Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
lakimies Matilda Eklund
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Helsingin hallinto-oikeus on 8.3.2024 päivätyllä kirjeellä pyytänyt aluehallitusta hankkimaan valtuuston lausunnon Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:n tekemän aluevalituksen johdosta. Muutoksenhaunalainen päätös on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätös 12.12.2023 § 139. Samalla aluehallitukselle varataan hyvinvointialueen puhevallan käyttäjänä tilaisuus antaa selityksensä asiassa. Lisäksi pyydetään toimittamaan hallinto-oikeudelle kaikki valituksen kohteena olevan päätöksen perusteena olevat asiakirjat. Lausunto ja asiakirjat on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 19.4.2024.
Aluevaltuusto on päättänyt 12.12.2023 hyväksyä aluehallituksen 23.11.2023 § 303 ehdottamat asiakasmaksut sellaisenaan. Hyvinvointialuelain (611/2021) 22 §:n mukaisesti aluevaltuuston tehtäviin kuuluu päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävien asiakasmaksujen yleisistä perusteista.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 10 §:n mukaan aluehallitus johtaa aluevaltuuston alaisena hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta sekä vastaa hyvinvointialueesta annetussa laissa määrätyistä tehtävistä. Hallintosäännön 26 §:n mukaisesti aluehallitus johtaa hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta. Aluehallituksen tehtäviin kuuluu vahvistaa hinnat aluevaltuuston vahvistamien hinnoitteluperiaatteiden mukaisesti, ellei ole delegoinut päätösvaltaa. Lisäksi hallintosäännön mukaan, mikäli toimivallasta ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä tai edelleen delegointipäätöksessä, toimivalta on aluehallituksella.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö mahdollistaa, ja antaa toimivallan, aluehallitukselle lausua asiassa aluevaltuuston puolesta ko. asiassa. Lisäksi aluevaltuuston erillinen lausunto ei anna lisäarvoa tai sellaista lisätietoa asiassa, mitä ei olisi jo aluehallituksen selvityksessä. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue lausuu seuraavasti Helsingin hallinto-oikeudelle tulleeseen aluevalitukseen:
Vammaisneuvoston osallistaminen
Hyvinvointialuelain 32 § säätää, että vaikuttamistoimielimille tulee antaa mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on tai joilla vaikuttamistoimielin arvioi olevan merkitystä lasten ja nuorten, ikääntyneen väestön tai vammaisten henkilöiden ja heidän tarvitsemiensa palveluiden kannalta, ja vaikuttamistoimielimet tulee ottaa mukaan osallistumisen ja kuulemisen kehittämiseen hyvinvointialueella. Hyvinvointialueen vammaisneuvoston toimintasäännön mukaan, vammaisneuvostolle tulee antaa mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointialueen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on tai joilla vaikuttamistoimielin arvioi olevan merkitystä vammaisten henkilöiden ja heidän tarvitsemiensa hyvinvointialueen tarjoamien palveluiden kannalta, ja vaikuttamistoimielimet tulee ottaa mukaan osallistumisen ja kuulemisen kehittämiseen hyvinvointialueella. Vammaisneuvoston toimintasäännössä määritellään, että neuvosto saa osallistua vammaisten palvelujen suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen, valmisteluvaiheessa ennen päätöksentekoa. Vaikuttamistoimielimet voivat ottaa myös kokouksiinsa käsiteltäväksi oma-aloitteisesti asioita, joiden ne arvioivat olevan merkittäviä edustamiensa väestöryhmien näkökulmasta.
Koko Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuhinnaston ei voida katsoa kuuluvan yllä mainittuihin kategorioihin, eikä vammaisneuvosto ole tästä syystä ollut mukana asiakasmaksuhinnaston valmisteluvaiheessa. Asiakasmaksuhinnaston päivittäminen perustuu lakiperusteiseen indeksikorotukseen sekä talousarvioperusteisiin korotuksiin. Asiakasmaksujen talousarvioperusteiset korotukset eivät kuulu vammaisneuvoston asiantuntemuksen piiriin. Edellisen toimintakauden, vuoden 2023 asiakasmaksuhinnaston valmisteluprosessi, toteutettiin samalla tavalla, kun vuoden 2024 asiakasmaksuhinnaston kohdalla, eikä vammaisneuvosto ollut edellisessäkään valmisteluprosessi mukana, edellä mainituista syistä. Asiakasmaksuhinnaston valmisteluvaiheessa on otettu huomioon lain vaatimat velvoitteet, sekä yhdenvertaisesti otettu huomioon kaikki hyvinvointialueen asukkaat. Hyvinvointialueella ei ole ollut velvoitetta käyttää asiakasmaksuhinnaston päivittämistä lausuntokierroksella vammaisneuvostossa asian valmisteluvaiheessa.
