Nämnden för ordnande av tjänster, möte 06-03-2024

Protokollet är granskat

§ 30 Situationsuppdatering av den centraliserade hjälpmedelscentralen

IUHVADno-2023-902

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:

resultatenhetschef, medicinsk rehabilitering, Annina Alexandersson
ansvarsområdesdirektör, hälsovårdstjänster, Carita Schröder

e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Kostnadskalkylen för inrättandet av en centraliserad hjälpmedelscentral 2023 uppgår till cirka 200 000 euro. Nedan visas en uppskattning av erforderlig finansiering under tiden 1.7-31.12.2023: 

Investering/upphandling/behov --> pilotfas​ 

Hyra /leasing ​ 

2023​ 

Sanering av lokaler (till exempel tvättplatser)​ 

 ​ 

35 000,00 €​ 

Inventarier (hyllor för lastflak, hyllor för mindre tillbehör, kontorsinventarier mm.)​ 

 ​ 

35 000,00 €​ 

Verktyg​ 

 ​ 

10 000,00 €​ 

Flytt (Hjälpmedlen i Borgå)​ 

 ​ 

12 000,00 €​ 

Hyra​ 

3400 €/mån​ 

20 400,00 €​ 

El​ 

900 €/mån​ 

5 400,00 €​ 

Avfallshantering​ 

 ​ 

2 500,00 €​ 

Städning​ 

 ​ 

6 000,00 €​ 

ICT​ 

 ​ 

10 000,00 €​ 

Rekrytering (inledningsfasen) 2 mekaniker/fastighetsskötare​ 

 ​ 

38 525,00 €​ 

Utbildning/handledning​ 

 ​ 

5 000,00 €​ 

Paketbil x 2​ 

1300 €/mån​ 

15 600,00 €​ 

Bränslekostnader​ 

 ​ 

4 800,00 €​ 

Totalt​ 

 ​ 

200 225,00 €​ 

 

Uppstarten av en hjälpmedelsenhet kräver att ytterligare en befattning som hjälpmedelsmekaniker/fastighetsskötare inrättas. En befattning har från fastighetstjänsterna överförts till välfärdsområdet för detta ändamål, men resursen i fråga finns ännu inte tillgänglig. I fortsättningen blir den årliga kostnaden för den centraliserade hjälpmedelscentralen cirka 180 000 euro. Kostnader som försvinner är till en början hyreskostnaderna för handikapptjänsternas hjälpmedelslager (över 5 000 euro) och de årliga avgifter som nu betalas till Borgå stad för tjänsterna (cirka 77 000 euro).  

I Östra Nylands välfärdsområde är det nödvändigt att inrätta en centraliserad hjälpmedelscentral. I första fasen av omställningen kommer mellersta områdets hjälpmedel att överföras till den centraliserade hjälpmedelscentralen för att kontinuiteten i områdets hjälpmedelsservice och hjälpmedelstransporter ska säkerställas. I nästa fas överförs även hjälpmedel från välfärdsområdets västra och östra områden till hjälpmedelscentralens helhet. 

Beslutsförslag

Ställföreträdare för välfärdsområdesdirektören: 

Styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde beslutar att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet och att verksamheten inleds 1.7.2023.

Protokollet justeras genast vid mötet.

Beslut

Ärendet remitterades för ny beredning.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att detta ärende behandlades som fjärde ärende på sammanträdet, efter § 145 Övriga ärenden. Det antecknades även i protokollet att resultatområdesdirektör Carita Schröder redogjorde för ärendet kl. 18.50-19.31.

Ordförande föreslog understödd av 2. viceordförande Tapani Eskola, att ärendet remitteras för ny beredning bl.a. för att utreda kostnader och utrymmen. Förslaget godkändes enhälligt.

