Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 6.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Keskitetyn apuvälinekeskuksen tilannepäivitys

IUHVADno-2023-902

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, lääkinnällinen kuntoutus, Annina Alexandersson
vastuualuejohtaja, terveyspalvelut, Carita Schröder
sähköposti: etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Kustannusarvio keskitetyn apuvälinekeskuksen perustamiselle vuodelle 2023 on noin 200 000 €. Arvio tarvittavasta rahoituksesta 1.7.-31.12.2023 alla:

 

Investointi/hankinta/tarve --> pilottivaihe

Vuokra /leasing 

2023

Tilojen saneeraus (esim. pesupisteet)​

 ​

35 000,00 €​

Kalusteet (kuormalavahyllyt, pientavarahyllyt, toimistokalusteet, jne)​

 ​

35 000,00 €​

Työkalut​

 ​

10 000,00 €​

Muutto (Porvoon apuvälineet)​

 ​

12 000,00 €​

Vuokra​

3400 €/kk​

20 400,00 €​

Sähkö​

900 €/kk​

5 400,00 €​

Jätehuolto​

 ​

2 500,00 €​

Siivous​

 ​

6 000,00 €​

ICT​

 ​

10 000,00 €​

Rekrytointi (alkuvaihe) 2 mekaanikkoa/huoltomiestä​

 ​

38 525,00 €​

Koulutus/perehdytys​

 ​

5 000,00 €​

Pakettiauto x 2​

1300 €/kk​

15 600,00 €​

Polttoaine​

 ​

4 800,00 €​

Yhteensä

 

200 225,00 €

 

Apuvälineyksikön käynnistäminen vaatii toisen apuvälinemekaanikon/huoltomiehen toimen perustamista. Hyvinvointialueelle on siirtynyt kiinteistöpalveluista tätä toimintaa varten yksi toimi mutta kyseinen resurssi ei ole vielä käytettävissä. Jatkossa keskitetyn apuvälinekeskuksen vuosikustannus on noin 180 000. Poistuvia kustannuksia ovat vammaispalveluiden apuvälinevaraston vuokrakustannukset (yli 5 000 euroa) ja Porvoon kaupungille palvelusta nyt maksettavat vuosikustannukset (noin 77 000).

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle on tarpeen perustaa keskitetty apuvälinekeskus. Muutoksen ensimmäisessä vaiheessa keskisen alueen apuvälineet siirrettäisiin keskitetyn apuvälinekeskuksen piiriin, jotta voidaan taata keskisen alueen apuvälinehuoltojen ja apuvälinekuljetusten jatkuvuus. Seuraavassa vaiheessa keskitetyn apuvälinekeskuksen kokonaisuuteen siirrettäisiin apuvälineet myös hyvinvointialueen läntiseltä ja itäiseltä alueelta. 

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtajan sijainen: 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallitus päättää, että hyvinvointialueelle perustetaan keskitetty apuvälinekeskus siten, että toiminta alkaa 1.7.2023.  

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Asia palautettiin valmisteluun.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksen neljäntenä asiana, § 145 Muut asiat jälkeen. Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin, että vastuualuejohtaja Carita Schröder esitteli asiaa klo 18.50-19.31

Puheenjohtaja esitti 2. varapuheenjohtaja Tapani Eskolan kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun mm. kustannusten ja tilojen selvittämiseksi. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, lääkinnällinen kuntoutus, Annina Alexandersson 
vastuualuejohtaja, terveyspalvelut, Carita Schröder 
sähköposti: etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi 

Apuvälinepalveluihin liittyvät varasto-, huolto- ja kuljetusjärjestelyt ovat Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella hajaantuneita ja hauraita. Asiakkaiden yhdenvertaisten ja sujuvien palveluiden turvaamiseksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on tarve uudistaa apuvälinepalveluihin liittyvät toimintatavat, samalla edistäen palveluiden vaikuttavuutta, tuottavuutta ja kustannustehokkuutta. Esitetään keskitetyn apuvälinekeskuksen perustamista hyvinvointialueelle. Apuvälinepalveluiden keskittämisellä pyritään vakauttamaan alueen apuvälinetoimintaa, ratkaisemaan siihen liittyvät haasteet ja hillitsemään kustannusten nousua tilanteessa, jossa apuvälinetarpeet kasvavat johtuen väestön ikääntymisestä ja yleisestä tavoitteesta hoitaa ihmisiä kotona mahdollisimman pitkään.   

