Nämnden för ordnande av tjänster, möte 31-01-2024

Protokollet är granskat

§ 10 Ändrande av Koivulas stöd- och tillfälliga boendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende

IUHVADno-2023-4064

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ansvarsområdesdirektör, familje- och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nuvarande verksamheten i Koivula enhet för stödboende

Koivula förser 25–64-åriga bostadslösa personer i Östra Nyland med boendeplats och boendeservice. Det är fråga om personer som behöver stödboende hemma hos sig enligt socialvårdslagen. Koivula ordnas gruppverksamhet för de boende, och för varje boende görs också en klientplan i samarbete med anställda inom socialt arbete.

Det finns sammanlagt 46 bostäder i Koivula för tillfället (på grund av en planerad remont är 40 av bostäderna i bruk). Koivulaenheten sköter också substitutionsbehandlingen inom Borgå i samarbete med hemvården under veckoslut (sköttes tidigare av sjukhuset). Dessutom ansvarar Koivula om Östra Nylands välfärdsområdes rådgivningstjänst Vinkki, som också tar emot och returnerar riskavfall:

’’I Vinkki kan du diskutera ditt bruk av narkotika med de anställda. Vi ger också information om vårdmöjligheter och hur skadorna av intravenös narkotika kan minimeras. Förutom hälsorådgivning delar Vinkki ut rena sprutor och handledning i säker användning.

Vinkki verkar i anslutning till enheten Koivula för stött boende i Borgå. Man kan gå dit för att få rena sprutor vardagar klockan 9–19. Koivulaenheten har också en sjukskötare som kan ge dig hälsorådgivning vardagar cirka klockan 10–14. Du kan också boka tid till hälsorådgivningen per telefon eller e-post. Då kan nå den anställde på tfn 040 484 1722.

Verksamheten i Vinkki är helt förtrolig. Du kan sköta dina ärenden hos oss helt anonymt. Om du behöver hjälp med ditt drogproblem, är du välkommen till Vinkki när som helst under öppettiderna. Det är också möjligt att få NADA-öronakupunktur genom Vinkki. 

Koivulaenheten fungerar i tre skiften:
morgonskift kl. 7.00–15.00, kvällsskift kl. 13–21 och nattskift kl. 20.30–7.30. För tillfället arbetar följande befattningar: 1 ansvarig handledare, 1 sjukskötare och 9 handledare (1 handledare med lov utanför personalplanen fram till 31.12.2023). Enligt budgeten har man uppskattat att personalkostnaderna för år 2023 är 480 730 €, och utfallet för tiden 1.1–30.6.2023 är 302 732 €. För år 2024 har man förslagit följande personalökningar: 1 socialhandledare och 1 handledare.

Koivulaenheten har ett kontrakt med Securitas Oy. Securitas patrullerar 25 gånger per månad på nätterna, och under substitutionsbehandling på veckosluten och söckenhelger. Patrullerna kan också kallas vid behov (väktarknappar). Dessutom köper man in lokala vakttjänster av SOL Palvelut Oy tills 30.9.2023 och av Securitas Oy under tiden 1.10–31.12.2023, vardagar kl. 17–01 (cirka 5685,60 €/månad och 68 227,20 €/år). Det finns också kameraövervakning vid enheten. Priserna för Securitas Oy:s lokala vakttjänster är följande: vardagskvällar kl. 17.00–21.00 33,99 €/h och vardagsnätter kl. 21.00–07.00 37,08 €/h.

Koivulafastigheten ägs av Borgånejdens bostadsstiftelse. Disponenten är Reim Isännöinti, Porvoo. Servicebolaget är Porvoon huoltomiehet.

 

Ändring av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende

Under nätterna hör det till handledarens arbetsuppgifter att städa kontorslokalerna, tömma sopkärlen, ladda telefoner/larm och PR-radion, byka, gå runt området med väktare och vid behov också andra uppgifter, som att öppna dörrar med väktaren. Enligt den ansvarig handledare och den serviceansvarige kan arbetsuppgifterna skötas under morgon- och kvällsskiften.

Enligt undersökningar minskar också nattskiften välbefinnande i arbete. Att slopa treskiftsarbetet skulle också öka arbetssäkerheten och säkerhetskänslan, eftersom mera personal skulle finnas på plats samtidigt. Behovet at bevakning skulle minska om enheten skulle fungera i två skift, eftersom mängden personal som är på plats skulle öka. Det har framkommit ganska mänga hot- och risksituationer under år 2023, och situationerna har uppstått under dag- och eller kvällsskiftet.

Det rehabiliterande arbetet med klienterna ökar, klienternas självständighet ökar och deras livshantering främjas. Arbetsskiften skulle vara varje dag 7.00–9.00–15.00–17.00 och 13.00–14.00–21.00–22.00. Dessutom skulle man ha anställda som gör mellanskift t.ex. 10–18, vilket skulle betyda att antalet anställda i kvällsskift skulle öka.

Välfärdsområdet gör också direktupphandling med Motelli Online, och välfärdsområdet använder motellet för tillfällig inkvartering. Direktupphandlingen omfattar tre rum, som kostar sammanlagt 2700 €/månad (sammanlagt 32 400 € per år).  Klienter som tillfälligt inkvarteras någonstans gynnas av mer effektivt stöd för bostadssökande. Det finns tillfälligt inkvartering också i samband med Koivulaenheten (remonten färdig på våren; sammanlagt 5 rum) Den tillfälliga inkvarteringen baserar sig på många olika behov, och i framtiden behövs både den tillfälliga inkvarteringen i Koivula och vid Motelli Online.

