Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
personaldirektör Anu Rautiainen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Östra Nylands välfärdsområde inledde genom välfärdsområdesstyrelsens beslut 26.9.2024 (§ 214) samarbetsförhandlingar i syfte att balansera ekonomin. Samtidigt beslutade välfärdsområdesstyrelsen att samarbetsförhandlingarnas resultat och ett beslutsförslag angående verkställandet av de behövliga åtgärderna läggs fram för behandling i välfärdsområdesstyrelsen när samarbetsförhandlingarna har avslutats.
I enlighet med 4 § i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och personal i kommuner och välfärdsområden ska i samarbetet mellan arbetsgivaren och personalen behandlas bland annat åtminstone ärenden som gäller sådana förändringar i organiseringen av arbetet som har betydande konsekvenser för personalens ställning samt överföring av arbetstagare till anställning på deltid, permittering eller uppsägning, om dessa åtgärder vidtas av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker. Vidare, om det i välfärdsområdets budgetförslag förutsätts åtgärder vilkas genomförande sannolikt leder till flera uppsägningar, överföringar till anställning på deltid, permitteringar eller avsevärda försämringar i anställningsvillkoren, ska åtgärderna behandlas vid samarbetsförfarande innan välfärdsområdesstyrelsen ger sitt slutliga budgetförslag till välfärdsområdesfullmäktige.
Samarbetsförhandlingarna kom igång 4.10.2024 och den sista överläggningen ägde rum 15.11.2024. Genom samarbetsförfarandet har man tryggat personalens påverkningsmöjligheter i de av arbetsgivarens beslutsärenden som omfattas av samarbetslagen. De planerade ändringarna ska i enlighet med lagens anda planeras i dialog med representanter för personalorganisationerna.
I förhandlingarna presenterades de åtgärder för balansering av ekonomin i produktivitetsprogrammets B- och C-korgar som beretts som tjänsteinnehavararbete samt deras eventuella personalkonsekvenser. De huvudförtroendemän som företräder huvudavtalsorganisationerna lade inte fram ändrings- eller motförslag vid förhandlingarna, men utfärdade ändå ett skriftligt ställningstagande (bilaga).
Åtgärder som behandlades i samarbetsförhandlingarna:
a) Räddningsväsendet
Strömfors brandstation: Uppsägning av 15 anställningar i bisyssla vid brandstationen i Strömfors. För de personer som sägs upp finns det inte ersättande arbete att föreslå, då man beaktar att alla har någon annan huvudsyssla. Dessa personer i bisyssla kan om de så önskar gå med i en frivillig brandkår. Den föreslagna balanseringsåtgärden inverkar inte på den heltidsanställda personalen. Åtgärdens spareffekt är 68 000 euro/år.
Nedskärningar i utbildningsanslagen för den fast anställda personalen: Man deltar i utbildningar inom sin egen bransch på distans, om det är möjligt. Om utbildningen anses nödvändig, deltar endast en person i gruppen. Eftersom vissa utbildningar är obligatoriska för att man ska kunna vara verksam i branschen och för att man ska få den senaste kunskapen, deltar man i dem. Åtgärdens spareffekt är 47 000 euro/år.
Övertidsförbud för fast anställd personal: Personalbrist eller bristande prestationsförmåga under arbetspass lappas inte på med övertidsarbete. Åtgärdens spareffekt är 140 000 euro/år.
b) Social- och hälsovårdstjänsterna
Hälso- och sjukvårdstjänsterna, avdelning 1: Enheten planeras stänga 31.5.2025. Personalen sägs upp 1.6.2025. För att undvika uppsägning strävar arbetsgivaren efter att erbjuda personalen i fråga arbete som motsvarar dess utbildning och kompetens vid andra enheter. Risken för uppsägning av personal har följande inriktning: 1 chef, 1 biträdande avdelningsskötare, 8 sjukskötare, 12 närvårdare, 1 omsorgsassistent, 0,5 avdelningssekreterare och 1 fysioterapeut.
