Välfärdsområdesstyrelsen, möte 29-02-2024

Protokollet är granskat

§ 54 Svenskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för västra området (Sibbo) 

IUHVADno-2023-3960

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ledande upphandlingsexpert Johanna Heikel
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Föremål för upphandling

Östra Nylands välfärdsområde (den upphandlande enheten) har med en anbudsförfrågan daterad 3.12.2023 begärt anbud om talterapiservice för barn, unga och vuxna i Östra Nylands välfärdsområde. Anbudsförfrågan skickades för publicering via Cloudia-systemet 3.12.2023. Föremålet för upphandlingen har beskrivits i större detalj i anbudsförfrågan och dess bilagor.

Upphandlingskontraktet är i kraft tidsbestämt 1.2.2024 – 31.1.2026 (den egentliga avtalsperioden). Därefter har beställaren rätt till två (2) optionsperioder på ett (1) år var (optionsperioder 1+1). Beställaren kan ta optionsperioderna i bruk en åt gången eller flera samtidigt. Beställaren beslutar om optionernas ibruktagande senast tre (3) månader från slutet av den egentliga avtalsperioden eller den pågående optionsperioden.

Sex upphandlingsannonser och anbudsförfrågan har publicerats om upphandlingen områdesvis:

  • Svenskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för centrala området (Borgå)
  • Svenskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för västra området (Sibbo)
  • Finskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för östra området (Askola, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila)
  • Finskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för centrala området (Borgå)
  • Finskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för västra området (Sibbo)
  • Svenskspråkig talterapiservice som köpt tjänst för östra området (Askola, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila)

 

Varje anbudsförfrågan är indelad i följande delar:

 Delområde 1:

  • Barn och unga: talterapeutiskt bedömningsbesök 45 min som innehåller ett utlåtande
  • Barn och unga: rehabiliterande individualterapi 45 min
  • Barn och unga: handledningsbesök 45 min (hemma hos klienten, på daghemmet eller skolan)


Delområde 2:

  • Barn och unga: talterapi i grupp (gruppstorlek 4–8 barn) 60 min.


Delområde 3:

  • Vuxna: talterapeutiskt bedömningsbesök 45 min som innehåller ett utlåtande
  • Vuxna: rehabiliterande individualterapi 45 min
  • Vuxna: handledningsbesök 45 min (hemma hos kunder)


Delområde 4:

  • Vuxna: talterapi i grupp (gruppstorlek 5–10 kunder)


Det uppskattade totala värdet av upphandlingen, som beräknats i enlighet med upphandlingslagen är 8 000 000 euro.

Upphandlingen av tjänsten har förutsättningar i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021). Välfärdsområdet uppfyller sitt organiseringsansvar enligt den ovannämnda lagen med hjälp av mångproducentmodellen och egen produktion.  Välfärdsområdet har i upphandlingskontraktet tagit i bruk avtalsvillkor enligt 15 § i ordnandelagen och är i avtalsvillkoren förberedd till att avtalet upphör och till avtalsbrott.

Det handlar om ett ramarrangemang där beställaren väljer och gör ett avtal med alla leverantörer som fyller behörighetskraven. Leverantörerna ställs i prioritetsordning enligt totalekonomisk förmånlighet.

Upphandlingsannonsen och upphandlingsförfarandet

Det upphandlingsförfarande som tillämpas liknar ett öppet upphandlingsförfarande. Det är fråga om en upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016), vars uppskattade värde överskrider tröskelvärdet i upphandlingslagen 25.1 § 3 punkten. För upphandlingens genomförande tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. Alternativa anbud var inte tillåtna.

Den upphandlande enheten skickade anbudsförfrågan för publicering via Cloudia-systemet 3.12.2023 och alla intresserade leverantörer kunde delta.

Frågor och svar

Frågor och anmärkningar gällande upphandlingen skulle framföras i senast 13.12.2023 kl. 10 (UTC +03:00). Frågorna svarades efter att tiden reserverade för dem hade gått ut.

Tidsfrist för anbuden

Anbuden skulle lämnas till den upphandlande enheten senast 2.1.2024 kl. 09 (UTC +03.00).

