Aluehallitus, kokous 23.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 299 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioesitys vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2024 - 2026

IUHVADno-2023-3277

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: talousjohtaja Minna Sevon
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Aluehallitus 26.10.2023 § 271

Vuoden 2023 ennusteessa ja talousarviossa ja -suunnitelmassa 2024 – 2026 käytetty valtion rahoituksen taso perustuu 10.10.2023 saatuun tietoon vuosien 2023 ja 2024 osalta sekä painelaskelman mukaisiin tietoihin vuosien 2025 – 2026 osalta. Vuoden 2023 rahoitusta on tarkistettu alaspäin 31.8.2023 tilanteeseen nähden -0,2 miljoonaa ja vuoden 2024 osalta -3,4 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 valtion rahoituksen on ennakoitu olevan noin 422 miljoonaa ja vuoden 2026 osalta noin 446 miljoonaa euroa. Taloussuunnitelmavuosien 2025 – 2026 osalta palkkaharmonisaation arvioitu vaikutus on otettu huomioon vuodesta 2025 alkaen täysimääräisesti, jonka lisäksi kustannuskehitystä on päivitetty realistisemmalle tasolle. Hyvinvointialueen sisäiset erät on päivitetty käyttötalouden taulukoihin. Talousarvion ja -suunnitelman tekstiosuuksia on täydennetty aluehallituksessa 12.10.2023 käydyn keskustelun pohjalta. Henkilöstösuunnitelmia on tarkennettu ja tehty tarvittavat yhdenmukaistukset laskentaan.

 

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluehallitus esittää, että aluevaltuusto hyväksyy hyvinvointialueen vuoden 2024 talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen vuosille 2024 – 2026, vuoden 2024 sitovat tavoitteet ja valtuustoon nähden sitovat määrärahat.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti yksimielisesti palauttaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman uudelleen valmisteluun. Kannatetut muutosehdotukset toimitettiin aluehallitukselle valmisteltaviksi.

Aluevaltuusto jatkaa talousarvion ja taloussuunnitelman käsittelyä 12.12.2023.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja ehdotti, että talousarviota ja taloussuunnitelmaa koskevat muutosehdotukset esitetään lähtökohtaisesti tässä lähetekeskustelussa. Aluehallitus ottaa myöhemmin kantaa kannatettuihin ehdotuksiin, jonka jälkeen talousarvio ja taloussuunnitelma tulevat valtuuston lopullisesti hyväksyttäviksi.

Aluevaltuusto hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksen.

Pöytäkirjaan merkittiin, että valtuutettu Elin Blomqvist-Valtonen saapui kokoukseen klo 16.30, valtuutettu Benny Engård saapui klo 16.37, valtuutettu Lotte-Marie Stenman saapui klo 16.45, valtuutettu Bernhard Edgren saapui klo 16.46, ja valtuutettu Otto Andersson saapui klo 17.06.

Ryhmät pitivät puheenvuoronsa talousarviosta, jonka jälkeen aluevaltuusto kävi yleiskeskustelun.

Varsinaisen talousarviokäsittelyn aikana tehtiin seuraavat muutosesitykset:

RKP-ryhmä / valtuutettu Patrik Björkman:

  1. Lastensuojelun perhehoitoa kehittämällä ja perhehoitoa tukemalla voimme lisätä perhehoidon piirissä sijaishuollettavien lapsien määrää. Tällä tavalla voimme korvata kalliimpaa sijaishuoltoa, esimerkiksi laitoshoitoa. 

    Vuoden 2024 aikana meidän tavoitteenamme on, että yli 50 % lastensuojelun sijoituksien sijaishuollon muodoksi valittaisiin perhehoito. Lähialueen muihin hyvinvointialueisiin verrattaessa meillä on huomattavasti pienemmät hoitopalkkiot lastensuojelun perhehoidon sijaishuollossa (Itä-Uudenmaan hva hallitus 16.3.2023: 966,45 e/kuukausi. 2023: Helsinki 1524,69 e/kuukausi, LUVN 1581,55 e/kuukausi, Vake 1593,06 e/kuukausi). 

