Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ansvarsområdeschef Carita Schröder
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
utvecklingschef Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi
Klientavgifterna inom social- och hälsovården regleras genom lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992), som förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården kompletterar (912/1992). Det föreskrivs i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (1 §) att för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster kan en avgift tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag. De lagstadgade maximiavgifterna justeras vart annat år utifrån förändringen i folkpensionsindex enligt 2 § i lagen om folkpensionsindex (456/2001).
Ändringarna av klientavgiftslagen trädde i kraft 1.7.2021. Då utvidgades bland annat hälso- och sjukvårdstjänsternas avgiftsfrihet för skötarmottagningarnas del. Den nya klientavgiftslagen utvidgade också tillämpningsområdet för avgifter som ska tas ut för service som inte används eller där klienten inte har lämnat återbud. I regeringens dåvarande proposition konstaterades det att man med ändringen strävade efter att öka klientens eget ansvarstagande och minska de kostnader som uteblivna besök orsakar de offentliga finanserna. 3 § i klientavgiftslagen gäller generellt alla tidsbokningar av service, och servicen avgränsas inte på basis av avgiftsfrihet eller sättet att producera servicen.
Det anges i 3 § i klientavgiftslagen (743/1992) att om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid, får välfärdsområdet av klienten ta ut högst 56,70 € (inklusive indexhöjning 2024). Avgift får inte tas ut hos en klient under 18 år. Enligt 3 § i klientavgiftslagen (743/1992) får avgiften tas ut om uttaget av avgiften inte ska anses oskäligt och välfärdsområdet i samband med bokningen har meddelat avbokningsvillkoren samt gett anvisningar om hur tiden kan avbokas. Information om uttag av avgift samt om avbokning av tid ska ges så att klienten tillräckligt väl förstår innehållet i den.
Vid Östra Nylands välfärdsområde har klienter fakturerats för icke-avbokade tider till läkar- eller tandläkarmottagning. Det har emellertid förekommit variation i fråga om fakturering för icke-avbokade besök hos skötare, allt efter tidigare praxis i kommunerna.
Exempel på volymer år 2023 då det gäller icke-avbokade besök på skötarmottagning:
- Icke-avbokat uteblivande från besök hos skötare, preventivrådgivningarna: cirka 70 (hela området)
- Icke-avbokat uteblivande från besök hos skötare, hälsostationerna: cirka 435 (hela området)
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-avbokade besök hos skötare.
En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid, Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att man med början 1.8.2024 tar i bruk en klientavgift för icke-avbokade besök hos skötare.
En avgift får tas ut om en klient eller klientens företrädare har bokat en mottagningstid för hälsovårdsservice och klienten utan godtagbart skäl och utan att ha avbokat tiden inte har kommit till mottagningen eller enheten i fråga vid bokad tid. Besöket ska avbokas föregående vardag senast kl. 12.00.
Paragrafen justerades genast.