Aluehallitus, kokous 23.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 301 Keskitetyn apuvälinekeskuksen perustaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle

IUHVADno-2023-902

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, lääkinnällinen kuntoutus Annina Alexandersson 
kiinteistöpäällikkö Riikka Hopealinna 
vastuualuejohtaja, terveyspalvelut Carita Schröder 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi 

 

Aikaisempi käsittely 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta 19.4.2023, Aluehallitus 27.4.2023, Aluehallitus 8.6.2023 

Perustelut 

Aluehallitus päätti kokouksessaan 8.6.2023, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle perustetaan keskistetty apuvälinekeskus.  

Hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikkö ja hyvinvointialueen kiinteistöpalvelut ovat yhteistyössä kartoittaneet mahdollisia toimitiloja keskitetylle apuvälinekeskukselle Porvoon alueella. Arkkitehtitoimisto laati kahdesta vaihtoehtoisesta toimitilasta selvitykset ja tilaluonnokset apuvälinekeskuksen toiminnalle. Vuokrataso on molemmissa kohteissa sama. Toinen tiloista (Kuninkaantie 1, 06100 Porvoo) on todettu soveltuvan apuvälinetoiminnalle paremmin. Kyseisen tilan kohdalla esteettömyys toteutuu luonnollisesti ja tavara- sekä henkilöliikenne on helpommin toteutettavissa. Tilaan kuuluu lastauslaituri ja jätehuolto on helposti järjestettävissä. Lisäksi tilassa on lähes valmiit sosiaalitilat henkilöstölle. Myös vuokrattavissa oleva neliömäärä (noin 1000 m²) vastaa paremmin keskitetyn apuvälinetoiminnan tarpeisiin. Tilassa on kuitenkin tehtävä muutostöitä, jotta se soveltuu keskitetylle apuvälinetoiminnalle. Muutostyöt mahdollistavat tehokkaan tilakäytön ja sen myötä sujuvan toiminnan, uuden keskitetyn toimintamallin mukaisesti. 

Keskitetyn apuvälinekeskuksen suunnittelun edetessä on myös todettu, että operatiivisen toiminnan kannalta olisi tarkoituksenmukaista yhdistää keskitetyn apuvälinekeskuksen ja keskisen alueen kotikuntoutuksen toimitilat. Kotikuntoutuksen henkilöstön työkuvaan kuuluu mm. asiakkaiden apuvälinearviot. Yhteiset toimitilat vähentävät suoranaisesti palvelupyyntöjä apuvälinetoiminnalle sekä tarvittavien apuvälinekuljetusten määrää. Lisäksi ehdotetaan, että apuvälineiden pesua varten hankitaan apuvälineiden pesukone. Näin voidaan automatisoida apuvälineiden puhdistusta ja vähentää merkittävästi henkilötyöaikaa, jota käytetään apuvälineiden manuaaliseen puhdistukseen. Automatisoidulla pesulla taatan myös puhdistuksen tasainen laatu. 

Tehtyyn tilaluonnokseen perustuva, arkkitehtitoimiston toimittama kustannuslaskelma eroaa keskitetyn apuvälinekeskuksen hankesuunnitelmassa esitetystä kustannusarviosta. Nykyinen arvioitu toimitilan remontin kokonaiskustannus on 700 000 € (alv 0 %). Muutostöiden rahoitus voidaan toteuttaa osin investointivuokrana ja osin kertainvestointina. Investointivuokra on laskettu 10 vuoden maksuajalla.

Apuvälinekeskuksen talousarvio vuodelle 2024 on 1 411 479€ (vuonna 2023;  1 254 714€, ero 156 762€). Pysyviin kustannuksiin kuuluvat mm. apuvälinekeskuksen henkilöstö, kalustehankinnat ja leasingkustannukset vuokran lisäksi. On huomioitava, että osa budjetoiduista kustannuksista, kuten Porvoon kaupungilta ostettavat palvelut, itäisen ja läntisen alueen vuokrakustannukset ja huoltokustannukset poistuvat vähitellen, osa vuoden 2024 aika ja osa sen jälkeen.

Lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikkö on esittänyt, että keskitetyn apuvälinekeskuksen käynnistämisessä hyödynnetään hyvinvointialueelle myönnettyä valtionavustusta hyvinvointialueiden vakiinnuttamiseen ja toiminnan kehittämiseen seuraavasti: 

  • Toimitilaselvitykset suunnitteluluonnoksineen ≈25 800 € 

  • Keskitetyn apuvälinekeskuksen muutostöistä koituvat kustannukset (kertainvestointi).  Arvioitu rahoitustarve on ≈300 000 €. 

  • Kolmasosa vuoden 2024 keskistetyn apuvälinekeskuksen vuokrakustannuksista ≈57 700 € 

  • Apuvälineiden puhdistuskone (hankinta ja asennus), 5 vuoden leasing aika ≈150 000 €  

 

Valtioneuvoston asetuksen (433/2023) mukaan avustusta voidaan käyttää palveluiden järjestämistä ja tuottamista koskevien toimintamallien yhtenäistämiseen ja kehittämiseen (3§ 2 mom. kohta 1) sekä palveluverkkoa ja toimitiloja koskevaan selvitykseen ja niiden muutoksista aiheutuviin kustannuksiin (3§ 2 mom. kohta 4). Lisäksi valtionavustusta voidaan käyttää muihin, toiminnan vakiinnuttamiseen edellyttämiin lisäkustannuksiin (3§ 2 mom. kohta 10). Hyvinvointialueen keskitetyn apuvälinekeskuksen perustaminen ja toimintamallin saattaminen käytäntöön edellyttää toiminnalle soveltuvat toimitilat. Kyseisen toiminnan kehittäminen ja vakiinnuttaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella vastaa Valtioneuvoston asetuksen (433/2023) asettamiin käyttöehtoihin.  

Hallintosäännön 27 §:n mukaan palvelujen järjestäminen -lautakunta käsittelee ja linjaa palvelukokonaisuuksien integraatioon, palveluiden saatavuuteen sekä hankinta- ja tuotantotapoihin liittyviä asioita. Näin ollen mahdolliset tulevat tarkennukset keskitetyn apuvälinekeskuksen hankkeeseen liittyen linjaa palvelujen järjestäminen -lautakunta.   

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialuehallitus päättää hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen. Hallitus päättää myös hyväksyä suunnitelmat siirtää  hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin. 

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialuehallitus päätti hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen.

Hallitus päätti myös hyväksyä suunnitelmat siirtää hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.