Nämnden för ordnande av tjänster, möte 06-03-2024

Protokollet är granskat

§ 29 Arvoden 2024 inom social- och hälsovården

IUHVADno-2024-50

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi
ansvarsområdesdirektör, tjänster för äldre Kirsi Oksanen
ledande jurist Salla Paavilainen

e-post: fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Grunden för betalning av arvoden inom socialvården är en tjänst som beviljats en klient och ett avtal som ingåtts med arvodestagaren. Närståendevårdare, stödpersoner, familjevårdare, och andra arvodestagare är privatpersoner som välfärdsområdet har avtalat med om att bevilja tjänster till välfärdsområdets klienter.

Minimibeloppen av arvodena för familjevård bygger på familjevårdslagen (263/2005) och minimibeloppen av arvodena för närståendevård bygger på lagen om stöd för närståendevård (937/2005). De arvoden som fastställts enligt vad som anges i dessa lagar ska justeras kalenderårsvis med den lönekoefficient som avses i 96 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Enligt lagen är indexhöjningen för år 2024 5,07 % för arvoden och 4,84 % för kostnadsersättningar.

Arvoden som betalas till stödpersoner, stödfamiljer, erfarenhetsexperter och intressebevakare inom barnskyddet liksom också arvoden för familjerättsliga tjänster är sådana som välfärdsområdet kan fatta beslut om. Dessa arvodes förslås höjas med 5,07 % i likhet med de lagstadgade arvodena.

Stöd för närståendevård

Med närståendevård avses att vård av och omsorg om en äldre, en person med funktionsnedsättning eller en sjuk person ordnas i hemförhållanden med hjälp av en anhörig eller någon annan som står den vårdbehövande nära. Stöd för närståendevård är en lagstadgad behovsprövad socialtjänst som är en del av social- och hälsovårdstjänsternas helhet. Med stöd för närståendevård avses den helhet som bildas av de tjänster som tillhandahålls den vårdbehövande samt det vårdarvode som betalas till närståendevårdaren, den ledighet som närståendevårdaren ges och den service som utgör ett stöd för närståendevården. (lagen om stöd för närståendevård)

Nämnden för ordnande av tjänster har vid sitt sammanträde 15.2.2023 (§ 9) beslutat att stödet för närståendevård delas in i tre vårdtyngdsklasser:

  • I Lägsta vårdtyngdslassen – vård och omsorg regelbundet varje dag 
  • II Mellersta vårdtyngdsklassen – vård och omsorg regelbundet vid olika tider på dygnet 
  • III Högsta vårdtyngdsklassen – vård och omsorg oavbrutet eller nästa oavbrutet  

 

Kriterierna är desamma oavsett ålder. Hos barn konstateras behovet av omsorg alltid i form av avvikelse i jämförelse med barn i samma ålder.

Kriterierna och arvoden inom välfärdsområdet slogs samman år 2023. Man förslår inga andra ändringar till stödet för närståendevård än den lagstadgade indexhöjningen på 5,07 %.

Familjevård

Till arvoden för familjevård har gjorts en lagstadgad höjning på 5,07 % och till kostnadsersättningar för familjevårdare en lagstadgad höjning på 4,84 %.

Under år 2023 har man granskat kriterierna och arvoden för familjevården för äldre och personer med funktionsnedsättning, och försökt göra dessa mer enhetliga. Kriterierna för beviljande av familjevård för äldre och personer med funktionsnedsättning är nu enhetliga, så man föreslår att också arvoden för familjevård förenhetligas så att det månatliga arvodet för familjevårdare är enhetligt. För familjevårdare för äldre skulle detta betyda en höjning på ungefär 400 euro per månad. Motivering för ändringsförslaget är en ökning av familjevården, och därmed minskat behov av dyrare boendeservice. Vid Östra Nylands välfärdsområde finns nya utbildade familjevårdare av äldre. Deras arvoden bör vara tillräckliga.

Man förslår ett nytt timbaserat arvode för familjevården. Den timbaserade familjevården kunde användas särskilt under närståendevårdaren fritid. Utöver detta föreslår man att en kostnadsersättning för kortvarig familjevård i likhet med kostnadsersättningen för långvarig familjevård.

Övriga arvoden

Förutom de lagstadgade arvoden betalar man på välfärdsområdet arvoden också för stödfamiljer, stödpersoner, erfarenhetsexperter, medlare i familjefrågor och socialarbetare som utreder omständigheter.

Man föreslår samma höjningar på 5,07 % till de ovan nämnda arvoden som för de lagstadgade arvodena.

Som nytt arvode förslås ett förhöjt arvode för stödfamiljer som skulle betalas till de stödfamiljer där den som stöds har behov av särskilt krävande stöd och där stödfamiljen har sådan utbildning som krävs för att förverkliga stödet, eller annan motsvarande kompetens. Det förhöjda arvodet är proportionerad till annan stödrelationsverksamhet, och är till sin storlek 1,5 gånger det normala arvodet för en stödfamilj.