Genom att stänga avdelning 1 i Näse kan man enligt uppskattningar nå den största ekonomiska sparpotentialen. Avdelningen är varken den som är i det sämsta skicket eller den som har den dyraste verksamheten. Motiveringen till nedläggningen sammanhänger med funktionaliteten samt personalens kompetensbrist och den oreda som råder i patientprofileringen. Sparmålet för nedläggningen av avdelningen är cirka 1 miljon euro på årsnivå.
Akutmottagningen i Askola: Servicen koncentreras till Borgå. Åtgärden kan i sin helhet genomföras genom en minskning av anlitandet av köpta tjänster och medför inga personalförflyttningar. Åtgärden innebär att patienter i behov av brådskande vård hänvisas till Borgå. Läkar- och sjukskötarmottagningen blir kvar i Askola. Sparmålet för centraliseringen av akutmottagningen i Askola är 300 000 euro på årsnivå.
Hälsocentralsjukhustjänster: En tjänst som serviceansvarig inrättas. Underlaget för tjänsten bildas genom att man ombildar en vakant befattning som munhygienist till en tjänst som serviceansvarig. Vid Palliativt centrum inrättas befattningar som biträdande avdelningsskötare och avdelningssekreterare. Underlagen för befattningarna bildas genom att man ombildar underlagen för två sjukskötares befattningar till befattningarna i fråga. Vid Palliativt centrum inrättas en läkartjänst och inom missbrukarvården en läkartjänst med andelen 0,5. Underlagen för tjänsterna bildas genom att man överför de tidigare 1,5 läkartjänsterna vid hälsostationstjänsterna till Palliativt centrum. Vid minneskliniken inrättas en befattning som minnesskötare. Underlaget för befattningen bildas genom att man ombildar en sjukskötarbefattning vid hälsostationstjänsterna till en befattning som minnesskötare. De läkare som arbetar stadigvarande på avdelning (3–4) överförs så att de sorterar under överläkaren vid hälsocentralsjukhustjänsterna.
I chefläkarens arbetsuppgifter inkluderas uppgifterna som regionöverläkare, och alla överläkare överförs så att de sorterar under chefläkaren. Läkaren vid ungdomsstationen överförs så att läkaren sorterar under regionöverläkaren inom preventiv vård.
Enheterna för mun- och tandvård i det östra och det västra området slås samman. Övertandläkartjänsten i östra området ombildas till en tjänst som biträdande övertandläkare. Tjänsten som serviceansvarig i västra området ombildas till en befattning som teamansvarig.
Tjänsterna som överläkare vid hälsocentralsjukhustjänsterna ombildas så att det i fortsättningen vid resultatenheten finns en överläkare och en biträdande överläkare. Den ena överläkartjänsten ombildas till en tjänst som biträdande överläkare.
Fysioterapeuterna i Sibbo och Lovisa (2) överförs delvis till arbete vid hjälpmedelscentralen i Borgå.
Reservpersonalen vid avdelningarna i Näse övergår till den interna vikariepoolenhet som ska inrättas vid välfärdsområdet. Ändringen gäller tre (3) sjukskötare och fyra (4) närvårdare.
Lappträsk hälsostation: En stängning av mun- och tandvården planeras ske 1.1.2025. Mottagningen stängs 1.7.2025. Den egna personalen överförs till enheten i Lovisa. Överföringen av personal har följande inriktning: 1 läkare, 2 hälsovårdare/sjukskötare, 1 närvårdare (hjälpskötare), 1 tandläkare (köpt tjänst), 1 munhygienist (köpt tjänst) och 1 tandskötare. Sparmålet för centraliseringen av verksamheten vid Lappträsk hälsostation är 310 000 euro på årsnivå.
