Välfärdsområdesstyrelsen, möte 28-11-2024

Protokollet är granskat

§ 282 Begäran om omprövning av ett beslut som gäller återkrav av lön

IUHVADno-2024-4089

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
personaldirektör Anu Rautiainen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Till välfärdsområdets registratorskontor har 12.11.2024 inkommit en begäran om omprövning som gäller personaldirektörens beslut om återkrav av lön (IUHVADno-2024-4089). Begäran om omprövning föreligger som bilaga.

I 139 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) föreskrivs om förfarandet vid begäran om omprövning. Den som är missnöjd med ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem får begära omprövning av beslutet. Begäran om omprövning ska behandlas skyndsamt. Omprövning av ett beslut av välfärdsområdesstyrelsen, en nämnd eller deras sektioner eller en underlydande myndighet begärs hos organet i fråga.

Begäran om omprövning har inkommit till välfärdsområdets registratorskontor inom utsatt tid för begäran om omprövning och ska därigenom tas upp till behandling.

Då välfärdsområdesstyrelsen behandlar begäran om omprövning är den bunden av de laglighets- och ändamålsenlighetsyrkanden som framställts i begäran om omprövning. Välfärdsområdesstyrelsen kan följaktligen inte behandla ärendet i egenskap av ärende angående omprövningsbegäran ur en vidare synvinkel än så.

Vid behandlingen av ärendet ska välfärdsområdesstyrelsen bedöma juridiska fel som anförs i begäran om omprövning och bedöma de ändamålsenlighetsgrunder som anförs i begäran om omprövning.

Efter att ha upptagit ärendet angående begäran om omprövning till behandling kan välfärdsområdesstyrelsen ändra det förvaltningsbeslut som fattats, upphäva förvaltningsbeslutet eller avslå begäran om omprövning.

Yrkande som framförs av den som framställt begäran om omprövning

Den som framställt begäran om omprövning yrkar följande: ”Jag yrkar att er text eller ert beslut rättas i fråga om att HR inte varit medvetet om att det betalas lojalitetstillägg till avdelningssekreterarna.”

Chefen hade uttryckligen frågat både Pia Hellman och Carita Schröder huruvida även avdelningssekreterarna var berättigade till lojalitetstillägg, och båda hade sagt att de var det. Pia Hellman har också tillställts listan i syfte att hon skulle granska vem lojalitetstillägg betalas till, och inte heller i detta skede har hon ingripit.

Den som framställt begäran om omprövning begär att det felaktiga beslutet rättas.

Juridiska fel anförda i begäran om omprövning

Den som framställt begäran om omprövning har inte anfört juridiska fel i begäran om omprövning.

Ändamålsenlighetsgrunder anförda i begäran om omprövning

Den som framställt begäran om omprövning hänvisar till att felet inte har begåtts av vederbörande själv eller av vederbörandes chef. Den som framställt begäran om omprövning konstaterar att det ”således inte kan tolkas som att ett lojalitetstillägg har betalats ut av misstag och att varken HR eller den högre ledningen skulle ha varit medvetna om detta”.

Behandling av ärendet

Enligt lagen får lön eller beloppet av annan ekonomisk förmån som härrör från en anställning och som utbetalts utan grund återkrävas. Det gäller både anställda i arbetsavtalsförhållande (2 kap. 17 § i arbetsavtalslagen) och anställda i tjänsteförhållande (56 § i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden).

Lön som utbetalats utan grund är en förmån som löntagaren erhållit grundlöst och som återkrävs. Arbetsgivaren har rätt att återkräva en för stor lön som betalats ut (så kallad ogrundad förmån) oavsett var eller av vem felet har begåtts. Arbetsgivaren ska dessutom sörja för att felen i lönebetalningen korrigeras också i Skatteförvaltningens inkomstregister.

I fall av ett pågående anställningsförhållande tar man ut överbetalningen från inkomsttagarens nettolön. När anställningsförhållandet upphör, skickas en räkning till inkomsttagaren. Ifall summan är stor, kan arbetsgivaren och den anställde komma överens om jämkning av återbetalningstiden.

I arbetsavtalslagen har arbetsgivarens kvittningsrätt begränsats. Avsikten med den begränsning som gäller utmätning av lön är att trygga arbetstagarens minimiutkomst. Enligt lagen får arbetsgivaren inte kvitta arbetstagarens lönefordran med motfordran till den del lönen enligt utsökningsbalken (705/2007) är undantagen från utmätning.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 2.5.2024 (§ 113) inleda ett försök med betalning av lojalitetspeng. Med hjälp av den strävar man efter en betydande minskning av kostnaderna för bemanningspersonal. I enlighet med välfärdsområdesstyrelsens beslut gäller pilotförsöket med lojalitetspeng sådana yrkesgrupper där det har använts mycket bemanningspersonal och där problemen med tillgången på personal är stora.

Med stöd av välfärdsområdesstyrelsens beslut betalas lojalitetspeng inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna till munhygienister (19 personer), vårdpersonal vid avdelningar (112 närvårdare och sjukskötare) samt talterapeuter (11 personer). Inom tjänster för äldre betalas den till vårdpersonal inom hemvården (257 närvårdare och sjukskötare) och inom familjetjänster till skolpsykologer (22 personer). Ytterligare ett villkor är att personen har en fast anställning eller rekryteras till en fast anställning, eller att han eller hon har en mera än ettårig visstidsanställning eller att han eller hon rekryteras till
en mera än ettårig visstidsanställning.

Välfärdsområdet tillämpar SH-avtalets lönepunkter, och de strukturer som gäller dem har slagits fast på nationell nivå och trädde i kraft 1.2.2024. Lönepunkten bestäms i första hand på basis av personens arbetsuppgifter. Tjänste- och arbetskollektivavtalet styr vilka uppgifter som kan placeras under respektive lönepunkt och vilken utbildningsnivå som respektive lönepunkt förutsätter. När de uppgifter som sorterar under lönepunkten har konstaterats, har arbetsgivaren inte prövningsrätt i ärendet. I det landsomfattande kollektivavtalet finns en särskild lönepunkt för avdelningssekreterare. Avdelningssekreterarnas lönepunkt visar att arbetsuppgifterna är patientadministrativa.

Avdelningssekreterarna hör inte på basis av sina arbetsuppgifter, sin yrkesbeteckning eller sin lönepunkt till vårdpersonalen. Avdelningssekreterarna hör således inte heller till de yrkesgrupper till vilka det betalas tidsbegränsad lojalitetspeng med stöd av välfärdsområdesstyrelsens beslut om pilotförsök.

Även om de högre chefer som företräder arbetsgivaren enligt den som framställt begäran om omprövning muntligen har sagt till den som framställt begäran om omprövning att lojalitetspeng ska betalas till avdelningssekreterarna, är så i själva verket inte fallet. Ifall den som framställt begäran om omprövning har getts felaktig information, är förfarandet i sig klandervärt. Detta påverkar dock inte arbetsgivarens rätt att återkräva lön som betalats till ett för stort belopp. I rättsfall har det slagits fast att arbetsgivarens rätt att återkräva lön inte heller påverkas av om den anställde själv har lagt märke till förekomsten av extra lön (t.ex. HFD:s avgörande 19.11.2018/5349).

Det föreslås att välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning. Då de laglighets- och ändamålsenlighetsgrunder som anförts i begäran om omprövning prövats, har det inte framkommit några sådana grunder med stöd av vilka omprövningsbegäran borde bifallas eller beslutet borde upphävas.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen avslår begäran om omprövning.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade avslå begäran om omprövning.

Bilagor

Kompletterande material