Man har tidigare fastställt stödpersonen arvode med ett antagande att mötet alltid räcker tre timmar. För klarhetens skull föreslås att arvodet betalas som timarvode. Kostnadsersättningen för stödpersoner har tidigare betalats som månadsarvode. För klarhetens skull föreslås att ersättningen riktas till antalet stödmöten i stället för månad. En stödperson kan stöda flera klienter vid samma tidpunkt (exempelvis flera syskon eller flera barn/unga i gruppverksamhet). I dessa fall förslås att personen som drar gruppen betalas ett timarvode och en kostnadsersättning.

Det tidigare arvodet för yrkesutbildade stödpersoner ändras till arvode och kostnadsersättning för specialstödperson, eftersom den professionella stödverksamheten i dagens läge köps in av serviceproducenter. Därmed betalas en ersättning enligt ett avtal om köpta tjänster. Man kunde på basis av uppdragsavtal betala arvode för specialstödperson till stödpersonen när den stödda personen har behov av särskilt krävande stöd och när stödpersonen har sådan utbildning som krävs för att förverkliga stödet, eller annan motsvarande kompetens.

Som nytt arvode förslås arvode för socialarbetare som utreder omständigheter. Tingsrätten begär välfärdsområdets socialvård göra en utredning av omständigheter vid vårdnadstvister. Vid Östra Nylands välfärdsområde utförs utredningar av omständigheter av den familjerättsliga enheten. Den familjerättsliga enheten är en liten enhet som har haft svårigheter med att utföra utredningar av omständigheter på grund av utmaningar med jäv. Ett skilt arvode skulle göra det möjligt för andra enheters socialarbetare att hjälpa till med utredningar av omständigheter. Utredningar av omständigheter är tjänstearbete som inte kan köpas in, och som man inte har fått handräckning för av andra välfärdsområden, särskilt på svenska.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutar godkänna arvoden inom socialvården vid Östra Nylands välfärdsområde för år 2024 enligt förslaget. 

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade godkänna arvoden inom socialvården vid Östra Nylands välfärdsområde för år 2024 enligt förslaget.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 11.1.2024 § 8 godkänna arvoden inom socialvården vid Östra Nylands välfärdsområde för år 2024 enligt bilagan Arvoden inom social- och hälsovården år 2024 version 3. I och med beslutet gjordes inga andra ändringar till stödet för närståendevård än den lagstadgade indexhöjningen på 5,07 %.

Efter att beslutet fattades har det uppdagats att på sida 2 i bilagan har indexhöjningen för klass 1 i stödet för närståendevård räknats fel. Det är räknat enligt 5,7 % då det borde ha räknats enligt 5,07 %. Enligt välfärdsområdesstyrelsens beslut är klass 1 i stödet för närståendevård 528,50 euro istället för det korrekta 525,35 euro. Klasserna 1 och 2 har räknats på ett korrekt sätt.

Enligt 51 § i förvaltningslagen (6.6.2003/434) ska en myndighet rätta uppenbara skriv- eller räknefel eller andra jämförbara klara fel i sitt beslut. Ett fel får dock inte rättas, om rättelsen leder till ett resultat som är oskäligt för en part och felet inte har föranletts av partens förfarande.

Välfärdsområdesstyrelsen ska därmed korrigera beslutet 11.1.2024 § 8 till den del det gäller klass 1 i stödet för närståendevård i bilagan. Det är fråga om en korrigering av teknisk natur på grund av ett uppenbart räknefel, och korrigeringen leder inte till ett oskäligt resultat för parten. Välfärdsområdesstyrelsen ska fatta ett nytt beslut enligt vilket klass 1 i stödet för närståendevård är 525,35 euro.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar korrigera beslutet 11.1.2024 § 8 så att klass 1 i stödet för närståendevård på sida 2 i bilagan är 525,35 euro.

 

Paragrafen justeras omedelbart.  

 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade korrigera beslutet 11.1.2024 § 8 så att klass 1 i stödet för närståendevård på sida 2 i bilagan är 525,35 euro.


Paragrafen justerades omedelbart.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
social-​ och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster Ilona Koskenniemi
ansvarsområdesdirektör,​ tjänster för äldre Kirsi Oksanen
ledande jurist Salla Paavilainen

fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster antecknar för kännedom välfärdsområdesstyrelsen beslut 29.02.2024 § 65 att korrigera beslutet 11.1.2024 § 8 så att klass 1 i stödet för närståendevård på sida 2 i bilagan är 525,​35 euro.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster antecknade för kännedom välfärdsområdesstyrelsen beslut 29.02.2024 § 65 att korrigera beslutet 11.1.2024 § 8 så att klass 1 i stödet för närståendevård på sida 2 i bilagan är 525,​35 euro.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.