Nämnden för ordnande av tjänster, möte 13-12-2023

Protokollet är granskat

§ 140 Godkännande av anvisning för ändringsarbeten i bostaden i enlighet med handikappservicelagen

IUHVADno-2023-3542

Beskrivning

Bifogat material:
Äldre​​​rådets, rådet för funktionshinderfrågor och ungdomsfullmäktiges utlåtanden.

 

Beredning och tilläggsinformation:
resultatenhetschef, handikappservicen Maritta Koskinen
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Med ändringsarbeten i bostaden avses ekonomiskt stöd som beviljas personer med funktionsnedsättning för att skaffa utrustning till bostaden, för ändringsarbeten i bostaden eller för ändringar i omgivningen i syfte att underlätta möjligheterna att klara sig hemma. Målet är att möjliggöra och stödja personers med funktionsnedsättning boende hemma och förutsättningar att klara av sina dagliga funktioner hemma hos sig och nära bostaden samt minska behovet av övriga tjänster. Ordnande av ändringsarbeten i bostaden bygger på lagen om service och stöd på grund av handikapp, det vill säga handikappservicelagen (380/1987), handikappserviceförordningen (759/1987) och socialvårdslagen (1301/2014).

Servicen fastställs på basis av varje serviceanvändares individuella behov och i överensstämmelse med ett beslut som fattas av en anställd inom handikappservicen.

Ändringsarbetena indelas i monteringstjänster och smärre ändringsarbeten. Största delen är små ändringsarbeten som en fackman i byggbranschen klarar av att utföra självständigt. Typiska små ändringsarbeten är bland annat:

  • små el- och VVS-arbeten
  • montering av stödhandtag
  • borttagning av trösklar och installation av tröskelramp
  • breddning av dörröppning
  • installation av yttre ramp
  • vilplan och räcken
  • spisvakt
  • ändringar i vattenarmaturer
  • ändringsarbeten i belysningen för synskadade
  • installation, service, bruksanvisning och återvinning av larmanordningar för hörselskadade

 

Med omfattande ändringsarbeten avses objekt där det behövs yrkesutbildad personal från flera specialområden och där man kan bli tvungen att göra större ändringar i konstruktionerna eller bygga ut delar av byggnaden. En del av de omfattande ändringsarbetena kan kräva samarbete med kommunens byggnadstillsyn så att eventuella tillstånd och föreskrifter ska kunna efterlevas. Typiska omfattande ändringsarbeten kan vara bland annat:

  • installation av hiss
  • installation av lyftplattform
  • ändringsarbeten i våtrum
  • ändringsarbeten på toaletten
  • ändringsarbeten i köket
  • ändringar i bostadens konstruktioner, till exempel utbyggnad av något utrymme eller ändring av dess användningsändamål

 

Stöd kan beviljas personer med funktionsnedsättning där ändringsarbete möjliggör fortsatt boende hemma. Ansökan om stöd för ändringsarbete i bostaden ska riktas till välfärdsområdets handikappservice.

Handikappservicen kan bevilja stöd enbart för att täcka rimliga kostnader för oundgängliga, specifikt för ett visst objekt beställda ändringsarbeten i bostaden och för anläggningar som ska installeras i bostaden i överensstämmelse med handikappservicelagen och dess verksamhetsprinciper.

En klient som önskar ändringsarbeten vilka inte har ansetts som ersättningsgilla av handikappservicen ska själv komma överens om saken med en entreprenör och själv stå för kostnaderna för ifrågavarande ändring direkt i förhållande till entreprenören. Vill klienten att ett alternativ som är dyrare än det som handikappservicen hade förbundit sig att betala ska genomföras i samband med ändringsarbetet så fakturerar entreprenören klienten för de extra kostnaderna.

Handikappservicen svarar inte för de kostnader som uppstår efter det att ändringsarbetena inletts och som beror på behovet av ombyggnad av bostaden (t.ex. fuktskador, konstruktionsfel eller skadliga ämnen).

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar godkänna anvisningen för ändringsarbeten i bostaden i enlighet med handikappservicelagen.

Paragrafen justerades genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att remittera ärendet för ny beredning.

Möte hantering

Ledamoten Pamela Stenberg lade, understödd av ledamot Tero Suominen, fram att ärendet remitteras till ny beredning.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).