Välfärdsområdesstyrelsen, möte 17-12-2024

Dagordningen är verifierad

§ 296 Utnämning av en representant vid HUS-sammanslutningens stämma 19.12.2024 och givande av handlingsdirektiv till representanten vid stämman

IUHVADno-2024-4738

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

HUS-sammanslutningens stämma äger rum 19.12.2024 kl. 10.00 som digitalt sammanträde. Föredragningslistan för sammanslutningens stämma har publicerats på finska och svenska på HUS-sammanslutningens webbplats på adressen https://hus-julkaisu.tweb.fi/, och kallelsen till stämma har tillställts välfärdsområdets registratorskontor 19.11.2024. På föredragningslistan finns följande ärenden som ska behandlas:

§ 18 Organisering av mötet och fastställande av röstlängden

§ 19 Förslag till budget för 2025 och ekonomiplan för 2025–2027.

§ 20 Ändring av bindningsnivåerna för 2024 års budget

§ 21 Förfarande för utjämning av ramen mellan medlemmarna Bokslutet för 2024

§ 22 Godkännande av projektplanen för utvidgningen och totalrenoveringen av Pejas sjukhus operationsavdelning samt indelning av nybyggnadsprojektet för HUS Apotek, centralkök och parkering i två projekt och förslag till sammanslutningens stämma

§ 23 Godkännande av samarbetsavtalet för samarbetsområdet social- och hälsovården i Södra Finland (YTA)

§ 24 Revisionsnämndens utvärderingsberättelse för 2023 och utlåtande av sammanslutningens styrelse om den

§ 25 Tillägg om intern kontroll och riskhantering i förvaltningsstadgan

§ 26 Val av ersättare till revisionsnämnden

 

Det föreskrivs i 63 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) att representanterna vid sammanslutningens stämma utses särskilt till varje stämma av välfärdsområdesstyrelsen eller av något annat organ i välfärdsområdet enligt beslut av välfärdsområdesfullmäktige. Enligt 43 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesstyrelsen besluta för ägarstyrningen av välfärdsområdeskoncernen samt för styrningen och övervakningen av andra som producerar tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. Välfärdsområdesstyrelsen har därigenom befogenhet att utse en representant vid sammanslutningens stämma och en personlig ersättare för densamme samt att ge representanten vid stämman handlingsdirektiv.

Motivering för att vid sammanslutningens stämma 19.12.2024 avvika från grundförslaget i fråga om § 19 HUS-sammanslutningens budgetram för 2025

Sammanslutningens stämmas ursprungliga rambeslut 13.6.2024 5 § baserar sig på välfärdsområdenas finansieringsram för 2025, och utgångspunkten har varit att ökningen av finansieringen av välfärdsområdena fördelas mellan välfärdsområdets egen produktion och HUS-sammanslutningen i enlighet med den relativa vikten mellan välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens kostnader. Vid beräkningen av finansieringen har man dessutom beaktat de ekonomiska konsekvenserna av de förutsedda statligt bestämda uppgiftsändringarna. Vid fastställandet av ramfinansieringen har man inte beaktat efterhandsjusteringen av finansieringen, eftersom ramen ska täcka de utgifter som föranleds av HUS-sammanslutningens basverksamhet och genom efterhandsjusteringen de underskott som uppstått år 2023.

Eftersom ökningen av finansieringen av välfärdsområdena för 2025 inte räcker till för att täcka det totala trycket på utgifterna på grund av att kostnadsnivån inom social- och hälsovården stiger, servicebehovet ökar och det problem med nivån på utgifterna och finansieringen som överförs från 2024, måste välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen balansera sin ekonomi betydligt år 2025. Utgångspunkten för balanseringen av ekonomin är att de underskott som uppstår under åren 2023 och 2024 täcks enligt den tidsplan som förutsätts i 115 § i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026. HUS-sammanslutningen ska täcka underskottet före utgången av 2025.

