Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Enligt 74 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Anvisningarna för hur budgeten ska göras upp antogs vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 22.5.2025 (§ 123).
Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.
Bokslutet för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års bokslut visade ett underskott på 48,5 miljoner euro. Balansräkningen för Östra Nylands välfärdsområde hade i slutet av år 2024 underskott som saknar täckning till ett värde av 83,1 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–3/2025 uppgår underskottet för år 2025 till 2,5 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin planeringsram för 2026–2028 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott och 2025 års eventuella underskott fram till slutet av år 2026.
Som grund för beredningen av planeringsramen har använts bokslutsuppgifterna för åren 2023–2024 samt budgeten för år 2025 och utfalls- och prognosuppgifterna för det första kvartalet 2025. Den statliga finansieringen bygger i ramberäkningen på finansministeriets preliminära finansieringsanalys för 2026 som publicerades 30.4.2025 och på en tryckkalkyl för finansieringen gällande åren 2026–2029.
Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT samt huvudavtalsorganisationerna inom sektorn nådde 29.4.2025 samförstånd om avtalshöjningarna inom kommun- och välfärdssektorn. Avtalshöjningarna, vilka är i överensstämmelse med den allmänna linjen, höjer lönekostnaderna med sammanlagt 7,37 procent under en period på nästan tre år. Höjningarna fördelas så att lönerna stiger med 2,5 procent år 2025, med 2,47 procent år 2026 och med 2,4 procent år 2027. När det gäller andra kostnader än personalkostnader har man i ramberäkningen för år 2026 använt en årlig tillväxt på 2,5 procent inom social- och hälsovårdstjänsterna och 2,0 procent inom övriga sektorer samt en tillväxt på 2,5 procent avseende åren 2027 och 2028.
I förvaltningstjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna har man i enlighet med välfärdsområdesstyrelsens beslut 8.5.2025 (§ 108) beaktat den genomsnittliga årliga sparpotentialen på 1,6 miljoner euro av en fullständig outsourcing av kostservicen och anstaltsvårdstjänsterna med början 1.6.2026. Dessutom har posten för lokalhyra sänkts med 0,5 miljoner euro avseende år 2026. Inom digitala tjänster beräknas man från mitten av år 2027 kunna spara 1,5 miljoner euro på de kostnader som de gamla klient- och patientdatasystemen orsakat, när det nya klient- och patientdatasystemet fullt ut har tagits i bruk också i fråga om arkiveringen. Dessutom har man i de digitala tjänsterna beaktat att Apotti inte längre medför betalningsskyldigheter från och med år 2027.
Utifrån dessa antaganden kan man beräkna att ett resultat med överskott kan uppnås åren 2026–2028, men att täcka det ackumulerade underskottet före utgången av år 2026 är möjligt endast med hjälp av tilläggsfinansiering från staten. I slutet av år 2028 uppskattas det fortfarande finns ett underskott på 60,8 miljoner euro att täcka.
I produktivitetsprogrammet, som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, lade man fokus på att definiera produktivitetsobjekt i den så kallade A-korgen och de åtgärder som i första hand skulle vidtas för att försöka uppnå ekonomisk balans. Eftersom genomförandet av dessa produktivitetsobjekt ändå inte har framskridit så som det hade planerats, övergick man i produktivitetsprogrammet till att bereda utvalda åtgärder genom vilka nivån på tillgången till tjänster sänks (korg B) eller genom vilka servicenivån försämras och reduceras (korg C). Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 26.9.2024 inleda samarbetsförfaranden som gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammets B- och C-korgar i syfte att bereda fortsatta åtgärder för att balansera ekonomin. Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 10.12.2024 godkändes servicenätsplanen samt vidare budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för åren 2025–2028. Det beslutades då att endast en del av produktivitetsåtgärderna skulle genomföras. Välfärdsområdesstyrelsen har 13.3.2025 behandlat en preliminär lista över förslag till fortsatta åtgärder. I fråga om dessa pågår beredningsarbetet, och inga beslut har ännu fattats.
För att täcka underskottet behövs en uppdaterad och trovärdig version av produktivitetsprogrammet där målet är att täcka underskottet före utgången av år 2028. Detta förutsätter att servicenätet och verksamheten bedöms kritiskt och att man i alla avseenden binder upp sig. Det bör röjas upp i produktivitetsprogrammet ordentligt och man bör fokusera på åtgärder som har en verklig inverkan. Med små finjusteringar kan man inte få bukt med underskottet och få verksamheten att svara mot det ökade servicebehovet. En sänkning av kostnadsnivån är av kritisk betydelse, eftersom den statliga finansieringen och kundavgifterna i praktiken är givna och eftersom någon betydande ökning inte är att vänta. Om man kan godkänna ett preciserat åtgärdsprogram som ger besparingar på cirka 10 miljoner euro per år under åren 2026–2028, är det möjligt att täcka underskotten före utgången av år 2028.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar
- godkänna att planeringen av 2026 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -423 643 000 euro (netto),
- att det under åren 2023–2024 ackumulerade underskottet och det underskott som eventuellt ackumuleras under räkenskapsperioden 2025 ska täckas före utgången av år 2028,
- som en del av beredningen av budgeten och ekonomiplanen för åren 2026–2028 att bedöma frågan om att ansöka om statlig tilläggsfinansiering i syfte att trygga en tillräcklig basservice,
- tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade
- godkänna att planeringen av 2026 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -423 643 000 euro (netto),
- att det under åren 2023–2024 ackumulerade underskottet och det underskott som eventuellt ackumuleras under räkenskapsperioden 2025 ska täckas före utgången av år 2028,
- som en del av beredningen av budgeten och ekonomiplanen för åren 2026–2028 att bedöma frågan om att ansöka om statlig tilläggsfinansiering i syfte att trygga en tillräcklig basservice,
- tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.