Följande anbudsgivare lämnade in anbud inom utsatt tid:

  • CogniMed Oy
  • Äänneloikka Oy
  • Firma S. Hoyer-Lindberg
  • Folkhälsans Välfärd Ab
  • Kommunikointikeskus Kipinä Oy
  • Puheterapeutti Cecilia Silfver
  • Puheterapia Pratglad
  • Talterapeut Denise Ollas
  • Talterapitjänster Puheterapiapalvelut Petra Fält
  • LogopediCom
  • Mehiläinen Oy
  • Mehiläinen Tutoris Oy

 

Grunder för avbrytande av upphandlingsförfarandet, delområde 4

Bestämmelser som tillämpas

 Enligt 125 § i upphandlingslagen får upphandlingsförfarandet avbrytas bara av en faktisk och grundad anledning. 

Enligt rättspraxis har avbrytande av upphandlingsförfarandet inte ansetts vara överträdelse av bestämmelserna, när upphandlingsförfarandet har avbrutits på grund av verkliga orsaker (t.ex. HFD 28.9.2006 liggare 2514).

I rättspraxis har verkliga orsaker ansetts vara bland annat:

  • ett väsentligt fel har observerats i upphandlingsförfarandet och felet kan inte rättas till förutom genom att avbryta anskaffningen och upprätta ett helt nytt anbudsförfarande;
  • anbudsförfarandet har visat sig lämna rum för tolkning eller är felaktigt; och
  • anbudsförfarandet har misslyckats och det har inte varit möjligt att göra jämförelse på basis av det.


Det framgår av 125 § i upphandlingslagens förarbeten (RP 108/2016 rd., s. 223) att paragrafen bevaras oförändrad jämfört med 73 a § i lagen om offentlig upphandling (348/2007) som varit i kraft tidigare.

Enligt sist nämnda paragrafs förarbeten (RP 182/2010 rd., s. 22 och 23) bör den upphandlande enheten vid uppskattningen av avbrytandets orsak fästa uppmärksamhet vid avbrytandets orsak, dvs. om det baserar sig på verkliga orsaker och på beslutets inverkan, dvs. påverkar det diskriminerande på anbudssökande eller anbudsgivare.

I ekonomiutskottets betänkande (EkUB 48/2010 rd., s. 4) konstateras det att avbrytande av upphandlingsförfarandet inte förutsätter att det finns allvarliga eller exceptionella omständigheter.

Den upphandlande enheten har inte lagt till ett ställe som möjliggör prisjämförelse i den elektroniska anbudsportalen

Den upphandlande enheten har i upphandlingsannonsen och anbudsförfrågan uppgett att grunden för valet av anbud är den totalekonomiska förmånligheten, där prisets vikt är 90% och kvalitetens 10%. När den upphandlande enheten granskade anbuden upptäckte den att den inte lade till ett ställe som möjliggör prisjämförelse i det elektroniska konkurrensutsättningssystemet inom delområde 4. Anbudsgivarna har således inte kunnat fylla i prisuppgifterna för anbuden och den upphandlande enheten har inte kunnat tillämpa det jämförelsekriterium som angivits i anbudsförfrågan och upphandlingsannonsen.

Det är fråga om ett väsentligt fel som inte kan avlägsnas förutom genom att avbryta upphandlingen.

Kontroll av anbudsgivarnas lämplighet och av att anbuden motsvarar anbudsförfrågan, delområdena 1, 2 och 3

Anbuden öppnades 2.1.2024 kl. 11.12.

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska från anbudsförfarandet utesluta en anbudsgivare som inte uppfyller de ställda lämplighetskraven.

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsannonsen och anbudsförfrågan.

De utvalda anbudsgivarna ombeds innan ett upphandlingskontrakt ingås lämna in handlingar av vilka det kontrolleras att de inte omfattas av grunderna för uteslutning enligt 80 § i upphandlingslagen.

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.

Vid granskningen av anbuden konstaterades att de inkomna anbuden var förenliga med kraven i anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. De godkänns för en jämförelse av anbuden.

