Välfärdsområdesstyrelsen, möte 11-04-2024

Protokollet är granskat

§ 103 Utlåtande till Helsingfors förvaltningsdomstol gällande välfärdsområdesbesvär

IUHVADno-2024-965

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
jurist Matilda Eklund
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Helsingfors förvaltningsdomstol har genom ett brev daterat 8.3.2024 bett välfärdsområdesstyrelsen inhämta välfärdsområdesfullmäktiges utlåtande om välfärdsområdesbesvär som anförts av Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry. Det beslut som är föremål för sökande av ändring är ett beslut fattat av Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023 (§ 139). Samtidigt bereds välfärdsområdesstyrelsen i egenskap av den som för välfärdsområdets talan tillfälle att framföra sin förklaring i ärendet. Därutöver ombeds välfärdsområdet tillställa förvaltningsdomstolen alla handlingar som ligger till grund för det beslut som besvären gäller. Utlåtandet och handlingarna ska tillställas förvaltningsdomstolen senast 19.4.2024.

Välfärdsområdesfullmäktige har 12.12.2023 beslutat godkänna de klientavgifter som välfärdsområdesstyrelsen föreslagit 23.11.2023 (§ 303) som sådana. Enligt vad som föreskrivs i 22 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) hör det till välfärdsområdesfullmäktiges uppgifter att besluta om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas i välfärdsområdets organiseringsansvar,

Det bestäms i 10 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesstyrelsen, som är underställd välfärdsområdesfullmäktige, leder välfärdsområdets verksamhet, förvaltning och ekonomi samt svarar för de uppgifter som ålagts den i lagen om välfärdsområden. Det bestäms i 26 § i förvaltningsstadgan att välfärdsområdesstyrelsen leder välfärdsområdets verksamhet, förvaltning och ekonomi. Till välfärdsområdesstyrelsens uppgifter hör att fastställa avgifter i enlighet med de principer för prissättning som välfärdsområdesfullmäktige har fastställt om den inte har delegerat beslutanderätten. Vidare fastslås det i förvaltningsstadgan att till den del befogenheterna inte regleras i lag, förvaltningsstadgan eller ett vidaredelegeringsbeslut är det välfärdsområdesstyrelsen som har befogenheterna.

Förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde gör det möjligt för välfärdsområdesstyrelsen, och ger styrelsen befogenhet, att yttra sig i ärendet på välfärdsområdesfullmäktiges vägnar. Dessutom vore ett separat utlåtande från välfärdsområdesfullmäktiges sida inte ägnat att ge något mervärde eller information utöver det som redan ingår i välfärdsområdesstyrelsens utredning. Östra Nylands välfärdsområde avger följande utlåtande med anledning av de välfärdsområdesbesvär som anförts hos Helsingfors förvaltningsdomstol:

Inkluderande av rådet för personer med funktionsnedsättning 

Det föreskrivs i 32 § i lagen om välfärdsområden att påverkansorganen ska ges möjlighet att påverka planering, beredning, genomförande och uppföljning inom olika verksamheter i välfärdsområdet i frågor som är eller som ett påverkansorgan bedömer vara av betydelse för barnen, de unga, de äldre eller personer med funktionsnedsättning och med hänsyn till de tjänster dessa befolkningsgrupper behöver. Påverkansorganen ska också tas med när former för delaktighet och hörande utvecklas i välfärdsområdet. Enligt verksamhetsstadgan för välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning ska rådet ges möjlighet att påverka planering, beredning, genomförande och uppföljning inom olika verksamheter i välfärdsområdet i frågor som är eller som påverkansorganet bedömer vara av betydelse för personer med funktionsnedsättning och med hänsyn till de tjänster dessa befolkningsgrupper behöver. Påverkansorganen ska också tas med när former för delaktighet och hörande utvecklas i välfärdsområdet. Det fastslås i verksamhetsstadgan för rådet för personer med funktionsnedsättning att rådet får delta i planeringen, utvärderingen och utvecklandet av tjänster för personer med funktionsnedsättning i beredningsskedet före beslutsfattandet. Påverkansorganen kan också på eget initiativ ta upp till behandling vid sina sammanträden ärenden som de bedömer som betydelsefulla för de befolkningsgrupper som de företräder.

