Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja Carita Schröder
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
kehittämispäällikkö Heli Sjöblom
heli.sjoblom2(at)itauusimaa.fi
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja säätelevät laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) ja sitä täydentävä asetus (912/1992) sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulain (1§) mukaisesti hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin ole säädetty. Lakisääteiset enimmäismaksut tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksistä annetun lain (456/2001) 2§:ssä tarkoitetun kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti.
Asiakasmaksulain (743/1992) uudistukset tulivat voimaan 1.7.2021. Tällöin laajennettiin muun muassa terveyspalvelujen maksuttomuutta hoitajavastaanottojen osalta. Uusi asiakasmaksulaki laajensi myös käyttämättä ja peruuttamatta jätetyistä palveluista perittävän maksun soveltamisalaa. Silloisessa hallituksen esityksessä todettiin, että uudistuksella pyritään lisäämään asiakkaan omaa vastuunottoa ja vähentämään kustannuksia, joita turhista poisjäänneistä aiheutuu julkiselle taloudelle. Asiakasmaksulain 3§ koskee yleisesti kaikkia ajanvarauksia palveluihin, palveluita ei rajata palvelun maksuttomuuden tai palvelun tuottamistavan perusteella.
Asiakasmaksulain (743/1992) 3§:n mukaan, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut vastaanottoajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja varattua aikaa ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana, hyvinvointialue saa periä asiakkaalta enintään 56,70 € (ml. indeksikorotus 2024). Maksua ei saa periä alle 18-vuotiaalta asiakkaalta. Asiakasmaksulain (743/1992) 3§:n mukaan maksun saa periä, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut peruutusehdot sekä antanut ohjeet ajan peruuttamiseksi ennalta. Maksun perimistä sekä ajan peruuttamista koskevat tiedot on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää niiden sisällön.
Itä- Uudenmaan hyvinvointialueella on peruuttamattomista lääkärin ja hammaslääkärin vastaanottoajoista laskutettu asiakasta. Peruuttamattomien poisjääntien laskuttamien hoitajakäynneistä on kuitenkin vaihdellut aiempien kuntakäytäntöjen mukaisesti.
Esimerkkejä peruuttamattomien hoitajavastaanottojen määristä vuodelta 2023:
- Peruuttamattomat poisjäännit hoitajakäynnit, ehkäisyneuvolat noin 70 (koko alue)
- Peruuttamattomat poisjäännit hoitajakäynnit, terveysasemat noin 435 (koko alue)
Ehdotus
Hyvinvointialuejohtaja:
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönottoa 1.8.2024 alkaen.
Maksu voidaan periä, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.
Pykälä tarkastetaan heti.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle peruuttamattomien hoitajakäyntien asiakasmaksun käyttöönottoa 1.8.2024 alkaen.
Maksu voidaan periä, jos asiakas tai hänen edustajansa on varannut ajan terveydenhuollon palveluihin ja asiakas on ilman hyväksyttävää syytä ja ennalta peruuttamatta jäänyt saapumatta varattuna aikana. Käynti tulee perua edellisenä arkipäivän klo 12.00 mennessä.
Pykälä tarkastettiin heti.