Välfärdsområdesfullmäktige, möte 18-06-2024

Protokollet är granskat

§ 52 Verksamhetsberättelse och bokslut för Östra Nylands välfärdsområde år 2023 

IUHVADno-2024-649

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Östra Nylands välfärdsområdes bokslut för år 2023 utmynnade i ett underskott på 34,6 miljoner euro. I den ursprungliga budgeten förutsågs det att underskottet skulle uppgå till 27,5 miljoner euro. Mot slutet av år 2023 genomfördes en anslagshöjning på 10,5 miljoner euro i verksamhetskostnaderna, på 12,8 miljoner euro i den statliga finansieringen och på 0,7 miljoner euro i finansiella intäkter och kostnader, varför det förutsågs att underskottet skulle visa sig vara 3 miljoner euro mindre än det som ursprungligen hade budgeterats. I förhållande till den reviderade budgeten är underskottet 10 miljoner euro större, en omständighet vars förklaring har uppdagats först i början av 2024 års räkenskapsperiod: en utjämningsfaktura på 3,8 miljoner euro på basis av utnyttjandet av specialiserad sjukvård och bokföringen av en avsättning på 7,1 miljoner euro som bottnar i HUS-sammanslutningens ackumulerade underskott.

Utfallet av 2023 års verksamhetsintäkter, 49,3 miljoner euro, översteg budgeten på 44,2 miljoner euro med 5,2 miljoner euro. Försäljningsintäkterna uppgick till 11,2 miljoner euro (23 % av verksamhetsintäkterna), avgiftsintäkterna till 21 miljoner euro (43 %), understöd och bidrag till 12,2 miljoner euro (25 %) och övriga intäkter till 4,9 miljoner euro (10 %).

Verksamhetskostnaderna uppgick år 2023 till 458,8 miljoner euro. Beloppet i den ursprungliga budgeten var 433,2 miljoner euro, och efter en anslagshöjning på 10,5 miljoner euro var det 443,7 miljoner euro. Överskridningen i förhållande till den reviderade budgeten var 15,1 miljoner euro.

Inom verksamhetskostnader bokfördes personalkostnader till ett värde av 135,4 miljoner euro. Den reviderade budgeten underskreds med 5,1 miljoner euro, eftersom särskilt social- och hälsovårdsväsendet inte lyckades rekrytera tillräckligt mycket egen personal. Merparten av verksamhetskostnaderna, 277,3 miljoner euro (60 %), var köp av tjänster. Överskridningen i förhållande till den reviderade budgeten var 19,3 miljoner euro. I fråga om köp av kundtjänster var överskridningen 15,3 miljoner euro, och för bemanningspersonalens vidkommande 10,4 miljoner euro. Material, förnödenheter och varor införskaffades till ett värde av 13,9 miljoner euro (3 % av verksamhetskostnaderna), bidrag bokfördes till ett värde av 10,1 miljoner euro (2 %) och övriga verksamhetskostnader för 22,0 miljoner (5 %).

Verksamhetsbidraget uppgick till 409,3 miljoner euro, vilket betyder att utfallet var 9,9 miljoner euro svagare än i den reviderade budgeten. Storleken på den statliga finansieringen var 375,3 miljoner euro, och de finansiella intäkterna och kostnaderna var 0,6 miljoner euro. Utfallet av årsbidraget var -33,6 miljoner euro, varför räkenskapsårets resultat efter avskrivningar på 1,0 miljoner euro var -34,6 miljoner euro. Eftersom reserver och andra bokslutsdispositioner inte har bokförts, blev räkenskapsperiodens underskott 34,6 miljoner euro.

Sammanlagt 8,9 miljoner euro hade budgeterats för investeringar. Bokslutsutfallet var endast 1,3 miljoner euro (18 % av det budgeterade). Summan på 0,6 miljoner euro för datasystemsprojekt, som ingår i social- och hälsovårdsväsendets immateriella rättigheter, finansierades i sin helhet med bidragsmedel. Välfärdsområdets största byggnadsprojekt har varit det år 2023 påbörjade uppförandet av Lovisa räddningsstation, för vilket sammanlagt 9 miljoner euro har reserverats. Under räkenskapsperioden 2023 har enbart planeringskostnader hänförts till projektet, och det egentliga byggandet påbörjas år 2024. Av det anslag på 2,3 miljoner euro som hade reserverats för räddningsväsendets fordon och materiel blev ungefär hälften oförbrukat på grund av att en del av den utrustning som beställts levereras först år 2024. Ännu under räkenskapsperioden 2023 ansågs det inte att det behövdes långsiktig lånefinansiering för genomförandet av investeringsplanen för åren 2023–2026.

Välfärdsområdets första koncernbokslut upprättades för räkenskapsperioden 2023. Till välfärdsområdeskoncernen hör HUS-sammanslutningen med en ägarandel på 6,491 % och intressebolaget HPK Palvelut Oy med en ägarandel på 45 %. Koncernen visade ett underskott på 34,7 miljoner euro.

