Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter
Sofie Klawér-Kallio, specialexpert på tillsyn och kvalitet
Salla Paavilainen, ledande jurist
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Beredning och upplysningar: Specialexperten på tillsyn och kvalitet Sofie Klawér-Kallio och ledande juristen Salla Paavilainen
Nämnden för ordnande av tjänster har tagit emot en begäran om omprövning framställd av en part angående beslut § 77/2023 fattat av social- och hälsovårdsdirektören 21.11.2023. I beslutet anges att tidsfristen för begäran om omprövning är 30 dagar, och begäran om omprövning har inkommit 5.12.2023. Begäran om omprövning har inkommit inom den tid som getts för att framställa begäran om omprövning, varför den tas upp till behandling.
På omprövningsbegäran har tillämpats lagen om privat socialservice (922/2011). Lagen i fråga har upphävts 1.1.2024 genom lagen om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023). Enligt den instruktion som regionförvaltningsverket gett så ska man i denna handläggning av begäran om omprövning tillämpa den gamla lagstiftningen.
Det föreskrivs i 10 § i lagen om välfärdsområden att välfärdsområdet ska säkerställa att andra tjänsteproducenter som producerar tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar har tillräckliga professionella, verksamhetsmässiga och ekonomiska förutsättningar för att sörja för produktionen av tjänsterna.
I svaret på begäran om omprövning behandlas tre centrala ämneshelheter som lyfts fram i begäran om omprövning. Dessa är behörighet för företagets ansvarsperson, företagets ekonomiska situation och den handledning och rådgivning som företaget fått.
ANSVARSPERSONENS BEHÖRIGHET
Bedömningen av behörigheten för den som är ansvarsperson för en serviceproducent inom privat socialservice bygger på 46 a § 3 mom. i socialvårdslagen. Den som är ansvarsperson för en serviceproducent inom socialvården ska i regel ha högskoleexamen inom social- och hälsovård. Ansvarspersonen för ett hemtjänstföretag i liten skala kan också vara närvårdare, men i så fall får företaget ha högst tre arbetstagare. Ansvarspersonen ska ha en för uppgiften lämplig högskoleexamen, kännedom om branschen och tillräcklig ledarförmåga. Regionförvaltningsverket har gett anvisningar om att kännedom om branschen avser kännedom uttryckligen om den servicebransch där verksamhetsenheten i fråga verkar. Till exempel ska en person som utses till ansvarsperson inom äldreomsorgen ha åtminstone cirka två års arbetserfarenhet av socialservice för äldre. Med tillräcklig ledarförmåga avser tillståndsmyndigheten ledarkompetens som förvärvats som en del av examen eller genom separata studier eller genom arbetserfarenhet. Också för ledarerfarenhetens del anses två års erfarenhet räcka till. Enligt den instruktion som regionförvaltningsverket gett välfärdsområdet ska ansvarspersonen i verkligheten arbeta vid enheten i fråga och svara för den professionella ledningen av verksamhetsenheten samt för det dagliga organiserandet av arbetet och verksamheten. Regionförvaltningsverket har gett instruktioner om att ansvarspersonen ska arbeta vid enheten på heltid.
Xxxxxx Xxxxxx, som genom en tidigare anmälan meddelats vara företagets ansvarsperson, har inte antecknats i registret över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och hon har inte en högskoleexamen inom social- och hälsovård eller närvårdarexamen som är godkänd i Finland eller jämförbar med en i Finland godkänd examen. Xxxxxx, som utsetts till ny ansvarsperson, är utbildad sjukskötare. Dessutom har hon enligt ansökan högre yrkeshögskoleexamen i ledning av social- och hälsovård. Enligt xxxxxx meritförteckning, som tillställts välfärdsområdet, har hon inte arbetserfarenhet eller ledarerfarenhet av socialvårdstjänster.
Då det gäller fastställandet av Xxxxxxs ställning som ansvarsperson är det väsentligt, utöver hennes utbildning och arbetserfarenhet, att bedöma huruvida hon i verkligheten verkar i ledningen för företaget. Det har meddelats att Xxxxxxs arbetstidsprocent i företaget är 0,05 procent. På den grunden kan det inte anses att förutsättningarna uppfylls för arbete på heltid och reellt arbete. Vidare kan det inte anses att Xxxxxx har den arbetserfarenhet eller den ledarerfarenhet av socialvårdstjänster som förutsätts av en ansvarsperson.
Lucky Feet Oy har i sin senaste anmälan meddelat att Xxxxxx är ansvarsperson för produktionen av anmälningspliktig privat socialservice. Av den anledningen är det inte påkallat att behandla frågan om Xxxxxx Xxxxxxs kompetens desto mera, eftersom hon i den anmälan som behandlats inte har anmälts vara företagets ansvarsperson.