Beskrivning

Hjälpmedelstjänsterna, samt till dem hörande lager-, underhålls- och transportarrangemang, är splittrade och sköra inom Östra Nylands välfärdsområde. För att trygga jämlika och smidiga tjänster för klienterna i Östra Nylands välfärdsområde finns det ett behov av att förnya verksamhetssätten i fråga om hjälpmedelstjänster, samtidigt som man främjar tjänsternas effektivitet, produktivitet och kostnadseffektivitet. Det föreslås att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet. Genom att centralisera hjälpmedelstjänsterna i Östra Nylands välfärdsområde strävar man efter att stabilisera hjälpmedelsverksamheten i området, lösa de utmaningar som är förknippade med den samt dämpa kostnadsökningen i ett läge där behovet av hjälpmedel ökar på grund av att befolkningen åldras samt det allmänna målet att vårda människor hemma så länge som möjligt.

Ur ekonomiskt perspektiv är det under år 2023 möjligt att inleda beredningen och planeringen av övergången till en centraliserad hjälpmedelscentral med finansiering av resultatenhetens budgetmedel. För att projektet ska kunna förverkligas måste det beaktas i resultatenhetens budget för år 2024. Under det första skedet av förändringsarbetet ligger fokus på mellersta områdets hjälpmedelshelhet (hösten 2023) för att kunna garantera kontinuiteten i hjälpmedelsunderhållet och hjälpmedelstransporterna från och med 1.1.2024, när avtalet med nuvarande serviceproducent för området upphör. Lämpliga lokaler söks för en centraliserad hjälpmedelscentral i samarbete med välfärdsområdets fastighetsförvaltning. Mera ingående information om projektet presenteras i projektplanen för en centraliserad hjälpmedelscentral (bilaga).

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Styrelsen för Östra Nylands välfärdsområde beslutar att en centraliserad hjälpmedelscentral inrättas i välfärdsområdet. Verksamheten förbereds under år 2023 och inleds den 1.1.2024.  

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
resultatenhetschef, medicinsk rehabilitering Annina Alexandersson 
fastighetschef Riikka Hopealinna 
ansvarsområdesdirektör, hälsovårdstjänster Carita Schröder 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Tidigare behandling 

Nämnden för ordnande av tjänster 19.4.2023, Välfärdsområdesstyrelsen 27.4.2023, Välfärdsområdesstyrelsen 8.6.2023 

Motiveringar 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 8.6.2023 att en centraliserad hjälpmedelscentral ska inrättas vid Östra Nylands välfärdsområde. 

Välfärdsområdets resultatenhet för medicinsk rehabilitering och välfärdsområdets fastighetstjänster har i samarbete kartlagt möjliga verksamhetsutrymmen för en centraliserad hjälpmedelscentral i Borgå. En arkitektbyrå utarbetade utredningar samt preliminära ritningar för två alternativa verksamhetsutrymmen där hjälpmedelscentralen skulle kunna verka. Bägge objekt har samma hyresnivå. Det har konstaterats att det ena utrymmet (Kungsvägen 1, 06100 Borgå) lämpar sig bättre för hjälpmedelsverksamhet. Detta utrymme uppfyller villkoren för tillgänglighet på ett naturligt sätt, och varu- samt persontrafiken är lättare att genomföra där. Till verksamhetsutrymmet hör en lastbrygga, och sophanteringen går lätt att ordna. Därtill finns det så gott som färdiga personalutrymmen. Likaså motsvarar den våningsyta (ca. 1000 m²) som uthyrs bättre behoven för den centraliserade hjälpmedelsverksamheten. Det behöver emellertid utföras ändringsarbeten i fastigheten för att denna ska kunna hysa en centraliserad hjälpmedelsverksamhet. Genom ombyggnation möjliggörs ett effektivt utnyttjande av verksamhetsutrymmet och därigenom en välfungerande verksamhet, i linje med konceptet för den nya centraliserade verksamheten. 

