Aluehallitus, kokous 16.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 90 Hankintaoikaisu Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden hankinta

IUHVADno-2023-230

Perustelut

Hankinnan kohde

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialue (hankintayksikkö) on 14.11.2022 päivätyllä tarjouspyynnöllä pyytänyt tarjouksia päihde-​ ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluista. Hankinnan ennakoidun arvon on laskettu olevan seitsemän miljoonaa (7 000 000) euroa.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on hankintapäätöksellään § 36, 02.02.2023 päättänyt puitesopimuksen palveluntuottajien valinnasta ja päätöksellä § 50, 16.02.2023 korjannut tarjousten avauspöytäkirjaa. Hankintapäätös on annettu tarjoajille tiedoksi 23.02.2023.

Oikaisuvaatimus

Päivi Vahteri on Jarmo R. Mulari Oy:n toimitusjohtajana on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 08.03.2023 liittyen Valkon Hoitokoti Oy:n hylkäämiseen tarjouskilpailussa. Oikaisuvaatimuksen mukaan Jarmo R. Mulari Oy ja Valkon Hoitokoti Oy kuuluvat samaan konserniin.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tietojen mukaan Kulta-Ajan Koti / Jarmo R Mulari Oy ei ole määräaikaan 09.03.2023 mennessä tehnyt valitusta markkinaoikeudelle. Hankintapäätöksestä ei siten voi enää valittaa markkinaoikeuteen, koska valitusaika on päättynyt.

Oikaisuvaatimuksessa Kulta-Ajan Koti / Jarmo R Mulari Oy on vaatinut, että Valkon Hoitokoti Oy hyväksytään palveluntuottajaksi.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on perustellut vaatimustaan sillä, että Valkon Hoitokoti Oy täyttää taloudelliseen asemaan liittyvän soveltuvuusvaatimuksen ja tarjousta ei olisi tullut hylätä liitetietojen puuttumisen vuoksi.

Taloudelliseen asemaan liittyvän soveltuvuusvaatimuksen osalta oikaisuvaatimuksen esittäjä on näkemyksensä mukaan hankintayksikön täsmennyspyynnön 22.12.2022 johdosta esittänyt tarjouspyynnön mukaisen muun vastaavan selvityksen taloudellisesta asemastaan. Selvitys on sisältänyt edellisen tilikauden tilinpäätöksen, kuluvan tilikauden tulosraportin ja syyt, miksi Valkon Hoitokoti Oy:n rating-luokituksen taso ei tällä hetkellä vastaa A-tasoa. Oikaisuvaatimuksessaan oikaisuvaatimuksen esittäjä on esittänyt syitä sille, miksi Valkon Hoitokoti Oy:n taloudellinen tilanne ei täytä Alfa rating -vaatimuksia. Syinä on esitetty rakennusvaiheeseen liittyneet lainanottokulut, tukipalvelujen järjestäminen sekä uuden yksikön perustamisen ongelmat. Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut myös siihen, että emoyhtiön ja muiden tytäryhtiöiden talous on vahva ja että Valkon Hoitokoti Oy:n taloudellinen asema on parantunut tarjouksen jättämisen jälkeen.

Liitetietojen puutteellisuuden osalta oikaisuvaatimuksen esittäjä on kertonut, että tarjouksen mukana toimitetusta liitteestä on puuttunut joka toinen sivu inhimillisestä teknisestä skannausvirheestä johtuen. Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut myös siihen, että se olisi toimittanut liitteen oikeassa muodossa, jos hankintayksikkö olisi sitä pyytänyt. Oikeasisältöinen liite on liitetty oikaisuvaatimukseen.

Päätösvalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee. Pykälän 2 momentin mukaan asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 113 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintalain esitöiden mukaan 113 §:n 2 momentti vastaisi 104 §:ää ja täydennysten ja täsmennysten pyytämisen osalta edelleen 74 §:n 2 momenttia (HE 108/2016 vp, s. 212–213 ja 216).

Hankintalain 114 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintalain esitöiden mukaan 114 §:n 1 momentti vastaisi 105 §:n 1 momenttia.

