Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ansvarsområdesdirektör, tjänster för äldre Kirsi Oksanen
utvecklingsdirektör Katja Blomberg,
fastighetschef Riikka Hopealinna
fornamn.efternamn(at)itauusima.fi
Motionens innehåll i korthet
Det konstateras i motionen att det genom reformen av social- och hälsovården (612/2021) uppstod en ny kontaktyta mellan kommunerna och välfärdsområdet vad boende för äldre anbelangar. Man borde få igång ett genuint samarbete mellan välfärdsområdet och de kommuner som ingår i det, och man borde utarbeta en regional boendestrategi för de äldre i syfte att säkerställa stödet för de äldres funktionsförmåga samt smidighet då det gäller tjänster som stöder boende hemma.
Nuläge
Finland har som nationellt mål att äldre personer ska kunna bo hemma så länge som möjligt och att det ska finnas tjänster som tillhandahålls hemma. Möjliggörandet av boende hemma förutsätter att kommunerna aktivt och i vid utsträckning agerar med framförhållning och har beredskap när det gäller boende så att bostäderna och boendemiljöerna ska svara mot de äldres växlande behov.
Enligt miljöministeriets publikation God praxis för förbättrandet av de äldres boende i kommunerna och välfärdsområdena (2023:39) har kommunerna tillsammans med välfärdsområdena ett delat ansvar för främjande av invånarnas hälsa och välfärd. Efter att välfärdsområdena kom igång med sin verksamhet har kommunerna med avseende på de äldres boende till uppgift
- verksamhet som främjar hälsa och välfärd
- verksamhet som stöder boende hemma och främjande av olika slags boendelösningar
- utvecklande av bostadsområdena så att dessa välkomnar de äldre
- samhällsplanering och planläggning
Det finns fyra områden för samarbete mellan välfärdsområdena och kommunerna i fråga om utvecklandet av och stödet för de äldres boende:
- Planering av nya boendeserviceenheter: samarbete mellan aktörer som svarar för tjänster för äldre och för planläggning
- Bostadspolitik och boendestrategier: samarbete mellan olika aktörer inom kommunerna
- Utvecklande av det bostadsbestånd som är avsett för äldre; bland annat krävs samarbete till exempel i fråga behovskartläggningar och kundrådgivning för genomförande av utvecklande av befintliga bostäder
- Samarbete på kundnivå: till exempel samarbete mellan kommunala hyreshusbolag och de som ordnar social- och hälsovårdstjänster i syfte att stödja boendet.
De mest centrala utvecklingsområden som identifierats för samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena är
- samarbetsstrukturer mellan välfärdsområdena och kommunerna som möjliggör strategisk planering
- planering av servicenätverket på ett behovs- och kunskapsbaserat sätt
- komma överens om tillvägagångssätt då det gäller ordnande av boende och boendestöd som beaktar de äldre
Välfärdsområdets tjänster för äldre tillhandahåller för närvarande tjänster som stöder boende hemma, hemvårdstjänster och boendeservice. Därutöver kompletteras dessa tjänster genom köpta tjänster, servicesedlar, stöd för närståendevård och familjevård. Tjänsterna tillhandahålls i den verksamhetsmiljö där de behövs, men välfärdsområdet deltar i princip inte i kommunernas markpolitik eller i planläggningen. Välfärdsområdets egna fastighetsbehov med anknytning till produktionen av social- och hälsovårdstjänster kartläggs bland annat i anslutning till servicenätsutredningen. Servicenätsutredningen är en förutsättning för hur och var välfärdsområdet framdeles ordnar och tillhandahåller tjänster.
Välfärdsområdets servicestrategi för åren 2023–2026 har godkänts mot slutet av år 2023. I servicestrategin definieras målsättningarna på lång sikt i fråga om social- och hälsovårdstjänsterna. Åtgärdsprogrammet i anslutning till servicestrategin startar i januari 2024. Vidare regleras välfärdsområdets verksamhet kraftigt genom välfärdsområdesstrategin, budgeten, produktivitetsprogrammet och investeringsplanen.
Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige har i januari 2024 godkänt en fastighetsstrategi för åren 2023–2026. En del av arbetet med att verkställa strategin består i att man upprättar sektorvisa planer och program i samarbete med välfärdsområdets sektorer där man mera detaljerat fastslår bland annat utvecklandet av, ändamålsenligheten för och omfattningen av boende för äldre.
Utarbetandet av de sektorvisa planerna bör göras tväradministrativt i samarbete vidare med den kommunala planläggningen. Framdeles bör man i markanvändningen och planläggningen, som är en kommunal uppgift, ta hänsyn till den äldre befolkningens behov. Välfärdsområdet kan förse kommunerna med kunskap om behoven och ge information om särbehov i anslutning till boende för äldre. Det kan gälla boendemiljöns tillgänglighet, behovet av gemenskapsboende och det geografiska läget så att de äldre ska få tillgång till service. Hit hör bland annat kommunernas kollektivtrafiklösningar.
Till uppgiftsfördelningen mellan välfärdsområdena och kommunerna i fråga om utvecklandet av boende för äldre ansluter sig frågan om att komma fram till nya verksamhetsmodeller, något som kräver aktivt samarbete mellan båda parterna.
Slutsatser
I lagen om ordnande av social- och hälsovård (6 §) förutsätts att kommunerna bär det primära ansvaret för främjandet av hälsa och välfärd till den del denna uppgift är knuten till andra uppgifter som enligt lag ska skötas av kommunen. Kommunen ska i sin strategiska planering sätta upp mål för främjandet av hälsa och välfärd och fastställa åtgärder som stöder målen. Den ska i sitt beslutsfattande beakta de uppskattade konsekvenserna av sina beslut för människors hälsa och välfärd enligt befolkningsgrupp. De kommunala verksamhetsområdena ska samarbeta med varandra för att främja hälsa och välfärd. Välfärdsområdet bär det primära ansvaret för främjandet av hälsa och välfärd till den del denna uppgift är knuten till andra uppgifter som enligt lag ska skötas av välfärdsområdet.
Enligt 14 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdet och kommunerna inom dess område åtminstone för varje fullmäktigeperiod förhandla om samarbetet, målen och arbetsfördelningen vid skötseln av sina uppgifter. Vid förhandlingarna kan det avtalas åtminstone om de samarbetsstrukturer och verksamhetsmodeller samt den kommunikation som samarbetet kräver.
Det strategiska samarbetsavtalet mellan kommunerna i Östra Nyland och välfärdsområdet har antagits av Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige i november 2023. Samarbetsavtalet möjliggör tillsättandet av multiprofessionella samarbetsgrupper bland annat för att främja de äldres välfärd och för att stödja boende hemma. När samarbetet har kommit igång kan välfärdsområdet börja främja planeringsarbete tillsammans med kommunerna i fråga om helheter i anslutning till boende för äldre, beaktande exempelvis tillgänglighet, trygghet och social gemenskap.
Beslutsförslag
Social- och hälsovårdsdirektören:
Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar att det ovan sagda avges som svar på motionen.
Beslut
Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att det ovan sagda avges som svar på motionen.