I takt med att planeringen av den centraliserade hjälpmedelscentralen har framskridit har det också konstaterats att det med hänsyn till den operativa verksamheten vore ändamålsenligt att kombinera den centraliserade hjälpmedelscentralen med arbetsutrymmen för det centrala områdets hemrehabilitering. Arbetsbeskrivningen för personalen vid hemrehabiliteringen innefattar bland annat att bedöma klienters hjälpmedelsbehov. Gemensamma utrymmen skulle medföra färre direkta serviceförfrågningar till hjälpmedelscentralen samt minska volymerna av hjälpmedelstransporter. Därtill föreslås att det införskaffas en tvättmaskin för rengöring av hjälpmedel. På så sätt kan rengöringen av hjälpmedel automatiseras och avsevärt minska behovet av arbetskraft för manuell rengöring av hjälpmedel. Automatiserad tvätt av hjälpmedel garanterar även en jämn kvalitet på rengöringen. 

Den kostnadskalkyl som levererats av arkitektbyrån, baserad på preliminära ritningar, avviker från den kostnadsberäkning som presenterades i projektplanen för hjälpmedelscentralen. Nuvarande uppskattade sammanräknade kostnader för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmet är 700 000 euro (moms 0 %). Finansieringen av ombyggnationen kan dels förverkligas som investeringshyra, dels som engångsinvestering. Investeringshyran beräknas med 10 års betalningstid.

Bugeten för hjälpmedelscentralen för 2024 är 1 411 479 € (år 2023 1.254 714 €, en skillnad på 156 762 €). De fasta kostnaderna omfattar utöver hyran bland annat personal, inköp av utrustning och leasingkostnader för centralen. Det bör noteras att en del av de budgeterade kostnaderna, t.ex. tjänster som köps från Borgå stad, hyres- och underhållskostnader för de östra och västra områdena, kommer att avvecklas gradvis, en del under 2024 och en del på längre sikt.

Resultatenheten för medicinsk rehabilitering har föreslagit att man för uppstart av en centraliserad hjälpmedelscentral skulle nyttja det statsunderstöd för etablering och utveckling av välfärdsområdenas verksamhet som välfärdsområdet beviljats, enligt följande: 

  • Utredningar inklusive preliminära arkitektritningar ≈25 800 € 

  • Kostnader för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen (engångsinvestering).  Uppskattat finansieringsbehov ≈300 000 € 

  • En tredjedel av hyreskostnaderna för den centraliserade hjälpmedelscentralen år 2024 ≈57 700 € 

  • Maskin för rengöring av hjälpmedel (anskaffning och installation), leasingtid 5 år ≈150 000 € 

 

Enligt statsrådets förordning (433/2023) kan understödet användas för förenhetligande och utveckling av verksamhetsmodellerna för ordnandet och produktionen av service (3 § 2 mom. 1 punkten) samt för utredningar om servicenätverk och lokaler samt för de kostnader som föranleds av ändringar i dessa (3 § 2 mom. 4 punkten). Dessutom kan statsunderstöd användas för merkostnader som föranleds av någon annan motsvarande etablering av verksamheten (3 § 2 mom. 10 punkten). Lämpliga verksamhetsutrymmen utgör en förutsättning för inrättandet av en centraliserad hjälpmedelscentral samt för att den planerade verksamhetsmodellen ska kunna omsättas i praktiken. Utvecklingen och etableringen av verksamheten i fråga vid Östra Nylands välfärdsområde motsvarar de användningsvillkor som fastställts i statsrådets förordning (433/2023).  

Nämnden för ordnande av tjänster behandlar och drar upp riktlinjerna för integrationen av servicehelheter, tillgången till tjänster samt frågor som anknyter upphandlings- och produktionssätten, enligt Förvaltningsstadgan § 27. Eventuella framtida preciseringar relaterade till den centraliserade hjälpmedelsverksamheten kommer således att behandlas av Nämnden för ordnande av tjänster. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutar godkänna de preciserade kostnaderna för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen samt det finansieringsförslag som lagts fram beträffande ändringsarbeten och uppstart av verksamheten. Styrelsen beslutar även godkänna planerna att flytta kontorsutrymmen för hemrehabiliteringen vid välfärdsområdets centrala område till den centraliserade hjälpmedelscentralens verksamhetsutrymmen.  

