Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 5.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Hankintapäätös hammaslaboratoriopalveluita koskevassa tarjouskilpailussa osa-alueille 1–3 (lisäpykälä)

IUHVADno-2024-2258

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
Ville Hanhinen, hankintapäällikkö
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan kohde, kokonaishinta ja sopimuskausi

Hankinnan kohteena on hammaslaboratoriopalvelujen tuottaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tarpeisiin. Hankinnan kohteena ovat seuraavat hammaslaboratoriopalvelut:

  1. Oikomishoidon hammaslaboratoriopalvelut, jotka käsittävät hammashoitoloissa otetuista jäljennöksistä (digitaaliset jäljennökset optiona)/malleista tehdyt kipsimallit, oikomiskojeet ja oikomiskojeiden korjaukset sekä oikomiskojeiden säilytysrasiat sekä aktivointiosat.
  2. Proteettiset hammaslaboratoriopalvelut, jotka käsittävät hammashoitoloissa otetuista jäljennöksistä (digitaaliset jäljennökset optiona)/malleista tehdyt kipsimallit, kiinteät ja irtoproteesit sekä proteesien korjaukset. Proteettiset laboratoriopalvelut on jaettu
    • kiinteään protetiikkaan ja
    • irtoprotetiikkaan.
  3. Purentakiskojen hammaslaboratoriopalvelut käsittävät hammashoitoloissa otetuista jäljennöksistä/malleista (digitaaliset jäljennökset optiona) tehdyt kipsimallit ja erilaiset purentakiskot sekä säilytysrasiat.

 

Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Hammaslaboratoriopalvelut Itä-Uudenmaan itäiselle alueelle (Askola, Loviisa, Lapinjärvi, Myrskylä, Pukkila)

Osa-alue 2: Hammaslaboratoriopalvelut Itä-Uudenmaan keskiselle alueelle (Porvoo)

Osa-alue 3: Hammaslaboratoriopalvelut Itä-Uudenmaan läntiselle alueelle (Sipoo)

Tarjoaja on voinut jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Osa-alueen sisäiset osatarjoukset ovat myös olleet mahdollisia.

Hankinnassa perustetaan usean palveluntuottajan puitejärjestely osa-alueittain hammaslaboratoriopalvelujen kolmeen (3) eri osaan (oikomishoidon, proteettiset ja purentakiskojen hammaslaboratoriopalvelut). Kaikki vaatimukset täyttävät tarjoajat ja hyväksytyt tarjoukset otetaan mukaan puitejärjestelyihin. Tarjoajat valitaan vertailuhinnan mukaan määräytyvän etusijajärjestyksen perusteella halvimmasta alkaen.

Hankintakokonaisuuden ennakoitu arvo sopimuskaudelle optiot mukaan lukien on yhteensä noin 1 348 000 euroa (alv 0 %). Kilpailutuksen perusteella perustettavan puitejärjestelyn enimmäisarvo kaikkien osa-alueiden osalta on 1 500 000 euroa, jonka täyttymisen jälkeen hankinta on kilpailutettava uudelleen.

Varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden kestoiseen optiokauteen.

Hankintamenettely

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki).

Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä terveyspalvelujen hankinta. Hankinta toteutetaan hankintalain 12 luvun säännösten mukaisesti. Hankintamenettelynä käytetään hankintalain 32 §:n mukaista avointa menettelyä.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2024-006481, TED-numero 202703-2024) lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 4.4.2024.

Tarjousten määräaika

Hankintailmoituksessa tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 6.5.2024 klo 10.00.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Elysee Dental Oy
  • Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy
  • Hammaslaboratorio Pure Art Oy
  • Hammaslaboratorio Viphammas Oy
  • Kotihammas Oy
  • Loisto Laboratoriot Oy
  • Ok Dental Oy
  • Oral Hammaslaboratorio Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy ja Ok Dental Oy eivät täyttäneet tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tämän vuoksi Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy ja Ok Dental Oy suljettiin tarjouskilpailun ulkopuolelle. Kyseisille tarjoajille toimitetaan erilliset kirjeet, joissa poissulkeminen perustellaan.

Muut tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö pyysi Elysee Dental Oy:ltä hankintalain 96 §:n 1 momentissa tarkoitettua selvitystä tarjouksen hinnoista. Selvityksessä tarjoajan tuli selvittää tarjottujen hintojen alhaista tasoa ja tarjoajan tuli osoittaa, ettei se laiminlyö hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuja velvoitteita.

Elysee Dental Oy toimitti hankintayksikölle selvityksen määräajassa. Hankintayksikkö arvioi selvityksen perusteella, että selvitys oli riittävä ja se osoitti, että Elysee Dental Oy kykenee suoriutumaan antamillaan hinnoilla hankintasopimuksen mukaisista velvoitteistaan. Selvityksestä kävi myös ilmi, ettei Elysee Dental Oy ole rikkonut lakisääteisiä velvoitteitaan.

Siten tarjousten tarkastamisessa kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisen edullisuuden muotona halvin hinta. Kaikki soveltuvat ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat valitaan mukaan osa-alueittain hammaslaboratoriopalvelujen eri osiin tehtäviin puitejärjestelyihin. Tarjoajat asetetaan halvimman hinnan perusteella etusijajärjestykseen. Tarjouksen kokonaisvertailuhinta muodostuu osa-alueen hammaslaboratoriopalvelujen eri osiin liitteillä 3.1, 3.2 ja 3.3 tarjoajan antamien tuoteryhmien tuotteiden yksikköhintojen summasta. Hankintayksikkö käyttää halvinta hintaa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena, koska se on varmistunut hankinnan kohteen laatutekijöistä asettamillaan vähimmäisvaatimuksilla. Päätöksenteon perusteet on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön kohdassa 11.

Tarjousten vertailun lopputulos ja etusijajärjestyksen muodostuminen kaikkien osa-alueiden eri osien osalta ilmenee liitteestä 2 ”Tarjousten vertailu ja etusijajärjestys”.

Hankintapäätös

Tarjouskilpailun perusteella puitejärjestelyyn kaikkien osa-alueiden 1–3 eri osiin valitaan mukaan liitteessä 2 ”Tarjousten vertailu ja etusijajärjestys” olevat palveluntuottajat.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E mukaisessa palveluhankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Oheismateriaali: Tarjous liitteineen (asiakirjat eivät ole julkisia).

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää

  • valita hammaslaboratoriopalveluiden palveluntuottajiksi osa-alueille 1–3 liitteen 2 ”Tarjousten vertailu ja etusijajärjestys” mukaiset palveluntuottajat, liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä,
  • sulkea Ok Dental Oy:n tarjouksen pois tarjouskilpailusta ja
  • sulkea Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy:n pois tarjouskilpailusta.

 

Pykälä tarkastetaan heti.​​​

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti

  • valita hammaslaboratoriopalveluiden palveluntuottajiksi osa-alueille 1–3 liitteen 2 ”Tarjousten vertailu ja etusijajärjestys” mukaiset palveluntuottajat, liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä,
  • sulkea Ok Dental Oy:n tarjouksen pois tarjouskilpailusta ja
  • sulkea Hammaslaboratorio Pahlman & Roininen Oy:n pois tarjouskilpailusta.

 

Pykälä tarkastettiin heti.​​​

Tiedoksi

tarjoajat, hankintapäällikkö, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut), tulosyksikköpäällikkö (suun terveys), controllerit

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)