Välfärdsområdesstyrelsen, möte 17-12-2024

Dagordningen är verifierad

§ 301 Svar på fullmäktigemotion: enhet(er) för artificiell intelligens utvecklas för välfärdsområdet för att öka innovation och effektivera verksamheten

IUHVADno-2024-1835

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation: 
digidirektör Tommi Karttaavi
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Ledamot Ilkka Luusua m.fl. lämnade vid välfärdsområdesfullmäktiges möte 23.4.2024 en motion om utveckling av artificiell intelligens (AI)-enheter för välfärdsområdet för att öka innovationen och effektivisera verksamheten. I initiativet föreslås att AI och maskininlärning kunde tas i bruk i stor utsträckning inom välfärdsområdet som stöd för beslutsfattande, för automatisering av manuella uppgifter samt för att öka produktiviteten och flexibiliteten, t.ex. i fråga om arbetskraften. Som motivering för användningen av AI nämns i initiativet brist på vårdpersonal, användningen av hyrd arbetskraft och ökade kostnader inom social- och hälsovårdsbranschen samt statens överskuldsättning och höjda skatter.

Utvecklingen av digitala tjänster hör inom välfärdsområdets organisation till enheten Digitala tjänster. Enheten deltar aktivt i de riksomfattande nätverken för AI inom social- och hälsovårdssektorn och följer utvecklingsarbetet och försöken med AI inom andra välfärdsområden, HUS, DigiFinland och andra motsvarande aktörer. De personer som utsetts inom digitala tjänster följer aktivt utvecklingen på marknaden och i andra organisationer och de produktionsdugliga färdiga AI-lösningarna bedöms enligt samma kriterier som andra programvaror (kostnads-nyttokalkyler, inverkan på informationssäkerhet och datasäkerhet osv.).

Många programvaror som redan används inom välfärdsområdet har, eller kommer att ha, egenskaper som utnyttjar AI. I synnerhet har AI-funktioner tagits i bruk i kontorsprogram (Microsoft O365) som en del av produktivitetsprogrammet. Syftet med dessa funktioner är att göra förvaltningsprocesserna smidigare. Just nu testas användningen av AI i Östra Nylands välfärdsområde också i pilotprojektet chatbot, där man ger AI en begränsad mängd information varifrån den hämtar svar på de frågor som ställs i chatten. Sådana tester måste inledas begränsat för att vi ska kunna övervaka de svar som chatboten ger, eftersom välfärdsområdet trots allt har ansvar för sin vägledning.

Just nu hör många oberäknade risker fortfarande till användningen av AI, och i synnerhet betonas betydelsen av tillförlitligheten och dataskyddet inom social- och hälsovårdssektorn. EU:s förordning om artificiell intelligens trädde i kraft 1.8.2024 och dess syfte är att säkerställa att de system för AI som släpps ut på marknaden och tas i bruk inom EU inte äventyrar människors hälsa, säkerhet eller grundläggande fri- eller rättigheter. I Finland är ändringarna i den nationella lagstiftningen först under beredning och de väntas bli klara under 2026. Tolkningarna av EU:s förordning om AI på nationell nivå grundar sig för närvarande på antaganden. Det är möjligt att den lagstiftning som blir färdig skärper kraven på system för AI med hög risk och att innovationer som utvecklas just nu inte kan utnyttjas.

Det viktigaste målet för den pågående IKT-utvecklingen under de närmaste åren är att förenhetliga och rationalisera de grundläggande systemen, i synnerhet klient- och patientdatasystemen. En del av de nuvarande systemen tas ur bruk och nya tas i bruk. En enhetlig och fungerande systemhelhet skapar en grund på vilken man i fortsättningen kan bygga nya digitala tjänster, även sådana som utnyttjar AI. Utnyttjandet av AI vid dataanalys har redan bedömts, men för närvarande är data som produceras med hjälp av olika system inte av jämn kvalitet och man uppnår inte tillförlitliga resultat genom att använda dem. Denna möjlighet kommer att bedömas på nytt efter att klient- och patientdatasystemen har förenhetligats.

Det finns för närvarande inga möjligheter att satsa på omfattande försök eller utveckling av AI-applikationer eftersom lagstiftningen ännu inte är färdig samt med beaktande av den pågående processen av klient- och patientdatasystemens förenhetligande och välfärdsområdets ekonomiska situation. Man följer dock tätt AI-teknologiernas utveckling och är beredd att pröva på lösningar och praxis som konstaterats vara bra i andra motsvarande organisationer.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar det ovan nämnda svaret på motionen till kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.