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade godkänna de preciserade kostnaderna för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen samt det finansieringsförslag som lagts fram beträffande ändringsarbeten och uppstart av verksamheten.

Styrelsen beslutade även godkänna planerna att flytta kontorsutrymmen för hemrehabiliteringen vid välfärdsområdets centrala område till den centraliserade hjälpmedelscentralens verksamhetsutrymmen.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
resultatenhetschef,​ medicinsk rehabilitering Annina Alexandersson 
fastighetschef Riikka Hopealinna 
ansvarsområdesdirektör,​ hälsovårdstjänster Carita Schröder 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde antecknar för kännedom välfärdsområdesstyrelsens beslut  § 301, 23.11.2023 att godkänna de preciserade kostnaderna för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen samt det finansieringsförslag som lagts fram beträffande ändringsarbeten och uppstart av verksamheten. Samt styrelsens beslut att även godkänna planerna att flytta kontorsutrymmen för hemrehabiliteringen vid välfärdsområdets centrala område till den centraliserade hjälpmedelscentralens verksamhetsutrymmen.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde antecknade för kännedom välfärdsområdesstyrelsens beslut  § 301, 23.11.2023 att godkänna de preciserade kostnaderna för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen samt det finansieringsförslag som lagts fram beträffande ändringsarbeten och uppstart av verksamheten. Samt styrelsens beslut att även godkänna planerna att flytta kontorsutrymmen för hemrehabiliteringen vid välfärdsområdets centrala område till den centraliserade hjälpmedelscentralens verksamhetsutrymmen.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Annina Alexandersson, resultatenhetschef (medicinsk rehabilitering)
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Bakgrund

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 8.6.2023 att en centraliserad hjälpmedelscentral ska inrättas vid Östra Nylands välfärdsområde. Välfärdsområdets hjälpmedelstjänster och till dem hörande lager-, underhålls- och transportarrangemang är både splittrade och sköra och det finns ett behov av att förnya verksamhetssätten. Målsättningen är att trygga smidiga hjälpmedelstjänster och klienternas jämlikhet inom välfärdsområdet, samtidig som man främjar tjänsternas effektivitet, produktivitet och kostnadseffektivitet.

Vid sitt sammanträde den 23.11.2023 godkände Välfärdsområdesstyrelsen de preciserade kostnaderna för ändringsarbeten av verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen samt det framlagda finansieringsförslaget beträffande ändringsarbeten och uppstart av verksamheten. Styrelsen godkände även planerna att flytta kontorsutrymmen för hemrehabiliteringen vid välfärdsområdets mellersta område till den centraliserade hjälpmedelscentralens verksamhetsutrymmen.

Nuläge

Verksamhetsutrymmen för den centraliserade hjälpmedelscentralen har hyrts på adressen Kungsvägen 1, 06100 Borgå. Utrymmet ska renoveras så att det lämpar sig för hjälpmedelscentralens verksamhet samt som kontorslokaler för hemrehabiliteringens personal. Renoveringen påbörjas inom kort och omfattar bland annat indelning av utrymmet i funktionella moduler: mottagning av hjälpmedel, tvätt och torkning av hjälpmedel, reparation av hjälpmedel samt förvaring av hjälpmedel. Hjälpmedelscentralen inhyser även mottagningsutrymmen för klienter, en återlämningspunkt för hjälpmedel samt kontorslokaler för det mellersta områdets hemrehabilitering. Renoveringen beräknas pågå i cirka fyra månader. Enligt den information som finns i nuläget kan projektet förverkligas med budgeterade medel.

