Nämnden för ordnande av tjänster, möte 25-10-2023

Protokollet är granskat

§ 119 Servicebeskrivning och tillämpningsanvisning för erfarenhetsexpertverksamheten

IUHVADno-2023-3127

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
projektkoordinator Sanna Äyräväinen
ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Med erfarenhetsexpertis anses förståelse och kunskap som en person har fått genom erfarenhet och som utnyttjas för att hjälpa och stöda andra personer eller för att öka deras färdigheter att hjälpa andra eller deras kompetensfärdigheter. Erfarenhetsbaserad kunskap ger en synpunkt vid sidan av yrkesmässig och vetenskaplig information. I erfarenhetsexpertverksamheten erbjuder personer sitt kunnande för andras nytta. Kunnandet baserar sig på personlig erfarenhet och erfarenhetsexpertutbildning. Med erfarenhet avses i detta sammanhang en utmanande livsupplevelse, exempelvis att vara sjuk, leva som flykting, i fattigdom, möta diskriminering eller ha erfarenhet av att använda tjänster.

En utmanande livsupplevelse marginaliserar ofta från sociala nätverk såsom från arbetslivs- eller studievägar eller hindrar deltagande i dem.  Erfarenhetsverksamheten kan integrera och förbättra välmående genom att öka självsäkerhet och kunnande samt erbjuda något meningsfullt att göra och innehåll i livet.

Erfarenhetsverksamheten ökar allas deltagande. Då tjänstebrukarnas röst blir hörd kan tjänsterna förbättras och människor hittar dem lättare. Samtidigt ökar man tjänstebrukarnas förtroende för de professionellas verksamhet.

En erfarenhetsexpert är en person som har personlig erfarenhet av att vara sjuk, tillfriskna, rehabiliteras, använda tjänster eller kan vara en sådan persons närstående/anhörig. En erfarenhetsexpert vet vad som har hjälpt och vilka faktorer som har påverkat på hens eller den närståendes återhämtande, eller på livsförändringen samt med anpassningen till den. Erfarenhetsexperter får skolning i hur de kan verka som en erfarenhetsexpert och i hur den egna erfarenhetsberättelsen kan utformas. Ett uppdragsavtal görs med erfarenhetsexperterna och de får ett arvode.

Erfarenhetsexperter har använts i flera år i Östra Nylands välfärdsområdes kommuner. Verksamhetens omfattning har växlat kommunvis och enligt kundgrupp. Man har för Östra Nylands välfärdsområde upprättat en gemensam servicebeskrivning och anvisning för erfarenhetsexpertverksamheten.

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören: 

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar godkänna servicebeskrivningen och anvisningen för erfarenhetsexpertverksamheten.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att efter de tekniska justeringarna godkänna servicebeskrivningen och anvisningen för erfarenhetsexpertverksamheten.

Möte hantering

Ledamoten Pamela Stenberg framlade följande tekniska preciseringar:

  • På uppdragsavtalet tillägges att tystnadsplikten även omfattar lagen om patientens ställning och rättigheter 
  • På servicebeskrivningen tillägges: 
    • koordinatorn fungerar också som registeransvarig
    • utbildningskrav: 4 månader eller 50 h ( enligt Kokoas rekommendationer)
    • utbetalningsförfarandet av arvoden bör preciseras
    • rese-ersättningar bör preciseras

Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).