    Me esitämme noin 300000€ lastensuojelun perhehoitoon hoitopalkkioiden nostamiseen tasolle 1500 e/kuukausi ja perhehoidon kehittämiseen, perhehoitajien kouluttamiseen ja tukemiseen. Jos emme nosta palkkiotasoa, on olemassa suuri riski perhehoitajien houkutukselle ottaa vastaan sijaishuollettavia muista hyvinvointialueista. Tällä rahalla voimme välttää kalliimpien sijaishuollon muotojen käyttämistä lastensuojelun sijoituksissa ja säästää niiden kustannuksista.
     
  2.  Muutosehdotus kouluterveydenhuollosta
    Henkilöstösuunnitelmaan 
    Lisätään seuraava virke: 
    "Oppilasterveydenhuoltoon lisätään sekä terveydenhoitajia että psykiatrisia sairaanhoitajia, jotta lakisääteiset tarkastukset voidaan toteuttaa koko alueella."

    Henkilöstösuunnitelmaan tehdään seuraavat muutokset:
    - Lisätään 2 vakituista terveydenhoitajaa oppilasterveydenhuoltoon

    - Lisätään 2 vakituista psykiatrista sairaanhoitajaa oppilasterveydenhuoltoon

    Henkilöstömenoihin lisätään seuraavat menot: 208 000€
     

  3. Lisätään lause sivulle 47, ensimmäinen kappale toisen lauseen perään: 
    Sidosryhmien, kuten kuntien ja järjestöjen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseen kokonaisvaltaisesti ja vaikuttavasti. Lasten ja nuorten hyvinvointia tuetaan heidän arkiympäristöissään, ja varhaisen tuen kehittämistä jatketaan yhteistyössä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, toisen asteen oppilaitosten sekä nuoriso- ja vapaa-ajan palvelujen kanssa. 

    Perustelu: Erityisesti lasten ja nuorten palveluissa yhteistyö muiden toimijoiden ja varsinkin opetustoimen kanssa on erittäin tärkeää.  
     
  4. Lisätään Konserni ja strategiapalveluiden avustuksien alle 75 000 euroa joten yhteissumman on 100 000€ budjetissa. Tällä halutaan taata tarpeellinen tuki kolmannelle sektorille. 
  5. RKP esittää, että valtuuston infotilaisuuksiin osallistumisesta maksetaan vain puolet kokouspalkkiosta. Säästö korvamerkitään kolmannen sektorin avustuksiin. 

 

​​​​​​V​​​​​altuutettu Elin Blomqvist-Valtonen kannatti kaikkia esityksiä.

 

SDP-ryhmä / valtuutettu Johanna Aaltonen:

  1. Esitämme, että koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon lisätään kolme (3) terveydenhoitajaa, kaksi (2) psykiatrista sairaanhoitajaa ja yksi (1) lääkäri. Lisätään tähän 300 000e ja kirjataan nämä henkilöstösuunnitelmaan vakituisina toimina.
  2. Esitämme, että järjestön avustuksiin 10 000e lisäystä. 

 

Esitykset 1 ja 2 rahoitetaan heikentämällä tulosta.

Valtuutettu Marianne Korpi kannatti molempia esityksiä.

 

Vihreiden ryhmä / valtuutettu Lilli Kahri:

1.

2.4.5 Perhe- ja sosiaalipalvelut, Keskeiset tavoitteet ja palvelujen kehittäminen vuonna 2024, s. 47, ensimmäinen tekstikappale:

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa ehkäisevät ja varhaiset palvelut ovat keskeisiä. Nuorille ja perheille suunnattujen sähköisten kanavien kehittäminen tukee varhaisten palvelujen saavutettavuutta. Asiakasohjausta kehittämällä ja hoidonporrastuksen avulla pystytään tarjoamaan ja varmistamaan oikea-aikaiset palvelut. Turvaamalla opiskeluhuollon riittävät henkilöstöresurssit ja kehittämällä nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluja tarjoavan Zempin toimintaa pyritään vähentämään kustannuspainetta psykiatrisessa hoidossa ja lastensuojelussa

Lisäys tekstiin: Neurokirjon lasten ja nuorten palveluketjua pyritään sujuvoittamaan perusterveydenhuollon, opiskeluhuollon, perhe- ja sosiaalipalvelujen, vammaispalvelujen ja kuntien koulutuspalvelujen yhteistyötä lisäämällä sekä kokemusasiantuntijatoiminnalla. (perustelu: Näitä asioita tuotu esille vastauksessa valtuustoaloitteeseen: Neurokirjonstrategian laatiminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle)  

 

2. 

s. 47 (kolmannen tekstikappaleen puolivälissä): Mielenterveys ja päihdehuollossa nykyisten asumispalvelujen kehittämisellä tarjotaan palvelut alueella ja siten vältetään ostettujen palvelujen suuret kustannukset.

