Välfärdsområdesstyrelsen, möte 27-02-2025

Protokollet är granskat

§ 44 Utlåtande om utkastet till regeringsproposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering

IUHVADno-2025-358

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:  
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Finansministeriet har 27.1.2025 bett välfärdsområdet avge ett utlåtande om utkastet till regeringsproposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering.

Syftet med ändringarna i finansieringslagen är att i enlighet med regeringsprogrammet uppmuntra välfärdsområdena att främja invånarnas hälsa och välfärd. Dessutom föreslås ändringar i bestämningsfaktorerna för finansieringen av social- och hälsovården samt räddningsväsendet. Det är motiverat att dessa ändringar träder i kraft år 2026. Genom propositionen genomförs också de besparingsåtgärder av engångsnatur avseende övergångsutjämningarna som anges i planen för de offentliga finanserna för åren 2026 och 2027.

I propositionen föreslås att den andel av finansieringen som anvisas på basis av främjande av hälsa och välfärd höjs till 1,5 procent av finansieringen av social- och hälsovården. Samtidigt sänks den andel som bestäms enligt invånarantalet med 0,5 procentenheter. Dessutom föreslås det att beräkningsmetoden för koefficienten för främjande av hälsa och välfärd preciseras så att den blir mera sporrande för områdena.

Finansieringen anvisas för första gången år 2026 på basis av välfärdsområdenas Hyte-koefficienter. I propositionen föreslås det att den finansiering som anvisas på basis av Hyte-koefficienten inte beaktas i övergångsutjämningarna för de olika välfärdsområdena. Syftet med ändringen är att säkerställa incitament för åtgärder för att främja hälsa och välfärd i alla välfärdsområden.

I fråga om de faktorer som bestämmer finansieringen av social- och hälsovården i de olika välfärdsområdena avser man att uppdatera de viktningar som används vid fastställandet av de kalkylerade kostnaderna för hälso- och sjukvården, äldreomsorgen och socialvården. Det är fråga om en lagstadgad uppdatering som bygger på bokslutsuppgifterna för år 2023. Hälso- och sjukvårdens andel är 55,29 procent, äldreomsorgens 21,20 procent och socialvårdens 23,51 procent av kostnaderna.

I propositionen föreslås dessutom i syfte att förbättra förutsägbarheten i fråga om den behovsbaserade finansieringen att man vid beräkningen av de välfärdsområdesspecifika koefficienterna för servicebehovet inom hälso- och sjukvården, äldreomsorgen och socialvården årligen beaktar tillgängliga data om välfärdsområdet avseende de två senaste åren.

I fråga om bestämningsfaktorerna för finansieringen av räddningsväsendet skulle de faktorer som används vid fastställandet av riskkoefficienten för räddningsväsendet och deras viktkoefficienter ses över.

För att genomföra de statsfinansiella besparingar som anges i planen för de offentliga finanserna (15 miljoner euro år 2026 och 20 miljoner euro år 2027) skulle det enligt lagförslaget genomföras en nedskärning av engångsnatur i övergångsutjämningarna åren 2026 och 2027. Graderingen av det övergångsutjämningstillägg som utjämnar skillnaden mellan kommunernas kostnader för 2022 och den kalkylerade finansieringen av området skulle ändras med 25 euro per invånare år 2026 och med 30 euro per invånare år 2027. Ändringen skulle gälla endast de välfärdsområden som får övergångsutjämningstillägg och där den kalkylerade finansieringen i förhållande till kostnaderna är tryggad på basis av information enligt vilken finansieringsmodellen fungerar och det således inte bedöms att minskningen av övergångsutjämningstillägget äventyrar en tillräcklig finansiering av ordnandet av tjänster. Då skulle minskningen i praktiken gälla endast Helsingfors stad. I övrigt skulle övergångsutjämningsmodellen förbli oförändrad.

Konsekvenserna av förslagen bedöms i propositionsutkastet på 2025 års finansieringsnivå. Konsekvensbedömningarna uppdateras till 2026 års finansieringsnivå på basis av de välfärdsområdesspecifika servicebehovskoefficienterna och de uppgifter om Hyte-koefficienten som fås i mars 2025. Beroende på ändringarnas storlek bedöms då också behovet av en eventuell tilläggsutlåtandetid.

Avsikten är att lagförslaget avlåts till riksdagen för behandling i april 2025. Lagändringarna avses träda i kraft 1.1.2026.

Beredningen av de behovs- och omständighetsfaktorer för finansieringen som anges i regeringsprogrammet fortsätter ännu under 2025. Institutet för hälsa och välfärd publiceras våren 2025 en undersökning om behovsfaktorerna inom social- och hälsovården. Regeringens proposition om den tredje fasen i utvecklandet av finansieringsmodellen avses bli avlåten under den första hälften av år 2026, och ändringarna avses träda i kraft 1.1 2027.

Förslaget till utlåtande har utarbetats utifrån den mall som finansministeriet har publicerat i utlåtandetjänsten. På grund av den korta remisstiden har ärendet inte behandlats i nämnden för ordnande av tjänster eller i nämnden för beredskap och säkerhet. Tidsfristen för att avge utlåtande är 7.3.2025. Östra Nylands välfärdsområdes förslag till utlåtande föreligger som bilaga 1. Begäran om utlåtande finns som bilaga 2 och utkastet till regeringsproposition som bilaga 3.

Enligt 31 § i förvaltningsstadgan har välfärdsområdesdirektören befogenheter att ”besluta om förslag och av välfärdsområdesstyrelsen begärda utlåtanden samt andra med dessa jämförbara uppgifter, om inte ärendet på grund av sin principiella eller ekonomiska betydelse måste behandlas av välfärdsområdesstyrelsen”. Eftersom den statliga finansieringen utgör cirka 90 procent av välfärdsområdets totala inkomster, kan avgivandet av ett utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering anses vara ekonomiskt betydelsefullt, och därför är det ändamålsenligt att föra utlåtandet till välfärdsområdesstyrelsen för behandling.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar avge till finansministeriet det i bilagan föreliggande utlåtandet om regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade avge till finansministeriet det i bilagan föreliggande utlåtandet om regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering.

Paragrafen justerades genast. 

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att välfärdsområdesfullmäktiges 1. viceordförande Elin Blomqvist-Valtonen gick från mötet efter behandlingen av detta ärende, kl. 21.15.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.