Oikaisuvaatimus on tehty hankintalain 133 §:n 2 momentin mukaisessa määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen on allekirjoittanut Päivi Vahteri Jarmo R. Mulari Oy:n toimitusjohtajana. Valkon Hoitokoti Oy:llä ja Jarmo R. Mulari Oy:llä on eri y-tunnukset ja niitä on pidettävä erillisinä yhtiöinä. Oikaisuvaatimuksen esittäjän mukaan yhtiöt kuuluvat samaan konserniin.

Hankintalain 133 §:n nojalla oikaisuvaatimuksen voi esittää asianosainen. Voimassa olevan hankintalain esitöiden mukaan pykälä vastaa pääosin kumotun hankintalain 81 §:ssä säädettyä (HE 108/2016 vp, s. 225). Kumotun julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 81 §:n esitöiden mukaan asianosaisen käsite on rinnasteinen 85 §:ssä tarkoitettuihin muutoksenhakuun oikeutettuihin tahoihin (HE 190/2009 vp, s. 55). Lain 85 §:n esitöiden mukaan tilanteissa, joissa hankintayksikkö on kilpailuttanut hankinnan hankintasäännösten edellyttämällä tavalla, alalla toimiva yrittäjä on oikeuskäytännössä katsottu asianosaiseksi lähtökohtaisesti vain, jos yrittäjä on antanut tarjouskilpailussa tarjouksen tai jos yrittäjä on ainakin voinut osoittaa pyrkineensä osallistumaan tarjouskilpailuun (HE 190/2009 vp, s. 59).

Tässä Jarmo R. Mulari Oy ei ole osallistunut tai pyrkinyt osallistumaan tarjouskilpailuun, eikä oikaisuvaatimuksessa ole esitetty kilpailutuksen olleen hankintalain vastainen. Jarmo R. Mulari Oy:tä ei ole myöskään ilmoitettu Valkon Hoitokoti Oy:n tarjouksella osaksi tarjoajaryhmittymää tai alihankkijaksi, joten sen asianosaisuutta ei voida edes harkita näilläkään perusteilla. Asiassa ei ole mitään syytä katsoa Jarmo R. Mulari Oy:tä asianosaiseksi ja siten oikeutetuksi vaatimaan oikaisua hankintapäätökseen.

Päivi Vahteri on kuitenkin allekirjoittanut myös Valkon Hoitokoti Oy:n tarjousasiakirjan ja sen liitteet 2a, 2c ja 2d. Vahterilla on siten oikeus edustaa Valkon Hoitokoti Oy:tä ja esittää sen puolesta oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksen sisällöstä on pääteltävissä, että se on tarkoitus esittää Valkon Hoitokoti Oy:n puolesta siitä huolimatta, että sen allekirjoituksessa on viitattu ainoastaan Jarmo R. Mulari Oy:n toimitusjohtajuuteen. Siten oikaisuvaatimus otetaan tutkittavaksi tosiasiassa Valkon Hoitokoti Oy:n esittämänä.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on väittänyt, että Valkon Hoitokoti Oy täyttää tarjouspyynnössä asetetut taloudelliseen asemaan liittyvät vaatimukset. Tarjouspyynnössä on kaikkien hankinnan osa-​alueiden osalta tarjouslomakkeen kohdan II TARJOAJAN SOVELTUVUUS alakohdassa 5 TARJOAJAN TALOUDELLINEN ASEMA asetettu vasemmanpuoleisessa sarakkeessa seuraava vaatimus:

”Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus,​ taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kokoon nähden. Tämän arvioimiseksi tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen,​ että se Suomen Asiakastieto Oy:n rating-​luokituksessa on tyydyttävä (A) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa.

Tarjoaja toimittaa pyydettäessä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating alfa -raportin, joka on alle kolme kuukautta vanha sen esittämispäivästä lukien, tai vain, jos tietoja ei ole Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä, tilinpäätöstiedot kolmelta (3) viime vuodelta tai muun vastaavan selvityksen.

Tarjoaja ilmoittaa oikealla olevassa sarakkeessa tarjoajan luottoluokituksen tai muun vastaavan tiedon.”