Klientavgiftstabellen för hela Östra Nylands välfärdsområde kan inte anses höra till ovan nämnda kategorier, och rådet för personer med funktionsnedsättning har av den anledningen inte varit med i beredningsskedet vid beredningen av avgiftstabellen. Uppdateringen av klientavgifterna bygger på en lagstadgad indexhöjning samt på budgetbaserade höjningar. De budgetbaserade höjningarna av klientavgifterna hör inte till rådet för personer med funktionsnedsättnings expertis. Beredningsprocessen avseende klientavgifterna för föregående verksamhetsperiod, år 2023, genomfördes på samma sätt som avseende klientavgifterna för år 2024, och rådet för personer med funktionsnedsättning hade inte inkluderats i föregående beredningsprocess heller, av nämnda orsaker. I beredningsskedet vid beredningen av klientavgifterna har man beaktat de åligganden som anges i lagen samt likvärdigt beaktat alla invånare i välfärdsområdet. Välfärdsområdet har inte varit skyldigt att innefatta rådet för personer med funktionsnedsättning i ett remissförfarande i beredningsskedet av uppdateringen av klientavgifterna.

Delgivning av och information om förvaltningsbeslut

I välfärdsområdesbesvären konstaterar Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry att besluten borde ha delgivits parterna för kännedom. Enligt 11 § i förvaltningslagen är part i ett förvaltningsärende den vars rätt, fördel eller skyldighet ärendet gäller. Rådet för personer med funktionsnedsättning har inte ställning som part, varför det inte har varit nödvändigt att på basis av ställning som part särskilt delge rådet för personer med funktionsnedsättning beslutet. Välfärdsområdets medlemmar har emellertid informerats om beslutet i det allmänna datanätet, och beslutet har delgivits i enlighet med 54 § i förvaltningslagen. 

Det anges i 114 § i lagen om välfärdsområden att väsentlig information om de tjänster som välfärdsområdet ordnar och om välfärdsområdets verksamhet ska offentliggöras på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet. I det allmänna datanätet ska finnas tillgängligt uppgifter om avgifter som tas ut för tjänsterna. Enligt 145 § i lagen om välfärdsområden hålls protokoll från välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsen och nämnder samt välfärdssammanslutningens fullmäktige och stämma med tillhörande anvisning för begäran om omprövning eller besvärsanvisning efter justeringen tillgängliga på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna. En välfärdsområdesmedlem samt ett välfärdsområde som deltar i samarbete mellan välfärdsområden och en medlem av ett sådant välfärdsområde anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet gjorts tillgängligt på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet. I enlighet med vad som anges i 148 § i lagen om välfärdsområden får ett beslut verkställas innan det har vunnit laga kraft.

Välfärdsområdesfullmäktiges beslut har i enlighet med lag varit tillgängligt på välfärdsområdets webbplats i det allmänna datanätet efter att ha justerats. Undantagsvis har protokollet inte justerats inom den tid som man hade eftersträvat. Välfärdsområdet har ändå publicerat en nyhet om saken på sin webbplats, och i en nyhet publicerad 12.12.2023 har välfärdsområdet informerat om att de nya klientavgifterna skulle träda i kraft 1.1.2024, och i nyheten är det möjligt att bekanta sig med avgiftstabellen. 

Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry anför i besvären att det är problematiskt att det i avgiftstabellen inte finns närmare information om hur man ansöker om avgiftsnedsättning. På välfärdsområdets webbplats finns information om vart man ska vända sig om man önskar ytterligare information i denna fråga. Dessutom ingår nämnda information i välfärdsområdesstyrelsens beslut 23.11.2023 (§ 303), klientavgifter inom social- och hälsovården vid Östra Nylands välfärdsområde 2024, i dess bilaga Tillämpningsdirektiv för klientavgifter, som är offentligt tillgänglig. Rättsgrunden anges i tillämpningsdirektivet, där man också hittar information om att inte ta ut eller att sänka klientavgifter (punkt 7, sidan 8 i tillämpningsdirektivet). Dessutom innehåller tillämpningsdirektivet detaljerade anvisningar om hur klienten ska gå till väga om han eller hon vill ansöka om reducering eller efterskänkning av klientavgiften (punkt 7.1, sidan 8 i tillämpningsdirektivet). Information om efterskänkning och reducering av klientavgiften samt anvisningar och kontaktuppgifter finns i det allmänna datanätet. 

Budgetbaserade höjningar av måltidsavgifterna

Höjningarna av måltidsavgifterna är budgetbaserade. Välfärdsområdena kan inte påverka de lagstadgade indexhöjningarna, och de lagstadgade indexhöjningarna påverkar inte grunderna för välfärdsområdenas budgetbaserade höjningar.