Hallintopäätöksen tiedoksianto ja tiedottaminen
Aluevalituksessa Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry toteaa, että päätökset tulisi antaa asianosaiselle tiedoksi. Hallintolain 11 §:n mukaan, hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee. Vammaisneuvosto ei ole asianosaisasemassa, joten päätöstä ei ole ollut tarvetta asianosaisuuden perusteella antaa vammaisneuvostolle tiedoksi erikseen. Päätöksestä on kuitenkin tiedotettu hyvinvointialueen jäseniä yleisessä tietoverkossa, ja hallintolain 54 §:n mukaisesti annettu tiedoksi.
Laki hyvinvointialueesta (Hyvinvointialuelaki) 114 § säätää, että hyvinvointialueen järjestämiä palveluja sekä hyvinvointialueen toimintaa koskevat keskeiset tiedot on julkaistava yleisessä tietoverkossa hyvinvointialueen verkkosivustolla. Yleisessä tietoverkossa on oltava saatavilla tiedot palveluista perittävistä maksuista. Hyvinvointialuelain 145 §:n mukaan, aluevaltuuston, aluehallituksen ja lautakunnan sekä hyvinvointiyhtymän yhtymävaltuuston tai yhtymäkokouksen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa hyvinvointialueen verkkosivustolla, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Hyvinvointialueen jäsenen sekä hyvinvointialueiden yhteistoimintaan osallisen hyvinvointialueen ja sen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on pantu nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolle. Päätös voidaan hyvinvointialuealain 148 §:n mukaisesti panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Aluevaltuuston päätös on lainmukaisesti ollut nähtävissä yleisessä tietoverkossa hyvinvointialueen verkkosivustolla sen tarkastamisen jälkeen. Pöytäkirjantarkastusta ei poikkeuksellisesti ole suoritettu tavoitellussa ajassa. Hyvinvointialueen verkkosivuilla on kuitenkin uutisoitu asiasta, ja 12.12.2023 julkistetussa uutisessa on tiedotettu uusien asiakasmaksujen voimaatulosta 1.1.2024 alkaen, ja uutisessa on mahdollisuus tutustua uuteen asiakasmaksuhinnastoon.
Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry toteaa valituksessaan, että on ongelmallista, ettei maksuhinnastossa ole tarkempaa tietoa maksuhuojennuksen hakemisesta. Hyvinvointialueen internetsivuilta löytyy tieto mihin voi olla yhteydessä, jos toivoo lisätietoa ko. asiasta. Tämän lisäksi, aluehallituksen 23.11.2023 päätöksessä, § 303 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 2024 löytyy kyseinen tieto, liitteistä Asiakasmaksuohjeesta, joka on julkisesti saatavilla. Asiakasmaksuohjeesta löytyy oikeudellinen perusta, sekä yksityiskohtaiset tiedot asiakasmaksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta (Asiakasmaksuohjeen kohta 7, sivu 8). Lisäksi asiakasmaksuohjeesta löytyy yksityiskohtaiset ohjeet, miten tulisi toimia, mikäli asiakas haluaa hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä (Asiakasmaksuohjeen kohta 7.1, sivu 9). Tieto asiakasmaksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta, sekä toimintaohjeet ja yhteystiedot lisätietoa varten löytyvät yleisestä tietoverkosta.
Ateriamaksujen talousarvioperusteinen korotus
Ateriamaksujen korotukset ovat talousarvioperusteisia. Lakisääteiseen indeksikorotukseen hyvinvointialueet eivät voi vaikuttaa, eivätkä lakisääteiset indeksikorotukset vaikuta hyvinvointialueiden talousarvioperusteiseen korotusperusteeseen.
