Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 5.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Myrskylän ja Pukkilan väestön terveysasemapalveluiden toiminnan keskittäminen

IUHVADno-2024-2204

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
Päivi Sippula, t​​​​​​ulosyksikköpäällikkö (terveysasemapalvelut)
Carita Schröder, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut)
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Pukkilan terveysaseman sairaanhoitajan siirtyessä toisiin tehtäviin hyvinvointialueen toiseen toimipisteeseen, on tehtävään yritetty rekrytoida uutta sairaanhoitajaa. Rekrytoinnissa ei ole kuitenkaan onnistuttu yrityksistä huolimatta. Myös Myrskylän terveysasemalle on useaan otteeseen yritetty rekrytoida hoitajaa sekä lääkäriä tässä onnistumatta. Palvelut joudutaan tuottamaan Myrskylässä tällä hetkellä täysin vuokratyövoiman turvin.

Kummankin toimipisteen käyntimäärät ovat olleet vähäisiä vuonna 2023. Pukkilan hoitajan vastaanotolla on vuoden 2023 aikana käynyt potilaita keskimäärin 2.9 potilaita/ päivä. Myös Myrskylässä hoitajan vastaanoton kävijämäärät ovat olleet alhaisia (vuoden 2023 aikana keskiarvo on 2,6 potilasta/vrk). Käyntimäärien lisäksi huolta aiheuttaa Myrskylän toimipisteen turvattomuus, sillä työturvallisuuden näkökulmasta tiloissa on vakavia puutteita. Hoitaja työskentelee toimipisteessä suurimman osan työajasta aivan yksin. Hyvinvointialueen toimesta on hankittu tilaan henkilöhälyttimet mutta hälytys on ollut pakko järjestää Askolan terveysasemalla, koska muut paikalliset tahot eivät ole suostuneet ottamaan terveysaseman hälytyksiä vastaan. Koska apu tulee Askolasta asti, todellisessa hätätilanteessa avun saanti viivästyy kovasti. Lisäksi toimipisteen ulko-oveen on hankittu summeri ja ovet myös pidetään muina aikoina suljettuna. Nämä keinot eivät kuitenkaan riitä takamaan täysin työntekijän turvallisuutta ja pelkästään vuoden 2023 aikana on henkilökunnalle sattunut pari potilaiden aiheuttamaa uhkaavaa tilannetta.

Mikäli nykyinen toiminta pidetään ennallaan samalla resurssilla, niin palvelut joudutaan Myrskylän lisäksi tuottamaan kokonaan vuokratyövoimana myös Pukkilassa. Alueen riittävät palvelut pystytään kuitenkin tuottamaan myös keskittämällä vastaanottopalveluita. Resursseja pystytään keskittämällä hyödyntämään paremmin. Kokemus ja laskelmat osoittavat, että yhteensä kummallekin terveysasemalle riittää tällä potilasmäärällä kahden hoitajan työpanoksen sijasta yhden hoitajan työpanos. Samoin lääkäriresurssiksi riittää yhteinen lääkäriresurssi. Puheluihin vastataan entiseen tapaan normaalisti. Kiirevastaanoton palvelut ovat saatavilla Askolassa, kuten tähänkin asti. Myrskylän ja Pukkilan toimipisteet toimivat ajanvarauksella. Pukkilan toimipiste on työsuojelullisesta näkökulmasta turvallisempi, koska siellä ei työskennellä yksin. Näin ollen keskittäminen kannattaa tehdä Pukkilan terveysasemalle. Koska hyvinvointialueella on vasta alkamassa palveluverkkoselvitys, keskittäminen ehdotetaan tehtävän nyt vuoden 2024 loppuun asti.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää siirtää Myrskylän vastaanottopalvelut Pukkilan sosiaali- ja terveysasemalle ajalle 6.6.-31.12.2024.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti siirtää Myrskylän vastaanottopalvelut Pukkilan sosiaali- ja terveysasemalle ajalle 6.6.-31.12.2024.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Tove Munkberg teki seuraavan teknisen korjausehdotuksen:

Ruotsinkielisessä pykälätekstissä muutetaan Myrskylä ruotsinkieliseen Mörskom sanaan.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.