Valmistelu ja suunniteltu siirtyminen keskitetyn apuvälinekeskuksen kokonaisuuteen on taloudellisesta näkökulmasta mahdollista käynnistää tulosyksikön budjettivarojen rahoittamana vuoden 2023 aikana. Toteutuakseen hanke on huomioitava tulosyksikön budjetissa vuodelle 2024. Keskitetyn apuvälinekeskuksen muutostyö käsittäisi ensimmäisessä vaiheessa keskisen alueen apuvälinekokonaisuuden, jotta voidaan taata keskisen alueen apuvälinehuoltojen ja apuvälinekuljetusten jatkuvuus 1.1.2024 lähtien, kun sopimus nykyisen palveluntuottajan kanssa päättyy. Sopivaa toimitilaratkaisua keskitetylle apuvälinekeskukselle etsitään yhteistyössä hyvinvointialueen kiinteistöhallinnon kanssa. Hankeen yksityiskohtaiset tiedot esitellään keskitetyn apuvälinekeskuksen hankesuunnitelmassa (liite).

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallitus päättää, että hyvinvointialueelle perustetaan keskitetty apuvälinekeskus siten, että toimintaa valmistellaan vuoden 2023 aikana ja käynnistetään 1.1.2024. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö, lääkinnällinen kuntoutus Annina Alexandersson 
kiinteistöpäällikkö Riikka Hopealinna 
vastuualuejohtaja, terveyspalvelut Carita Schröder 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi 

 

Aikaisempi käsittely 

Palvelujen järjestäminen -lautakunta 19.4.2023, Aluehallitus 27.4.2023, Aluehallitus 8.6.2023 

Perustelut 

Aluehallitus päätti kokouksessaan 8.6.2023, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle perustetaan keskistetty apuvälinekeskus.  

Hyvinvointialueen lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikkö ja hyvinvointialueen kiinteistöpalvelut ovat yhteistyössä kartoittaneet mahdollisia toimitiloja keskitetylle apuvälinekeskukselle Porvoon alueella. Arkkitehtitoimisto laati kahdesta vaihtoehtoisesta toimitilasta selvitykset ja tilaluonnokset apuvälinekeskuksen toiminnalle. Vuokrataso on molemmissa kohteissa sama. Toinen tiloista (Kuninkaantie 1, 06100 Porvoo) on todettu soveltuvan apuvälinetoiminnalle paremmin. Kyseisen tilan kohdalla esteettömyys toteutuu luonnollisesti ja tavara- sekä henkilöliikenne on helpommin toteutettavissa. Tilaan kuuluu lastauslaituri ja jätehuolto on helposti järjestettävissä. Lisäksi tilassa on lähes valmiit sosiaalitilat henkilöstölle. Myös vuokrattavissa oleva neliömäärä (noin 1000 m²) vastaa paremmin keskitetyn apuvälinetoiminnan tarpeisiin. Tilassa on kuitenkin tehtävä muutostöitä, jotta se soveltuu keskitetylle apuvälinetoiminnalle. Muutostyöt mahdollistavat tehokkaan tilakäytön ja sen myötä sujuvan toiminnan, uuden keskitetyn toimintamallin mukaisesti. 

