Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Det föreskrivs i 120 § i lagen om välfärdsområden om välfärdsområdets skyldighet att producera information om sin verksamhet och ekonomi. Välfärdsområdet ska trots sekretessbestämmelserna till Statskontorets informationsresurs för ekonomisk information lämna uppgifter om bokslut, delårsrapporter och kostnader samt de ekonomiska uppgifter som ska lämnas regelbundet. Enligt 3 § i statsrådets förordning 462/2022 ska välfärdsområdet lämna kvartalsuppgifter för tiden 1 januari till och med 30 september senast den 31 oktober samma år. Den tredje delårsrapporten för år 2024 har utarbetats så att den svarar mot situationen 30.9.2024.
Under perioden januari – september 2024 hade Östra Nylands välfärdsområde verksamhetsintäkter på 35,6 miljoner euro, vilket är 80 procent i förhållande till budget. Verksamhetsintäkterna beräknas överskrida budgeten med 5,6 miljoner euro.
Verksamhetskostnaderna uppgick under perioden januari–september till 347,0 miljoner euro. De faktiska verksamhetskostnaderna låg på 77 procent i förhållande till budget. Utfallet av personalkostnaderna jämfört med budgeten är 69 procent, vilket visar att tillgången på egen personal fortfarande ligger under planerad nivå. Problemen med rekryteringen har lett till att man i allt större utsträckning har fått ty sig till köpta tjänster och bemanningspersonal. Utfallet av köp av kundservice och anlitande av bemanningspersonal var under årets början 80 procent respektive 264 procent av det som hade budgeterats. Personalkostnaderna beräknas underskrida budgeten med 7,7 miljoner euro. Köp av tjänster beräknas överskrida budgeten med 47,6 miljoner euro. Det beräknas att 28,7 miljoner euro kommer att användas för köp av kundservice och 18 miljoner euro för anlitande av bemanningspersonal utöver det som anges i budgeten. I fråga om köp av kundservice är överskridningen av HUS-sammanslutningens ramfakturering cirka 11,5 miljoner euro, och dessutom beräknas underskottet år 2024 uppgå till cirka 4,3 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande. Enligt prognosen kommer verksamhetskostnaderna i sin helhet att överstiga budgeten med 39,2 miljoner euro.
På sektorsnivå förutspås det inte ske någon överskridning av verksamhetsbidraget i budgeten i fråga om demokratitjänsterna, koncern- och strategitjänsterna och räddningsväsendet. Inom social- och hälsovården förutspås det ske en överskridning av verksamhetsbidraget på 9,0 miljoner euro inom familje- och socialtjänster, 18,8 miljoner euro inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna och 8,1 miljoner euro inom tjänster för äldre.
Den statliga finansieringen har fram till slutet av september utfallit på det sätt som budgeterats, och inte heller för hela året förutspås någon budgetavvikelse.
Årsbidraget beräknas bli -47,9 miljoner euro. Efter avskrivningar beräknas räkenskapsperiodens resultat bli -48,6 miljoner euro. Med andra ord beräknas räkenskapsperiodens underskott vara 32,8 miljoner euro större än i den ursprungliga budgeten. Jämfört med delårsrapporten för januari–juni har prognosen avseende underskottet ökat med två miljoner euro. För den specialiserade sjukvården förutspås ett kostnadsutfall som är 5,2 miljoner euro större än ännu i slutet av juni. Prognosen har dessutom uppdaterats med en avgångsersättning på 2,4 miljoner euro till Apotti. Jämfört med prognosen i slutet av juni beräknas verksamhetsintäkterna ha ett utfall som är 4,0 miljoner större och bemanningspersonalen ett utfall som 1,7 miljoner euro mindre, så det har också skett en positiv utveckling.
Utfallet av välfärdsområdets investeringar i januari–september är 33 procent i förhållande till budget. När det gäller byggprojekt pågår bygget av Lovisa räddningsstation, och av det budgeterade investeringsanslaget på 8,9 miljoner euro har 4,2 miljoner euro förbrukats före utgången av september. Av investeringsanslaget på knappt två miljoner euro för anskaffning av utrustning och materiel har före utgången av september förbrukats cirka 1,1 miljoner euro på anskaffning av räddningsverkets oljebekämpningsbåt och gripkransenhet, för vilka fullmakten att uppta lån har beviljats på basis av investeringsplanen för åren 2023–2026.
När det gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammet kan man konstatera att åtgärderna går i rätt riktning och är ändamålsenliga, men att spareffekterna kommer att märkas i efterskott och delvis först under de kommande åren. Välfärdsområdets kostnadsprognos jämfört med bokslutet (+6,1 %) är för stor i förhållande till statsfinansieringen, och kostnadsutvecklingen måste dämpas kraftigare. I produktivitetsprogrammet, som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, har man lagt fokus på att definiera produktivitetsobjekt i den så kallade A-korgen och de åtgärder som i första hand ska vidtas för att försöka uppnå ekonomisk balans. Eftersom genomförandet av dessa produktivitetsobjekt ändå inte har framskridit så som det hade planerats, har man i produktivitetsprogrammet övergått till att bereda utvalda åtgärder genom vilka nivån på tillgången till tjänster sänks (korg B) eller genom vilka servicenivån försämras och reduceras (korg C). Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 26.9.2024 (§ 214) inleda samarbetsförfaranden som gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammets B- och C-korgar i syfte att bereda fortsatta åtgärder för att balansera ekonomin.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar anteckna för kännedom den tredje delårsrapporten för år 2024 och sända den till välfärdsområdesfullmäktige och nämnderna för kännedom.
Paragrafen justeras genast
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade anteckna för kännedom den tredje delårsrapporten för år 2024 och sända den till välfärdsområdesfullmäktige och nämnderna för kännedom.
Paragrafen justerades genast.