Enligt 10 h § 1 mom. i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården får välfärdsområdet hos klienten ta ut en skälig avgift för i klientplanen ingående stödtjänster enligt 19 § 2 mom. i socialvårdslagen. Den avgift som tas ut borde vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen. 

Ett måltidspaket för en hel dag kostade förut 14,50 euro, vilket höjdes till 20,00 euro. Välfärdsområdets ekonomitjänster har beräknat de kostnader som produktionen av servicen medför, och grunden för kalkylen är de kostnader som köken i Östra Nyland har, dividerat med antalet måltider. Det som har innefattats i kökens kostnader har varit personalkostnaderna, transportkostnaderna samt livsmedlen. Enligt kalkylen var välfärdsområdets genomsnittliga kostnad för produktion av servicen 20,40 euro per måltidspaket, vilket är mera än klientavgiften för ett måltidspaket i avgiftstabellen. Välfärdsområdets kostnader för produktionen av servicen är större än den klientavgift som tas ut.

Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry har i besvären anfört måltidspaketets oskäliga storlek då man ser till folk- och garantipensionen, som uppgår till 977 euro i månaden. Den grupp av personer som har rätt till nämnda service är stor, och frågan om oskälighet kan inte ställas i relation enbart till folk- och garantipensionen. Vid fastställandet av klientavgifter har frågan om oskälighet bedömts ur en vidare synvinkel, och de som använder nämnda service kan också ha andra stöd och inkomster än de i besvären anförda folk- och garantipensionsinkomsterna. Ifall det bedöms för någon viss persons vidkommande att klientavgiften är oskälig har personen möjlighet att ansöka om efterskänkning eller reducering av klientavgiften.

Motiveringar till ändring av det allmänna klientavgiftsbeslutet

I besvären söker den som anför besvär ändring i det allmänna klientavgiftsbeslutet genom att åberopa 2 § i klientavgiftslagen och 4 kapitlet i socialvårdslagen. I besvären ingår också en hänvisning till bestämmelser i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården angående socialvård av god kvalitet och om att klientens intresse kommer i första hand. I besvären anges som motivering dessutom 22 § i grundlagen enligt vilken det allmänna ska se till att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna tillgodoses, dit också rätten till tillräcklig och oundgänglig försörjning hör.

Det föreskrivs i 2 § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (klientavgiftslagen) att den avgift som tas ut för servicen får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen. Den nuvarande klientavgiften för ett måltidspaket uppfyller, såsom ovan har konstaterats, lagens krav till denna del. I 4 kapitlet i socialvårdslagen föreskrivs generellt om tillhandahållandet av socialvård. Socialservicen ska på basis av bestämmelserna i nämnda kapitel innehållsmässigt och kvalitetsmässigt vara sådan som förutsätts i lag, och socialservicen ska tillhandahållas så att servicen lämpar sig för alla klienter. Klientens intresse ska beaktas i socialservicens verksamhet. I 4 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården föreskrivs också om kvalitetsmässiga krav på socialservicen, diskrimineringsförbud och beaktande av klientens intresse. I det skede då avgiftstabellen bereddes har man tagit hänsyn till hela välfärdsområdets verksamhet och behov, och höjningen av klientavgifterna har gjorts på lagliga och likvärdiga grunder. Klientavgifterna för måltidsservicen äventyrar inte klientens intresse. Välfärdsområdets nuvarande måltidsavgift äventyrar inte heller klienternas rätt till tillräcklig och oundgänglig försörjning, såsom ovan har klarlagts.

Till slut

Beredningen och delgivningen av Östra Nylands välfärdsområdes måltidsavgifter samt verkställandet av beslutet har gjorts i enlighet med lag. Måltidsavgifterna är inte större än kostnaderna för servicen, och de kan inte anses oskäliga med tanke på hela den grupp av personer som använder nämnda service. Måltidsservicens klientavgifter äventyrar inte klientens intresse eller rätt till tillräcklig och oundgänglig försörjning.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen avger ovan nämnda som Östra Nylands välfärdsområdes utlåtande till Helsingfors förvaltningsdomstol med anledning av de välfärdsområdesbesvär som anförts av Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry.

Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade avge ovan nämnda som Östra Nylands välfärdsområdes utlåtande till Helsingfors förvaltningsdomstol med anledning av de välfärdsområdesbesvär som anförts av Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry.

Paragrafen justerades genast. 


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.