Nämnden för ordnande av tjänster, möte 25-10-2023

Protokollet är granskat

§ 116 Nuläget av och planer för användningen av servicesedlar inom social- och hälsovårdsväsendet

IUHVADno-2023-3660

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
​​​​ledande jurist Salla Paavilainen, 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Användningen av servicesedlar regleras av lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården. Syftet med lagen är att med hjälp av servicesedlar inom social- och hälsovården öka valmöjligheterna för klienter och patienter, förbättra tillgången till tjänster samt främja samarbetet mellan välfärdsområdets social- och hälsovård och näringsliv samt de privata serviceproducenterna.

I utkastet till servicestrategin som bereds inom Östra Nylands välfärdsområde står att köpta tjänster och servicesedlar utnyttjas för att komplettera serviceproduktionen, men att grunden för servicen ska bestå av egen produktion. Nedan finns en beskrivning av vilka servicesedlar redan är i bruk inom välfärdsområdet och vilka nya servicesedlar bereds.

Grunderna för användningen av servicesedlar definieras i regelböckerna för servicesedlar, som har fastställts av nämnden för ordnande av tjänster under våren 2023. Den allmänna delen av regelböckerna gäller alla servicesedlar som är i bruk inom välfärdsområdet. Dessutom finns skilda regelböcker för enskilda servicesedlar. Servicesedelproducenterna registrerar sig i palse.fi-portalen. Kunden som beviljats en servicesedel väljer en passlig serviceproducent från portalen, och ingår ett avtal om servicen med denne. Kunden betalar själv skillnaden mellan priset som serviceproducenten fastställt och värdet på den beviljade servicesedeln.

Servicesedlar i bruk

Social- och hälsovårdsväsendet har för tillfället i burk servicesedlar inom följande service:

  • hemservice för barnfamiljer
  • hemvård
  • närståendevård
  • personlig assistans
  • serviceboende med heldygnsomsorg
  • öppen rehabilitering av frontveteraner
  • tjänster som stöder frontveteranernas boende hemma

 

Servicesedlar som bereds

Tjänsteinnehavare bereder för tillfället följande nya servicesedlar:

  • Servicesedel för läkarbesök
  • Servicesedel för mun- och tandvård
  • Servicesedel för stödtjänster enligt 19 § i socialvårdslagen.

 

Målet med servicesedeln för läkartjänster är att säkra att vårdgarantin uppfylls i enlighet med den nya lagstiftningen. Från och med 1.9.2023 ska man få tillgång till icke-brådskande vård inom en längsta väntetid på 14 dygn. Enligt den lagstiftning som nu är i kraft kommer den längsta väntetiden minskas till sju dygn 1.11.2024.

Enligt regeringsprogrammet av Petteri Orpos regering hålls den nuvarande vårdgarantin på 14 dygn, som trädde i kraft 1.9.2023, tills vidare i kraft på grund av brist på personal. Samtidigt påbörjar en effektiverad uppföljning av tillgången till primärvård som en del av välfärdsområdens styrning. I regeringsprogrammet sägs också att om klienten inte får den service hen behöver inom den utsatta tiden för vårdgarantin, har klienten rätt att få en servicesedel eller betalningsförbindelse för service som produceras av en annan serviceproducent. Social- och hälsovårdsministeriet har påbörjat en utvärdering om hur linjeringarna i regeringsprogrammet förverkligas. Målet är att ändra på lagen innan vårdgarantin på sju dygn träder i kraft.

Servicesedeln för läkarbesök är avsedd för halvbrådskande eller icke-brådskande patienter. Beviljande av servicesedeln grundar sig alltid på en bedömning av vårdbehov, som görs av en legitimerad yrkesperson på en hälsocentral inom välfärdsområdet. Enligt planen kommer servicesedeln täcka en mottagning hos en allmänläkare inom primärvård samt den diagnostik på grundnivå som krävs för att undersöka klienten, inklusive de remisser, utlåtanden, intyg och recept som behövs. Det bör finnas medicinska grunder för diagnostiken. Målet är att regelboken och värdet för servicesedeln för läkartjänster tas upp till politisk behandling under 2023.

Målet med servicesedel för mun- och tandvård och är säkerställa tillgången till vård inom utsatta tiden. Från och med 1.9.2023 ska man få en tid till munhälsovårdens mottagning inom 4 månader från att klienten tagit kontakt.  Från och med 1.11.2024 förkortas tiden till tre månader ifall inte lagen ändras före det.

Stödtjänster enligt 19 § i socialvårdslagen inkluderar måltidstjänst, klädvårdstjänst, städtjänst, uträttande av ärenden och tjänster som främjar eller stöder delaktighet och socialt umgänge. Stödtjänster ordnas för personer som behöver dem på den grunden att deras funktionsförmåga är nedsatt på grund av hög ålder, sjukdom eller skada eller av någon annan motsvarande orsak. Dessutom ordnas stödtjänster för personer som behöver dem på grund av en särskild familje- eller livssituation. För att producera stödtjänster behövs inte yrkeskompetens inom hälso- och sjukvården. Därför har man ansett att det är ändamålsenligt att köpa in dessa tjänster, och använda servicesedel för dem.

Beslutsförslag

tf. social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde antecknar lägesöversikten om servicesedlar för kännedom.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde antecknade lägesöversikten om servicesedlar för kännedom.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller kommunalbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.