EKONOMISK SITUATION
Östra Nylands välfärdsområde preciserar att den skatteskuld och den svaga ekonomiska situation som det hänvisas till i det ursprungliga beslutet gäller firma Xxxxxx Xxxxxx, inte Lucky Feet Oy. Serviceproducenten har förut producerat socialservice på firmanamnet i fråga. Uppgifterna om firmans ekonomiska utmaningar har erhållits muntligt av den som framställt begäran om omprövning själv. XXXXXXXXXXXXXXXXXX.
Välfärdsområdet har ansvar för att i anmälningsförfarandet för privata serviceproducenter kontrollera de sökande företagens och de ansvariga bolagsmännens ekonomiska situation. Serviceproducenten eller de personer som hör till dess förvaltningsorgan får inte ha utövat bestämmande inflytande i ett samfund som under de tre senaste åren har försatts i konkurs eller förfallit på grund av brist på medel. För att bedöma tillförlitligheten ska man också bedöma upprepad försummelse att betala skatter och andra lagstadgade avgifter under de tre föregående åren. Xxxxxx Xxxxxx har verkat som företagare med firma före grundandet av Lucky Feet Oy. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. Enligt välfärdsområdets uppfattning har denna omständighet försvagat också det nyligen bildade aktiebolagets tillförlitlighet i ett läge där verkställande direktören, som är i dominerande ställning, är samma person som innehavaren av den tidigare firman.
Östra Nylands välfärdsområde bedömer självständigt frågan om att uppta en aktör i registret över socialservice, och de beslut som Borgå stad eller Mellersta Nylands välfärdsområde förut fattat inverkar inte på den prövning som görs av Östra Nylands välfärdsområde.
RÅDGIVNING OCH HANDLEDNING
Företagaren med firma och aktiebolaget har fått gott om rådgivning och handledning år 2023. Serviceproducenten har getts handledning per e-post med åtminstone 50 e-postmeddelanden. Handledning per telefon har också getts ett flertal gånger. Den mängd handledning och rådgivning som getts serviceproducenten är helt exceptionell jämfört med andra serviceproducenter. Experterna vid enheten för tillsyn och kvalitet har varit bekymrade över den rentav överdrivet omfattande rådgivningen och över att myndigheten gör saker på serviceproducentens vägnar. Besökstider har erbjudits tre gånger.
Det centrala innehållet i handledningen och rådgivningen har varit bland annat substansen i serviceproducentens service. I de ansökningar som fåtts från serviceproducenten ingår också att denna anmält sig vara serviceproducent av hemservice för barnfamiljer enligt 18 a § i socialvårdslagen. Det förutsätts av den som är ansvarsperson för serviceproduktion inom hemservice för barnfamiljer att personen har lämplig högskoleexamen, kännedom om branschen och tillräcklig ledarförmåga. På grund av avsaknaden av dessa förutsättningar kan Lucky Feet Oy inte verka som serviceproducent inom hemservice för barnfamiljer, även om aktören genom beslut fattade av andra organisationer har verkat inom sådana uppgifter.
AVSLUTNINGSVIS
Det framförs i det näst sista stycket i begäran om omprövning att regionförvaltningsverket skulle ha gett instruktioner till välfärdsområdet om att detta borde ge något slags anmärkning på grund av den rådgivning som den som framställt begäran om omprövning fått. Östra Nylands välfärdsområde konstaterar att det inte har fått några sådana instruktioner av regionförvaltningsverket.
Så som ovan har konstaterats har lagen om privat socialservice upphävts genom lagen om tillsynen över social- och hälsovården, som har trätt i kraft 1.1.2024. Oberoende av denna process med begäran om omprövning ska serviceproducenten be att bli upptagen i det av Valvira upprätthållna registret Soteri, eftersom välfärdsområdet inte längre har något register över anmälningspliktiga serviceproducenter.
Enligt välfärdsområdets uppfattning ska social- och hälsovårdsdirektörens beslut § 77/2023 vidmakthållas, och begäran om omprövning, som behandlats här ovan, har ingen inverkan på beslutets innehåll.
Beslutsförslag
Social- och hälsovårdsdirektören:
Nämnden för ordnande av tjänster avger ovan nämnda svar på begäran om omprövning. Begäran om omprövning avslås.
Beslut
Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt avge ovan nämnda svar på begäran om omprövning. Nämnden beslutade enhälligt att avslå begäran om omprövning.
Paragrafen justerades genast.