområdet, har man försökt rekrytera en ny sjukskötare till uppgiften. Rekryteringen har dock inte lyckats trots försök. Också till hälsostationen i Mörskom har man upprepade gånger försökt rekrytera en sjukskötare samt en läkare utan framgång. Tjänsterna måste för närvarande produceras i Mörskom helt och hållet med hjälp av inhyrd arbetskraft.

Besöksmängderna vid båda enheterna har varit små under år 2023. Vid Pukkilas sjukskötarmottagning har besöken under år 2023 i genomsnitt varit 2,9 patienter/dag. Även i Mörskom har sjukskötarmottagningens besöksantal varit låga (under år 2023 har medeltalet varit 2,6 patienter/dag). Förutom besöksmängderna orsakar säkerheten vid Mörskom enheten oro, eftersom det ur arbetssäkerhets synpunkt finns allvarliga brister i lokalerna. Sjukskötaren arbetar största delen av arbetstiden helt ensam i enheten. Välfärdsområdet har skaffat personlarm till utrymmet men larmet har varit tvunget att ordnas vid Askolas hälsostation, eftersom andra lokala aktörer inte har gått med på att ta emot hälsostationens larm. Eftersom hjälpen kommer från Askola, försenas hjälpen betydligt i en verklig nödsituation. Dessutom har man skaffat en summer till enhetens ytterdörr och dörrarna hålls också stängda andra tider. Dessa åtgärder räcker dock inte för att helt garantera arbetstagarens säkerhet och enbart under år 2023 har det inträffat ett par hotfulla situationer för personalen orsakade av patienter.

Om den nuvarande verksamheten fortsätter oförändrad med samma resurser, måste tjänsterna förutom i Mörskom också helt och hållet produceras med inhyrd arbetskraft i Pukkila. Områdets tillräckliga tjänster kan dock produceras genom att koncentrera mottagningstjänsterna. Resurserna kan genom koncentration utnyttjas bättre. Erfarenhet och beräkningar visar att totalt sett räcker det med en sjukskötares arbetsinsats istället för två för båda hälsostationerna med detta patientantal. Likaså räcker det med en gemensam läkarresurs. Samtal besvaras liksom tidigare normalt. Akutmottagningstjänsterna är fortfarande tillgängliga i Askola. Mörskkoms och Pukkilas enheter fungerar med tidsbeställning. Pukkilas enhet är ur arbetsskydds synpunkt säkrare, eftersom man inte arbetar ensam där. Därför lönar det sig att koncentrera verksamheten till Pukkilas hälsostation. Eftersom välfärdsområdet just har börjat en utredning över tjänstenät, föreslås koncentrationen göras till slutet av år 2024.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att överföra Mörskoms mottagningstjänster till Pukkilas social- och hälsovårdsstation för perioden 6.6.-31.12.2024

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att överföra Mörskoms mottagningstjänster till Pukkilas social- och hälsovårdsstation för perioden 6.6.-31.12.2024

Paragrafen justeras genast.

Möte hantering

Nämndens medlem Tove Munkberg föreslog följande tekniska korrigering:

Orten Myrskylä heter Mörskom på svenska och namnet korrigeras här i paragraftexten.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).