Valkon Hoitokoti Oy on tarjouksessaan 02.12.2022 kunkin tarjoamansa osa-alueen osalta merkinnyt kyseisen kohdan oikeanpuoleiseen sarakkeeseen rastin ruutuun ”Kyllä”, mutta ei ole täyttänyt kohtaan ”Lisätiedot:” mitään.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on pyytänyt Valkon Hoitokoti Oy:tä täsmentämään tarjoustaan ja ilmoittamaan puuttuvan tiedon luottoluokituksesta tai esittämään muun vastaavan selvityksen. Vastauksessaan täsmennyspyyntöön 28.12.2022 oikaisuvaatimuksen esittäjä on ilmoittanut, että Valkon Hoitokoti Oy ”ei kuulu A-luottoluokkiin” ja että ”Valkon Hoitokoti Oy ei ole luottoluokituksessa saanut A-luokitusta”. Valkon Hoitokoti Oy on lisäksi toimittanut täsmennyspyynnön johdosta edellisen tilikauden tilinpäätöksen ja kuluvan tilikauden tulosraportin marraskuulta 2022. Vastauksessa on selitetty tuloksen heikentymistä uuden hoitokodin perustamisella ja muilla haasteilla.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on myöntänyt, että Valkon Hoitokoti Oy ei ole saanut luottoluokituksessa A-luokitusta. Oikaisuvaatimuksen esittäjän toimittama muu selvitys ei ole täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia eikä Valkon Hoitokoti Oy:n voida sen perusteella katsoa täyttäneen soveltuvuusvaatimusta. Tarjouspyynnössä on edellytetty muuna selvityksenä toimitettavan tilinpäätöstiedot kolmelta viime vuodelta tai muu vastaava selvitys. Valkon Hoitokoti ei ole toimittanut tilinpäätöstietoja tai muuta vastaavaa selvitystä kolmelta viime vuodelta. Oikaisuvaatimuksen esittäjän toimittamat edellisen tilikauden tilinpäätöstä ja kuluvan tilikauden tulosraporttia marraskuulta 2022 ei niiden suppeuden vuoksi voida pitää kolmen viime vuoden tilinpäätöstietoja vastaavana selvityksenä. Lisäksi toimitettu ja huomioon otettavissa oleva selvitys ei osoita vastaavuutta soveltuvuusvaatimuksen mukaiseen luottoluokitustasoon.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että se olisi toimittanut kolmen viime vuoden tilinpäätöstiedot, jos hankintayksikkö olisi niitä pyytänyt. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on antanut Valkon Hoitokoti Oy:lle hankintalain mukaisen mahdollisuuden täsmentää tarjoustaan, jonka johdosta oikaisuvaatimuksen esittäjä on esittänyt lisäselvitystä. Tarjouspyynnössä on selkeästi esitetty, mitä selvitystä vaatimuksesta edellytetään, eikä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ole ollut velvollisuutta erikseen pyytää nimenomaan tilinpäätöstietoja kolmelta vuodelta. Hankintalain esitöiden ja vakiintuneen oikeuskäytännön nojalla hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta antaa tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksiaan (HE 108/2016 vp, s. 174, ja esim. MAO:H135/2022). Siten Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole ollut velvollisuutta pyytää Valkon Hoivakoti Oy:tä edelleen täydentämään tarjoustaan, johon se oli jo toimittanut uutta selvitystä.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että Valkon Hoitokoti Oy:n taloudellinen tilanne on parantunut tarjouksen jättämisen jälkeen. Hankintayksikön mahdollisuus pyytää tarjoajaa täydentämään tarjoustaan perustuu siihen, että kyse on tiedoista, joiden voidaan objektiivisesti todeta olevan peräisin ennen tarjouksen antamiselle asetetun määräajan päättymistä (HE 108/2016 vp, s. 173, ja EUT tuomio 10.10.2013, Manova, C-336/12, EU:C:2013:647). Tällöin täsmentämismahdollisuuden antamisella ei anneta tarjoajille mahdollisuutta parantaa soveltuvuustasoaan, vaan ainoastaan toimittaa jälkikäteen selvitys tilanteesta, joka on ollut vallitseva jo ennen tarjousten jättöajan päättymistä (HE 106/2016 vp, s. 173). Siten asiassa merkitystä ei voida antaa tarjouksen täsmennyksen tai oikaisuvaatimuksen yhteydessä annetuille tiedoille tai selvityksille, jotka koskevat tarjousten jättämisen määräajan jälkeistä aikaa.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että Valkon Hoitokoti Oy:n taloudelliselle tilanteelle on hyväksyttäviä syitä. Tarjouspyynnössä on hankintalain mukaisesti edellytetty tarjoajilta riittävää vakavaraisuutta, taloudellista kantokykyä sekä maksukykyä hankinnan kokoon nähden. Vaatimusta ei voida katsoa täytetyksi sillä perusteella, että sen täyttymättömyyteen on hyväksyttävät syyt. Oikaisuvaatimuksen esittäjän esittämiä syitä Valkon Hoitokoti Oy:n taloudelliselle asemalle ei siten ole tarpeen arvioida.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että Valkon Hoitokoti Oy:n konsernin talous on vahva. Hankintalain 114 §:n nojalla tarjoajan tulee vastata asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnössä taloudellista asemaa koskeva soveltuvuusvaatimus on kohdistettu tarjoajaan. Tarjouksen on tehnyt Valkon Hoitokoti Oy, joka on tarjouksessaan ilmoittanut jättävänsä tarjouksen yksin (tarjouslomakkeen kohdan I TARJOAJAN TIEDOT alakohta 8). Tarjoaja ei ole jättänyt tarjousta ryhmittymänä tai vedonnut tarjouksessa samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden voimavaroihin soveltuvuusvaatimukset täyttääkseen.