Mörskom hälsostation: Enheten planeras stänga 1.1.2025. Den egna personalen överförs till enheten i Askola. Minskningen av personal har följande inriktning: 1 läkare (köpt tjänst), 1 hälsovårdare/sjukskötare (köpt tjänst), 0,5 tandläkare (köpt tjänst), 1 tandskötare (köpt tjänst) och 0,5 munhygienist (köpt tjänst).
Pukkila hälsostation: Enheten planeras stänga 1.1.2025. Den egna personalen överförs till enheten i Askola. Minskningen har följande inriktning: 1 läkare (köpt tjänst), 1 hälsovårdare (köpt tjänst), 0,5 tandläkare (köpt tjänst), 1 tandskötare (köpt tjänst), 0,5 munhygienist (köpt tjänst) och 0,5 fysioterapeut.
Sparmålet för centraliseringen av verksamheten vid Mörskom och Pukkila hälsostationer är 425 000 euro på årsnivå.
c) Tjänster för äldre
Genom att stänga en enhet eftersträvas en årlig besparing på cirka 900 000 euro.
Rosenkulla: Enheten planeras stänga 30.6.2025. Personalen sägs upp 1.7.2025. För att undvika uppsägning strävar arbetsgivaren efter att erbjuda personalen i fråga arbete som motsvarar dess utbildning och kompetens vid andra enheter. Risken för uppsägning av personal har följande inriktning: 1 chef, 1 sjukskötare, 12 närvårdare, 1 omsorgsassistent och 0,5 vårdbiträde.
Fastighetens skick uppfyller inte kriterierna för serviceboende med heldygnsomsorg.
Mäntyrinne: Enheten planeras stänga 31.12.2025. Personalen sägs upp 1.1.2026. För att undvika uppsägning strävar arbetsgivaren efter att erbjuda personalen i fråga arbete som motsvarar dess utbildning och kompetens vid andra enheter. Risken för uppsägning av personal har följande inriktning: 1 chef, 4 sjukskötare, 17 närvårdare, 1 omsorgsassistent och 1 vakant underlag för en befattning som fastighetsmaskinist (besätts inte).
Fastighetens skick uppfyller inte kriterierna för serviceboende med heldygnsomsorg, och lokalerna motsvarar inte dagens standard för boende med heldygnsomsorg.
Solliden: Enheten planeras stänga 31.12.2025. Personalen sägs upp 1.1.2026. För att undvika uppsägning strävar arbetsgivaren efter att erbjuda personalen i fråga arbete som motsvarar dess utbildning och kompetens vid andra enheter. Risken för uppsägning av personal har följande inriktning: 1 chef, 2 sjukskötare, 12 närvårdare, 2 omsorgsassistenter och 1 chaufför.
Fastighetens skick uppfyller inte kriterierna för serviceboende med heldygnsomsorg, och lokalerna motsvarar inte dagens standard för boende med heldygnsomsorg.
Sommarvind: Enheten planeras stänga 31.12.2025, och personalen sägs upp 1.1.2026. För att undvika uppsägning strävar arbetsgivaren efter att erbjuda personalen i fråga arbete som motsvarar dess utbildning och kompetens vid andra enheter. Risken för uppsägning av personal har följande inriktning: 1 chef, 2 sjukskötare, 1 verksamhetshandledare, 17 närvårdare och 1 omsorgsassistent.
Fastighetens skick uppfyller inte kriterierna för serviceboende med heldygnsomsorg, och lokalerna motsvarar inte dagens standard för boende med heldygnsomsorg.
Intern vikariepool: Vid välfärdsområdet inrättas en vikariepool som betjänar hela välfärdsområdet. Dess uppgift är att fungera som enhet för reservpersonal. Till reservpersonalen överförs personal/underlag för befattningar enligt följande: reservpersonal inom hemvården (1 chef och 22 närvårdare), reservpersonal inom boendeservice (13 närvårdare), reservpersonal inom hälso- och sjukvårdstjänster (3 sjukskötare och 4 närvårdare) samt 17 vakanta underlag för befattningar som frigörs på grund av ändringen i den vårdardimensionering som gäller boendeservice.
