Välfärdsområdesstyrelsen, möte 12-06-2025

Protokollet är granskat

§ 149 Utlåtande med anledning av Helsingfors förvaltningsdomstols begäran om utlåtande 949/03.04.04.04.27/2025

IUHVADno-2023-3974

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör (tjänster för äldre) Kirsi Oksanen
ansvarsområdesdirektör (hälsovårdstjänster) Carita Schröder
tf. ansvarsområdesdirektör (familje- och socialtjänster) Hanna Kaunisto
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Det föreskrivs om klientavgifterna inom social- och hälsovården i klientavgiftslagen (734/1992) och i klientavgiftsförordningen (912/1992). I enlighet med 1 § i klientavgiftslagen (734/1992) kan en avgift för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag.

Den avgift som tas ut för servicen får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen. I klientavgiftsförordningen (912/1992) föreskrivs om hur stor den avgift som tas ut för en tjänst högst får vara.  Enligt 2 § 2 mom. kan det genom förordning av statsrådet föreskrivas om den högsta avgift som tas ut för tjänsten eller om att avgiften bestäms enligt betalningsförmåga. Genom förordning av statsrådet kan det också föreskrivas om justering av avgiften enligt förändringen i indexet.

Enligt 33 a § i förordningen ska eurobeloppen vartannat år (senast 2023) justeras i enlighet med förändringarna i folkpensionsindex så att det poängtal för folkpensionsindex används enligt vilket beloppet av de folkpensioner som betalts ut i januari månad justeringsåret har beräknats.

Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas i välfärdsområdets organiseringsansvar.

Anvisningarna om klientavgifter är en tolkningsanvisning avsedd för anställda och kunder i fråga om tillämpningen vid Östra Nylands välfärdsområde av lagstiftningen om klientavgifter.

I klientavgiftstabellen fastställs i sin tur på årsbasis klientavgiftssummorna i euro, vilka är baserade på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården, förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården eller välfärdsområdets budget.

I anslutning till uppdateringen av klientavgiftsanvisningen och tabellen har man justerat storleken av de avgifter som bygger på lag och förordning samt fastställt förslag på storleken av de avgifter som bygger på budgeten. De avgifter som överensstämmer med det som föreskrivs i förordningen har höjts enligt folkpensionsindex. I fråga om avgifter som bygger på budgeten föreslås det en höjning på 18,25 procent.

De justeringar som genomförs i klientavgifterna för år 2025

  • Indexhöjningar enligt 33 a § i kundavgiftsförordningen. SHM fastställer de höjda beloppen under november/december och beloppen läggs till i tabellen och anvisningen därefter.
  • En icke-brådskande lyftuppgift har lagts till i prislistan för äldreomsorgstjänster
  • Ett pris per gång för butikstjänster har lagts till i prislistan
  • En avgift för distansdagverksamhet (1h) har lagts till i prislistan
  • En avgift för oanvända och ej avbokade besök hos sjukskötare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal har lagts till i prislistan.
  • Avgifter för palliativt centrum som övergår från HUS till Östra Nylands välfärdsområde 1.1.2025 har lagts till i prislistan.
  • Egenandelen för hemservice för barnfamiljer har höjts med 2€/timme i prislistan.
  • Avgifter för kortvarig institutionsvård inom missbrukstjänster och missbruksrehabilitering har lagts till i prislistan.
  • Ändringar i boendeformer för personer i arbetsför ålder, såsom gemenskapsboende och stödboende, har beaktats i prislistan.
  • Resor för ärenden och rekreation enligt socialvårdslagen har lagts till i prislistan.
  • Höjningen av egenandelen för resor för ärenden och rekreation inom tjänster för personer med funktionshinder har beaktats i prislistan, baserat på HRT:s biljettpriser för 2025.
  • Separata avgifter för användning av hemelektronik och möbler (allmänna utrymmen) har tagits bort från kundavgifterna för boende inom tjänster för personer med funktionshinder i prislistan.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter för år 2025 fastställs enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar, inkl. förtydliganden av ärendeformuleringar, i klientavgiftsanvisningarna under året.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter för år 2025 fastställs enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar, inkl. förtydliganden av ärendeformuleringar, i klientavgiftsanvisningarna under året.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades till protokollet att välfärdsområdesfullmäktiges ordförande Heikki Vestman anlände till mötet kl. 17.00 under behandlingen av det här ärendet. 

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social-​ och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör (tjänster för äldre) Kirsi Oksanen
ansvarsområdesdirektör (hälsovårdstjänster) Carita Schröder
tf. ansvarsområdesdirektör (familje-​ och socialtjänster) Hanna Kaunisto
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter för år 2025 fastställs enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social-​ och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar,​ inkl. förtydliganden av ärendeformuleringar,​ i klientavgiftsanvisningarna under året.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter för år 2025 fastställs enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social-​ och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar,​ inkl. förtydliganden av ärendeformuleringar,​ i klientavgiftsanvisningarna under året.

Paragrafen justerades genast. 

Möte hantering

Till protokollet antecknades att fullmäktigeledamot Piia Malmberg anlände till mötet kl. 15.56 under behandlingen av det här ärendet, och samtidigt avlägsnade sig ersättaren Ari Oksanen från mötet.

Ersättare Mikko Nieminen föreslog att den föreslagna avgiften för hemvårdsklientens besök av trygghetshjälpare annulleras (s. 10, 75 euroa). Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

Fullmäktigeledamot Pasi Siltakorpi föreslog på De Grönas fullmäktigegrupps vägnar och understödd av ersättare Mikko Nieminen att ärendet remitteras för ny beredning till den del det gäller självrisken för funktionshinderservicens färdtjänst.