Enligt 117 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesstyrelsen upprätta ett bokslut för räkenskapsperioden före utgången av mars månad året efter räkenskapsperioden och lämna det till revisorerna för granskning. Revisorerna ska granska bokslutet före utgången av maj månad. Efter revisionen ska välfärdsområdesstyrelsen förelägga välfärdsområdesfullmäktige bokslutet. Fullmäktige ska behandla bokslutet före utgången av juni månad. Välfärdsområdets räkenskapsperiod är kalenderåret. Till bokslutet hör en balansräkning, en resultaträkning, en finansieringsanalys och noter till dem samt en tablå över budgetutfallet och en verksamhetsberättelse. Bokslutet undertecknas av ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen och av välfärdsområdesdirektören.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att 2023 års räkenskapsperiods resultat på -34 568 768,48 euro inte föranleder en behandling av resultatet och att räkenskapsperiodens underskott på - 34 568 768,48 euro överförs till föregående räkenskapsperioders över-/underskott,
  • konstatera att eftersom balansen inte innehåller överskott från tidigare räkenskapsperioder så förutsätter det åtgärder för att balansera välfärdsområdets ekonomi,
  • ge ekonomitjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna fullmakt att göra rättelser av teknisk karaktär i bokslutet,
  • underteckna bokslutet och lämna det till revisorerna för granskning samt efter revisionen förelägga välfärdsområdesfullmäktige bokslutet för godkännande.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade

  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att 2023 års räkenskapsperiods resultat på - 34 568 768, 48 euro inte föranleder en behandling av resultatet och att räkenskapsperiodens underskott på -34 568 768, 48 euro överförs till föregående räkenskapsperioders över- /underskott,
  • konstatera att eftersom balansen inte innehåller överskott från tidigare räkenskapsperioder så förutsätter det åtgärder för att balansera välfärdsområdets ekonomi,
  • ge ekonomitjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna fullmakt att göra rättelser av teknisk karaktär i bokslutet,
  • underteckna bokslutet och lämna det till revisorerna för granskning samt efter revisionen förelägga välfärdsområdesfullmäktige bokslutet för godkännande.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att fullmäktiges ordförande Heikki Vestman anlände till mötet under behandlingen av detta ärende, kl. 19.07.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:  
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Revisionsnämnden § 61 Bokslutet, revisionsberättelsen och revisorns rapport för år 2023 

Enligt lagen om välfärdsområden § 130 ska revisorerna för varje räkenskapsperiod avge en berättelse till välfärdsområdesfullmäktige med en redogörelse för resultaten av revisionen. Berättelsen ska också innehålla ett uttalande om huruvida bokslutet kan godkännas och ansvarsfrihet beviljas ledamöterna i det granskade organet och de ledande tjänsteinnehavarna (redovisningsskyldiga) inom organets uppgiftsområde. 

Enligt lagen om välfärdsområden § 125 ska revisionsnämnden bereda de ärenden som gäller granskning av förvaltningen och ekonomin och som välfärdsområdesfullmäktige ska fatta beslut om. Revisionsnämnden ska bedöma huruvida de mål för verksamheten och ekonomin som välfärdsområdesfullmäktige satt upp har nåtts i välfärdsområdet och välfärdsområdeskoncernen och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt. 

Välfärdsområdesstyrelsen har 20.3.2024 § 72 godkänt och undertecknat bokslutet för år 2023. Revisionssammanslutningen KPMG Julkistarkastus Oy har gett en revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2023. I revisionsberättelsen konstateras följande: I välfärdsområdets budget för år 2023 har verksamhetsbidraget definierats som driftsbudgetens bindande nivå. Verksamhetsbidragets utfall var -409,4 miljoner euro medan den ändrade budgeten var -399,5 miljoner euro. Överskridningen av verksamhetsbidraget, 9,9 miljoner euro, anses vara betydande. I övrigt har välfärdsområdets förvaltning skötts lagenligt och i enlighet med välfärdsområdesfullmäktiges beslut. 

Revisionsnämnden har 30.5.2024 § 61 antecknat bokslutet,​ revisionsberättelsen och revisorns rapport för år 2023 för kännedom.  Revisionsnämnden har föreslagit för välfärdsområdesfullmäktige, att den godkänner bokslutet från år 2023 och beviljar de redovisningsskyldiga inom Östra Nylands välfärdsområde ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1-31.12.2023, förutsatt att välfärdsområdesfullmäktige godkänner den som resultat av revisionen nämnda budgetöverskridningen. 

Beslutsförslag

Revisionsnämnden / Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige 

  1. godkänner bokslutet för år 2023, 

  1. godkänner den som resultat av revisionen nämnda budgetöverskridningen, 

  1. besluter att räkenskapsperiodens underskott på - 34 568 768,48 euro överförs till föregående räkenskapsperioders över-/underskott, 

  1. antecknar för kännedom revisionsberättelsen för räkenskapsperioden 2023, och 

  1. beviljar de redovisningsskyldiga inom Östra Nylands välfärdsområde ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1-31.12.2023. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade

  1. godkänna bokslutet för år 2023,​
  2. godkänna den som resultat av revisionen nämnda budgetöverskridningen,​
  3. att räkenskapsperiodens underskott på -​ 34 568 768,​48 euro överförs till föregående räkenskapsperioders över-​/underskott,​
  4. anteckna för kännedom revisionsberättelsen för räkenskapsperioden 2023,​ och
  5. bevilja de redovisningsskyldiga inom Östra Nylands välfärdsområde ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1-​31.12.2023.

 


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00