Keskitetyn apuvälinekeskuksen suunnittelun edetessä on myös todettu, että operatiivisen toiminnan kannalta olisi tarkoituksenmukaista yhdistää keskitetyn apuvälinekeskuksen ja keskisen alueen kotikuntoutuksen toimitilat. Kotikuntoutuksen henkilöstön työkuvaan kuuluu mm. asiakkaiden apuvälinearviot. Yhteiset toimitilat vähentävät suoranaisesti palvelupyyntöjä apuvälinetoiminnalle sekä tarvittavien apuvälinekuljetusten määrää. Lisäksi ehdotetaan, että apuvälineiden pesua varten hankitaan apuvälineiden pesukone. Näin voidaan automatisoida apuvälineiden puhdistusta ja vähentää merkittävästi henkilötyöaikaa, jota käytetään apuvälineiden manuaaliseen puhdistukseen. Automatisoidulla pesulla taatan myös puhdistuksen tasainen laatu. 

Tehtyyn tilaluonnokseen perustuva, arkkitehtitoimiston toimittama kustannuslaskelma eroaa keskitetyn apuvälinekeskuksen hankesuunnitelmassa esitetystä kustannusarviosta. Nykyinen arvioitu toimitilan remontin kokonaiskustannus on 700 000 € (alv 0 %). Muutostöiden rahoitus voidaan toteuttaa osin investointivuokrana ja osin kertainvestointina. Investointivuokra on laskettu 10 vuoden maksuajalla.

Apuvälinekeskuksen talousarvio vuodelle 2024 on 1 411 479€ (vuonna 2023;  1 254 714€, ero 156 762€). Pysyviin kustannuksiin kuuluvat mm. apuvälinekeskuksen henkilöstö, kalustehankinnat ja leasingkustannukset vuokran lisäksi. On huomioitava, että osa budjetoiduista kustannuksista, kuten Porvoon kaupungilta ostettavat palvelut, itäisen ja läntisen alueen vuokrakustannukset ja huoltokustannukset poistuvat vähitellen, osa vuoden 2024 aika ja osa sen jälkeen.

Lääkinnällisen kuntoutuksen tulosyksikkö on esittänyt, että keskitetyn apuvälinekeskuksen käynnistämisessä hyödynnetään hyvinvointialueelle myönnettyä valtionavustusta hyvinvointialueiden vakiinnuttamiseen ja toiminnan kehittämiseen seuraavasti: 

  • Toimitilaselvitykset suunnitteluluonnoksineen ≈25 800 € 

  • Keskitetyn apuvälinekeskuksen muutostöistä koituvat kustannukset (kertainvestointi).  Arvioitu rahoitustarve on ≈300 000 €. 

  • Kolmasosa vuoden 2024 keskistetyn apuvälinekeskuksen vuokrakustannuksista ≈57 700 € 

  • Apuvälineiden puhdistuskone (hankinta ja asennus), 5 vuoden leasing aika ≈150 000 €  

 

Valtioneuvoston asetuksen (433/2023) mukaan avustusta voidaan käyttää palveluiden järjestämistä ja tuottamista koskevien toimintamallien yhtenäistämiseen ja kehittämiseen (3§ 2 mom. kohta 1) sekä palveluverkkoa ja toimitiloja koskevaan selvitykseen ja niiden muutoksista aiheutuviin kustannuksiin (3§ 2 mom. kohta 4). Lisäksi valtionavustusta voidaan käyttää muihin, toiminnan vakiinnuttamiseen edellyttämiin lisäkustannuksiin (3§ 2 mom. kohta 10). Hyvinvointialueen keskitetyn apuvälinekeskuksen perustaminen ja toimintamallin saattaminen käytäntöön edellyttää toiminnalle soveltuvat toimitilat. Kyseisen toiminnan kehittäminen ja vakiinnuttaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella vastaa Valtioneuvoston asetuksen (433/2023) asettamiin käyttöehtoihin.  

Hallintosäännön 27 §:n mukaan palvelujen järjestäminen -lautakunta käsittelee ja linjaa palvelukokonaisuuksien integraatioon, palveluiden saatavuuteen sekä hankinta- ja tuotantotapoihin liittyviä asioita. Näin ollen mahdolliset tulevat tarkennukset keskitetyn apuvälinekeskuksen hankkeeseen liittyen linjaa palvelujen järjestäminen -lautakunta.   

