Aluevaltuusto, kokous 18.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Peruuttamattomien poisjääntien laskuttaminen hoitajakäynneiltä

IUHVADno-2024-1861

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
vastuualuejohtaja Carita Schröder
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
kehittämispäällikkö Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja säätelevät laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) ja sitä täydentävä asetus (912/1992) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain (1§) mukaisesti hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin ole säädetty. Lakisääteiset enimmäismaksut tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksistä annetun lain (456/2001) 2§:ssä tarkoitetun kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti.

Asiakasmaksulain (743/1992) uudistukset tulivat voimaan 1.7.2021. Tällöin laajennettiin muun muassa terveyspalvelujen maksuttomuutta hoitajavastaanottojen osalta. Uusi asiakasmaksulaki laajensi myös käyttämättä ja peruuttamatta jätetyistä palveluista perittävän maksun soveltamisalaa. Silloisessa hallituksen esityksessä todettiin, että uudistuksella pyritään lisäämään asiakkaan omaa vastuunottoa ja vähentämään kustannuksia, joita turhista poisjäänneistä aiheutuu julkiselle taloudelle. Asiakasmaksulain 3§ koskee yleisesti kaikkia ajanvarauksia palveluihin, palveluita ei rajata palvelun maksuttomuuden tai palvelun tuottamistavan perusteella. 

Asiakasmaksulain (743/1992) 3§:n mukaan, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut vastaanottoajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja varattua aikaa ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana, hyvinvointialue saa periä asiakkaalta enintään 56,70 € (ml. indeksikorotus 2024). Maksua ei saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta. Asiakasmaksulain (743/1992) 3§:n mukaan maksun saa periä, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut peruutusehdot sekä antanut ohjeet ajan peruuttamiseksi ennalta. Maksun perimistä sekä ajan peruuttamista koskevat tiedot on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää niiden sisällön.

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueella on peruuttamattomista lääkärin ja hammaslääkärin vastaanottoajoista laskutettu asiakasta. Peruuttamattomien poisjääntien laskuttamien hoitajakäynneistä on kuitenkin vaihdellut aiempien kuntakäytäntöjen mukaisesti.

Esimerkkejä peruuttamattomien hoitajavastaanottojen määristä vuodelta 2023:

  • Peruuttamattomat poisjäännit hoitajakäynnit, ehkäisyneuvolat noin 70 (koko alue)
  • Peruuttamattomat poisjäännit hoitajakäynnit, terveysasemat noin 435 (koko alue)

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönottoa 1.8.2024 alkaen.

Maksu voidaan periä, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönottoa 1.8.2024 alkaen.

Maksu voidaan periä,​ jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.

Pykälä tarkastettiin heti. 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
vastuualuejohtaja Carita Schröder
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
kehittämispäällikkö Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto päättää peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönottosta 1.8.2024 alkaen. Maksu voidaan periä, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.

Päätös

Aluevaltuusto päätti peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönotosta 1.8.2024 alkaen. Maksu voidaan periä,​ jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus (Aluevalitus)

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella aluevalituksella.

Valitusaika

Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena (3) päivänä viestin lähettämisestä. Jäsenkunnan ja jäsenkunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän (7) päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen:

Helsingin hallinto-oikeus Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.
​​​​​helsinki.hao(at)oikeus.fi

Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää: Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 09.00 – 15.00.