Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 13.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 138 Sosiaalisen luototuksen toimintaohje ja myöntämisperusteet

IUHVADno-2023-828

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja (perhe- ja sosialipalvelut) Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa, jonka tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itse-näistä suoriutumista.

Sosiaalinen luototus on hyvinvointialueen vastuulla oleva sosiaalipalvelu. Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 14 §:ssä todetaan, että hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvina sosiaalipalveluina on huolehdittava myös sosiaalisen luoton myöntämisestä hyvinvointialueen asukkaille sen mukaan kuin niistä lisäksi erikseen säädetään. Hyvinvointialueella sosiaalista luototusta järjestettäessä ja toimeenpantaessa sovellettaisiin siten yleislakina sosiaalihuoltolakia, jota sosiaalisesta luototuksesta annettu laki täydentää erityislakina.

Hyvinvointialue voi myöntää sosiaalisen luoton henkilölle, jolla ei ole pienituloisuutensa ja vähävaraisuutensa vuoksi mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa muulla tavoin, mutta jolla kuitenkin on kyky suoriutua luoton takaisinmaksusta.

 

Sosiaalista luottoa voidaan myöntää perustelluista syistä esimerkiksi

  • talouden tasapainottamiseen
  • velkakierteen katkaisemiseen
  • kodin hankintoihin
  • työllistymisen tai kuntoutumisen tueksi
  • asumisen turvaamiseen
  • kriisitilanteiden ratkaisemiseksi.

 

Sosiaalisesta luotosta voidaan periä kohtuullinen vuotuinen korko, joka kuitenkin voi olla enintään korkolain (633/1982) 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko.

Sosiaaliseen luototukseen olennaisesti vaikuttavat lait ja säännöt

Sosiaalisesta luototuksesta säädetään laissa. · Laki sosiaalisesta luototuksesta 1133/2002 · Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 · Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000

Ennen sosiaalisen luoton myöntämistä tulee selvittää hakijan oikeus saada toimeentulotuesta annetun lain (1412/1997) mukaista toimeentulotukea. · Laki toimeentulotuesta 1412/1997

Ehdotus

vs. sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää hyväksyä sosiaalisen luototuksen palvelukuvauksen ja myöntämisperusteet.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että asia palautetaan valmisteluun.

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta piti lyhyen tauon klo 19:08 - 19:19.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja esitti, että asia palautetaan valmisteluun.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja, pehe- ja sosiaalipalvelut Ilona Koskenniemi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti kokouksessaan 25.10.2023 palauttaa pykälä §117 uudelleen valmisteluun.

Ohjeeseen on tehty seuraavat tarkennukset:

 

Kommentti: ”Valtakirja ei voi olla toistaiseksi voimassa tai kertoa, että se päättyy, kun luotto on maksettu takaisin.”

Vastine:

  • Valtakirja on korjattu siten, että valtakirja on voimassa hakemuksen vireille tulosta päätöksen tekoon asti.
  • Palvelukuvaukseen sivulle 4 lisätty/tarkennettu: Asiakas antaa kirjallisen suostumuksen tietojen pyytämiseen sekä neuvotteluun velkojien kanssa velkojen järjestelystä hakemusprosessin ajaksi.

 

Kommentti: ”Yrittäjät? Miksi he eivät saa? Laki ei estä, muut alueet myöntävät”

Vastine:

  • Helsinki: Ei myönnä yrittäjille
  • Keusote: pääsääntöisesti ei myönnetä yritystoimintaan.
  • Itä-Uudenmaan hyvinvointialue: Yrittäjille ja opiskelijoille voidaan myöntää poikkeustapauksissa.
    Yrittäjän kohdalla tulot ovat niin epävakaat, jonka vuoksi maksuvaralaskelman tekeminen on haasteellista, ei ole säännöllisiä tuloja. Jos yrityksellä on vakaat /säännölliset tulot, hänen on mahdollista saada edullista yrityslainaa muulla tavoin.