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialuehallitus päättää hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen. Hallitus päättää myös hyväksyä suunnitelmat siirtää  hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin. 

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialuehallitus päätti hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen.

Hallitus päätti myös hyväksyä suunnitelmat siirtää hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
tulosyksikköpäällikkö,​ lääkinnällinen kuntoutus Annina Alexandersson 
kiinteistöpäällikkö Riikka Hopealinna 
vastuualuejohtaja,​ terveyspalvelut Carita Schröder 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja: 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta merkitsee tiedoksi hyvinvointialuehallituksen päätöksen § 301, 23.11.2023 hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen. Sekä hallituksen päätöksen hyväksyä suunnitelmat siirtää hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen järjestäminen -lautakunta merkitsi tiedoksi hyvinvointialuehallituksen päätöksen § 301, 23.11.2023 hyväksyä keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen. Sekä hallituksen päätöksen hyväksyä suunnitelmat siirtää hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
Annina Alexandersson, tulosyksikköpäällikkö (lääkinnällinen kuntoutus)
sähköposti: etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Tausta

Aluehallitus päätti kokouksessaan 8.6.2023, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle perustetaan keskistetty apuvälinekeskus. Hyvinvointialueen apuvälinepalvelujen varasto, huolto- ja kuljetusjärjestelyt ovat sekä hajaantuneita että hauraita ja on tarve uudistaa apuvälinepalveluihin liittyvät toimintatavat. Tavoitteena on turvata sujuvat apuvälinepalvelut ja asiakkaiden yhdenvertaisyys hyvinvointialueella, samalla edistäen palveluiden vaikuttavuutta, tuottavuutta ja kustannustehokkuutta.

Kokouksessaan 23.11.2023 Aluehallitus hyväksyi suunnitellun keskistetyn apuvälinekeskuksen toimitilojen tarkentuneet muutostyökustannukset sekä muutostöille ja toiminnan aloittamiselle esitetyn rahoitusehdotuksen. Hallitus hyväksyi myös suunnitelmat siirtää  hyvinvointialueen keskisen alueen kotikuntoutuksen toimistotilat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimitiloihin.

Nykytilanne

Tulevalle keskistetylle apuvälinekeskukselle on vuokrattu toimitilat osoitteessa Kuninkaantie 1, 06100 Porvoo. Tilaan on tehtävä muutostöitä, jotta nämä soveltuisivat keskitetyn apuvälinekeskuksen toimintaan ja kotikuntoutuksen työntekijöiden toimistotilaksi. Muutostyöt ovat alkamassa ja käsittävät muun muassa tilan jakamisen toiminallisiin moduuleihin: apuvälineiden vastaanotto, apuvälineiden pesu ja kuivaus, apuvälineiden huolto ja apuvälineiden varastointi. Apuvälinekeskukseen rakennetaan myös asiakkaiden vastaanottotilat, apuvälineiden  palautuspisteen  ja toimistotilat keskisen alueen kotikuntoutukselle. Arvio muutostöiden kestosta on noin neljä kuukautta. Tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen mukaan hanke voidaan toteuttaa budjetoiduilla varoilla.

Nykyisten apuvälinevarastoiden siirtäminen osaksi keskitettyä apuvälinekeskusta suunnitellaan tapahtuvan vaiheittain muutostöiden valmistumisen jälkeen. Keskisen alueen apuvälinetoiminta siirretään osaksi apuvälinekeskusta ensimmäisenä, koska keskisen alueen apuvälinevarasto ei sovellu käytettyyn tarkoitukseen ja välttämättömät apuvälineiden huoltotilat, työkalut ja kuljetusauto nojautuvat lyhytaikaiseen vuokrasopimukseen. Läntisen ja itäisen alueen apuvälinevarastot seuraavat. Keskisen alueen kotikuntoutuksen henkilöstö muuttaa toimitiloihin niiden valmistuttua.