I sammanslutningens stämmas 13.6.2024 § 5 ursprungliga rambeslut har det beslutats om följande principer som styr beredningen av budgeten:

  1. Budgetramen för HUS-sammanslutningens medlemsavgiftsandelar för år 2025 är 2 290 295 127 euro, som anvisas för finansiering av HUS-sammanslutningens basverksamhet, och att ägarna förbinder sig att anvisa HUS-sammanslutningen en särskild finansiering på sammanlagt högst 111 miljoner euro, som betalas i slutet av år 2025 för att täcka de underskott som uppstått åren 2022 och 2023.
  2. I HUS-sammanslutningens budget ska beaktas de tre budgetmål med mått som medlemmarna i sammanslutningen gemensamt har godkänt i enlighet med det måldokument som fogats till protokollet.
  3. Om det inte finns några operativa förutsättningar för att täcka de underskott som uppstår efter 2023, ska täckandet av det underskott som uppstått år 2023 omprövas.
  4. Som tekniska anvisningar för budgetberedningen ska den faktiska fördelningen av uppgiftsändringarna mellan HUS-sammanslutningens och välfärdsområdenas verksamhet vid behov bedömas på nytt i höst i samband med budgetberedningen, samt att räntan på grundkapitalet ingår i ramen.


Under hösten har HUS-sammanslutningens budgetberedning behandlats vid ledningens samarbetsmöte och samtidigt har behovet av att precisera HUS-sammanslutningens ram bedömts utifrån finansministeriets finansieringskalkyler som uppdaterades 23.9.2024. I de uppdaterade finansieringskalkylerna minskade efterhandsjusteringen av finansieringen på Nylands nivå med cirka 16 miljoner euro och den övriga finansieringen med allmän täckning ökade med cirka 3 miljoner euro, varvid finansieringen minskade med cirka 13 miljoner euro netto. Det konstaterades inget behov av att uppdatera HUS-sammanslutningens budgetram, eftersom finansieringen vid den tekniska ramberäkningen inte väsentligt förändrades för HUS-sammanslutningens del.

Östra Nylands välfärdsområdes underskott år 2023 är cirka 34,6 miljoner euro och underskottsprognosen är cirka 48,6 miljoner euro på basis av uppgifterna om utfallet för januari–september 2024. Det kumulativa underskottet för åren 2023–2024 beräknas uppgå till 83,2 miljoner euro. Även om det går att vända ekonomin så att man från och med år 2025 börjar redovisa ett överskott, kan välfärdsområdet inte genom anpassning av den verksamhet som sker i egen regi täcka 2023–2024 års underskott före utgången av 2026.

Även de övriga välfärdsområdena i Nyland har en utmanande ekonomisk situation och enligt den nuvarande prognosen kommer Nylands välfärdsområden, med undantag av Västra Nylands välfärdsområde och Helsingfors stad, inte att täcka de uppkomna underskotten enligt den tidsplan som förutsätts i 115 § i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026. Välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-sammanslutningens ekonomi fortsätter under de närmaste åren och i planeringen av de kommande åren på Nylands nivå måste man vid sidan av anpassningen av ekonomin beakta behoven av att stärka basservicen och avveckla vårdköerna inom den specialiserade sjukvården.

Sammanslutningens styrelse har vid sitt möte 2.12.2024 § 164 behandlat kompletteringen av sitt budgetförslag för 2025. Sammanslutningens styrelse har i sitt beslut föreslagit sammanslutningens stämma att överväga en anslagsökning på 43 miljoner euro i 2025 års budget genom vilken tillgången till vård och personalens ork stärks.

Förslaget är funktionellt motiverad, men ett motsvarande behov av att stärka resurserna finns i de tjänster på basnivå som välfärdsområdena och Helsingfors stad ansvarar för att ordna och till vilka det har riktats omfattande nedskärningar i välfärdsområdenas egna budgetförslag. Om HUS-sammanslutningens ram utökades på föreslaget sätt med 43 miljoner euro, skulle ökningen av utgifterna för den specialiserade sjukvården 2023–2025 avsevärt överskrida ökningen av utgifterna på basnivå, med cirka 4 procentenheter. Det bör också beaktas att sammanslutningens styrelses grundförslag till skillnad från sammanslutningens stämmas rambeslut inte innehåller någon betalning av ränta på grundkapital till ägarna, vilket framgår av ett tilläggsanslag på cirka 11 miljoner euro i HUS-sammanslutningens budget. Detta bidrar till att säkerställa tillgången till vård.