Tämän jälkeen lisäys: Panostamalla asumisohjaukseen pyritään ennaltaehkäisemään asunnottomuutta ja syrjäytymistä.

Valtuutettu Sanna Kivineva kannatti molempia esityksiä.

 

Itä-Uudenmaan hyvinvoinnin puolesta-ryhmä / valtuutettu Markus Pietikäinen:

  1. Esitämme, että 360 000 euroa lisätään Sosiaali- ja terveystoimen alle perusterveydenhuollon päivystyksen järjestämiseksi omana tuotantona. Esitämme, että kyseessä olisi kokeilu, jonka aikana kerätään tietoa miten päivystystoiminnan järjestäminen vaikuttaa kustannuksiin ja asukkaiden saaman palvelun laatuun.

    Esitämme, että budjetista poistetaan 360 000 euroa kohdasta demokratiapalveluiden avustukset.

Valtuutettu Anette Karlsson kannatti tehtyä esitystä.

 

Valtuutettu Kaj Lindqvist: 

Kohta 2.4.8 Ikääntyneiden palvelut, etenkin asumispalvelut: Linjauksena päätetään, että lähtökohtaisesti ikääntyneiden palveluiden järjestämisessä tulee tukea kotona asumista ja kykyä pärjätä itsenäisesti. Tiedämme kuitenkin, että iäkkäiden määrä tulee kasvamaan ja siten myös tarve erityyppisille palveluasumisen muodoille lisääntyy. Taloussuunnitelmasta ei käy ilmi, kuinka valmistelijat ovat ajatelleet selvitä tästä tulevasta ongelmasta. Toivoisin vastausta muun muassa seuraaviin kysymyksiin: 

  • onko tehty tarveanalyysia tulevasta palveluasuntojen tarpeesta tai onko tämä valmistelussa? 
  • onko olemassa selvitys siitä, kuinka tarpeesta huolehditaan – omana työnä vai ostopalveluna? Otetaanko tämä huomioon tulevissa sijoitussuunnitelmissa? 
  • ollaanko vuorovaikutuksessa kuntien ja kaupunkien kaavoituksen kanssa jne.? 

 

Sipoossa käytiin vuosittain keskusteluja talousarvio- ja taloussuunnitelmakäsittelyn yhteydessä iäkkäiden palveluasuntojen tarpeesta. Toivon, että peräänkuuluttamani selvitykset ovat valmistelussa. Muussa tapauksessa esitän, että niihin ryhdytään. 

Valtuutettu Bernhard Edgren kannatti tehtyä esitystä.

 

Hyvinvointialuejohtaja vastasi esitettyihin kysymyksiin, että kyseiset selvitykset ovat työn alla.

 

Pöytäkirjaan merkittiin, että aluevaltuusto piti tauon klo 18.05–18.25.

 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hallintojohtaja Camilla Söderström
camilla.soderstrom1@itauusimaa.fi

 

Valtuusto käsitteli 14.11.2023 lähetekeskusteluna vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman. Valtuusto palautti asian ja kannatetut muutosehdotukset aluehallitukselle valmisteltavaksi.        

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus käsittelee aluevaltuuston lähetekeskustelussa 14.11.2023 jätetyt kannatetut ehdotukset (liite 2) ja esittää, että valtuusto hyväksyy vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024–2026 taloussuunnitelman liitteen mukaisesti. 

Päätös

Aluehallitus käsitteli aluevaltuuston lähetekeskustelussa 14.11.2023 jätetyt kannatetut ehdotukset (liite 2) ja päätti esittää, että valtuusto hyväksyy vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024–2026 taloussuunnitelman liitteen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Asian käsittely ilmenee liitteestä 2 Valtuustoryhmien ta esitykset_aluehallitus_ 23112023.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.