Tavoitteena on, että hyvinvointialueen apuvälineet tilataan, varastoidaan, pestään, kuivataan ja huolletaan keskistetyssä apuvälinekeskuksessa. Apuvälinekeskus huolehtii myös isojen apuvälineiden (esim. sängyt ja henkilönostimet) kuljetuksesta koko hyvinvointialueella. Apuvälinekeskuksessa on esteettömät asiakastilat, jotka mahdollistavat apuvälineiden sovittamisen ja yksilöllisen kokeilun yhdessä apuvälineammattilaisen kanssa. Tavoitteena on mahdollistaa apuvälineasiointi sekä ajanvarauksella että ”drop in”-periaatteella uudessa apuvälinekeskuksessa. Apuvälineitä voi noutaa apuvälinekeskuksesta ja myös palauttaa sinne. Lääkinnällisen kuntoutuksen henkilöstösuunnitelmaan 2024 on lisätty apuvälineteknikko ja huoltomies, jotka tulevat sijoittumaan keskitettyyn apuvälinekeskukseen.

Keskisen alueen apuvälineasiointi keskittyy apuvälinekeskukseen. Porvoon sosiaali- ja terveysasemalla ylläpidetään jatkossa perusapuvälineiden käsivarastoa, jotta asiakas voi saada tarvittavan perusapuvälineen mukaansa esim. fysioterapeutin vastaanoton yhteydessä. Tarkoitus on, että Porvoon sosiaali- ja terveysaseman apuvälinepalveluissa työskentelevä henkilöstö (3 henkilöä) siirtyvät työskentelemään keskitettyyn apuvälinekeskukseen. Asiasta käydään muutosneuvottelut. Itäisellä ja läntisellä alueella hyvinvointialueen asiakkailla on jatkossakin mahdollisuus asioida nykyisissä alueellisissa, ns. ”apuvälinelainaamoissa” (Loviisan sosiaali- ja terveysasema, Askolan sosiaali- ja terveysasema, Nikkilän sosiaali- ja terveysasema), joissa apuvälinetarve arvioidaan ja apuvälineitä voidaan luovuttaa/palauttaa. Apuvälinelainaamoissa ylläpidetään perusapuvälineiden käsivarastoa, jota jatkuvalla syötöllä täydennetään keskitetystä apuvälinekeskuksesta.

Keskitetty apuvälinetoiminta vaatii yhteisen apuvälineiden hallintaohjelman. Hyvinvointialueella on käytössä Effector-tietojärjestelmä ja hyvinvointialueen apuvälineet sekä lääkinnällisen kuntoutuksen maksusitoumusliikenne siirretään kyseiseen järjestelmään. Järjestelmä on jo käytössä itäisellä alueella ja käyttöönotto on alkamassa keskisellä alueella ja sen jälkeen läntisellä alueella. Tämä mahdollistaa tehokkaan apuvälineiden ja maksusitoumusten hallinnoinnin.

Apuvälinepalveluiden keskittämisellä pyritään vakauttamaan alueen apuvälinetoimintaa ja hillitsemään kustannusten nousua tilanteessa, jossa apuvälinetarpeet kasvavat johtuen väestön ikääntymisestä ja yleisestä tavoitteesta hoitaa ihmisiä kotona mahdollisimman pitkään. Toiminnan keskittämisen kautta tavoitellaan kustannushyötyä apuvälineen elinkaareen liittyvissä toiminnoissa. Keskitetty apuvälinekeskus edistää myös moniammatillista apuvälineosaamista ja toimii alueellisena osaamiskeskuksena. Tämä ja tulevaisuudessa yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä tulee mahdollistamaan asiakkaille joustavat, matalan kynnyksen apuvälinepalvelut hyvinvointialueella.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää hyväksyä esitetyn toimintamallin keskitetylle apuvälinekeskukselle Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä esitetyn toimintamallin keskitetylle apuvälinekeskukselle Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.