Personalpoolen erbjuder arbetsuppgifter för de personer som riskerar att bli uppsagda.
Regnbågen: Rehabiliteringsenhetens anstaltsvårdare koncentreras till koncern- och strategitjänsternas anstaltsvård. Ändringen gäller tre (3) anstaltsvårdare.
Social- och hälsovårdsförvaltningen: Professionsdirektörstjänsterna (3 stycken) sammanslås med andra tjänster inom ansvarsområdena. Inom social- och hälsovårdsförvaltningen inrättas en tjänst som förvaltningschef, vars underlag för tjänsten överförs från personaltjänsterna.
d) Förvaltnings- och stödserviceuppgifter
Om verksamhetsstället Rosenkulla i Lovisa stängs 30.6.2025 och seniorcentret i Sibbo stängs 31.12.2025 och verksamhetsstället Mäntyrinne i Askola stängs 31.12.2025, påverkar dessa åtgärder också personalen inom kosthållet och renhållningen vid enheterna i fråga.
Behovet av personalnedskärningar gäller hela enheter. Man strävar efter att erbjuda personalen arbete vid andra enheter.
Rosenkulla: Risken för uppsägning gäller två (2) matservicearbetare vars arbetsuppgifter även omfattar städning. Personalen sägs upp 1.7.2025.
Seniorcentret: Uppsägningshotet gäller fyra (4) städarbetare. Objektet är delat, vilket betyder att åtgärden inte riktar sig mot enskilda personer.
Mäntyrinne: Risken för uppsägning gäller personalen enligt följande: 1 chef, 3 kokerskor och 1 matservicearbetare. Dessutom upphör städningen av objektet, något som införskaffats som köpt tjänst.
Förvaltningsuppgifter vid koncern- och strategitjänsterna lämnas obesatta på grund av balanseringen av ekonomin enligt följande:
Förvaltningstjänster: En befattning som delaktighetskoordinator inrättas inte. En tjänst som upphandlingsjurist inrättas inte. Ett underlag för en befattning som byråsekreterare, som eventuellt blir vakant, besätts inte.
Personaltjänster: Ett underlag för en befattning som rekryteringsexpert som blivit vakant överförs till social- och hälsovårdsförvaltningen. Ett underlag för en befattning som HR-expert besätts inte. Uppgiften som arbetarskyddschef, som håller på att bli vakant, besätts inte, utan uppgiften sköts genom interna arrangemang genom att kombinera den med andra uppgifter.
Ekonomitjänster: Ett underlag för befattning ombildas till en befattning som servicechef. Befattningen som redovisningschef ombildas till en befattning som ekonomichef. En befattning som controller ombildas till ledande controller. Ett underlag för en befattning som specialexpert inom riskhantering besätts inte.
Utvecklingstjänster: Underlaget för befattningen som utvecklingschef (FUUIK) besätts genom interna arrangemang. Underlaget för befattningen som projektchef dras in.
Digitala tjänster: Beteckningar ändras för att underlätta tillgången på personal och för att minska lönekostnaderna. Åtgärderna gäller underlag för befattningar som är vakanta.
Kommunikationstjänster: Beteckning ändras för att effektivisera verksamheten: en befattning som kommunikationsassistent ombildas till en befattning som kommunikationsplanerare.
e) Permitteringar
Den operativa ledningen har bedömt att räddare, brandmästare, brandförmän, överbrandmän, brandmän, akutvårdschefer, förstavårdare (akutvårdare) och lägescentralsjourhavande samt de som utför direkt patientarbete och deras närmaste chefer borde lämnas utanför permitteringarna.
Permitteringarnas spareffekt är cirka 165 000 euro/1 veckolång permittering.