Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 6.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 31 Hankintapäätös kotiateria- ja kauppapalveluja koskevassa tarjouskilpailussa

IUHVADno-2024-834

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
​​​​​etunimi.sukunimi@itauusimaa.fi

 

Hankinnan kohde, kokonaishinta ja sopimuskausi

Hankinnan kohteena on kotiateria- ja kauppapalvelujen tuottaminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen alueelle. Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Kotiateriapalvelut
Osa-alue 2: Kauppapalvelut

Osa-alueen 1 osalta hankintasopimuksen arvo sopimuskaudelle optiot mukaan lukien on yhteensä noin 2 376 000 € euroa (alv 0 %).

Osa-alueen 2 osalta hankinnan arvioitu kokonaishinta kaikkine kuluineen ilman arvonlisäveroa on tarjouspyynnön mukaan noin 26 000 euroa vuodessa (alv 0 %). Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle optiot mukaan lukien on tarjouspyynnön mukaan yhteensä noin 104 000 euroa (alv 0 %).

Varsinainen sopimuskausi kummankin osa-alueen osalta on kaksi (2) vuotta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen tilaajalla on mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden kestoiseen optiokauteen.

Hankintamenettely

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, hankintalaki).

Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä erityisten palvelujen hankinta, koska kotiateriapalvelut muodostavat hankintalain 7 §:n perusteella hankinnan pääasiallisen kohteen. Hankinta toteutetaan hankintalain 12 luvun säännösten mukaisesti. Hankintamenettelynä käytetään hankintalain 32 §:n mukaista avointa menettelyä.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2024-003112, TED-numero 17752-2024) lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 10.1.2024.

Tarjouskilpailua koskeva korjausilmoitus (2024-005048, TED-numero 75998-2024) lähettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 2.2.2024.

Tarjouskilpailua koskeva toinen korjausilmoitus (2024-005137, TED-numero 77128- 2024), lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 5.2.2024.

Tarjousten määräaika

Alkuperäisessä hankintailmoituksessa tarjousten toimittamisen määräaika oli 22.1.2024 klo 12.00. Toisessa korjatussa hankintailmoituksessa tarjousten jättämisen määräaikaa pidennettiin 14.2.2024 klo 12.00 asti.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen Osa-alueelle 1 jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Compass Group Finland Oy
  • Mehiläinen Ateriaali Oy

 

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen Osa-alue 2 jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Mehiläinen Ateriaali Oy
  • Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa.

Osa-alueen 1 osalta molemmat tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Osa-alueen 2 osalta tarjousten tarkastamisessa todettiin, että Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab ei täyttänyt tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tämän vuoksi Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab suljettiin tarjouskilpailun ulkopuolelle. Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab:lle toimitetaan kirje, jossa poissulkeminen perustellaan. Mehiläinen Ateriaali Oy täytti hankinta-asiakirjoissa asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta- asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Osa-alueen 1 tarjousten tarkastamisen yhteydessä Compass Group Finland Oy:ltä pyydettiin täsmennys käyttämäänsä hintalomakkeeseen. Compass Group Finland Oy oli tarjouksessaan käyttänyt alkuperäisen hankintailmoituksen liitteenä olevaa hintalomaketta, jota täsmennettiin korjatun hankintailmoituksen yhteydessä. Compass Group Finland Oy vakuutti täsmennyksessään, että he ovat tarjouksessaan huomioineet kaikki tarjouspyynnön vaatimukset, mukaan lukien kysymys- vastausvaiheessa annetut tiedot ja kysymys-vastausvaiheen perusteella tehdyssä korjausilmoituksessa annetut korjatut tiedot.

Täten tarjousten tarkastamisessa molemmat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi osa-alueen 1 osalta.

Osa-alueen 2 osalta Tarjousten tarkastamisessa Mehiläinen Ateriaali Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellisen edullisuuden kriteerinä halvin hinta. Hintaa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena, koska palvelun laatu voidaan taata pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla. Tarjousten valintaperuste ja vertailu on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön kohdassa 10.

Osa-alueen 1 osalta tarjousten vertailun lopputulos on seuraava:

 

Tarjoaja

Hinta

1. Compass Group Finland Oy

2 375 942,40 €

2. Mehiläinen Ateriaali Oy

2 476 448,00 €

 

Osa-alueen 2 osalta, koska vain Mehiläinen Ateriaali Oy täytti tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset, sen tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja lisäksi kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi, ei tarjousten vertailua ollut tarpeen suorittaa.

Hankintapäätös

Osa-alueen 1 osalta tarjouskilpailun voitti Compass Group Finland Oy, jolta hankinta tehdään.

Osa-alueen 2 osalta tarjouskilpailun voitti Mehiläinen Ateriaali Oy, jolta hankinta tehdään.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E mukaisessa palveluhankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää,

  • valita kotiateria- ja kauppapalveluja koskevassa hankinnassa osa-alueen 1 palveluntuottajaksi Compass Group Finland Oy:n
  • valita kotiateria- ja kauppapalveluja koskevassa hankinnassa osa-alueen 2 palveluntuottajaksi Mehiläinen Ateriaali Oy:n
  • sulkea Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab:n tarjouksen osa-alueen kaksi 2 osalta pois tarjouskilpailusta.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti,

  • valita kotiateria- ja kauppapalveluja koskevassa hankinnassa osa-alueen 1 palveluntuottajaksi Compass Group Finland Oy:n
  • valita kotiateria- ja kauppapalveluja koskevassa hankinnassa osa-alueen 2 palveluntuottajaksi Mehiläinen Ateriaali Oy:n
  • sulkea Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab:n tarjouksen osa-alueen kaksi 2 osalta pois tarjouskilpailusta.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

Tiedoksi

Asianosaiset, hankintapäällikkö, controller

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)