Laki sosiaalisen luototuksen myöntämisestä
 

4 § Sosiaalisen luoton myöntäminen

Sosiaalinen luotto voidaan myöntää perustellusta syystä henkilölle, jolla ei ole pienituloisuutensa ja vähävaraisuutensa vuoksi muulla tavoin mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa ja jolla on kyky suoriutua luoton takaisinmaksusta.

Sosiaalisen luoton myöntämisestä päättää hakemuksesta se hyvinvointialue, jonka alueella henkilöllä on kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta. (8.7.2022/590)

Ennen sosiaalisen luoton myöntämistä on luotonsaajalle annettava tiedot hyvinvointialueen määrittelemistä sosiaalisen luoton myöntämisen perusteista kirjallisena. Luoton myöntäjää edustavan viranhaltijan on varmistuttava siitä, että luoton hakija on ymmärtänyt luoton saamiselle asetettavat ehdot ja sen myöntämisestä seuraavat velvoitteet. (30.11.2022/956)

5 § Hakijan takaisinmaksukyvyn arviointi

Sosiaalisen luoton hakijan takaisinmaksukykyä arvioitaessa otetaan huomioon:

  1. hakijan käytettävissä olevat tulot ja varat sekä hänen ansaintamahdollisuutensa ottaen huomioon hänen ikänsä, hänen elatuksensa varassa olevat perheenjäsenensä, työkykynsä ja muut olosuhteet; (30.11.2022/956)
  2. hakijan tosiasialliset menot;
  3. hakijan velat; sekä
  4. muut hakijan taloudelliseen asemaan vaikuttavat tekijät.

 

Vain ne, joiden kotikunta on hyvinvointialueella, asuinkunta ei riitä

  • tarkennettu/lisätty palvelukuvaukseen sivulle 3: Henkilöllä tulee olla Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta. (8.7.2022/590)

 

Kommentti  ”Mitkä asiat estävät: esim. miepä-ongelmat, on jo saanut luototuksen tms.”

Vastine:

  • Lakimuutoksen myötä asiakkaalle tulee olla tarjolla erittäin matalalla kynnyksellä tukea, ohjausta ja neuvontaa, joten sosiaaliset ja terveydelliset haasteet eivät voi olla este luoton myöntämiselle. Pääpaino on siinä, että asiakkaalla on kyky maksaa laina takaisin. Kyvyllä tässä tarkoitetaan sitä, että on taloudellisesti varaa maksa luotto takaisin sekä toimintakykyä hoitaa raha- asioitaan. Este ei ole, jos on aikaisemmin myönnetty sosiaalista luototusta, useita lainoja ei voi olla samanaikaisesti. Sosiaalisen luototuksen myöntämistä arvioidaan aina yksilöllisesti.

 

Kommentti: ”Määrärahasidonnainen, jos rahat loppuu, on odotettava. Paljonko varattu tähän määrärahaa?”

Vastine:

  • Hyvinvointialue on varannut vuodelle 2023 sosiaaliseen luototukseen 98 130 euroa. Lisäksi olemme hakeneet ja saaneet valtionavustusta (STM) sosiaalisen luototuksen myöntämiseen, tätä rahaa ei tulla perimään takaisin. Sosiaalinen luototus ei ole määrärahasidonnainen, meidän tulee sitten järjestää siihen rahat. Asiakkaat maksavat luottoa takaisin, pääomahan kasvaa/palautuu ennalleen.
    ​​​​​Luottotappiot tietenkin mahdollisia.

 

Kyselyitä/hakemuksia 1.8.2023 jälkeen tullut noin 30 kappaletta. Kaksi kielteistä päätöstä on tehty, asiakkaan maksuvara ei ole ollut riittävä.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -​lautakunta päättää hyväksyä sosiaalisen luototuksen palvelukuvauksen ja myöntämisperusteet.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -​lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä sosiaalisen luototuksen palvelukuvauksen ja myöntämisperusteet.

Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.