Välfärdsområdesfullmäktige, möte 18-06-2024

Protokollet är granskat

§ 55 Fakturering av uteblivande från icke-annullerade besök hos skötare

IUHVADno-2024-1861

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ansvarsområdeschef Carita Schröder
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
utvecklingschef Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi

 

Klientavgifterna inom social- och hälsovården regleras genom lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992), som förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården kompletterar (912/1992). Det föreskrivs i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (1 §) att för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster kan en avgift tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag. De lagstadgade maximiavgifterna justeras vart annat år utifrån förändringen i folkpensionsindex enligt 2 § i lagen om folkpensionsindex (456/2001).

Ändringarna av klientavgiftslagen trädde i kraft 1.7.2021. Då utvidgades bland annat hälso- och sjukvårdstjänsternas avgiftsfrihet för skötarmottagningarnas del. Den nya klientavgiftslagen utvidgade också tillämpningsområdet för avgifter som ska tas ut för service som inte används eller där klienten inte har lämnat återbud. I regeringens dåvarande proposition konstaterades det att man med ändringen strävade efter att öka klientens eget ansvarstagande och minska de kostnader som uteblivna besök orsakar de offentliga finanserna. 3 § i klientavgiftslagen gäller generellt alla tidsbokningar av service, och servicen avgränsas inte på basis av avgiftsfrihet eller sättet att producera servicen.

Det anges i 3 § i klientavgiftslagen (743/1992) att om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid, får välfärdsområdet av klienten ta ut högst 56,70 € (inklusive indexhöjning 2024). Avgift får inte tas ut hos en klient under 18 år. Enligt 3 § i klientavgiftslagen (743/1992) får avgiften tas ut om uttaget av avgiften inte ska anses oskäligt och välfärdsområdet i samband med bokningen har meddelat avbokningsvillkoren samt gett anvisningar om hur tiden kan avbokas. Information om uttag av avgift samt om avbokning av tid ska ges så att klienten tillräckligt väl förstår innehållet i den.

Vid Östra Nylands välfärdsområde har klienter fakturerats för icke-avbokade tider till läkar- eller tandläkarmottagning. Det har emellertid förekommit variation i fråga om fakturering för icke-avbokade besök hos skötare, allt efter tidigare praxis i kommunerna.

Exempel på volymer år 2023 då det gäller icke-avbokade besök på skötarmottagning:

  • Icke-avbokat uteblivande från besök hos skötare, preventivrådgivningarna: cirka 70 (hela området)
  • Icke-avbokat uteblivande från besök hos skötare, hälsostationerna: cirka 435 (hela området)

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-avbokade besök hos skötare.

En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid, Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-​avbokade besök hos skötare.

En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid. Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.

Paragrafen justerades genast. 

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ansvarsområdesdirektör Carita Schröder
fornman.efternamn(at)itauusimaa.fi
utvecklingschef Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-avbokade besök hos skötare.

En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid, Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-​avbokade besök hos skötare. En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid. Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00