Välfärdsområdesfullmäktige, möte 18-06-2024

Protokollet är granskat

§ 54 Slutrapport och avtal om uppdelning av Etevas verksamhet

IUHVADno-2024-1930

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Mellersta Nylands, Östra Nylands, Västra Nylands, Egentliga Tavastlands, Päijänne-Tavastlands samt Vanda och Kervo välfärdsområde (hädanefter Välfärdsområdena) har ingått avtal om åtgärder som sammanhänger med överförandet av samkommunen Etevas verksamhet till Välfärdsområdena (Avtalet). Alla Välfärdsområden har godkänt avtalet.

Syftet med avtalet har varit att komma överens om uppdelningen av samkommunen Etevas verksamhet, då denna i enlighet med 57 § i införandelagen för välfärdsområdesreformen (616/2021) övergår till Välfärdsområdena. Avtalet har varit nödvändigt för att få till stånd en uppdelning av Etevas ansvar mellan Välfärdsområdena och för att se till att oavslutade ärenden inom Eteva ombesörjs.

Genom Avtalet har parterna kommit överens om Välfärdsområdenas ansvar för oavslutade uppgifter samt om de kostnaderna som ombesörjandet av dessa medför. Genom Avtalet har parterna kommit överens om det välfärdsområde (ett så kallat ansvarsvälfärdsområde) som ska ansvara bland annat för upprättandet av bokslut, avvecklandet av kontrakt samt betalningen av kortfristiga fordringar och skulder. Mellersta Nylands välfärdsområde fungerar som ansvarsvälfärdsområde. Enligt Avtalet har detta rätt att av de andra Välfärdsområdena ta ut kostnaderna för ombesörjandet av uppgifterna.

Genom Avtalet har parterna utöver frågan om oavslutade ärenden kommit överens om ombesörjandet av arkivet och informationshanteringen, om ansvaret för ärenden och anställda som överförs, om fördelningen av inventarier, om betalningen av löner, om IKT-systemen och om behandlingen av personuppgifter och om registerföringen. Enligt punkt 8 i Avtalet gäller Avtalet tills vidare och avvecklas när de skyldigheter och de åtgärder som sammanhänger med samkommunen Eteva har fullgjorts.

I slutrapporten konstateras (Bilaga 1) att de Avtalsenliga åtgärderna har vidtagits och att ansvaret har delats upp samt konstateras Välfärdsområdenas nettoandelar i enlighet med Avtalet. I Bilaga 2 visas de kostnader och inkomster som ansvarsvälfärdsområdet har haft samt vars och ens hopräknade nettoandel. Välfärdsområdenas andelar är följande:

  • Mellersta Nylands välfärdsområde                              20,39 %
  • Egentliga Tavastlands välfärdsområde                           7,38 %
  • Päijänne-Tavastlands välfärdsområde                         12,47 %
  • Östra Nylands välfärdsområde                                       10,13 %
  • Västra Nylands välfärdsområde                                     33,63 %
  • Vanda och Kervo välfärdsområde                                  16,01 %


Enligt Bilaga 2 är Östra Nylands välfärdsområdes andel av de medel som överförs från Etevas verksamhet 944 643,11 euro.

Avtalets giltighet upphör när de Avtalsenliga ansvaren har fullgjorts.

Genom Avtalet kom parterna inte överens om en uppdelning av Etevas borgensansvar. Av den anledningen innehåller slutrapporten också ett avtal om uppdelning av borgensansvaren mellan Välfärdsområdena. Borgensansvaren visas i Bilaga 3 till slutrapporten och Avtalet. Östra Nylands välfärdsområde har genom välfärdsområdesfullmäktiges beslut 6.6.2023 (§ 63) åtagit sig att med början 1.1.2023 ansvara för det från samkommunen Eteva överförda borgensansvar som hänför sig till Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:s lån i Nordea (kapital 31.12.2022 298 280 euro).

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner bifogade slutrapport och avtalet om uppdelning av samkommunen Etevas verksamhet.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner bifogade slutrapport och avtalet om uppdelning av samkommunen Etevas verksamhet.

Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige godkänner bifogade slutrapport och avtalet om uppdelning av samkommunen Etevas verksamhet.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige godkände bifogade slutrapport och avtalet om uppdelning av samkommunen Etevas verksamhet.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00