Liitetietojen puutteellisuuden osalta oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että puutteellisuudelle on hyväksyttävä syy. Puutteita tarjouspyynnössä ei kuitenkaan voida hyväksyä sillä perusteella, onko niille hyväksyttävä syy vai ei. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja kantaa vastuun siitä, että sen tarjous on tarjouspyynnön mukainen (ks. esim. MAO:H155/2022). Tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäminen on siten ollut Valkon Hoitokoti Oy:n vastuulla, eivätkä oikaisuvaatimuksen esittäjän esittämät, sen vastuupiiriin kuuluvat syyt anna aihetta arvioida asiaa toisin.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on vedonnut siihen, että se olisi toimittanut liitteen oikeassa muodossa, jos hankintayksikkö olisi sitä pyytänyt. Edellä todetusti hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta antaa tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksiaan. Lisäksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei olisi voinut hankintalain nojalla pyytää Valkon Hoitokoti Oy:tä täydentämään tarjoustaan tältä osin. Hankintalain esitöiden mukaan hankintayksikön ei tule sallia tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei ole pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Hankintayksikkö ei saa pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen (HE 108/2016 vp, s. 173–174). Vähimmäisvaatimuksena pyydettyä liitettä ei saa pyytää täsmennyksenä myöskään oikeuskäytännön mukaan (MAO:H167/​2022). Tässä tapauksessa liitteen puutteellisuudet ovat olennaisesti vaikuttaneet vähimmäisvaatimusten ja soveltuvuuden täyttymiseen sekä tarjousten vertailukelpoisuuteen. Siten Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei ole toiminut hankintalain vastaisesti, kun se ei ole pyytänyt Valkon Hoitokoti Oy:ltä tarjouksen täydentämistä puutteellisen liitteen osalta.

Oikaisuvaatimuksen esittäjä on toimittanut oikeasisältöisen liitteen sekä tilinpäätösasiakirjoja oikaisuvaatimuksen yhteydessä. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä (ks. esim. MAO:H155/2022). Siten vasta oikaisuvaatimuksen yhteydessä toimitettuja asiakirjoja ei voida ottaa asiassa huomioon.

Edellä esitetyin perustein oikaisuvaatimus on perusteeton.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää hylätä Kulta-Ajan Koti / Jarmo R. Mulari Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaan perusteettomana.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

It-Uudenmaan hyvinvointialuehallitus päätti yksimielisesti hylätä Kulta-Ajan Koti / Jarmo R. Mulari Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaan perusteettomana.

Pykälä tarkastettiin heti.

Liitteet

Oheismateriaali