För tillfället öppnar handledarna vid Koivula dörrarna för klienter runt dygnet. Under våren 2023 har man säkerställt att Porvoon Huoltomiehet kan vid behov öppna dörrar för klienter, om klienterna ringer till servicebolagets jour (24/7). Detta förutsätter att servicebolaget får information om klienterna. Man har konsulterat stadens jurist om hur detta kan ske på ett datasäkert sätt. Juristen reder ut ärendet om förslaget godkänns. 

Kameraövervakningen fungerar dygnet runt, vilket är viktigt med tanke på säkerheten. Lokala vakttjänster skulle behövas även i framtiden, men behovet minskar tidsmässigt. Enligt Securitas Oy skulle två patruller som utförs av väktaren vara tillräckligt, eller en patrull + kamerarunda på natten, ifall Koivula skulle fungera i två skift. Vid behov kan man utvärdera och justera vakttjänsterna. Enligt Securitas Oy kunde man öka antalet patruller i princip genast, utan en responstid på flera veckor.

Alternativ /kostnader av olika tjänster:

Securitas SOS App 32€/mån/användare moms0%.

Personal för tvåskiftsenheten, som också erbjuder tillfällig inkvartering:

1 ansvarig handledare (ledande socialhandledare), grundlön 3215,25 €/mån

2 sjukskötare (1 ansvarig sjukskötare)

2 socialhandledare

5 handledare

 

Personalstrukturen i den nya tvåskiftsenheten förutsätter att man förnyar beteckningar.

Ändring av beteckningen ansvarig handledare till beteckningen ledande socialhandledare. Motivering: beteckningarna görs mer enhetliga, och ansvarar bättre den krävda utbildningsnivån och arbetets svårighetsgrad. 

Ändring av ena beteckningen sjukskötare till beteckningen ansvarig sjukskötare. Motivering: plan för läkemedelsbehandling och läkemedelsbehandlingens säkerhet samt kunnande inom hälso- och sjukvård.

Ändring av beteckningen handledare till socialhandledare och en beteckning handledare till sjukskötare. I det här förslaget har man beaktat personalökningarna i budgeten för år 2024 (1 socialhandledare och 1 handledare).

Personalkostnaderna per år cirka 498 431,76 €. (jämfört med budgetens uppskattning av totalt 480 730 € för personalkostnader -> besparingar från lokala vakttjänster).

Personalkostnader/yrkesutbildad/år

 

  Socialhandledare

Handledare

Sjukskötare
Månadslön 2 924,84   2 924,84  2 483,53  2 483,53   2 843,11  2 843,11  
Tillägg 5 år        116,99  116,99            99,34   99,34   113,72   113,72  
Arbetsgivar-
avg. /mån
801,41 801,41   680,49   680,49   779,01   779,01  
Övriga personal-
relaterade
avg./mån
584,97  1 169,94  496,71   993,41   568,62    1 137,24
Totalt  4 428,21   5 013,18  3 760,07   4 256,77   4 304,46  4 873,08  
Årsnivå,
inkl. semester
56 149,67 65 567,07  47 677,62  53 975,85   54 580,66 61 790,79

 

*de gula markeringarna betyder att personen tillsätts i ett existerande team som extra, och hens personbundna kostnader t.ex. skolningar, arbetshälsa, löneräkning, administration, hyror, material mm. inte kräver större investeringar (hen deltar i samma utbildningar som de andra, använder samma hyrda utrymmen, material, dataförbindelser och redskap som de andra). Den högra kolumnen beskriver en situation där anställningen ökar kostnaderna mer än vanligt (datateknik, personliga kostnader som följd av utbildning, nya hyresutrymmen mm.).

Vinkki-verksamheten som ordnats i Koivula flyttar över till Kompanjonskapshuset.

Åt personalen ordnas samarbetsförhandlingar innan förändringarna genomförs.

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar godkänna ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende från och med 01.01.2024.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att efter de tekniska korrigeringarna godkänna beredningen av ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende. 

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Föredraganden gjorde följande ändringar i beslutsförslaget:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar efter de tekniska korrigeringarna att godkänna förberedelsen av ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till ett två-skiftsenhet från 01.01.2024. Ärendet förs till beslutsfattande efter att förändringsförhandlingarna genomförts.

 

Följande tekniska korrigering görs i paragrafens rubrik:

Ändrande av Koivulas stöd- och tillfälliga boendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende

 

En teknisk korrigering görs i den sista meningen före beslutsförslaget:

Åt personalen ordnas förändringsförhandlingar innan förändringarna genomförs. 

 

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster Ilona Koskenniemi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt vid sitt möte 13.12.2023 att efter de tekniska korrigeringarna godkänna beredningen av ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende. Ärendet tas upp i nämnden för beslutsfattande efter att förändringsförhandlingarna genomförts.

Förändringsförhandlingarna har genomförts på Koivula stödboende-enheten 09.01.2024 angående ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet. I samband med förändringsförhandlingarna kom man överens om att förändringen av  verksamheten i tvåskiftsenheten skulle främjas genom att prova, granska verksamheten och forma den tillsammans med personalen.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar godkänna ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende från och med 01.01.2024.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt godkänna ändringen av Koivula stödboendes tre-skiftsenhet till en två-skiftsenhet för stödboende från och med 01.01.2024.

Paragrafen justerades genast.

Inform

ansvarsområdesdirektör,​ familje-​ och socialtjänster, resultatenhetschef (mentalvårds-, missbrukar och boendetjänster, Koivulas personal

Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).