Asiakasmaksulain 10 h §:n 1 mom. säätää hyvinvointialueen oikeudesta periä kohtuullinen maksu asiakassuunnitelmaan sisältyvistä sosiaalihuoltolain 19 §:n 2 mom. tarkoitetuista palveluista. Perittävän maksun tulisi olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Ateriapaketti koko päivälle oli aiemmin 14,50 €, joka korotettiin 20,00 €:n. Hyvinvointialueen talouspalvelut on laskenut palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset, ja laskentaperusteena on toiminut Itä-Uudenmaalla toimivien keittiöiden kustannukset jaettuna aterioiden määrällä. Keittiöiden kuluiksi on laskettu henkilöstökulut, kuljetuskustannukset sekä elintarvikkeet. Laskelma antoi hyvinvointialueen keskimääräiseksi palvelun tuottamiskuluksi 20,40 € per ateriapaketti, joka on suurempi kuin asiakasmaksuhinnastossa oleva ateriapaketin asiakasmaksu. Hyvinvointialueen kustannukset palvelun tuottamisesta ovat suuremmat kuin siitä perittävä asiakasmaksu.
Porvoon seudun Kehitysvammaisten Tuki ry on valituksessaan nostanut esiin ateriapaketin kohtuuttomuuden suhteessa kansan- ja takuueläkkeeseen, joka on 977 € kuukaudessa. Henkilöryhmä, jolla on oikeus ko. palveluun on laaja, eikä kohtuuttomuutta voida suhteuttaa pelkästään kansan- ja takuueläkkeeseen. Asiakasmaksujen määrittelyssä kohtuuttomuutta on arvioitu laajemmin, ja ko. palvelun käyttäjillä voi olla muitakin tukia ja tuloja kuin valituksessa esitetty kansan- ja takuueläkkeen tulo. Mikäli asiakasmaksu jonkun tietyn henkilön kohdalla arvioidaan olevan kohtuuton, on henkilöllä mahdollisuus hakea asiakasmaksun perimättä jättämistä tai alentamista.
Yleisen asiakasmaksupäätöksen muutosperustelut
Valituksessa haetaan muutosta yleiseen asiakasmaksupäätökseen vetoamalla asiakasmaksulain 2 §:ään ja sosiaalihuoltolain 4 lukuun. Valituksessa viitataan myös sosiaalihuollon asiakaslain säännöksiin hyvästä sosiaalihuollosta ja asiakkaan edun ensisijaisuudesta. Lisäksi valituksessa nostetaan perusteluksi muutoksenhaulle perustuslain 22 §:n julkisen vallan velvollisuudesta turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen, johon kuuluu oikeus riittävään ja välttämättömään toimentuloon.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (Asiakasmaksulaki) 2 §:n mukaisesti, palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Nykyinen ateriapaketin asiakasmaksu täyttää, kuten edellä todettu, lainmukaiset vaatimukset tältä osin. Sosiaalihuoltolain 4 luku säätää laaja-alaisesti sosiaalihuollon toteuttamisesta. Sosiaalipalvelujen tulee ko. luvun sääntelyn perusteella olla sisällöltään ja laadultaan sellaisia kuin lainsäädäntö edellyttää, ja sosiaalipalvelut on toteutettava siten, että ne soveltuvat kaikille asiakkaille. Asiakkaan etu tulee sosiaalipalveluiden toiminnassa ottaa huomioon. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeudesta säätää myös 4 §:ssä sosiaalihuollon laadullisista vaatimuksista, syrjintäkiellosta sekä asiakkaan edun huomioimisesta. Asiakasmaksuhinnaston valmisteluvaiheessa on otettu huomioon koko hyvinvointialueen toiminta ja tarpeet, ja asiakasmaksujen korotus on tehty lainmukaisin ja yhdenvertaisin perustein. Ateriapalveluiden asiakasmaksut eivät vaaranna asiakkaan etua. Hyvinvointialueen nykyinen ateriamaksu ei myöskään vaaranna asiakkaiden oikeutta riittävään ja välttämättömään toimentuloon kuten edellä on selvitetty.
Lopuksi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen ateriamaksuhinnaston valmistelu, tiedoksianto ja päätöksen toimeenpano, on tehty lainmukaisella tavalla. Ateriamaksut eivät ole suurempia, kun palvelusta aiheutuvat kustannukset, eivätkä niitä voida suhteessa ko. palvelun koko käyttäjäryhmään nähden pitää kohtuuttomana. Ateriapalveluiden asiakasmaksut eivät vaaranna asiakkaan etua tai oikeutta riittävään ja välttämättömään toimeentuloon.