Nämnden för ordnande av tjänster, möte 13-12-2023

Protokollet är granskat

§ 136 Beslut om upphandling av rehabiliterande arbetsverksamhet

IUHVADno-2023-3740

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Föremål för upphandlingen

Föremålet för upphandingen är rehabiliterande arbetsverksamhet. Rehabiliterande arbetsverksamhet är en socialtjänst för arbetslösa arbetssökande som välfärdsområdet ansvarar för att ordna. Tjänsten regleras av socialvårdslagen (1301/2014) och lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (189/2001).

Upphandlingsavtalet är i kraft för en viss tid 1.1–31.12.2024 (egentlig avtalsperiod). Efter det har beställaren rätt till tre optionsperioder på ett år var (optionsperioder (1+1+1). Beställaren kan ta optionsperioderna i bruk en i taget eller flera samtidigt. Beställaren beslutar, senast två (2) månader innan den egentliga avtalsperioden eller en pågående optionsperiod löper ut, om att ta optionerna i bruk. 

Det enligt upphandlingslagen beräknade totala värdet av upphandlingen är 1,8–2,6 mn euro under avtalsperioden.

Östra Nylands välfärdsområde har förutsättningar för anskaffning av tjänster från privata tjänsteproducenter i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021). Välfärdsområdet uppfyller ansvaret för att ordna social- och hälsovård enligt lagen ovan, genom att tillämpa en modell av flera producenter och med egen produktion. Välfärdsområdet har infogat avtalsvillkoren, enligt 15 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård, i upphandlingsavtalet samt i avtalsvillkoren ställt beredskap för att avtalet upphör och för brott mot avtalet.

Objektet för upphandling och innehållet av tjänsten som upphandlas samt avtalsvillkoren beskrivs närmare i anbudsförfrågan jämte bilagor, bilagematerial 1.

Upphandlingsförfarande och meddelande om upphandling

Upphandlingsförfarandet följer principerna för öppna upphandlingsförfaranden. Det är fråga om en upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen (1397/2016) då det beräknade värdet överskrider tröskelvärdet i 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandlingar enligt 3 § i upphandlingslagen. 

Meddelandet om upphandling och anbudsförfrågan publicerades i kanalen Hilma för upphandlingsmeddelanden 25.10.2023 med signum IUHVADno-2023-3740.

Inkomna anbud

Det kom fyra anbud före 23.11 2023 kl. 10, den utsatta tiden. De inkomna anbuden framgår av bilaga 1 ”Öppningsprotokoll”.

Utvärdering av anbudsgivarnas lämplighet

Enligt 114 § i upphandlingslagen får den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Lämplighetskraven ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska ur anbudsförfarandet utesluta sådana anbudssökande eller anbudsgivare som inte uppfyller lämplighetskraven.

Vid kontrollen av anbudens lämplighet fastställdes det att alla anbudsgivare uppfyllde lämplighetskraven som ställdes i anbudsförfrågan. 

Utvärdering av att anbuden motsvarar anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.  

Kontrollen av anbuden visade att de inkomna anbuden följde anbudsförfrågan och uppfyllde minimumkraven som ställdes i anbudsförfrågan. De godkänns till jämförelse av anbuden.

Jämförelse av anbuden

Upphandlingsenheten väljer alla tjänsteleverantörer som uppfyller minimum kraven enligt anbudsförfrågan till tjänsteleverantörer. Prioritetsordningen av tjänsteleverantörerna fastställs enligt slutresultatet av anbudsjämförelsen.

Grunden för valet av anbud är den totalekonomiska förmånligheten på följande sätt.

Pris 70 %

Den anbudsgivare som gett det förmånligaste jämförelsepriset får 70 poäng för jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas pris ställs i relation till det förmånligaste anbudet med hjälp av följande formel: priset på det förmånligaste anbudet / anbudsgivarens pris * 70.

Kvalitet 30 %

För jämförelsen av kvalitet räknas de poäng som anbudsgivaren fått i kvalitetsjämförelsen ihop, vilket ger råpoängen för anbudsgivarens kvalitet. Den anbudsgivare som får flest råpoäng får i jämförelsen av anbuden fulla 30 poäng för kvaliteten och kvalitetspoängen för de övriga anbuden ställs i relation till varandra med hjälp av följande formel: anbudsgivarens råpoäng / de högsta råpoängen * 30.

Grunderna för kvalitet var

A En yrkesperson inom socialvården är handledare 

B Handledarnas kunnighet i svenska språket

Pris- och kvalitetsgrunderna och poängerna för dem beskrivs närmare i anbudsförfrågan.

Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng, som bildats på ovan beskrivna sätt, räknas ihop. Anbudsgivarnas prioritetsordning vid upphandlingar fastställs enligt respektive anbudsgivares totala antal poäng.

Slutresultatet av anbudsjämförelsen, valda tjänsteproducenter och deras prioritetsordning följer bilagan 2 Valda tjänsteproducenter.

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

Upphandlingsavtal och meddelande

Ett upphandlingsavtal uppstår genom att teckna ett separat skriftligt avtal

Vid en tjänsteupphandling enligt bilaga E som överskrider det nationella tröskelvärdet kan avtalet tecknas tidigast 14 dagar efter att kandidaten eller anbudsgivaren har fått eller anses har fått beslutet och besvärsanvisningen för kännedom.

Skyldighet enligt 148 § i upphandlingslagen för den som söker ändring i ett upphandlingsärende att skriftligen meddela upphandlingsenheten att ärendet förs till marknadsdomstolen för behandling.  Upphandlingsenheten ber att en eventuell ansökan om ändring skickas till ville.hanhinen@itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar att välja tjänsteleverantörerna i bilaga 2, Valda tjänsteleverantörer, till tjänsteleverantörer av rehabiliterande arbetsverksamhet, i bilagans prioritetsordning.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att välja tjänsteleverantörerna i bilaga 2, Valda tjänsteleverantörer, till tjänsteleverantörer av rehabiliterande arbetsverksamhet, i bilagans prioritetsordning.

Paragrafen justerades genast. 

Inform

valda tjänsteleverantörer, upphandlingschefen

Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.