En ökning av HUS-sammanslutningens ram skulle leda till ett motsvarande ökat behov av balansering inom tjänsterna på basnivå, vilket ytterligare skulle försvaga tjänsterna på basnivå. Detta strider mot både de budgetmål som ställts upp för HUS-sammanslutningen och de uppställda målen för välfärdsområdesreformen på riksnivå. Utifrån detta föreslås inte ett tillägg på 43 miljoner euro i HUS-sammanslutningens budget för 2025, men för att trygga tillgången till vård anser välfärdsområdet att det är viktigt att resurserna inom HUS-sammanslutningens budget fördelas i högre grad än normalt till de mest kritiska tjänsterna under 2025.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  1. Anteckna för kännedom kallelsen till HUS-sammanslutningens stämma 19.12.2024
     
  2. Utse ekonomidirektör Minna Sevón till Östra Nylands välfärdsområdes representant vid sammanslutningens stämma 19.12.2024 och social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen till Sevóns personliga ersättare,
     
  3. Ge representanten vid stämman handlingsdirektivet att understödja grundförslaget i fråga om ärendena § 18 och § 20–26 på föredragningslistan och
     
  4. I fråga om ärende § 19 på föredragningslistan ge representanten vid stämman handlingsdirektivet att avvikande från sammanslutningsstyrelsens föredragning föreslå att 
  • a) HUS-sammanslutningens budget för 2025 och ekonomiplan för 2025–2027 godkänns enligt följande: 
    • Finansieringen av basverksamheten med beaktande av förändringarna i arbetsfördelningen (=medlemsavgiftsandel) är 2 273 796 000 euro för år 2025.
    • En representant vid sammanslutningens stämma kan understöda ytterligare tekniska preciseringar till ändringar i arbetsfördelningen som ska beaktas i medlemsavgiftsandelen på grund av att senareläggningen av överföringen av organiseringsansvaret för personer med andningsförlamning, vilket ökar ramen med 213 000 euro. Den tekniska preciseringen gäller medlemsavgiftsandelen för Västra Nylands välfärdsområde. Dessutom justeras medlemsavgiftsandelen inom ramen för Västra Nylands välfärdsområde med 3 700 000 euro, så att den motsvarar servicenivån för akutvården.
    • I budgeten utgörs 176,7 miljoner euro av medel för att täcka underskotten. Enligt sammanslutningens stämmas rambeslut 13.6.2024 § 5 har 111,2 miljoner euro anvisats för att täcka underskotten för 2023, vilket betalas i slutet av 2025. Underskottet för 2024 beräknas uppgå till 65,4 miljoner euro. Tidpunkten för betalning av detta bestäms senare. En förutsättning för att underskotten kan täckas är att HUS-sammanslutningens basverksamhet inte leder till underskott år 2025. 
  • b) Det föreslås att sammanslutningens stämma konstaterar att den räntebetalning på grundkapital till välfärdsområdena och Helsingfors stad som ingick i sammanslutningens stämmas 13.6.2024 § 5 rambeslut saknas i sammanslutningens styrelses grundförslag, vilket de facto ökar anslaget för HUS-sammanslutningens driftsekonomi med cirka 11 miljoner euro.
  • c) Om sammanslutningens stämma inte ger tillräckligt stöd för Östra Nylands välfärdsområdes förslag, befullmäktigar välfärdsområdesstyrelsen representanten vid sammanslutningens stämma att understöda förslaget om en lägre medlemsavgift. 
  • d) Representanten vid sammanslutningens stämma kan vid beslutsfattandet understöda att man ställer sådana principer för verkställandet av HUS-sammanslutningens budget och för balanseringen av ekonomin, som motsvarar Östra Nylands välfärdsområdes riktlinjer för budgeten. 
  • e) Som tekniska anvisningar instrueras att representanten vid sammanslutningens stämma föreslår för sammanslutningens stämma att fördelningen enligt bokslutsprognosen för medlemsavgiftsandelarna för 2024 beaktas vid fastställandet av medlemsavgifterna för de olika välfärdsområdena för år 2025. Dessutom föreslås det som tekniska anvisningar att fördelningen av HUS-sammanslutningens överskott per välfärdsområde vid täckningen av underskott senare motsvarar de faktiska underskotten i välfärdsområdena.

 

Paragrafen justeras genast.