Ordförande Heikki Vestman konstaterade att en partiell remittering av ärendet inte är möjlig och efter det preciserade fullmäktigeledamot Pasi Siltakorpi sitt förslag så att ärendet remitteras för ny beredning.

I omröstningen, där de som understödde att behandlingen av ärendet fortsätter röstade ”Ja” och de som understödde att ärendet remitteras för ny beredning röstade ”Nej”, vann ”Ja” med rösterna 54-5. Omröstningsresultat finns som bilaga 3.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Helsingfors förvaltningsdomstol har genom ett brev daterat 21.5.2025 bett Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse avge ett utlåtande i ärendet 949/03.04.04.04.09/2025. Förvaltningsdomstolen har bett välfärdsområdet avge utlåtandet senast 2.7.2025.

Ändringssökanden har anfört besvär mot Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktiges beslut 10.12.2024 (§ 99). Ändringssökanden hemställer i besvären att Östra Nylands välfärdsområde ska korrigera självriskandelarna inom färdtjänsten enligt funktionshinderservicelagen så att de ska motsvara avgifterna inom kollektivtrafiken på det sätt som klientavgiftslagen förutsätter. Ändringssökanden yrkar dessutom att välfärdsområdet ska återbetala de överdebiterade klientavgifterna för tidigare år.

Lagstiftning som ska tillämpas

Det föreskrivs i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) att välfärdsområdet av klienten för sådant stöd för rörligheten som avses i 28 § i lagen om funktionshinderservice får ta ut högst en avgift som motsvarar avgiften för kollektivtrafik eller någon annan därmed jämförbar skälig avgift, när stödet för rörligheten ordnas som sådan färdtjänst som avses i 29 § 1 mom. 1 punkten i lagen om funktionshinderservice.

Självriskandel inom färdtjänsten

Välfärdsområdet har vid fastställandet av klientavgifternas självriskandelar utrett frågan om avgifter inom kollektivtrafiken i de kommuner som ingår i välfärdsområdet. Det lägsta priset på en enkelbiljett i kollektivtrafik som trafikerar på välfärdsområdets område, då man rör sig inom kommunen, var 3,20 euro. Det fanns skillnader i priserna inom kollektivtrafik som trafikerar på välfärdsområdets område i fråga om bussbiljetter för resa över kommungränserna (till exempel priset på en bussbiljett över kommungränsen Sibbo–Borgå var vid jämförelsetidpunkten som lägst 7,70 euro, det lägsta priset på en bussbiljett Lovisa–Borgå var 6,60 euro och priset på en bussbiljett Lappträsk–Borgå var 6,30 euro). Enligt utredningen har det lägsta biljettpriset för resa över en kommungräns i välfärdsområdet varit 6,30 euro. Storleken på det lägsta biljettpriset för resa med kollektivtrafik över en kommungräns i välfärdsområdet har legat till grund för storleken på klientavgiftens självriskandel inom färdtjänsten.

Då man ser till välfärdsområdets invånare betalar personer med funktionsnedsättning för närvarande i regel mindre än personer utan funktionsnedsättning för att röra sig med kollektivtrafik, eftersom biljettpriserna inom kollektivtrafiken är högre än den självriskandel som välfärdsområdet fastställer.

Priset på HRT:s ABCD-zonbiljett har varit 4,80 euro sedan 1.1.2025. Med en ABCD-zonbiljett kan man färdas genom hela HRT-området (Sibbo–Vanda–Helsingfors–Esbo–Grankulla–Sjundeå–Kyrkslätt). I Östra Nylands välfärdsområde kan endast Sibbobor skaffa HRT:s ABCD-biljett, som möjliggör vidsträckt resande i Nyland, men med HRT:s ABCD-zonbiljett är det inte alls möjligt att färdas över de kommungränser som finns inom välfärdsområdet. Sibboborna kan inte resa med HRT:s ABCD-zonbiljett till närliggande kommuner inom sitt eget välfärdsområde, utan endast inom HRT-området. Om en Sibbobo reser till en närbelägen kommun inom välfärdsområdet, till exempel Borgå, ska han eller hon köpa en bussbiljett på Matkahuolto, där priset är 7,70 euro. Välfärdsområdet vill också påpeka att HRT:s ABCD-zonbiljett inte uppfyller kriterierna för beviljande av ifrågavarande tjänst, eftersom man med den kan göra en mycket mera vidsträckt resa, varför den inte motsvarar ett beslut om färdtjänst.

Enligt klientavgiftslagen får klientavgiftens självriskandel vara en avgift som motsvarar avgiften för kollektivtrafik eller någon annan därmed jämförbar skälig avgift. Den avgift som välfärdsområdet fastställer baserar sig på den kollektivtrafik som trafikerar i kommunerna i välfärdsområdet, och den har i fråga om självriskandelen vid resa inom kommunen och resa över kommungränserna fastställts enligt det lägsta biljettpriset. Välfärdsområdet anser att det inte vore motiverat eller skäligt att kräva att välfärdsområdena ska följa andra aktörers zonindelningar eller avgifter inom kollektivtrafiken utanför välfärdsområdet. En sådan tolkning kan i ljuset av 31 § 2 mom. i funktionshinderservicelagen leda till ett oskäligt slutresultat.

Välfärdsområdet anser att färdtjänstens nuvarande klientavgifter har fastställts så att de motsvarar avgiften för kollektivtrafik, eller att det åtminstone ska bedömas att de motsvarar någon annan skälig avgift på det sätt som avses i lagen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutar avge ovan nämnda utlåtande till förvaltningsdomstolen i det ärende som gäller färdtjänstens självriskandel.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade avge ovan nämnda utlåtande till förvaltningsdomstolen i det ärende som gäller färdtjänstens självriskandel.

Paragrafen justerades genast. 

Möte hantering

Föredragande tog bort det sista stycket i beredningstexten.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområden.