Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
redovisningschef Annette Povenius
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Välfärdsområdets investeringar begränsas av den fullmakt att uppta lån som fastställts av statsrådet. Välfärdsområdena berörs också av skyldigheten att upprätta en investeringsplan som ministerierna ska godkänna. Avsikten är att säkerställa att välfärdsområdet planerar sina investeringar hållbart så att den finansiering som är tillgänglig räcker till och så att välfärdsområdets projekt som gäller omfattande investeringar planeras i enlighet med riksomfattande, strategiska målsättningar och på ett kostnadseffektivt sätt med beaktande av andra välfärdsområdens motsvarande planer och befolkningens servicebehov. Att välfärdsområdets finansiering räcker till säkerställs genom att upptagningen av långfristiga lån begränsas med en restriktion som fastställs på årsbasis. Investeringsplanen måste godkännas, om kriterierna för förkastande inte uppfylls.
Det föreskrivs i 16 § i lagen om välfärdsområden att välfärdsområdet årligen ska utarbeta en investeringsplan för de investeringar inom välfärdsområdeskoncernen som påbörjas under de fyra räkenskapsperioder som följer på följande räkenskapsperiod och för finansieringen av dem. Investeringsplanen består av delplanerna för social- och hälsovården och för räddningsväsendet. Investeringsplanen ska innehålla uppgifter om investeringar och avtal som motsvarar investeringar. Dessutom ska planen innehålla uppgifter om planerade överlåtelser av välfärdsområdets lokaler och fastigheter samt andra tillgångar med lång verkningstid. Uppgifter ska också framläggas om investeringar som gäller andra helheter. Sådana är framför allt investeringar som gäller apparater och utrustning samt data- och kommunikationstekniska lösningar. Investeringsplanen får inte stå i strid med det som föreskrivs i 15 § i lagen om välfärdsområden angående välfärdsområdets fullmakt att uppta lån. Med andra ord ska den lånefinansiering som välfärdsområdet har för avsikt att utnyttja på basis av sin fullmakt att uppta lån och eventuell övrig finansiering täcka de utgifter som ingår i planen.
Investeringsplanen för åren 2026–2029 ska senast 31.12.2024 läggas fram för ministerierna. Beslutet om fullmakt att uppta lån fattas våren 2025 i statsrådet.
Konsekvenserna av de beslut som fattas utifrån servicenätsplanen och analyserna av produktionssättet har tills vidare inte beaktats i investeringsplanen. Om de senare besluten gäller investeringsplanen så, att objekt tas bort kommer den aktuella investeringen inte att genomföras.
I investeringsplanen för Östra Nylands välfärdsområde föreslås det att byggnader i den egna balansräkningen för åren 2026-2029 ska förvärvas för sammanlagt 64,2 miljoner euro. Som det största enskilda byggprojektet planeras ett välfärdscentrum som ett samprojekt med HUS-sammanslutningen. Projekthelheten blir inte färdig före utgången av år 2029, utan fortsätter ännu år 2030 och framåt. Projektets totala värde uppskattas vara 80,5 miljoner euro. Som det näst största byggprojektet planeras en handikappserviceenhet för att ersätta de spridda verksamhetsställena i vårt område. Projektet har planerats bli färdigt före utgången av 2029. Dessutom har man planerat att lösa in en räddningsstation för egen räkning. Anskaffningar av utrustning och materiel föreslås i investeringsplanen för ett värde av cirka 8,3 miljoner euro, IKT- och andra immateriella tillgångar för ett värde av 12,25 miljoner euro och andra investeringar för ett värde av 0,8 miljoner euro. Avsikten är att som den viktigaste IKT-investeringen fortsätta centraliseringen av klient- och patientdatasystemen, som redan har lyfts fram i investeringsplanen för välfärdsområdet som gäller åren 2023-2026 och för vilken fullmakt att ta lån har beviljats.
I investeringsplanen och beräkningen av fullmakten att ta lån ingår inte förnyande av hyresavtal som enligt införandelagen överfördes till välfärdsområdet år 2023. För förnyande av gällande hyresavtal behövs ingen fullmakt att ta lån eftersom de inte ökar verksamhetens volym och finansieringsbehovet inte ökar från det nuvarande. Lokaler som används för service för personer med funktionsnedsättning, missbrukarvård och äldre personer är på många håll i dåligt skick eller stöder inte optimalt verksamhetens behov. För de administrativa lokalerna och arkivutrymmena samt för centralkökets behov föreslås också långvariga hyresavtal. Den sammanräknade förbindelsen för avtal som motsvarar investeringar i byggnader är totalt cirka 5,8 miljoner euro för hela avtalsperioden. Avtalsförbindelserna i fråga om utrustning och materiel uppgår i investeringsplanen till ett belopp av cirka 1,9 miljoner euro. Summan på utgående hyresavtal om byggnader uppgår till cirka 1,8 miljoner euro.
Investeringsplanen för Östra Nylands välfärdsområde för åren 2026-2029 och finansieringsplanen för investeringarna presenteras som bilaga.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå att välfärdsområdesfullmäktige godkänner investeringsplanen för Östra Nylands välfärdsområde för åren 2026-2029 och finansieringsplanen för investeringarna enligt bilagorna.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå att välfärdsområdesfullmäktige godkänner investeringsplanen för Östra Nylands välfärdsområde för åren 2026–2029 och finansieringsplanen för investeringarna enligt bilagorna.
Paragrafen justerades genast.