Jämförelse av anbud

Den upphandlande enheten väljer till serviceproducenter alla tjänsteproducenter som uppfyller de minimikrav som ställs i anbudsförfrågan. Tjänsteproducenternas prioritetsordning bestäms enligt resultatet från jämförelsen av anbud.

Kriteriet för valet är anbudens totalekonomiska fördelaktighet enligt följande.

Pris 90%

Den anbudsgivare som erbjöd det lägsta jämförelsepriset får 90 poäng i jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas priser jämförs med det lägsta anbudet genom tillämpning av formeln lägsta anbud / anbudsgivares pris * 90.

Kvalitet 10 %

Det maximala poängtalet för kvalitetsjämförelsen är 10 poäng. I kvalitetsjämförelsen får anbudsgivaren 10 poäng för svaret ”Ja” på frågan om kvalitetsjämförelse och 0 poäng för svaret ”Nej” på frågan om kvalitetsjämförelse.

Kvalitetskriteriet var att serviceproducenten har egna lokaler för produktion av den erbjudna tjänsten.

Pris- och kvalitetsgrunderna och poängsättningen av dem beskrivs närmare i anbudsförfrågningarna.

Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng, som bildats på ovan beskrivet sätt, räknas ihop. Anbudsgivarnas prioritetsordning vid upphandlingen bildas enligt anbudsgivarens totala poängantal.

Slutresultatet av anbudsjämförelsen, de tjänsteproducenter som valts och deras prioritetsordning är i enlighet med Jämförelsetabellen i bilaga 2. Noggrannare motivering och jämförelse framgår av jämförelsetabellen i bilagan till detta beslut (Bilaga 2).

Upphandlingsbeslut       

Upphandlingskontrakt för de tjänster som upphandlingen gäller görs genom att anbudsgivarna rangordnas enligt totalekonomisk företrädesordning enligt följande:

1.      Barn och unga individualterapi:

  1. Firma S. Hoyer-Lindberg
  2. Talterapitjänster Puheterapiapalvelut Petra Fält
  3. Puheterapia Pratglad
  4. Folkhälsans Välfärd Ab
  5. LogopediCom
  6. Talterapeut Denise Ollas
  7. Kommunikointikeskus Kipinä Oy
  8. Äänneloikka Oy
  9. Mehiläinen Oy
  10. CogniMed Oy
  11. Mehiläinen Tutoris Oy
  12. Puheterapeutti Cecilia Silfver

 

2.      Barn och unga grupprehabilitering  

  1. Talterapitjänster Puheterapiapalvelut Petra Fält
  2. Mehiläinen OyB

 

3.      Vuxna individualterapi 

  1. Puheterapia Pratglad
  2. LogopediCom
  3. Talterapeut Denise Ollas
  4. Äänneloikka Oy
  5. CogniMed Oy
  6. Mehiläinen Oy
  7. Mehiläinen Tutoris Oy 


Upphandlingsdokumentens offentlighet

Upphandlingsdokumentens offentlighet styrs av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).

Avtal

Ett upphandlingskontrakt ingås genom att teckna ett separat skriftligt avtal.

Vid tjänsteupphandling enligt bilaga E som överstiger det nationella tröskelvärdet får kontrakt tecknas tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Beslutsgrund

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att Välfärdsområdesstyrelsen beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. till västra området i Östra Nylands välfärdsområde (Sibbo) välja som tjänsteproducenter för svenskspråkiga talterapitjänster för delområdena 1, 2 och 3 de tjänsteproducenter som finns i jämförelsetabellen i bilaga 2, i den prioritetsordning som de är listade, på de grunder som beskrivs i detta beslut och i bilagorna.
  2. avbryta upphandlingsförfarandet för delområde 4: Vuxna: talterapi i grupp.


Avtal uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att

  1. till västra området i Östra Nylands välfärdsområde (Sibbo) välja som tjänsteproducenter för svenskspråkiga talterapitjänster för delområdena 1, 2 och 3 de tjänsteproducenter som finns i
  2. jämförelsetabellen i bilaga 2, i den prioritetsordning som de är listade, på de grunder som beskrivs i detta beslut och i bilagorna.
  3. avbryta upphandlingsförfarandet för delområde 4: Vuxna: talterapi i grupp.


Avtal uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.

Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.