Flytten av nuvarande hjälpmedelsförråd till den centraliserade hjälpmedelscentralen planeras ske stegvis efter att renoveringen har slutförts. Det mellersta områdets hjälpmedelsverksamhet överförs först till hjälpmedelscentralen, eftersom hjälpmedelsförrådet i mellersta området inte lämpar sig för ändamålet och nödvändiga underhållsutrymmen, arbetsredskap och transportmedel för hjälpmedel grundar sig på ett kort och tillfälligt hyresavtal. Hjälpmedelsförråden i västra och östra området överförs därefter. Personalen inom hemrehabiliteringen i mellersta området flyttar när renoveringen är färdigställd.

Målsättningen är att välfärdsområdets hjälpmedel beställs, förvaras, tvättas, torkas och underhålls i den centraliserade hjälpmedelscentralen. Hjälpmedelscentralen sköter även transporten av stora hjälpmedel (till exempel sängar och personlyftar) i hela välfärdsområdet. Hjälpmedelscentralen har tillgängliga mottagningsutrymmen som möjliggör individuell utprovning av hjälpmedel tillsammans med sakkunnig personal inom hjälpmedel. Målsättningen är att den nya hjälpmedelscentralen skall betjäna klienter både genom tidsbokning och på ”drop-in” basis. Hjälpmedel kan avhämtas från hjälpmedelscentralen och även återlämnas där. I personalplanen för resultatenheten för medicinsk rehabilitering 2024 ingår en hjälpmedelstekniker samt serviceman som kommer att arbeta vid den centraliserade hjälpmedelscentralen.

Hjälpmedelstjänsterna i mellersta området koncentreras till hjälpmedelscentralen. Vid Borgås social- och hälsostation kommer det i fortsättningen att finnas ett litet lager bashjälpmedel, så att klienterna vid behov kan få med sig hjälpmedel t.ex. i anslutning till besök hos fysioterapeut. Avsikten är att personalen som för närvarande arbetar med hjälpmedelstjänster vid Borgå social- och hälsostation (3 personer) ska övergå till att arbeta vid den centraliserade hjälpmedelscentralen. Omställningsförhandlingar kommer att hållas. I det östra och västra området kommer välfärdsområdets klienter även i fortsättningen kunna använda sig av den regionala hjälpmedelsutlåningen (Lovisa social- och hälsostation, Askola social- och hälsostation, Nickby social- och hälsostation) där behovet av hjälpmedel bedöms och hjälpmedel kan utlånas/returneras. Hjälpmedelsutlåningen har ett litet lager av bashjälpmedel, som kontinuerligt fylls på från hjälpmedelscentralen.

Den centraliserade hjälpmedelsverksamheten förutsätter ett gemensamt program för hantering av hjälpmedel. Inom välfärdsområdet används datasystemet Effector och välfärdsområdets hjälpmedel samt den medicinska rehabiliteringens betalningsförbindelser kommer att överföras till detta system. Effector används redan i det östra området och tas inom kort i bruk i det mellersta området och därefter i det västra området. Detta kommer att möjliggöra en effektiv förvaltning av hjälpmedel och betalningsförbindelser.

Syftet med att centralisera hjälpmedelstjänsterna är att stabilisera hjälpmedelsverksamheten i välfärdsområdet samt dämpa kostnadsökningen i en situation där behovet av hjälpmedel ökar på grund av att befolkningen åldras samt det allmänna målet att vårda människor hemma så länge som möjligt. Genom en centralisering av hjälpmedelsverksamheten eftersträvas kostnadsnytta i de funktioner som hänför sig till hjälpmedlets livscykel. En centraliserad hjälpmedelscentral främjar även yrkesöverskridande hjälpmedelskompetens och fungerar som ett regionalt kompetenscentrum. Detta och ett framtida gemensamt klient- och patientdatasystem gör det möjligt att med låg tröskel erbjuda klienterna i välfärdsområdet flexibla hjälpmedelstjänster.  

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att godkänna den presenterade verksamhetsmodellen för den centraliserade hjälpmedelsverksamheten i Östra Nylands välfärdsområde.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att godkänna den presenterade verksamhetsmodellen för den centraliserade hjälpmedelsverksamheten i Östra Nylands välfärdsområde.


Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).